Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 839871

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag over het aanpakken van loonsverhoging, ik ben er namelijk momenteel niet zo tevreden meer over. Ik werk ongeveer 4 jaar bij dit bedrijf en programmeer in Scala, mijn brutoloon zit rond de 2,5K euro (eerste baan, wel loonsverhogingen gehad).

Nou is het zo dat een kennis van mij waarschijnlijk ook bij dit bedrijf komt werken en heeft een aanbod gehad van ongeveer 3K. Daarbuiten mag ie ook een leaseauto (welke ik ook niet heb), zonder ervaring van scala zelf.

Aangezien ik ook het hele jaar flink mijn best heb gedaan (en denk ook zeker ben gegroeid) wil ik eigenlijk wel een flinke loonsverhoging. We hebben in december de jaarlijkse functionerings gesprekken en ik wil dit zeker aankaarten, maar ik heb geen idee hoe. Moet ik uberhaupt tot die tijd wachten?

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen hiermee..

Bedankt,
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat de ander verdient is niet interessant.

Je kan allicht aangeven dat het je opvalt dat collega's om je heen (niet refereren naar kennisniveau) een beter pakket aan voorwaarden lijken te krijgen zoals een auto.

Verder is het een beetje giswerk; bij gebrek aan info over (SMART) beoordelingen en andere zaken, kan ik absoluut weinig toevoegen aan hoe je iets aanpakt. Wees er desondanks 100% duidelijk in wat jij afgelopen tijd hebt gedaan, zowel positief als negatief en laat de werkgever daar uiteindelijk een waarde-oordeel aan hangen.

Oh, en bereid je voor. Wat jij absoluut wil zeggen: zet dat op papier voor jezelf en maak/krijg de tijd om jouw standpunten te ventileren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:37

P_Tingen

omdat het KAN

Geef voor jezelf eens antwoord op de volgende vragen:

Waaruit blijkt dat jij inderdaad goed werk hebt afgeleverd? Kijk eens naar je vorige functioneringsgesprekken, zijn daar verbeterpunten genoemd en heb je daaraan gewerkt? Wat verdient een vergelijkbaar iemand volgens salarisvergelijkingssites of hier. Hoe is je salarisontwikkeling geweest de laatste vier jaar? Zijn daar ooit afspraken over gemaakt? Wat is het salarisgebouw in jouw bedrijf? Ben je bereid weg te gaan als je er niks bij krijgt? Hoeveel ben je gegroeid dan afgelopen jaar en hoe is dat te zien?

Vwb wachten: afhankelijk van hoe de sfeer is bij jullie in het bedrijf kan ik daar niet echt iets over zeggen. Het zou kunnen dat het een goed idee is om bij de koffieautomaat tegen je chef te laten vallen dat je het over je loon zult gaan hebben, maar voor hetzelfde geld is dat een no-go in jullie bedrijf.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:39
Loonsverhoging vragen is eigenlijk vrij simpel, maar ook weer niet.

Kort uitgelegd moet je je werkgever overtuigen om jou meer loon te geven.
De hoogste kans van slagen hierop is door met concrete punten aan te komen.

Om maar een voorbeeld te geven:

- Heb je certificaten gehaald die belangrijk zijn voor het bedrijf?
- Heb je nieuwe klanten gescoord die extra geld in het laatje brengen van het bedrijf?
- Heb je uitdagende projecten succesvol afgerond/uitgevoerd?
- Hoe waren je vorige beoordelingen? Zijn deze altijd (ruim) voldoende?

Verder kan je inderdaad zoals MAX3400 zegt rustig aangeven dat het je opvalt dat andere collega's een gunstiger pakket met voorwaarden hebben gekregen en dat je dit graag wilt bespreken.

Als laatste zou ik je adviseren om vooral rustig te blijven en niet te drammerig overkomen, want dan kan je er zeker naar fluiten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 07:58
Beste indicatie is gaan solliciteren. Dan zie je vanzelf wat voor aanbiedingen je krijgt. Maar als jouw kennisniveau op gelijke hoogte zit qua van die vriend vanje dan is blijkbaar dat pakket ook haalbaar voor jou.

Ik ga ervan uit dat je met 4 jaar ervaring eind junior begin medior bent

een vacature als https://www.codeguild.nl/...eveloper-scala-amsterdam/ deze geeft 45.000 per jaar aan, dat is zo', 3461,53 bruto per maand.

