Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

router achter switch krijgt geen ip via dhcp

Pagina: 1
Acties:

• mr_arjen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-04-2021
allen,
Ik zit al een tijdje met een probleem, ik heb een modem(telenet) die aan een switch van D-link zit. Dit is een smart switch zonder verder aan de instellingen te zijn geweest. Nu heb ik achter deze switch verschillende routers staan die aangesloten zitten op de wan poort zodat die hun eigen netwerk maken. Telkens ik de kabel in de router steek krijg ik geen automatisch ip adres. vanaf ik een statische zelf invul heb ik verbinding en internet. Hoe komt het dat mijn routers via dynamische ip deze niet automatisch binnen krijgen ?

alvast bedankt voor eender welke info want ik ben radeloos

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-11 22:56
Welke ip adressen en subnetten gebruik je? Sommige routers accepteren geen WAN adres als deze in hetzelfde subnet zit als hun LAN adressen.

• mr_arjen
De modem van telenet staan ingesteld op 192.168.21.1. als je de kabel in uw pc steekt komt er dusdanig ook als ip adres 192.168.21.140 bevoordeeld. die zelfde kabel in de router en hij doet niets. Mijn idee was dat als je de kabel in de router steekt en deze zijn standaard netwerk wizzard laat uitvoeren alles zou werken maar dat is dus niet zo. Ik heb 57 studentenkamers onder 1 dak en heb niet de tijd om dit bij iedereen apart te komen instellen dus dacht ik met deze opstelling wel een kant en klare oplossing hebben gevonden te hebben of ben ik hier verkeerd in ?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mr_arjen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:18:
Nu heb ik achter deze switch verschillende routers staan
Zijn dat identieke routers?

Wat gebeurt er als je een 'normale' DHCP client op die switch aansluit?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:38

MsG

Forumzwerver

Een modem rechtstreeks aan een switch geeft natuurlijk niet meerdere IP-adressen, daar heb je nou juist een router voor nodig.

Wat als je achter het modem 1 router zet, en de poorten van de router weer doorlust naar de individuele routers hun wan-poorten?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• mr_arjen
MsG schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:02:
Een modem rechtstreeks aan een switch geeft natuurlijk niet meerdere IP-adressen, daar heb je nou juist een router voor nodig.

Wat als je achter het modem 1 router zet, en de poorten van de router weer doorlust naar de individuele routers hun wan-poorten?
de modem is een modem/router dus hij stuurt de ip adressen uit

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:38

MsG

Forumzwerver

Ah dat is wel handig om even goed te vermelden inderdaad.

Welke apparatuur hebben we het exact allemaal over? Wat meer en duidelijke info zal zeker helpen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11 19:00

Felyrion

goodgoan!

Om goed te kunnen helpen is het handig om een schetsje te maken.

Kan bijvoorbeeld in Gliffy. Te vinden op https://www.gliffy.com/products/online/ > start drawing, dan even links onderaan op more shapes klikken en dan even Network aanvinken.

Geef daarbij even duidelijk aan welke poorten je waar aansluit (LAN / WAN etc.).

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47
Als je wilt dat je Telenet modem de dhcp server is, en je creëert daarachter gescheiden broadcast domains door er routers achter te plaatsen zal je op die routers een dhcp-relay adres moeten opgeven waar de dhcp verzoeken heen moeten, in dit geval je tele2 modem.
- OF -
Je laat de routers dhcp uitdelen voor het netwerkje wat je daar hebt gecreëerd, en je routeert 0/0 naar je Tele2 modem

• mr_arjen
Felyrion schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:47:
Om goed te kunnen helpen is het handig om een schetsje te maken.

Kan bijvoorbeeld in Gliffy. Te vinden op https://www.gliffy.com/products/online/ > start drawing, dan even links onderaan op more shapes klikken en dan even Network aanvinken.

Geef daarbij even duidelijk aan welke poorten je waar aansluit (LAN / WAN etc.).
https://www.gliffy.com/go/share/sxqt4jjx0vvss6jen7el

dit is de schets.
Ik heb een switch van D-link DGS-1210 Serie. De routers in de kamers zijn van de studenten zelf, nu hebben de meeste wel een TP-link TL-WR840N.

