Vraag

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-10-2025
Een topic met een titel die ik eigenlijk hoopte nooit aan te maken op Tweakers, maar helaas doe ik het nu toch...

Mijn probleem, ik heb een computer die geen beeld meer geeft ;( . Alles blijft zwart, het beeldscherm licht kort op als de pc wordt aangezet en gaat daarna naar energiebesparingsmodus. Wie o wie kan mij helpen zodat mijn oude pc weer beeld geeft?

Tijdje geleden (2 maanden geleden?) heb ik wat onderdelen tussen twee computers uitgewisseld, van de meuk die ik had staan toch maar geprobeerd het beste in mijn eigen pc te zetten. Eerst werkte allebei de computers, maar nu alleen nog mijn main pc. Aangezien alles werkte vermoed ik dat er iets mis is, maar wat weet ik niet (of ik heb een vermoeden, komt zo ;) ).

Hier de specs van de echte killer pc:

cpu: Intel Q8200 2.33 GHz @ 3 Ghz
Mobo: Asus P5Q PRO
RAM: 8GB DDR-1006 (2 merken, OCZ en Transcend geloof ik)
gpu: MSI AMD Radeon 6850
hdd: 320GB sata Samsung dingetje
Voeding: Sharkoon WPM600
Behuizing (voor de compleetheid): Bitfenix Comrade

Wat vermoed ik wat het probleem kan zijn: De vorige voeding Cooler Master 700W (waarom zulke zware voedingen? Geen enkel benul, de Cooler Master heb ik al een tijd en de Sharkoon was goedkoop 2e hands) stond met een 4 pin op de CPU van de P5Q PRO aangesloten, daarnaast zat een afdekplaatje over nog 4 pinnetjes. Ik denk met het bouwen van de PC "waarom niet gewoon 8 pins?", afdekplaatje eraf, 8 pins erop en klaar. Heb ik mogelijk hier toch echt iets stoms gedaan?

Wat heb ik geprobeerd:
- Kabels van voeding naar gpu gecheckt.
- Kabels maar eens verwisseld.
- Andere gpu erin (XFX GTS 250, ook weer een beest van een kaart dus).
- Kabels nog maar weer eens verwisseld (wie niet waagt wie niet wint?).
- Batterij uit het moederbord gehaald (ik wist het niet meer).
- Radeloos rondjes eromheen lopen.

Er zit helaas geen beeldschermaansluiting op het moederbord zelf, om dat mogelijk te testen.

Wie heeft een tip voor mij wat ik kan proberen? Volgende stap zou ik denk ik 1 voor 1 ram bankjes eruit gaan halen, maar even check hier of dat nog wel zin heeft.

Wie kan mij helpen deze monster pc weer levend te krijgen?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je nog een andere voeding om te proberen? Die Sharkoons zijn van vrij trieste kwaliteit.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:30

Nemesizz

Untouchable

Ik zou ook de voeding als eerste verdenken, Sharkoon is inderdaad niet je-van-het qua kwaliteit.

Je zou nog even kunnen testen of die wel foutmeldingen (piepjes) geeft tijdens de POST als je RAM en/of videokaart eruit haalt (dan zou die fout codes moeten geven via piepjes, mits er een speakertje is aangesloten op het moederbord).

• sanderinozie
Bedankt voor de tips!
Ik las het ook al over de voeding, deze heeft wel al een tijd goed gedraaid.
Onder mijn bureau ligt nog een Cooler Master, ik ga hem nu direct erbij pakken :).

Als die niet werkt ga ik alles eruit halen!

Update 1: Andere voeding heeft niet geholpen. Beeld blijft zwart.

Update 2: Alleen een geheugen bankje in slot 1, er is leven!!

[ Voor 21% gewijzigd door sanderinozie op 15-11-2016 14:58 ]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

sanderinozie schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:40:
Bedankt voor de tips!
Ik las het ook al over de voeding, deze heeft wel al een tijd goed gedraaid.
Onder mijn bureau ligt nog een Cooler Master, ik ga hem nu direct erbij pakken :).

Als die niet werkt ga ik alles eruit halen!

Update 1: Andere voeding heeft niet geholpen. Beeld blijft zwart.

Update 2: Alleen een geheugen bankje in slot 1, er is leven!!
Top. Elk bankje een voor een testen. Post er 1 niet, dan is-ie kaduuk. ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• sanderinozie
nelizmastr schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:56:
[...]

Top. Elk bankje een voor een testen. Post er 1 niet, dan is-ie kaduuk. ;)
Allemaal getest zojuist, allemaal werken ze. Ik dacht dat op het mobo slot 4 kapot is. Nu doet die het soms wel soms niet :? Ach, voor nu werkt de pc weer, bedankt voor het meedenken! :).

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

sanderinozie schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:03:
[...]

Allemaal getest zojuist, allemaal werken ze. Ik dacht dat op het mobo slot 4 kapot is. Nu doet die het soms wel soms niet :? Ach, voor nu werkt de pc weer, bedankt voor het meedenken! :).
Kan zijn dat-ie bijna dood is ja. Of er zit misschien stof of andere troep in. Ach, voor zo'n redelijk basis systeem zou 6GB ook al wel moeten voldoen in de tijd dat je kan sparen voor een volgende upgrade haha ;)

Pagina: 1