Deze hanteert vanaf 45.000 voor medior http://www.ictsectorvacat...-scala-developer-utrecht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 15:06

BLACKfm

o_O

Door de taboesfeer rond salarissen is het altijd maar de vraag wat een collega ontvangt. Je zou eens kunnen rondvragen wat één ieder verdient en tegen welk takenpakket en 'kennisniveau'.

Hoe wordt je nieuwe collega binnen gehaald? Is het bedrijf al een tijdje op zoek naar extra mensen? Zijn die lastig te vinden?

Ik kan me voorstellen dat 'goed personeel' lastig is te vinden en daardoor een aanbod wordt gedaan die een dergelijk persoon niet kan weigeren. Heeft die persoon momenteel al een baan? Zoals muffstuff hierboven al aangeeft is die kennis mogelijk wat aan het rondkijken en krijgt bij jouw bedrijf het beste aanbod. Hoeveel verdiende die kennis met zijn huidige baan (indien van toepassing)?
Je gaat meestal niet van baan wisselen om minder te verdienen.

Er zijn zoveel factoren die meespelen dat het lastig is te voorspellen waarom een nieuwe collega meer verdient en betere secundaire voorwaarden krijgt dan jij op het moment hebt.

Hoe ben je zelf bij dit bedrijf binnen gekomen? Mogelijk direct van school uit of vanuit werkloos zijn? Dan gaat een werkgever je geen gouden bergen bieden als je al tevreden bent met wat je nu hebt.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb binnenkort een functioneringsgesprek en zal het daar gewoon aankaarten. Ik zou anders ook niet zo goed weten hoe ik er ineens mee moeten komen zeg maar. Ik zal in ieder geval goed voor mezelf op een rijtje zetten wat ik wil gaan zeggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:48

Snuffel

Vroem!

In ieder geval niet zeggen dat je collega meer verdient en dat jij dus vindt dat jij dat ook moet verdienen, dat is wel het stomste wat je kan doen.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Snuffel schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:27:
In ieder geval niet zeggen dat je collega meer verdient en dat jij dus vindt dat jij dat ook moet verdienen, dat is wel het stomste wat je kan doen.
Dit kun je wel gebruiken als afsluiting in je pleidooi waarom jij een loonsverhoging zou willen.

Ik heb het vorig jaar zo gedaan:
- Beoordeling aangehoord/besproken vanuit management kant.
- Aanhoren wat ze jou evt bieden aan extra loon.
- Aangeven dat je hier bv niet mee eens bent en met goede/sterke argumenten komt om meer loon te vragen.
- Als je merkt dat er weinig gehoor aan gegeven worden kun je altijd nog zeggen dat je je eigen beloning niet conform je takenpakket is omdat pietje bv 500 euro meer verdient en hetzelfde doet.

Vaak komt er dan wel op tafel waarom jij het niet hebt/krijgt, dan kun je bv afspraken maken wat je wel of niet kunt doen om bv het jaar erop wel die stap te kunnen maken.

En kom je er helemaal niet uit, gewoon lekker ergens anders solliciteren.

Draarnaast zijn de meeste beoordelings gesprekken begin van het jaar, ikzelf merk dat de "managers" al vanuit HR of hogerhand een zak met geld krijgen om te verdelen (bv 3% gemiddeld meer voor iedereen), managers kunnen deze zak dan verdelen aan de hand van prestaties. De een krijgt 2,5% de ander 3,5% bijvoorbeeld.
Wil je echt meer dan standaard krijgen zal je dit al kenbaar moeten maken voordat de zakken geld verdeeld worden.. Vaan einde van het jaar wanneer de nieuwe budgetten vastgesteld worden (en dus ook de personeelskosten).

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 08-12-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Anoniem: 35872 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:06:
[...]Vaak komt er dan wel op tafel waarom jij het niet hebt/krijgt, dan kun je bv afspraken maken wat je wel of niet kunt doen om bv het jaar erop wel die stap te kunnen maken.

En kom je er helemaal niet uit, gewoon lekker ergens anders solliciteren.
Dit met dan de afspraken duidelijk meetbaar (SMART) en zwart op wit vast leggen. Er hoeft maar net iets te gebeuren (andere manager, grote klant weg, de rente stijgt, het regent) en men zal eronder uit proberen te komen. Ook als jouw taken opeens wijzigen waardoor de afspraken niet meer passen meteen nieuwe vastleggen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Veruit de snelste manier om grote stappen te maken is van baan veranderen. Dat kan bij een andere werkgever aan de slag gaan, of een andere functie binnen hetzelfde bedrijf pakken. Binnen een functie bij dezelfde werkgever zal je normaal gesproken niet snel grote stappen maken (al kan het wel natuurlijk).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 15:29
Heeft hij wellicht wel andere ervaring of competenties waarom een hoger loon gebaseerd is?

