Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-04 23:06
Mede-tweakers,

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

Ik heb recht op hypotheekrente aftrek en ik krijg dit momenteel maandelijks terug middels een voorlopige teruggave. Ik wilde dit stopzetten.

Ik ben naar een belastingwinkel gegaan -en zij hebben inkomen uit eigen woning op 0 gezet, waardoor ik ook op 0 uit kwam met het te ontvangen bedrag. Achteraf dus niet slim..

Vorige week een nieuwe voorlopige aanslag ontvangen van de belastingdienst waarop staat; te betalen bedrag xxx. Dit betreft dus het gehele bedrag wat ik normaliter zou krijgen. Ik moet het dus terugbetalen, wat ansich logisch is aangezien er niet meer van uit wordt gegaan van een eigen woning -en rente. De redenatie van de belastingwinkel waar ik dit heb laten uitvoeren is dat je bij aangifte dit wel recht trekt.

Ik wil dus een nieuw verzoek indienen bij de belastingdienst. Hoe moet ik nu te werk gaan?

Ik vul logischerwijs weer de gegevens in bij eigen woning en kan dan kiezen om voorzichtig te rekenen met de hypotheekrente. Als ik hier een lager bedrag in vul, krijg ik ook minder terug.
Ik krijg daarbij ook nog een optie om aan te vinken, dat er al sprake is van een voorlopige teruggave van 2016. Dit moet ik aanvinken, bedrag invullen wat ik voorheen terug kreeg. Nu kan ik met de getallen zo spelen dat ik dan precies op 0 euro uit kom.

Wat raden jullie aan?

Beste antwoord (via Gruijters op 15-11-2016 20:30)

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
De term spelen komt verkeerd over,
je wilt een aanpassing doen.

VT is geen verplichting en een conservatieve opgaaf waarbij je minder terug krijgt mag gewoon.

Je kunt de hypotheek-rente dus danig conservatief houden waardoor de VT voor het resterend deel van het jaar rekening houdend met de teruggaaf uitkomt op nul.

Niet de term spelen icm belasting gebruiken :X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Ik zou zeker niet met getallen "spelen" maar gewoon de waarheid invullen.

Verder, de belastingwinkel is een leuk idee maar waarom ga je niet naar de experts, de belastingdienst zelf: 0800 - 0543

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Wijnands schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:22:

Verder, de belastingwinkel is een leuk idee maar waarom ga je niet naar de experts, de belastingdienst zelf: 0800 - 0543
Tweemaal gedaan vandaag.
Eerste persoon zei, je moet zorgen dat je op het ontvangen bedrag uit komt van wat je tot nu toe hebt ontvangen in 2016, dus 11 maanden x XXX.

Tweede persoon zei, naar waarheid invullen. Ik wilde graag weten of ik het zo moest invullen dat ik op 0 euro uit zou komen. Ik reken immers elk jaar bij aangifte al af met de fiscus. Wat ik dan nog ozu moeten betalen of ontvangen wordt dan wel verrekend.
Of moet ik uitkomen op 11x XXX, zodat het in principe op 0 uit komt. Maar daar kreeg ik geen duidelijk antwoord van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Wijnands schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:22:

Juist wel,
standaard vul ik bij hypotheekaftrek 10% minder in terwijl bij de meeste mensen het al jaren vaststaat.

Resultaat is dat je bij de definitieve aangifte altijd geld terugkrijgt.

Het gevoel van terugkrijgen is beter dan terugbetalen, en in sommige branches is de kans groter omdat je effectief net tussen de 1ste en 2de schaal of 3de en 4de zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Iblies schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:49:
[...]

Juist wel,
standaard vul ik bij hypotheekaftrek 10% minder in terwijl bij de meeste mensen het al jaren vaststaat.

Resultaat is dat je bij de definitieve aangifte altijd geld terugkrijgt.

Het gevoel van terugkrijgen is beter dan terugbetalen, en in sommige branches is de kans groter omdat je effectief net tussen de 1ste en 2de schaal of 3de en 4de zit.
Dus bij betaalde hypotheek rente kan ik wat spelen met de getallen? Dus zonder problemen een lager bedrag invullen wat resulteert in een lager te ontvangen bedrag op de aanslag?

