Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansharus
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-03 15:29
Hallo Tweakers,

Ik zit al enige dagen met een groot dilemma. Ik ben m'n huidige job (Java consultant) grondig beu. Ik kan me er echt niet meer aanzetten om iedere dag tijd en energie te steken in projecten die me totaal niet interesseren, of waar de architectuur met haken en ogen aaneen hangt.

Twee weken terug heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf dat meer in de lijn van m'n persoonlijke interesses ligt. Zondag heb ik te horen gekregen dat ik ben aanvaard voor de job (software engineer), maar hun aanbod doet me serieus twijfelen. Ik zal even de situatie schetsen:

Momenteel verdien ik €3000 bruto, en krijg ik een netto onkostenvergoeding van grofweg 294€.
Netto houd ik in totaal €2119 over per maand (€1967 netto loon + €294 onkosten - VAA van wagen en bijdrage sociale zekerheid).
Hier bovenop krijg ik ook nog eens een bedrijfswagen met tankkaart (BMW 1 reeks met cataloguswaarde van 27500€) op een budget van pakweg €700 per maand (incl BTW).

Het aanbod dat ik voor de andere job krijg houd in dat ik 3400€ bruto per maand krijg, 125€ netto onkostenvergoeding, 375€ vergoeding voor woon-werkverkeer en €118 aan maaltijdcheques. Volgens hen komt dat loon van €3400 bruto overeen met een nettoloon van €2040. Dit houdt dus in dat ik nu per maand €2658 netto zou gaan verdienen, maar zonder wagen.

Mij lijkt het raar dat ik nu van m'n €3000 bruto €1967 overhoud, en dat ik met €3400 bruto "slechts" €2040 overhoud (400 bruto extra vertaalt dan maar in nog geen 100 extra netto) :/ .

Ik heb alles al tientallen keren nagerekend, maar iedere keer kom ik wel op een andere conclusie uit. Denken jullie dat dit de moeite is om te veranderen? Verdien ik dan volgens jullie even veel/minder/meer? Denken jullie dat die €540 extra netto genoeg zou zijn om een eigen wagen mee te financieren?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 13:51
Wat is er naast het verdienen nog belangrijk?
Als je in je nieuwe job meer mogelijkheden hebt, misschien in functie groeit en wel weer in aanmerking komt voor een auto, hoe belangrijk is het loon nu dan als je de ruimte hebt? Stel je wil een hypotheek afsluiten over een maand dan is het misschien geen handige actie om te wisselen maar zijn er naast de auto nog meer voordelen die niet direct in geld uit te drukken zijn maar wel belangrijk voor jezelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In beide gevallen kan je een pro-forma loonstrook opvragen; die leg je naast elkaar en zie je precies waar het verschil zit.

Het kan ook zijn dat de ene werkgever bepaalde zaken netto wegboekt, anderen bruto (incl. belasting) waardoor netto-waarden anders uitvallen.

Ook kan er een verschil zijn in zaken als sociale premies, pensioen-premie etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ansharus schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:59:

Denken jullie dat die €540 extra netto genoeg zou zijn om een eigen wagen mee te financieren?
Alvast bedankt!
Probleemloos. Een autotje van €1000 waar je een paar duizend kilometer per jaar mee rijdt kost weinig.

Onmogelijk. Aanschaf ben je 30k kwijt. Dan wil je nog 75k per jaar ermee rijden, do the math.

Oftewel: Het ligt er compleet aan hoeveel je rijdt en in wat voor een auto je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sissors schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:14:
[...]

Probleemloos. Een autotje van €1000 waar je een paar duizend kilometer per jaar mee rijdt kost weinig.

Onmogelijk. Aanschaf ben je 30k kwijt. Dan wil je nog 75k per jaar ermee rijden, do the math.