Verder heeft naar een ander kijken niet zo heel veel zin, als jij vind dat je meer waard bent zul je je zo moeten verkopen. Jij moet aantonen (concreet) waarom jij vind dat je meer waard bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02

Blauw

De Schreeuw

Het is vrij lastig om een loonsprong van 2.500 naar 3.000 te maken omdat je hiermee % gezien enorm omhoog gaat. Dat is vaak afwijkend van wat een bedrijf hanteert qua schaalverdeling of normering en bedrijven willen vaak ook niet zulke stijgingen toestaan om andere medewerkers geen munitie te geven over enorme loonsverhogingen.

Wat hierboven ook al gezegd wordt: van baan wisselen is (helaas) de snelste manier om zulke sprongen te maken. Overigens moet je je ook afvragen of je ontevreden bent over je salaris, of over het feit dat er mensen zijn die ongeveer hetzelfde werk (gaan) doen en meer betaald krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Blauw op 08-12-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Last but not least, bedenk goed wat je doet met de uitkomst van het gesprek, wat als je het niet krijgt?
Ik heb vorig jaar ook gevraagd om meer loon, maar kreeg het niet.
Simpel gezegd kwam het er op neer dat ik naar hun mening al goed genoeg verdiende. (wilde 10%, maar kreeg 3%).

Aangezien mijn salaris ook niet zo heel laag is, ben ik hier dus ook niet heel veel verder op in gegaan om er een groot punt van te maken.
Punt blijft echter wel dat ik nog steeds 200-300 euro hoger had willen zitten dan dat ik nu zit.
Ik ga komende "onderhandelingen" dus weer in met een vraag van 10% verhoging.

Ik moet dan ook wel eerlijk vertellen dat ik me dan ook goed gewaardeerd voel, elders zou misschien meer kunnen verdienen, maar dan is het gevoel dat het gras bij de buren groener is een stuk minder.

Aan mijn presteren ligt het niet, heb nu al weer 3 kantjes vol met argumenten en feiten waarmee ik kan aantonen dat ik deze beloning ook zou verdienen.
Maarja of ik het krijg?

1x niet krijgen, ok, kan ik mee leven, 2e keer niets extra's krijgen is frustrerend en demotiverend. bij een 3e keer zal ik toch overwegen om toch eens bij de buren te kijken..
Maar dreigen met opstappen zal ik nooit doen. Dat is de slechtste manier om geld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Tsja, "dreigen" kan verkeerd opgevat worden en meteen de relatie permanent verzieken.. Anderzijds soft zijn en niets krijgen en dan vertrekken kan soms een werkgever verrassen. Het is een kwestie van inschatten en verwoorden. Dat maakt de onderhandeling juist zo lastig. Het is echter een zakelijke relatie, daar moet je zakelijk in zitten en daarbij hoort ook hard zijn tegen de baas en realiseren dat tegenwoordig geen enkele baan meer is "voor het leven".

Het beste is inderdaad om mogelijkheden/ een aanbod achter de hand te hebben. Staar je ook niet blind op salarisstijging. Dit kan soms bureaucratisch onmogelijk zijn. Een mooie betaalde opleiding of andere werktijden (4*9) zijn ook waardevol.

[ Voor 16% gewijzigd door bombadil op 08-12-2016 16:04 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-05 17:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat je collega nu krijgt is niet relevant tov wat jij krijgt. Natuurlijk zal je daar naar kijken, zeker als je hetzelfde werk/opleiding hebt, maar het is een vraag&aanbod markt.

Geen idee wanneer jij in dienst ben gekomen, maar mogelijk in een tijd van hogere aanbod dan vandaag de dag, dat ze naar je kennis in huidige tijd mogelijk meer moeten gaan bieden omdat de vraag een stuk hoger is dan in jouw tijd. Andersom kan hij mogelijk bepaalde certificaten/etc wel hebben, wat weer x-bedrag in salaris betekend, ondanks jullie mogelijk identiek werk gaan doen.

Punt is mogelijk aan te halen wat momenteel wordt aangeboden en je hierdoor toch het gevoel krijgt ook elders te willen kijken, dit kan natuurlijk een backfire geven.

