OS overzetten naar SSD mislukt (laptop)

Pagina: 1
Acties:

• Proteios
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-12-2025
Hallo allen,

Mijn vader heeft sinds enige tijd een pricewatch: Asus ROG G751JT-T7218T welke initieel geen SSD bevat en heeft sindskort een SSD gekregen, de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB. Hij heeft mij dus gevraagd om hem te helpen met inbouwen en het overzetten van de OS naar de SSD. Ik had hem aangeraden om een clean install te verrichten maar hij wil niet liever niet ivm de hoeveelheid documenten op zijn computer die hij niet kwijt wil (een back-up externe HDD of iets dergelijks heeft hij momenteel niet en zet het liever ook niet in een cloud). Okay, prima, dus ik probeer vervolgens na het installeren van de SSD de OS over te zetten met de meegeleverde software bij de SSD: Acronis. Leek eerst allemaal goed te gaan, maar na de computer opnieuw te laten opstarten, zoals het protocol van je vraagt na in gang zetten van het migreren, begonnen de problemen. Zo bleef het scherm constant knipperen waardoor niks uit te voeren was (na elke knipper werd het systeem als het ware gereset). Na de SSD eruit te hebben gehaald deed het systeem het weer, dus heb ik de SSD weer geformat om de migratie opnieuw te proberen. Zelfde probleem.
Vervolgens toch mijn vader overgekregen om toch nog een clean install te proberen. Verliep goed, maar na opnieuw op te starten werd er om de USB of CD gevraagd (Ik deed een install via USB), maar de USB werd vervolgens niet gedetecteerd en kon de installatie niet afgemaakt worden.
De SSD zit er nu dus alleen in als extra schijf waar m'n vader zijn games op installeerd voor snellere laadtijden en dit werkt gewoon prima. Uiteraard is dit zonde, want je wilt natuurlijk gewoon de OS er ook op hebben staan.

Iemand enig idee wat het probleem is, en hoe het op te lossen is?

Als er nog meer informatie mist, laat het gerust weten.

Groeten,
Proteios

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:27
Een simpele USB stick pakken, liefst USB 2, Deze worden het makkelijkst herkend vaak.
Als het om Windows 10 gaat de iso downloaden, via de ms site.
En SSD als boof schijf instellen natuurlijk in de bios

Ik heb een g751j en die kan ik gewoon installeren via USB, zal met deze ook moeten kunnen.

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 15-11-2016 13:10 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je kan toch gewoon een verse installatie doen op de SSD, daarvoor hoef je niet je HDD om zeep te helpen en alle documenten te wissen...
Installatie op SSD, dan documenten mappen etc. door verwijzen naar de HDD en alles werkt weer (los van SSD probleem nu dan...) Klonen was iig niet nodig :/
(Moet je overigens wel uiteraard de SSD als bootdisk aanmerken in de BIOS en achteraf de Windows installatie van de HDD verwijderen om wat ruimte vrij te maken...)
Welk OS gaat het over en hoe heb je de USB installatie voorbereid?

[ Voor 18% gewijzigd door RGAT op 15-11-2016 13:01 ]

Fixing things to the breaking point...

• Proteios
freaky35 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:51:
Een simpele USB stick pakken, liefst USB 2, Deze worden het makkelijkst herkend vaak.
Als het om Windows 10 gaat de iso downloaden, via de ms site.
En SSD als boof schijf instellen natuurlijk in de bios

Ik heb een g751j en die kan ik gewoon installeren via USB, zal met deze ook moeten kunnen.
Zo heb ik het al vaak gedaan inderdaad en deze keer ook op deze manier geprobeerd, zelfs met twee verschillende USB sticks, mocht helaas niet baten.

@RGAT, Gelijk heb je, beetje krom in mijn topicpost neergezet, maar dat was inderdaad het eerste idee nadat migreren niet lukte. Gaat overigens om Windows 10.

Goed dat je dat zegt van de BIOS, vergeten in mijn post te vermelden, maar ik kon de BIOS niet inkomen. Zag tijdens het opstarten ook geen "Press 'X' to enter BIOS (oid)". Zou ik nu bijna zeggen dat het een BIOS probleem is/was. Volgende keer wellicht maar even kijken naar de BIOS versie van mn pa's laptop.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:27
als je het bios niet in komt,dan heb je daar al een probleem inderdaad

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-01 15:48

Zorian

What the fox?

Proteios schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:32:
[...]

Zo heb ik het al vaak gedaan inderdaad en deze keer ook op deze manier geprobeerd, zelfs met twee verschillende USB sticks, mocht helaas niet baten.

@RGAT, Gelijk heb je, beetje krom in mijn topicpost neergezet, maar dat was inderdaad het eerste idee nadat migreren niet lukte. Gaat overigens om Windows 10.

Goed dat je dat zegt van de BIOS, vergeten in mijn post te vermelden, maar ik kon de BIOS niet inkomen. Zag tijdens het opstarten ook geen "Press 'X' to enter BIOS (oid)". Zou ik nu bijna zeggen dat het een BIOS probleem is/was. Volgende keer wellicht maar even kijken naar de BIOS versie van mn pa's laptop.
Heb je geprobeerd op Delete te spammen direct na het aanzetten van de laptop?
Anders even proberen te booten vanaf USB naar Windows 10 Setup alsof je een clean install gaat doen. Vanuit de setup kan je dan als het goed is de 'advanced startup options' in en daar onder nogmaals 'advanced' kiezen voor booten naar UEFI.

• Proteios
Zorian schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:20:
[...]

Heb je geprobeerd op Delete te spammen direct na het aanzetten van de laptop?
Anders even proberen te booten vanaf USB naar Windows 10 Setup alsof je een clean install gaat doen. Vanuit de setup kan je dan als het goed is de 'advanced startup options' in en daar onder nogmaals 'advanced' kiezen voor booten naar UEFI.
Cheers! Ga het binnenkort eens proberen. Moet gewoon werken, punt :P

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Bios toegang Asus met plaatje (eerste hit op google): https://www.asus.com/nl/support/faq/1008829

• Proteios
Cheers, bedankt voor de info!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Gebruik de Windows Media creation tool om Windows op een usb te zetten: Code erin -> usb kiezen -> bootable usb eruit. De code kan je uit de oude installatie halen het zo iets als: https://www.lifewire.com/...finder-pro-review-2626141

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1