Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vreemde netwerkstoring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bfrqrv
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 20:34
Hallo!

Sinds een week verliezen enkele apparaten de internet verbinding.
Het is gewoon een thuis netwerk, maar dan wel eentje met heel wat componenten.
Omdat een netwerk nogal lastig te diagnotiseren is, even de volgende gegevens.

situatie:

- ziggo router is uit omdat ik altijd zelf een router heb., In dit geval de Netgear R7000.
- Door het gehele huis heen enkele switchen met al hun apparaten.
- apparaten aantal ligt best hoog, zo rond de 50 die een ip zouden KUNNEN krijgen. Naturlijk niet tegelijk, het normale gebruik zal niet boven het gemiddelde liggen.
- Ik heb niet iets veranderd wat in mijn opinie de storing kan opwekken.

Storing:

- Apparaten krijgen random opeens een internet verbinding probleem. Op pc's zie je dan het gele uitroepteken, maar ook niet pc's hebben een identieke storing " geen internet verbinding"
- Het lijkt zich alleen voor te doen bij het inschakelen of uit het standby halen van een apparaat, maar tegelijkertijd lijkt het ook dat er dan meer apparaten weg vallen.

Wat heb ik gezien/gedaan:

- In de routerlog kun je zien wat voor ip er aan wat voor mac word gegeven. Tijdens de storing is het ip adres van de laptop (ipconfig/all) anders dan het adres vanuit de dhcp. Ik verwacht dat dit op alle apparaten aan de hand is als ze in storing gaan. Dus officieel heeft de laptop dan een lease van een dag op 192.168.2.4, maar tijdens de storing staat hij op 192.168.2.42

- Een reset van het betreffende apparaat (of in het geval van een laptop even de kaart uit/aan) lost het probleem altijd op. Zelfs even in slaapstand en opnieuw aanzetten brengt de 192.168.2.4 weer terug.

-Firmware geupdate van de R7000, maar zoals verwacht bracht dit geen verschil.

Bovenstaande doet een tweede DHCP verdenken op het netwerk, maar ik heb al mijn overige routers in acces point mode staan, dus DHCP uit. Bijkomend feit is dat ik niets heb aangepast de laatste maanden.

Kunnen jullie me nog een richting op duwen om dit te tackelen?

[ Voor 5% gewijzigd door bfrqrv op 15-11-2016 11:35 ]

Beste antwoord (via bfrqrv op 31-05-2018 09:25)

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-11 21:21
@TS:

Kijk hier eens... Wat is je DHCP Scope?
http://kb.netgear.com/app...F?cid=wmt_netgear_organic

Als je router loopt te klieren, dan kan je dhcp scope dubbele adressen gaan uitdelen.

Mocht je toevallig ook nog eens LG smartphones in je netwerk (WiFi dhcp-cleints) hebben, dan kan je ook nog last hebben van IP-Kaping. |:( Op kantoor ook al 2x een LG smartphone die een IP kaapte in de scope terwijl dit IP al was uitgedeeld. 8)7

The S in IOT stands for security.

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lijkt erop dat je regelmatig een DHCP probleempje hebt? Kijk eens of de DHCP scope groot genoeg is voor het aantal apparaten. Zorg dat deze ruim genoeg is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Heb je toevallig een Horizon mediabox aan je netwerk gekoppeld? Deze heeft standaard ook DHCP aan staan, en dan krijg je dit soort problemen.

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Maar, 50 apparaten in een thuis-netwerk? dat gaat een consumenten-router niet trekken. ;w

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gusto schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:10:
Maar, 50 apparaten in een thuis-netwerk? dat gaat een consumenten-router niet trekken. ;w
Opvallende uitspraak; een gemiddelde router kan voldoende DHCP-adressen uitdelen voor grofweg 240 apparaten. Nergens staat dat alle 50 apparaten a) tegelijk en b) volledige bandbreedte online moeten zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:26
MAX3400 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:13:
[...]

Opvallende uitspraak; een gemiddelde router kan voldoende DHCP-adressen uitdelen voor grofweg 240 apparaten. Nergens staat dat alle 50 apparaten a) tegelijk en b) volledige bandbreedte online moeten zijn.
Ik denk dat het aantal connecties/poorten per ip-adres zo'n bak wel omzeep kan helpen.maar of dat hier het geval is weet ik nog niet.
Micc moet hij maar een gaan scannen op malware en virussen, als eerste stap.

[ Voor 13% gewijzigd door Mel33 op 15-11-2016 12:22 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Gusto
En vergeet de Route, NAT en Firewall regels niet. ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mell33 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:19:
[...]