Maar staar je niet blind op salaris, erg leuk om meer te verdienen, maar werkomgeving/sfeer/voorwaarden zijn net zo belangrijk. Ik ga liever 'tevreden' naar m'n werk met wat minder dan met tegenzin voor die 200 euro extra.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Kijk eerst eens hoe jij in de markt ligt, elders dus. Krijg minimaal 1 contractaanbieding en ga daarna praten met je manager. "Ik ben ontevreden over mijn salaris en ik heb bekeken hoe ik in de markt lig. Mijn marktwaarde is X euro per maand, plus een lease budget van Y euro. Daar zit ik momenteel onder. Wat zijn mijn opties binnen dit bedrijf?"

Als ze blij met je zijn dan gaan ze jou een bod doen. Dan kan jij twee opties vergelijken en kiezen waar je wilt gaan werken.

Hint: switchen van baan levert veel op, niet alleen geld maar ook de nodige ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Blue-eagle schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:27:
Kijk eerst eens hoe jij in de markt ligt, elders dus. Krijg minimaal 1 contractaanbieding en ga daarna praten met je manager. "Ik ben ontevreden over mijn salaris en ik heb bekeken hoe ik in de markt lig. Mijn marktwaarde is X euro per maand, plus een lease budget van Y euro. Daar zit ik momenteel onder. Wat zijn mijn opties binnen dit bedrijf?"

Als ze blij met je zijn dan gaan ze jou een bod doen. Dan kan jij twee opties vergelijken en kiezen waar je wilt gaan werken.

Hint: switchen van baan levert veel op, niet alleen geld maar ook de nodige ervaring.
Ik ken iemand die een sollicitatiebrief heeft geschreven alsof hij een nieuwe werknemer was. Dat kan helpen om het perspectief wat te verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie van een hoop mensen verschillend (soms ook conflicterend advies), ik ben van plan het ongeveer zo op te zetten:
- Aanhoren wat het bedrijf mij biedt qua verhoging
- Als niet tevreden;
-- Ik ben niet helemaal tevreden over mijn salaris, bij rondkijken op internet zie ik allerlei bedrijven (die ook werken met scala) beginnen met een salaris van 45k per jaar. Hier zit ik nu flink onder. (tegen baas)
-- Ik heb dit jaar ook flink mijn best gedaan, ben ook aardig gegroeid (had vorig jaar een doel en dat is me wel aardig gelukt, verder positieve feedback van collega's, dus kan het aantonen
- Bij nog steeds geen gehoor, oke prima, dan ga ik verder kijken (tegen baas)

Ik had hier ook iets gelezen over op sollicitatie gaan bij een ander bedrijf, maar dat zie ik nu nog niet zo zitten eigenlijk.
Verder is mijn gesprek pas begin volgend jaar, en had begrepen dat eventuele loonsverhogingen van tevoren al worden vastgesteld. Nouja, als ik pas zo laat word ingepland kan ik er weinig aan veranderen, maar ga het zeker aankaarten..

Gaarne jullie input
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik weet niet wat de achtergrond is van topicstarter, maar 2500 per maand voor een software developer met 4 jaar ervaring die zijn vak enigszins verstaat in een courante technologie is meer een fooi dan een salaris.

En als het een bedrijf met processen is waar de pot vooraf verdeeld wordt dan zorg je dat je dat voor dat moment aankaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Anoniem: 839871 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:08:
Ik zie van een hoop mensen verschillend (soms ook conflicterend advies), ik ben van plan het ongeveer zo op te zetten:
- Aanhoren wat het bedrijf mij biedt qua verhoging
- Als niet tevreden;
-- Ik ben niet helemaal tevreden over mijn salaris, bij rondkijken op internet zie ik allerlei bedrijven (die ook werken met scala) beginnen met een salaris van 45k per jaar. Hier zit ik nu flink onder. (tegen baas)
Je geeft geen goed argument hier: waarom zou jij meer geld waard zijn dan?
-- Ik heb dit jaar ook flink mijn best gedaan, ben ook aardig gegroeid (had vorig jaar een doel en dat is me wel aardig gelukt, verder positieve feedback van collega's, dus kan het aantonen
Als werkgever zou ik daar doorheen prikken met de vraag: "Je heb je best gedaan? Dat hoort gewoon bij je werk. We doen allemaal ons best. Daar betaal ik je ook voor."
En op dat moment is de werksfeer enigszins verpest: je baas moet zoeken naar een nieuwe werknemer en zal jou niet (meer) aanstellen voor projecten met betekenis.