Oftewel: Het ligt er compleet aan hoeveel je rijdt en in wat voor een auto je dat doet.
Vergeet even niet dat sommige werkgever die 450 Euro vergoeden als "mobiliteitsvergoeding" en dat je in sommige gevallen daar ook nog 19ct/km per declareren. Bij gebrek aan voldoende info in de topicstart, is dat dus een aanname maar als je niet te ruw rijdt, een fiscaal voordelige auto kan kopen en netjes de kilometers bijhoudt, kan prive rijden voor de zaak best haalbaar zijn (maar niet kostendekkend).

Het hangt ook af van de persoon, imho; ik mag leasen maar doe dat niet omdat ik dan niet de auto kan rijden waar ik me fijn in voel (technische specs). En mijn gevoel & veiligheid is me ook wat waard dus ik betaal zelf grofweg 400 Euro in de maand aan mijn aanschafkosten; onderhoud etc. komt dus wel volledig uit eigen zak. En bij gemiddeld 35000km/jaar hoeft de gemiddelde auto maar 2x naar de garage en kom je bij een middenklasser aan ongeveer 1200 Euro vast onderhoud excl. banden, wissers etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Het lijkt of je het geld belangrijker vindt dan of je een leuke baan hebt waar je gelukkig bent. In dat geval gewoon ongelukkig blijven zitten waar je zit.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Maaltijdcheques doen mij vermoeden dat TS misschien in Belgie woont. Geen idee hoe de belasting daar zit.

Voor wat auto betreft ligt het er helemaal aan wat je wilt rijden. Een BMW 1 serie kost wel geld. Kijk voor vergelijking 's naar private lease op een iets minder uitbundige wagen, peugeot 207 bijv. Denk 's na hoeveeel kilometers je rijd.

Verder, kijk 's naar je huishoudboekje. Kan je je veroorloven om 200 per maand minder te verdienen? Wat moet er veranderen dat het wel kan? Met plezier naar je werk gaan is ook wel heel belangrijk

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansharus
LordSinclair schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:23:
Het lijkt of je het geld belangrijker vindt dan of je een leuke baan hebt waar je gelukkig bent. In dat geval gewoon ongelukkig blijven zitten waar je zit.
Gelukkig zijn in m'n baan is natuurlijk belangrijk, maar als dat geluk me pakweg 200€ netto per maand kost, dan betaal ik het wel ontzettend duur.
Zoals ik het heb uitgerekend zou ik voor een stock wagen van 22000€ ongeveer 680-700€ per maand kwijt zijn (380€ afbetaling over 5 jaar, 100 verzekering, 50 onderhoud en dan nog belastingen e.d.). Voordeel is natuurlijk wel, op het einde van die 5 afbetalen is het wel MIJN auto.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

€ 200 per maand vind ik echt niks als dat het verschil is tussen een leuke baan en een baan waar je echt helemaal niks meer aan vind. Al was het alleen maar vanwege het risico dat je loopt op burn out in een dergelijke baan. En arbeidsongeschiktheid is duurder dan die € 200 per maand.

Ow, en een auto koop je niet op afbetaling. Die reken je contant af. Kun je dat niet, dan wil je een te dure auto.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 22:11
Ik ben m'n huidige job (Java consultant) grondig beu. Ik kan me er echt niet meer aanzetten om iedere dag tijd en energie te steken in projecten die me totaal niet interesseren, of waar de architectuur met haken en ogen aaneen hangt.
Voor € 200 per maand extra een vervelende (full-time) baan, lijkt me een heel slechte keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Ansharus schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:59:
Hallo Tweakers,

Ik zit al enige dagen met een groot dilemma. Ik ben m'n huidige job (Java consultant) grondig beu. Ik kan me er echt niet meer aanzetten om iedere dag tijd en energie te steken in projecten die me totaal niet interesseren, of waar de architectuur met haken en ogen aaneen hangt.