• mr_arjen
kosz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:37:
Als je wilt dat je Telenet modem de dhcp server is, en je creëert daarachter gescheiden broadcast domains door er routers achter te plaatsen zal je op die routers een dhcp-relay adres moeten opgeven waar de dhcp verzoeken heen moeten, in dit geval je tele2 modem.
- OF -
Je laat de routers dhcp uitdelen voor het netwerkje wat je daar hebt gecreëerd, en je routeert 0/0 naar je Tele2 modem
ik heb inderdaad in de switch deze functies al zien staan. maar zo ver gaat mijn kennis niet om dat het juist aan aan te passen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:57

FreakNL

Well do ya punk?

DHCP relay? Waarom?

Hij wil zijn routers (daar heeft hij er blijkbaar 57 van) via de WAN poort aansluiten op het Telenet modem/router. Dat telenet ding zal geen 57 lan poorten hebben, dus hij heeft er een switch tussengezet.

Dus de routers moeten op hun WAN interface een IP krijgen wat de Telenet modem/router uitdeelt.

Dat is nog niet zo gek bedacht (alhoewel je zonder QOS wel problemen kan krijgen met 1 gebruiker die alles dichttrekt, maar dat is nu even het issue niet), het zou ook zo moeten werken.

@TS,
Wat gebeurt er als je de dlink switch even uit het plaatje haalt? Dus 1 van de routers met de WAN poort direct aansluiten op een lanpoort van het Telenet modem/router? Krijgt de router dan wel een IP?

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 16-11-2016 12:18 ]

• mr_arjen
@TS,
Wat gebeurt er als je de dlink switch even uit het plaatje haalt? Dus 1 van de routers met de WAN poort direct aansluiten op een lanpoort van het Telenet modem/router? Krijgt de router dan wel een IP?
dit heb ik nog niet geprobeerd maar kan ik wel eens doen. ben voor de moment niet aanwezig in het gebouw maar zal dat een van de dagen proberen

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:06
Kijk eens in de instellingen van je routers.
De wan kant van die routers moeten zo ingesteld staan dat ze op DHCP reageren, anders moet je een fixed ip instellen.

Dat laatste is natuurlijk ook een prima en eigenlijk betere oplossing.
Je wilt voor die router eigenlijk helemaal geen dhcp gebruiken, met een fixed ip is het veel simpeler eventuele problemen te spotten.

Als je bijvoorbeeld iemand hebt die continue de verbinding vol trekt zodat niemand anders iets kan, is het veel simpeler te zien wie dat is.

Verder zou je even naar de DHCP pool van je modem/router kunnen kijken, als die kleiner dan 57 is heb je ook een probleem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mr_arjen
Ben(V) schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:51:
Kijk eens in de instellingen van je routers.
De wan kant van die routers moeten zo ingesteld staan dat ze op DHCP reageren, anders moet je een fixed ip instellen.

Dat laatste is natuurlijk ook een prima en eigenlijk betere oplossing.
Je wilt voor die router eigenlijk helemaal geen dhcp gebruiken, met een fixed ip is het veel simpeler eventuele problemen te spotten.

Als je bijvoorbeeld iemand hebt die continue de verbinding vol trekt zodat niemand anders iets kan, is het veel simpeler te zien wie dat is.

Verder zou je even naar de DHCP pool van je modem/router kunnen kijken, als die kleiner dan 57 is heb je ook een probleem.
ik heb de meeste nu via fix ip ingesteld. het is alleen lastig omdat die routers van de studenten zelf zijn. dus als iemand vertrekt en de nieuwe bewoner zijn router mee brengt ik dan telkens deze moet gaan programmeren. wat onbegonnen werk is.
wat je verder nog zei over de dhcp pool van modem/router, waar kan ik dit terug vinden ? heb router telenet dus geen idee hoe ik daar in geraak.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:06
Gewoon per kamer waar zo'n router kan komen een vast IP adres aangeven.
Die studenten die hun eigen router meenemen kunnen dat vast zelf wel instellen.

Hoe je in een telenet router moet komen kan ik je ook niet vertellen, kijk in de handleiding zou ik zeggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:57

FreakNL

Well do ya punk?

Heb je al geprobeerd om de Dlink switch er even vantussen te halen (zoals ik eerder schreef?).

Het lijkt me dat je daar moet beginnen met troubleshooten.
Pagina: 1