Daarnaast is het natuurlijk maar de vraag HOE jij in de markt ligt. Als dat niet zo goed is als jij hoopt kom je van een koude kermis thuis.
Ik had hier ook iets gelezen over op sollicitatie gaan bij een ander bedrijf, maar dat zie ik nu nog niet zo zitten eigenlijk.
Je verkoopt de huid voor de beer geschoten is. Dat vind ik koppig, onhandig, en niet tactisch.
Verder is mijn gesprek pas begin volgend jaar, en had begrepen dat eventuele loonsverhogingen van tevoren al worden vastgesteld. Nouja, als ik pas zo laat word ingepland kan ik er weinig aan veranderen, maar ga het zeker aankaarten..
Dan zou ik zeggen dat jij tot begin volgend jaar tijd hebt om een CV op te stellen en wat sollicitaties eruit te doen.

Dat heeft twee gevolgen:

1. Je leert dat je niet goed in de markt ligt, om welke reden dan ook, en je kan werken aan mogelijke mankementen aan jouzelf of je omgeving;
2. Je leert dat je goed in de markt ligt, je krijgt een ander bod en je overweeg straks twee opties in plaats van 1 optie.

Seriously, hoe bedenk je dat dit zal gaan?

"Ik wil meer geld want ik doe mijn best!"

En voila, 1000 euro bruto per maand erbij?

Als je een argument aangaat moet jij zorgen dat je voldoende ammunitie hebt. Je hebt nu helemaal niks. En het ergste vind ik nog dat je niet eens overweegt om je heen te kijken op korte termijn. Je toekomst moet een keuze zijn uit eigen overwegingen, je wilt niet dat jouw nieuwe baan bestaat puur omdat jouw huidige baas je niet wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataindataout
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-02 09:38
Ik denk dat het nu ruim laat is om er over te beginnen aangezien, zoals reeds eerder gemeld, er vaak van bovenaf een potje wordt toegekend aan managers om uit te delen als opslag. Als je dit jaar opslag zou krijgen dan ligt dat waarschijnlijk al ongeveer vast.

Wat je wel kan doen is communiceren met je manager, duidelijk zeggen dat je graag meer zou verdienen, aantonen dat je aan kennis en ervaring erop vooruitgegaan bent, zeggen dat je dit zal blijven doen en in samenspraak een traject opstellen met doelen en opleidingen. Je gaat dan een jaar flink moeten werken en studeren maar het resultaat is dat je een duidelijke meerwaarde voor je werkgever hebt tewerkstelligt en daar zal hij dan graag een hoger loon tegenover stellen.

Hier wordt het in ieder geval niet geaprecieerd dat je een jaar niets van je laat horen om vervolgens ontevreden te zijn als je geen of weinig opslag krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 15:29
Waarom ben jij dat waard?
Iedereen doet zijn best, en aardig gegroeid en aardig gelukt klinkt niet overtuigend. Je moet het concreet maken. En als je nu geen verhoging krijgt concrete (SMART) afspraken maken om volgend jaar naartoe te werken.
Hoe zou jij hierop reageren als jij op de plek van de baas zat?
In lang niet ieder bedrijf hoor, en ik kan er weinig aan veranderen? Tuurlijk wel, je mond opentrekken. initiatief tonen en laten zien dat je wil groeien. Niet zo afwachtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-05 12:01
Veel personen die voor een "baas" werken denken dat ze onvervangbaar zijn, echter is dat in 99,9% van de gevallen niet het geval. Dus dat als uitgangspunt pakken om een loonsverhoging af te dwingen is nooit een goed idee.

Ga actief solliciteren en wees niet bang weg te gaan als je meer wilt gaan verdienen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SinergyX schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:26:

Maar staar je niet blind op salaris, erg leuk om meer te verdienen, maar werkomgeving/sfeer/voorwaarden zijn net zo belangrijk. Ik ga liever 'tevreden' naar m'n werk met wat minder dan met tegenzin voor die 200 euro extra.
Die zie ik wel vaker, nu weet ik niet wat de situatie van TS is maar van 'tevreden' kan je geen broodkopen. Precies in deze inkomensgroep zit je in een vacuüm op de woningmarkt als je alleen bent. Daarom kunnen die extra euro's juist heel belangrijk zijn. Puur omdat het een enorme impact op je woonsituatie kan hebben.

Geld is niet belangrijk, als je genoeg hebt.