Twee weken terug heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf dat meer in de lijn van m'n persoonlijke interesses ligt. Zondag heb ik te horen gekregen dat ik ben aanvaard voor de job (software engineer), maar hun aanbod doet me serieus twijfelen. Ik zal even de situatie schetsen:

Momenteel verdien ik €3000 bruto, en krijg ik een netto onkostenvergoeding van grofweg 294€.
Netto houd ik in totaal €2119 over per maand (€1967 netto loon + €294 onkosten - VAA van wagen en bijdrage sociale zekerheid).
Hier bovenop krijg ik ook nog eens een bedrijfswagen met tankkaart (BMW 1 reeks met cataloguswaarde van 27500€) op een budget van pakweg €700 per maand (incl BTW).

Het aanbod dat ik voor de andere job krijg houd in dat ik 3400€ bruto per maand krijg, 125€ netto onkostenvergoeding, 375€ vergoeding voor woon-werkverkeer en €118 aan maaltijdcheques. Volgens hen komt dat loon van €3400 bruto overeen met een nettoloon van €2040. Dit houdt dus in dat ik nu per maand €2658 netto zou gaan verdienen, maar zonder wagen.

Mij lijkt het raar dat ik nu van m'n €3000 bruto €1967 overhoud, en dat ik met €3400 bruto "slechts" €2040 overhoud (400 bruto extra vertaalt dan maar in nog geen 100 extra netto) :/ .

Ik heb alles al tientallen keren nagerekend, maar iedere keer kom ik wel op een andere conclusie uit. Denken jullie dat dit de moeite is om te veranderen? Verdien ik dan volgens jullie even veel/minder/meer? Denken jullie dat die €540 extra netto genoeg zou zijn om een eigen wagen mee te financieren?
Alvast bedankt!
De waarde van een firmawagen is zeer persoonlijk: hoeveel kilometers rijd je prive, hoe belangrijk vind je een mooie wagen etc. Ik heb het ooit voor mijzelf berekend en kwam op een waarde van 450 euro bruto (NL). Als ik in een andere job 450 brutoloon zou toevoegen (plus kilometergeld / treinkaart voor de zakelijke ritten), zou ik quitte spelen.

In Belgie zal het voordeel van een firmawagen misschien wat groter zijn omdat de bijtelling (fiscale pk's) vaak wat gunstiger zijn. Als ik 500 inschat, heb je nu 3000+300+500 = 3800 totaal bruto.

Je nieuwe aanbod is 3400 + 125 = 3525 bruto. Ik neem aan dat die reiskostenvergoeding kostendekkend is en er tegenover de +375 ook een -375 aan zakelijke ritten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ArnoutV schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:39:
[...]

Voor € 200 per maand extra een vervelende (full-time) baan, lijkt me een heel slechte keuze
Het is natuurlijk niet alsof zijn huidige baan en deze nieuwe optie de enige 2 banen in de wereld zijn hè. Dus het kan prima een conclusie zijn dat hij nog even verder moet zoeken naar een leuke baan die ook leuk verdient. Een en ander ook afhankelijk van hoe lang hij al aan het rondkijken is naar een nieuwe job en hoe makkelijk het solliciteren tot nu toe gaat. Als dit zijn eerste poging is, dan zie ik niet in waarom hij niet nog wat verder zou kijken als hij bij dit aanbod zijn twijfels heeft over de beloning.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 22:11
Ik zeg nergens dat dit enige 2 banen zijn.
In de openingspost wordt alleen maar over zijn huidige baan + vergoedingen gesproken en de eventueel nieuwe job.
Er was nergens de impliciete vraag te lezen "zou ik nog verder moeten gaan kijken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansharus
Natuurlijk zijn er nog andere jobs te vinden maar hierbij is het probleem:
1) Deze job spreekt me enorm aan en een andere job vinden die even interessant is lijkt me moeilijk (maar niet onmogelijk).
2) Ik weet niet of ik bij een andere job een even goed aanbod ga krijgen.

