Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-04 12:52
De topic titel zegt het al.

Ik kom er niet meer uit, er zijn zoveel varianten op de markt om je dak mee te bedekken op het moment.
Elke aanbieder die ik aanspreek heeft zijn praatje wel klaar over zijn hoofd verkopende product heb ik zo het idee maar dat is ook wel logisch aan de ene kant.

Wat ik dus wil doen , mede vanwege de subsidie, omdat mijn gehele woning geïsoleerde kozijnen / deuren / triple glas krijgt.
Is voldoen aan een 2e isolatie norm , om hier door wat verlichting te krijgen qua kosten.
Je moet voldoen aan minimaal 2 isolatie soorten uit het lijstje welke op de www.rvo.nl site staat.

Dus wil ik mijn oude dak waar PS onder zit op het moment met een isolatie waarde van nihil, vervangen voor PIR platen 100mm dik met een RD waarde van 4,6.
Iets dikker kan helaas niet, want dan kom ik op bepaalde punten boven de bestaande dak rand uit en lig ik hoger als de buurman zijn aangrenzende gebouw.
Liefst had ik natuurlijk zo hoog mogelijke waarde geplaatst voor een paar euro meer maar goed.

Dan komt het belangrijke deel, welk materiaal ga je het dak weer bedekken.
Ik wil het liefst geen bitumen meer, vanwege de "korte" tijd dat het mee gaat en in de weer met open vuur.

Hoor verschillende verhalen over PVC dat het als het niet goed aangebracht is snel kan gaan lekker vanwege de hoge spanningen die kunnen ontstaan.
Een dak dekker die ik sprak bij een klusje waar ik bezig was vertelde dat er door de spanningen een klein gemetseld muurtje zelfs was omgetrokken door pvc.
Of dit echt waar is of een groot verhaal zou ik natuurlijk niet weten, maar gaf me wel het idee dat ik daar weg bij moest blijven.

Dan kom je bij TPO welke me gister aangeraden werd, en ten opzichte van de dakdekking ( resistrix) waar ik naar keek toch 2400€ schelen zal.
De verwachte levensduur hiervan is 30+ jaar.

Een vriend van mij is dakdekker welke mij ook zal helpen met aanleggen, al heb ik afgekeken hoe die dat doet en vind het vrij simpel om een las te maken ( ben overigens kunststof lasser van beroep en dit is niet veel anders).

Die jongen raad Resitrix aan, resitrix is het beste van beide werelden las ik.
bovenlaag een gewapende epdm laag en onder een bitumen laag.
De verwachte levensduur is 50+ jaar

Niet dat ik hem niet vertrouw , maar we spreken over een totaal plaatje van 10 a 11000 € met isolatie , afvoeren , en aanbrengen. (natuurlijk omdat ik dit zelf allemaal doe)
Is dit toch best geld, en iedereen wil het beste voor zo min mogelijk.
Al is resitrix wel de duurste van bijna alle varianten die ik heb gevonden, ook bereid dit te betalen.

Maar is de vraag, heeft iemand van jullie ervaring, of informatie welke nou aan te raden is en welke niet.

Ook wilde ik doen aan regenwater opvangen en gebruiken,
ik ben er van op de hoogte dat resitrix bruin water kan veroorzaken.
Maar volgend jaar zomer hoop ik 100 zonnepanelen te kunnen plaatsen op het dak welke het gehele dak bedekken.
Tussen de panelen moet +-/ 8mm ruimte heb ik vernomen voor uitzetten en krimpen.
Nou hoopte ik dat ik deze met een flexibele kit kan dicht maken zodat het een grote zonneschans is waar het water afloopt welke ik opvang.
Dus dan ben ik van het bruin water probleem af, mocht ik voor de resitrix kiezen.

Een plaatje bij het verhaal:
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/9v7g48u9b/Plattegrond_1ste_verdieping_HQ.png

[ Voor 1% gewijzigd door vincenttor op 15-11-2016 11:11 . Reden: Afbeelding thumbnail gemaakt ]