Zoals gezegd, kom met argumenten waarom jij meer verdiend dan je nu krijgt. Verder bedenk van te voren wat je gaat doen als je niet krijgt wat je wilt. Kan prima zijn dat je dan alsnog blijft maar het moet jou keuze zijn. Het is jou leven, jou baan en jou carrière, die moet je niet enkel van je leidinggevende (een hond heeft een baas :+) af laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:57
En als je elders solliciteert, zeg dan NOOIT wat je nu verdient.
Zeg wat je wil verdienen, ze weten ook wel dat je niet verandert om minder te krijgen.

Maar, zoals al aangegeven zeker eens elders solliciteren, dan leer je ook je eigen zwakke punten kennnen en kan je daar aan werken.

Nu, als de officiële gespreken met de baas in Januari gebeuren, dan kan ik je nu al zeggen dat die verhogingen in December afgesproken worden. Dus ga zeker eens bij je baas langs en leg je verwachtingen op tafel in December. Anders val je in de uitzonderingen, en dat duurt eer je baas dat goedgekeurd krijgt. Hij heeft ook wel een zicht op wie wat verdient in het team.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:59
Het is al gezegd maar zo heb ik het gedaan: verder solliciteren, als dat lukt en je hebt een concreet nieuw aanbod dan heb je een prima wapen in de strijd om loonsverhoging. 'Luister eens chef, ik werk hier heel graag en wil absoluut niet weg, maar bij bedrijf x kan ik dit bedrag meer verdienen, dan kan ik simpelweg niet naast me neerleggen.'

Werkgevers hebben vaak een hekel aan sollicitatieprocedures, als je 'dreigt' (niet letterlijk) weg te gaan dan kan er opeens van alles financieel. Die paar honderd euro meer per maand op de jaarlijkse begroting is dan opeens zo spannend niet.

(Ik heb net een nieuwe baan aangenomen en waar mijn huidige baas nu allemaal mee op de proppen komt, ongelooflijk.Hij wil me bruto 30% meer betalen als ik blijf en het nieuwe contract negeer, en ik werd al niet onderbetaald ofzo).

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:37
Anoniem: 172410 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:51:
[...]

Ik ken iemand die een sollicitatiebrief heeft geschreven alsof hij een nieuwe werknemer was. Dat kan helpen om het perspectief wat te verschuiven.
Dat is (bijna) precies wat ik ook heb gedaan bij mijn werkgever. Ik ben aangenomen op een vacature schaal a / b, in begin schaal a. Jaar later werden er mensen bij gezocht voor dezelfde vacature, maar de schaal was opeens alleen nog maar b. In de functie uitoefening werd wel meer verantwoordelijkheid gevraagd. Toen zelf een brief gestuurd (intern gesolliciteerd) en aangenomen, met inderdaad een overtuigend verhaal waarom ze beter iemand anders op schaal a konden zetten dan ik, aangezien ik vond dat ik overgekwalificeerd was voor de schaal a taken. Nu ben ik op midden b ingeschaald en draag ik inderdaad die grotere verantwoordelijkheden.

TL:DR: Kijk of er vacatures uit worden gezet waarop je zelf intern kan solliciteren als dit gesprek niks wordt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EvaluationCopy schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:46:
Werkgevers hebben vaak een hekel aan sollicitatieprocedures, als je 'dreigt' (niet letterlijk) weg te gaan dan kan er opeens van alles financieel. Die paar honderd euro meer per maand op de jaarlijkse begroting is dan opeens zo spannend niet.
Realistisch gezien kost een nieuwe werknemer inwerken ontzettend veel tijd en daarmee geld. Ondertussen is een afdeling of organisatie ook een stuk minder wendbaar en daardoor kwetsbaarder bij onverwachte problemen. Iemand voor een paar tientjes de deur uit laten lopen is dus vaak in niemands voordeel, al gaat men het uiteraard ook niet zomaar aanbieden als het niet echt moet. De begroting is ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:53:
[...]

Realistisch gezien kost een nieuwe werknemer inwerken ontzettend veel tijd en daarmee geld. Ondertussen is een afdeling of organisatie ook een stuk minder wendbaar en daardoor kwetsbaarder bij onverwachte problemen. Iemand voor een paar tientjes de deur uit laten lopen is dus vaak in niemands voordeel, al gaat men het uiteraard ook niet zomaar aanbieden als het niet echt moet. De begroting is ook belangrijk.
Dat is natuurlijk bijzonder tegenstrijdig.
Zodra je weet dat je "te weinig" betaald ben je al te laat. Meer betalen houdt de medewerker ook niet oneindig bij je bedrijf, zodra iemand om meer vraagt en met een ander aanbod zwaait kan je het extra bedrag geven maar zou ik direct verder zoeken naar een nieuwe medewerker om het toekomstige vertrek op te vangen.