Het aanbod is in mijn ogen goed, maar buiten een betere jobinhoud win ik niets met te veranderen. Natuurlijk kan ik de kat wat uit de boom kijken, maar ik zou er liefst achteraf niet achter komen dat ik een goede kans heb laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:24

P_Tingen

omdat het KAN

Ansharus schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:32:
[...]
Gelukkig zijn in m'n baan is natuurlijk belangrijk, maar als dat geluk me pakweg 200€ netto per maand kost, dan betaal ik het wel ontzettend duur.
Ben je helemaal gek geworden of zo? Als ik ongelukkig zou worden in mijn werk ga ik onmiddelijk op zoek naar ander werk. Uiteraard niet ten koste van alles, maar €200 betalen om van tegenzin naar big smile te gaan is echt een koopje.

Plezier in je werk zorgt ervoor dat je energie KRIJGT van je werk in plaats van dat het energie kost.

Afbeeldingslocatie: https://mericuleus.files.wordpress.com/2015/09/confucius.jpg

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 19:03
P_Tingen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:28:
[...]

Ben je helemaal gek geworden of zo? Als ik ongelukkig zou worden in mijn werk ga ik onmiddelijk op zoek naar ander werk. Uiteraard niet ten koste van alles, maar €200 betalen om van tegenzin naar big smile te gaan is echt een koopje.

Plezier in je werk zorgt ervoor dat je energie KRIJGT van je werk in plaats van dat het energie kost.

[afbeelding]
Hahah :) Ik kan deze reactie wel waarderen.

Ik wil eraan toevoegen, als je je nieuwe baan wel leuk zal vinden, ga je die 200 euro heel snel terug verdienen.
Als java programmeur (bij je huidige werkgever) zie je geen toekomst voor jezelf, en dat belemmert je zelfontwikkeling. Die 200 euro per maand die je dan investeert in jezelf zal je snel terugverdienen. Zorg alleen wel dat je nieuwe baan wel bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

P_Tingen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:28:
[...]

[afbeelding]
Dat is makkelijk gezegd maar we kijken niet in de portemonnee van TS. Voor de rest is 10% links of rechtsom gewoon de moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ooit zelf de keuze moeten maken.
had toen bijna 2800 bruto met een leasewagen.
Nieuw 3200 euro zonder wagen, maar wel met 70 euro extra rijskosten vergoeding.

Netto zou ik er 450 euro op vooruit gaan, maar met verlies van een lease auto.
Uiteindelijk de baan toch aangenomen en een 2e hands auto gekocht van 4000 euro.
Deze kost me 300 euro in de maand (incl 150 euro afschrijving).
Werk nu op fiets afstand en rijd dus hooguit 1 tank benzine in de maand op.

Tja, dat ik niet een nieuwe auto rijd is een compromis die ik moest nemen, maarja heb er geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansharus
Heb besloten van het aanbod niet aan te nemen. Ja, de jobinhoud gaat ongetwijfeld interessanter zijn dan wat ik momenteel ben aan het doen, maar m.i. ga ik er op ieder ander vlak op achteruit: Geen leasewagen en bijgevolg minder loon op het einde van de maand, minder vakantiedagen (25 i.p.v. 32) en een langere pendelafstand (minstens 1,5u extra per dag). De jobinhoud is belangrijk, maar al deze andere factoren maken toch ook wel voor een groot deel uit of ik met plezier naar m'n werk ga iedere dag.
Het mag kleingeestig klinken, maar loon is m.i. toch een belangrijke factor. Als ik ga solliciteren voor een job die een sterker profiel vereist dan m'n huidige job, dan verwacht ik er op vooruit te gaan. Alle beloftes van meer loon, en eventueel een bedrijfswagen na 3 jaar zijn mooie beloftes, maar ook niet meer dan dat. Als het plots economisch slecht gaat, of de overheid verandert haar beleid rond bedrijfswagens, dan worden dergelijke beloftes snel verbroken.
Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk te verstaan dat de functie van software engineer met 5 jaar ervaring minder zou verdienen dan de functie van Java consultant. Voor het een heb je een master in een relevante opleiding nodig (liefst ingenieursopleiding of informatica), terwijl ik voor de andere positie mensen kennen die na hun opleiding psychologie zich na een jaartje hebben omgeschoold tot Java consultant.