Ik denk dat het aantal connecties/poorten per ip-adres zo'n bak wel omzeep kan helpen
Wederom aannames; 240 DHCP-requests met een lease van, pak 'm beet, 2H komt neer op 1 DHCP-request per 30 seconden. Nou, als iemand een router heeft die niet eens 1x per 30 seconden een DHCP-request/renewal kan afhandelen, dan is er wel meer aan de hand met dat ding.

Ja, ik ben niet constructief bezig voor het oplossen van het probleem maar wil wel duidelijk laten zien dat aannames/opmerkingen uit de lucht gegrepen zijn en ook niet direct bijdragen aan een oplossing.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:26
Ik had een edit aanvulling...

@TS scan eens je devices

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 15-11-2016 12:26 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Gusto
En kijk eens naar de CPU-belasting van die Netgear?

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:49

NSG

Je weet niks!

Hoe verhelp je de storing? Gaat dat vanzelf binnen enkele seconden? Want in dat geval heb ik bij mijn vader thuis (Ziggo) te maken met dezelfde probleemomschrijving. Grote verschil is dat het internet hier gewoon over de Technicolor modem gaat en er <10 apparaten tegelijk verbonden zijn.

Naar mijn gevoel is het een week of twee geleden voor het eerst voorgekomen en doet het zich inderdaad zoals je beschrijft voor als er een apparaat ingeschakeld wordt of uit stand-by gehaald wordt. Dan zit ik bijvoorbeeld achter mijn laptop en zet mijn vader zijn eigen laptop aan en floept direct het internet eruit om na iets minder dan 10 seconden weer de verbinding te herstellen..

Acties:
  • Beste antwoord

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-11 21:21
@TS:

Kijk hier eens... Wat is je DHCP Scope?
http://kb.netgear.com/app...F?cid=wmt_netgear_organic

Als je router loopt te klieren, dan kan je dhcp scope dubbele adressen gaan uitdelen.

Mocht je toevallig ook nog eens LG smartphones in je netwerk (WiFi dhcp-cleints) hebben, dan kan je ook nog last hebben van IP-Kaping. |:( Op kantoor ook al 2x een LG smartphone die een IP kaapte in de scope terwijl dit IP al was uitgedeeld. 8)7

The S in IOT stands for security.

• bfrqrv
Timmert schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:00:
Heb je toevallig een Horizon mediabox aan je netwerk gekoppeld? Deze heeft standaard ook DHCP aan staan, en dan krijg je dit soort problemen.
Wat gemeen! Ik heb zoals gezegt meerdere apparaten waaronder meer accespoint (officieel routers) in het netwerk, Dit is overigens helemaal geen probleem met een goede router, en geen fouten in het netwerk. Zo,n router kan nog veel meer hebben.

Maar wat doet zich voor. Een week geleden merk ik dat ik niet meer kan opnemen via de HORIZON 8)7
applicatie. Ik gekeken bij de lan settings in de mediabox. Deze waren de fout in gegaan :? De gateway was niet meer de mijne.
Ik geregeld dat de instellingen weer goed gevonden werden. Vanaf dat moment zijn de problemen begonnen. Ik heb nooit gedacht dat de Horizon box de DHCP standaard op ACTIEF zou zetten |:( |:(
Volgens mij heb ik dat in het begin ook niet gehad, want ik heb hem al een half jaar.
In ieder geval staat de DHCP actief, dus ik geef dit toch een hele grote kans.
Ik moet vanavond even de instellingen goed checken, ik heb begrepen dat ik dat via html moet gaan doen en niet op het apparaat zelf.

Kortom, ik verwacht dat dit het beste antwoord gaat worden. In ieder geval iedereen enorm bedankt voor de input. Ik laat het uiteraard nog weten of de storing is opgelost _/-\o_

• bfrqrv
Ik heb zojuist gekeken en we draaien thuis alle uren stabiel sinds de Horizon aangeeft dat de DHCP uitstaat. Toch bevalt het mij niet dat ik niet exact weet waar het mis is gegaan. Ik denk dat dat een gevoel is dat jullie wel herkennen. Als ik op de horizon zelf kijk geeft hij nu dus aan dat de DHCP uitstaat, maar als ik de interface benader via het ip adres geeft hij dit:

IP-adres 192.168.2.13
Subnetmasker 255.255.255.0
DHCP-server Ingeschakeld
Starten lokaal adres 192.168.2.14
DHCP-poolsize 19
Huurtijd
600 Seconden
Systeemtijd 2016-11-15 23:36:22
DNS-server 1 192.168.2.1

Ingeschakeld?