Na een aantal maanden ben je toch gewend aan het bedrag en komt de volgende hogere aanbieding weer om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Napo schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:19:
Dat is natuurlijk bijzonder tegenstrijdig.
Zodra je weet dat je "te weinig" betaald ben je al te laat. Meer betalen houdt de medewerker ook niet oneindig bij je bedrijf, zodra iemand om meer vraagt en met een ander aanbod zwaait kan je het extra bedrag geven maar zou ik direct verder zoeken naar een nieuwe medewerker om het toekomstige vertrek op te vangen.

Na een aantal maanden ben je toch gewend aan het bedrag en komt de volgende hogere aanbieding weer om de hoek.
Waarom zou dat tegenstrijdig zijn? Jij gaat er hier vanuit dat het een medewerker alleen maar om het geld te doen is. Wij gaan er hierboven vanuit dat een medewerker marktconform betaald wil krijgen. Als jij minder krijgt dan je elders zou krijgen dan wordt je onderbetaald en kan je 1) naar een andere bedrijf vertrekken of 2) ervoor zorgen dat het verschil rechtgetrokken wordt. Dat laatste is voor alle partijen het beste.

De kans is dan ook groot dat de medewerker helemaal niet weg wil, maar het verschil ook niet aan zich voor kan laten gaan. Als je het ergens prima naar je zin hebt, maar weet dat je 10% minder betaald krijgt dan wat redelijk zou zijn, dan werkt dat toch echt wat minder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

+1 Camacha, ikzelf zit ook in die situatie, zou graag 7-10% meer willen verdienen, want dan heb ik het gevoel dat ik markt conform bezig ben, de noodzaak om weg te gaan voor het geld is dan ook weg.

Je ziet gewoon de laatste 18 maanden de lonen weer flink stijgen door bepaalde krapte op de markt.
Dan is het toch ook niet gek dat wanneer bedrijven meer willen betalen de oud gedienden er ook wat bij willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:49
Goed topic. Zit zelf in een vergelijkbare situatie. Had vorig jaar al gevraagd om een goede verhoging (10%), dat werd 2%. 'Ja meer dan dat zit er niet in dit jaar'. Maar ondertussen wel de druk opvoeren. Mag hopen dat het dit jaar wel fors meer wordt.

Nu zeggen mensen in dit topic overigens wel heel makkelijk 'je moet je zelf niet vergelijken met collega's', maar ik spreek uit ervaring dat het niet leuk is als je als applicatiebeheerder erachter komt dat zelfs receptionistes en cateringmedewerkers binnen het bedrijf meer verdienen...

Gelukkig heb ik zelf ook niet stilgezeten en weet ik dat ik ergens anders beter kan halen. We zullen zien.

Excuus voor offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:40:
[...]
Je ziet gewoon de laatste 18 maanden de lonen weer flink stijgen door bepaalde krapte op de markt.
Dan is het toch ook niet gek dat wanneer bedrijven meer willen betalen de oud gedienden er ook wat bij willen hebben?
En als bedrijven niet goedschiks over de brug komen, dan maar kwaadschiks (elders soliciteren). Op het moment dat je een serieus elders krijgt, zul je heel goed moeten overwegen welk aanbod je huidige werkgever moet doen om alsnog te blijven. Ik heb nooit in de situatie gezeten dat ik om het geld weg ging. Die ene keer dat ik zelf wegging, was nog vrij in het begin van mijn carriere om elders te kijken, nieuwe ideeën op te doen en gewoon niet vast te roesten. Financiëel heeft me dat uiteindelijk geen windeieren gelegd, maar daar ging het mij toen niet om.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-05 10:43
XFlame schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 16:29:
Goed topic. Zit zelf in een vergelijkbare situatie. Had vorig jaar al gevraagd om een goede verhoging (10%), dat werd 2%. 'Ja meer dan dat zit er niet in dit jaar'. Maar ondertussen wel de druk opvoeren. Mag hopen dat het dit jaar wel fors meer wordt.

Nu zeggen mensen in dit topic overigens wel heel makkelijk 'je moet je zelf niet vergelijken met collega's', maar ik spreek uit ervaring dat het niet leuk is als je als applicatiebeheerder erachter komt dat zelfs receptionistes en cateringmedewerkers binnen het bedrijf meer verdienen...

Gelukkig heb ik zelf ook niet stilgezeten en weet ik dat ik ergens anders beter kan halen. We zullen zien.