[ Voor 5% gewijzigd door Ansharus op 16-11-2016 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:48:

Werk nu op fiets afstand en rijd dus hooguit 1 tank benzine in de maand op.
Dat is een verschil met de situatie van TS. Hij zou een aanzienlijke woon-werk afstand krijgen, zelfs meer dan in de huidige job met firmawagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansharus
t_captain schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:38:
[...]

Dat is een verschil met de situatie van TS. Hij zou een aanzienlijke woon-werk afstand krijgen, zelfs meer dan in de huidige job met firmawagen.
Inderdaad. Als ik op fietsafstand van m'n werk zou kunnen zitten zou ik m'n geluk niet opkunnen. Ik zit echter nogal redelijk landelijk, dus de kans ergens een deftig softwarebedrijf te vinden op fietsafstand lijkt me onwaarschijnlijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch ook wel voor wat continuiteit/zekerheid zoek in m'n volgende job. Heb een half jaar geleden een huis gekocht, ik ben getrouwd en gezinsuitbreiding gaat waarschijnlijk ook niet lang op zich laten wachten. Een job die minder betaalt en me meer van m'n vrije tijdgaat kosten bevordert nu niet bepaald m'n gevoel dat ik er op vlak va m'n job op vooruit ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:23
Ga nu eens voor jezelf na of je niet op slot zit bij je huidige werkgever qua salaris en secundaire voorwaarden. Wat zou je verdienen in een vergelijkbare functie bij een andere werkgever?

Daar zou ik inzicht in willen hebben namelijk in jouw situatie. Je kunt dan elke kans die zich voordoet wegwuiven omdat je erop achteruit zou gaan maar dat is dan geen realistische blik meer. De enige mogelijkheid om dan weer plezier in je werk te krijgen is om er daadwerkelijk op achteruit te gaan en de stap te nemen. Afwachten op iets beters is dan onverstandig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:25

_Arthur

blub

Ansharus schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:15:
minder vakantiedagen (25 i.p.v. 32) en een langere pendelafstand (minstens 1,5u extra per dag).
Dat zijn natuurlijk ook 2 heel belangrijke punten. Maar die had je niet vermeld in je TS.

Meer werken (want 7 dagen minder vakantie), 7,5uur per week minder vrijetijd en minder loon. Dan klinkt het niet heel erg aantrekkelijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is het een idee om met je chef te bespreken wat je dwarszit? En dan niet over loon of secundair gaan hebben, maar over het werk? Wat is je carrièrepad volgens hem?

En ja, als dat voor de chef niet bespreekbasr is, dan zou ik hem de tekst van het aanbod (dat je afsloeg) laten lezen, met datum eraf en anonimiseren

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansharus
arnovos schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:05:
Is het een idee om met je chef te bespreken wat je dwarszit? En dan niet over loon of secundair gaan hebben, maar over het werk? Wat is je carrièrepad volgens hem?

En ja, als dat voor de chef niet bespreekbasr is, dan zou ik hem de tekst van het aanbod (dat je afsloeg) laten lezen, met datum eraf en anonimiseren
Dat was in ieder geval m'n plan. Ik laat de hele zaak eerst een weekje rusten (heb even genoeg van het piekeren over m'n carriere). Denk dat ik dan een keer m'n problemen aan m'n huidige baas ga voorleggen. Misschien zie ik het hele consultancy wereldje momenteel even wat te somber in. Misschien dat er wel andere opdrachten klaarliggen die me meer liggen. Doesn't hurt to ask.
In ieder geval hou ik m'n ogen open voor andere interessante aanbiedingen. Hopelijk vind ik ofwel in m'n huidige job, ofwel bij een ander bedrijf een positie waar alle aspecten me aanstaan.
Iedereen alvast bedankt voor de vele reacties, heeft me zeker geholpen om m'n keuze te maken _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Ansharus schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:15:
Heb besloten van het aanbod niet aan te nemen. Ja, de jobinhoud gaat ongetwijfeld interessanter zijn dan wat ik momenteel ben aan het doen, maar m.i. ga ik er op ieder ander vlak op achteruit: Geen leasewagen en bijgevolg minder loon op het einde van de maand, minder vakantiedagen (25 i.p.v. 32) en een langere pendelafstand (minstens 1,5u extra per dag). De jobinhoud is belangrijk, maar al deze andere factoren maken toch ook wel voor een groot deel uit of ik met plezier naar m'n werk ga iedere dag.
ik lees in je verhaal dat je een aanbod is gedaan, maar ik lees nergens dat je daar vervolgens een reactie op hebt gegeven. ;)
Dat laatste lijkt mij wel handig als deze nieuwe baan je zoveel beter lijkt.