Immers wordt dit bij de aangifte toch wel recht getrokken en zal je geld terug krijgen in dit geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

http://www.belastingdiens...ragen_wijzigen_stopzetten

Ik wil een voorlopige aanslag aanvragen, wijzigen of stopzetten

Online formulier 'Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2016'. U vindt dit op Mijn Belastingdienst.
https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb/

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
psy schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:00:
http://www.belastingdiens...ragen_wijzigen_stopzetten

Ik wil een voorlopige aanslag aanvragen, wijzigen of stopzetten

Online formulier 'Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2016'. U vindt dit op Mijn Belastingdienst.
https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb/
Dat begrijp ik ;)
Echter gaat het om hoe precies in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Gruijters schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:53:
[...]

Dus bij betaalde hypotheek rente kan ik wat spelen met de getallen? Dus zonder problemen een lager bedrag invullen wat resulteert in een lager te ontvangen bedrag op de aanslag?

Immers wordt dit bij de aangifte toch wel recht getrokken en zal je geld terug krijgen in dit geval..
Ja. Het gaat immers om een voorlopige aanslag. Bij de daadwerkelijke aangifte dien je uiteraard wel de correcte cijfers op te geven. Dan wordt e.e.a. weer rechtgetrokken met de definitieve aanslag.

Er kan echter wat tijd overheen gaan voordat je wijziging van de voorlopige aanslag is verwerkt, dus mogelijk zit je dan al in 2017...

[ Voor 12% gewijzigd door Sdreeg op 15-11-2016 15:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Iblies
De term spelen komt verkeerd over,
je wilt een aanpassing doen.

VT is geen verplichting en een conservatieve opgaaf waarbij je minder terug krijgt mag gewoon.

Je kunt de hypotheek-rente dus danig conservatief houden waardoor de VT voor het resterend deel van het jaar rekening houdend met de teruggaaf uitkomt op nul.

Niet de term spelen icm belasting gebruiken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brambulance2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-04 10:14
Het enige wat ik zou aanraden is om er dit jaar niks aan te veranderen en je gewoon op 2017 te richten. Als je moet gaan verrekenen voor 11 maanden ontvangen hypotheekrenteaftrek is dat niet het meest handige uitgangspunt. Door te wachten zou je dus al het gedoe voorkomen ten koste van één maand HRA die je anders waarschijnlijk toch al zou ontvangen bij je definitieve aanslag.

Pick your battles ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:05
Ik heb de VT stopgezet toen mijn hypotheekrente halveerde bij een renteverlenging. Alles op 0.

Omdat januari al was uitbetaald, kreeg ik een meteen voorlopige aanslag ter hoogte van het in januari ontvangen bedrag. Die heb ik betaald, waardoor het saldo voorlopige aanslagen op 0 uitkomt. Over een paar maanden doe ik aangifte en dat wordt de aftrekpost verrekend met mijn belastbaar inkomen in box 1. Er hoeft dan geen verrekening met VA / VT plaats te vinden, dat sldo staat immers op 0.

Als je in november wilt stopzetten, denk ik dat je een aanslag krijgt voor 11 maanden VT. Die betaal je, dan doe je aangifte en ergens volgens jaar komt het geld weer jouw kant op. handig is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruijters
Had ik achteraf moeten doen ja... 2016 voor gezien laten.
Maar aangezien ik nu een nieuwe voorlopige aanslag heb ontvangen naar aanleiding van de wijziging door de belastingwinkel, moet ik het bedrag van 2016 terugbetalen. Ik kan dus nu nog een nieuw verzoek tot wijziging indienen. Ik ga er voor zorgen dat ik 'veilig' ga zitten met het invullen qua te betalen hypotheekrente.

Aan het einde van het online formulier staat een optie, al te ontvangen bedragen van voorlopige teruggave 2016. Hier ga ik dus invullen wat ik tot op heden heb ontvangen -en daarbij de maand december nog.

Als ik op deze manier op ~ 0 euro uit kom, zit ik toch veilig?
Pagina: 1