Ik gebruik het modem niet van de Horizon. Hij moet alleen gebruik maken van de gateway van mijn hoofd router. Dat lijkt hij goed te doen:

Instellingen verbinding
Type verbinding
Verbindingsstatus Verbonden met bestaand thuisnetwerk
IP-adres van primaire thuisrouter 192.168.2.1

Misschien moet ik het allemaal vertrouwen, maar die tegenstrijdigheid van de DHCP melding vind ik storend.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:04
bfrqrv schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:46:
Ik heb zojuist gekeken en we draaien thuis alle uren stabiel sinds de Horizon aangeeft dat de DHCP uitstaat. Toch bevalt het mij niet dat ik niet exact weet waar het mis is gegaan. Ik denk dat dat een gevoel is dat jullie wel herkennen. Als ik op de horizon zelf kijk geeft hij nu dus aan dat de DHCP uitstaat, maar als ik de interface benader via het ip adres geeft hij dit:

IP-adres 192.168.2.13
DHCP-server Ingeschakeld
DHCP-poolsize 19
Huurtijd
600 Seconden
DNS-server 1 192.168.2.1

Ingeschakeld?

Ik gebruik het modem niet van de Horizon. Hij moet alleen gebruik maken van de gateway van mijn hoofd router. Dat lijkt hij goed te doen:

Instellingen verbinding
Type verbinding

Misschien moet ik het allemaal vertrouwen, maar die tegenstrijdigheid van de DHCP melding vind ik storend.
Ik denk firm upgrade van horizon ofzo, ik heb het laatst precies hetzelfde gehad en jawel Horizon stond ineens dhcp weer aan. Uitzetten en problem solved!

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:14

Quakie

quakelen

IP-adres 192.168.2.13
DHCP-server Ingeschakeld
DHCP-poolsize 19
Huurtijd
600 Seconden
DNS-server 1 192.168.2.1

Ingeschakeld?

Instellingen verbinding
Type verbinding

zou ik ook hebben.. je zou voor de zekerheid nog je dhcp pool van je hoofd router kunnen laten starten na die van de horizon? om zeker te zijn dat er geen conflicten komen.

Ik teken nergens meer voor

Verwijderd

IP-adres 192.168.2.13
DHCP-server Ingeschakeld
DHCP-poolsize 19
Huurtijd
600 Seconden
DNS-server 1 192.168.2.1

Ingeschakeld?

Instellingen verbinding
Type verbinding

Ik heb exact het zelfde gehad. Die Horizon ging uit zich zelf een update doen en bedacht, laat ik DHCP weer aanzetten. Ben zelf twee dagen aan het zoeken geweest en had geen haar meer over.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

Ik heb zojuist gekeken en we draaien thuis alle uren stabiel sinds de Horizon aangeeft dat de DHCP uitstaat. Toch bevalt het mij niet dat ik niet exact weet waar het mis is gegaan. snip
Dus je zet DHCP op die Horizonbox uit.
Probleem lijkt weg te zijn maar je vertrouwd het niet helemaal....

Als je alleen de DHCP had uitgezet en verder geen verandering hebt doorgevoerd, dan door alle wijzigingen op de Horizonbox terugte draaien en dan wachten totdat er weer problemen optreden een dubbelcheck doen als je begrijpt wat ik bedoel

• bfrqrv
Thx voor alle reacties. Rete stabiel weer hier! Inderdaad is dit een fragiele factor omdat ik niet keihard de DHCP kan uitzetten. In de configuratie moet je het netwerk (modem of mediabox alleen) instellen. Op dit moment zet hij de DHCP aan/uit. Of tijdens een update kan hij door een glitch een foute keuze maken.
Misschien toch mijn Humax maar weer plaatsen.. In ieder geval zijn we weer wijzer.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:04
Wat bedoel je precies? Je kunt dhcp gewoon uitzetten op de horizon hoor.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• bfrqrv
martinusz schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:24:
Wat bedoel je precies? Je kunt dhcp gewoon uitzetten op de horizon hoor.
Niet als je de Horizon instelt dat hij volledig de hoofdrouter volgt. De Horizon noemt dat:

"Deze pagina kan niet aangepast worden omdat de configuratie die van de thuisnetwerk router hoort te volgen"

Maar zolang de DHCP uit blijft op de Horizon vind ik het goed.
Pagina: 1