Het is tenslotte slechts een eerste aanbod en je kunt bijv. open kaart spelen door je huidige salaris plus alle emolumenten daar op tafel te leggen en dat hoewel de baan je geweldig lijkt, je er liefst iets op vooruit zou gaan.
En bij voorkeur niet op achteruit.
Dat is een zeer redelijk en begrijpelijk standpunt geloof ik.

Je kunt in theorie dus beide hebben, maar daarvoor zul je wel zelf de onderhandeling moeten aangaan.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 10:48
Tis misschien een beetje lange termijn denken, maar op je bedrijfswagen betaal je enkel belasting maar kan je nooit pensioen over opbouwen.
Maar ik geef je groot gelijk als je nee zegt tegen 1,5 uur extra per dag pendelen.
Ik zou persoonlijk tevreden zijn met zelfs wat minder loon als dat zou betekenen dat ik minder lang zou moeten pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Je keuze is zeer terecht, maar niet de firmawagen maar de extra reistijd en minder vrije tijd zou m.i. daarin het uitgangspunt moeten zijn.

Wat betreft kosten kun je zeker in Belgie erg goedkoop autorijden. Ik woon zelf in Belgie en het is hier zeer gebruikelijk om een lening af te sluiten voor een nieuwe auto. Sterker nog, bij de meeste dealers kijken ze je raar aan als je een auto helemaal zelf betaalt. Ik sprak eens een Toyota verkoper en die vertelde me dat 90% van de mensen een financiering neemt voor een nieuwe wagen!

Tip: Doe dit niet. Koop iets binnen je budget. Een tweedehands jappannertje bijvoorbeeld rijd je met 12000 km per jaar zomaar voor minder dan 400 euro per maand (all-in).
Mijn vriendin heeft een Mazda 3 (2004) en die kost me all-in 300 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

sNielz123 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 05:32:
Wat betreft kosten kun je zeker in Belgie erg goedkoop autorijden. Ik woon zelf in Belgie en het is hier zeer gebruikelijk om een lening af te sluiten voor een nieuwe auto. Sterker nog, bij de meeste dealers kijken ze je raar aan als je een auto helemaal zelf betaalt. Ik sprak eens een Toyota verkoper en die vertelde me dat 90% van de mensen een financiering neemt voor een nieuwe wagen!
Da's niet alleen in België, dat is in de meeste Europese landen.
Wat ook in de meeste europese landen is, is dat nagenoeg niemand een nieuwe auto koopt. Simpelweg omdat het het geld niet waard is.

Punt blijft nogsteeds dat kopen op afbetaling de auto alleen nog maar duurder maakt. En dat terwijl er geen waarde tegenover staat. Een tweedehands auto van een jaar of 3-5 oud gewoon cash kopen is een berg goedkoper voor dezelfde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electricretard
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-04 13:51
Los van de financiële situatie geef je aan dat je je huidige werk meer dan beu bent. Wellicht zal nieuw werk waar je wel gemotiveerd in kan staan meer aan je dagelijkse geluk toevoegen dan een bwm 1 series.
Pagina: 1