Excuus voor offtopic.
Ik denk dat hier wel een behoorlijk deel van een potentiële succesvolle strategie in zit: in periodes dat ik vond dat ik qua beloning wat lager zat dan ik vond dat ik waard was zorgde ik ervoor dat mijn manager zich hier van bewust was. Niet pas bij een functioneringsgesprek want dan heeft de manager het idee dat het een issue is wat hij ter plekke kan oplossen en dat daarmee de kous af is. Bovendien ben je in veel bedrijven dan qua proces al te laat, het budget is al verdeeld etc. Af en toe subtiel laten weten dat je het idee hebt dat om je heen meer wordt verdiend en/of dat je happy bent maar de beloning niet echt meeloopt met je ontwikkeling of wat er dan ook speelt maakt dat hij snapt dat er structureel iets nodig is om jou blij te houden.

Ik heb een tijdje samengewerkt met iemand die elk jaar met een pak met bewijsmateriaal over hoe goed ie het gedaan had (stak ie weken voorbereiding in) naar z'n functioneringsgesprek ging. De manager had dat gesprek altijd ruim van tevoren voorbereid en ging zijn mening echt niet meer 180 graden laten draaien. Mijn collega kwam elk jaar met gebogen hoofd en een k*thumeur terug van z'n gesprek, met een matige beoordeling en geen cent extra bovenop wat de manager al had staan. Ik heb die collega nooit kunnen overtuigen van het feit dat een beetje communicatie en afstemming door het jaar heen meer doet dan dat hele pak papier wat hij meesleepte. Ik deed het tegenovergestelde, ik zorgde het jaar door dat mijn manager wist wat er speelde en ging relaxed, zonder voorbereiding jaarlijks in dat gesprek even horen hoe hij er tegenaan keek. Altijd een topbeoordeling met bijbehorende verhoging en bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

timag schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 17:59:
[...]
Ik heb een tijdje samengewerkt met iemand die elk jaar met een pak met bewijsmateriaal over hoe goed ie het gedaan had (stak ie weken voorbereiding in) naar z'n functioneringsgesprek ging. De manager had dat gesprek altijd ruim van tevoren voorbereid en ging zijn mening echt niet meer 180 graden laten draaien. Mijn collega kwam elk jaar met gebogen hoofd en een k*thumeur terug van z'n gesprek, met een matige beoordeling en geen cent extra bovenop wat de manager al had staan.
In zo'n situatie had ik na twee of uiterlijk drie keer mijn consequenties getrokken en was gaan solliciteren.
Ik heb die collega nooit kunnen overtuigen van het feit dat een beetje communicatie en afstemming door het jaar heen meer doet dan dat hele pak papier wat hij meesleepte. Ik deed het tegenovergestelde, ik zorgde het jaar door dat mijn manager wist wat er speelde en ging relaxed, zonder voorbereiding jaarlijks in dat gesprek even horen hoe hij er tegenaan keek. Altijd een topbeoordeling met bijbehorende verhoging en bonus.
Of inderdaad het op jouw manier aangepakt als iemand me erop gewezen had, ik zou daar zelf niet opgekomen zijn (en het laat de weg voor sollicitaties elders nog steeds open).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 668730

Toen ik nog in loondienst werkte was ik altijd "open to new opportunities". Er was toen nog geen LinkedIn waar je dat mooi op kon neerzetten, maar ik maakte er in elk geval geen geheim van. Gevolg: ik werkte hard om mijn eventuele kansen bij andere bedrijven te vergroten en mijn baas/bazin beloonde de extra inzet met salarisverhogingen en interessantere klussen.

Of daar in Nederland echt een taboe op rust - zoals enkelen aangeven - weet ik niet zo zeker. Volgens mij is het vooral een probleem voor mensen die jarenlang aan de baas (en zichzelf) hebben verteld dat ze "het wel best vinden zo". Voor mijn gevoel graaf je dan een soort kuil jezelf waar je niet zo makkelijk heelhuids uitkomt.

Zoals iemand anders aangaf kan het zijn dat je baas op zoek gaat naar een vervanger. Maar dat komt - mijns inziens - dan niet omdat je om een loonsverhoging vraagt, maar omdat een werknemer die jarenlang tevreden was dat opeens niet meer is. De baas zal dan geneigd zijn te denken dat "er meer aan de hand is" en dat een loonsverhoging slechts tijdelijk zal werken. Als je wel bij hetzelfde bedrijf wilt blijven werken zul je dit heel duidelijk moeten aangeven om misverstanden te voorkomen.
Pagina: 1