Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MBP 2015, MBP 2016 of niets doen?

Pagina: 1
Acties:

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11 20:35
Ha Tweakers,

Onderstaand mijn casus. Ik vind het heel moeilijk een keuze te maken, wellicht kunnen jullie me helpen:

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga de laptop voornamelijk voor werk gebruiken. Hoofdmoot van de werkzaamheden: mailen, browsen, Office-toepassingen. Niet enorm spannend dus. Daarnaast wil ik de laptop gaan gebruiken voor wat hobby-Photoshop, Lightroom, Illustrator en evt andere Adobeprogramma's.

Wat is je budget?
Ik heb geen heel erg vastgesteld budget. Op het moment dat ik het idee heb dat het mijn geld waard is, ben ik bereid dat uit te geven. De laptop wordt zakelijk aangekocht, dus dat scheelt ook. In eerste instantie dacht ik aan een bedrag van rond de €1.500.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Mijn huidige laptop is hiervoor niet geschikt, en dat vind ik jammer. Ik heb tevens een Asus Transformer (pricewatch: Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart die ik altijd bij me heb, echter deze is eigenlijk toch te klein om lekker op te werken.

Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben. Accuduur is dus vrij belangrijk, al hoeft het ook geen 10 uur te zijn. Daarnaast mag de laptop ook niet te veel wegen. Maximale schermdiagonaal is derhalve 15,3 inch, minimale is 13 inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn plan is om, op (korte) termijn, over te stappen naar Apple. Dit omdat ik wel uitgekeken ben op Windows, en om me heen erg enthousiaste Macbookgebruikers heb. De keren dat ik het geprobeerd heb werkt het intuïtief, snel en soepel. Daarnaast spreken het scherm, de mobiliteit en het design van de Macbook Pro me erg aan. Echter, als er een Windowsmachine is die de MBP op alle fronten wegblaast ben ik bereid dit te overwegen. Belangrijk is dat ik er weer 5 jaar zonder problemen mee vooruit kan.

Wat uitgebreider:

5 jaar geleden een Asus N55SF (pricewatch: Asus N55 Series N55SF-S1060V gekocht, toen voor school. Inmiddels begint deze toch wat traagheid en kuren te vertonen (is dit vreemd gezien de specs?), daarnaast is hij vrij zwaar (niet mobiel) en is de accu overleden. Wellicht dat een clean install van Windows 10 (nu nog 7) en een nieuwe accu e.e.a. oplost, maar dan blijft het feit dat ik eigenlijk toch liever naar de MBP overstap :P De opties die ik nu overweeg:

- MBP 13" 2016 zonder TB.
Pro: scherm, accuduur, gewicht, OS, groot touchpad. Design :9
Con: prijs, geen aansluitingen (SD, USB, HDMI). Laatste toch wel een dingetje. SD kaart ga ik missen, moet dus een dongel voor. USB idem. HDMI (downloaden films en afspelen op tv) idem. Ik ben voor vernieuwing en heb vertrouwen in de USB-c connectie, alleen ben hier nog niet op voorbereid. Een oplossing: externe harde schijf met SD-slot. In dat geval kom ik met een USB-c -> USB dongel een heel eind.
In dit geval zou ik de Asus gaan gebruiken voor het downloaden en afspelen via HDMI op de tv. Wellicht ook beter ivm veiligheid op dit niet op de MBP te doen.

- MBP 13" 2015 (256GB)
Pro: Aansluitingen! SD, HDMI, USB :) OS. Prijs t.o.v. de 2016.
Con: Ouder model, is dit toekomstbestendig? Minder scherm dan de 2016. Kleiner touchpad. Design vind ik persoonlijk ook minder, maar overkomelijk.

- Niets. Opschonen huidige laptop en clean install, en wachten op een (mogelijke) update van de MBP, verdere integratie van USB-c in electronicaland. Nadeel is dan wel dat ik op de Transfomer moet blijven werken onderweg, wat niet heel prettig is. De N55SF is niet mobiel genoeg om vaak mee te nemen, ik sjouw me er een ongeluk aan dan. Maar tegelijk ook niet onoverkomelijk.
Pro: kost niks, en kan afwachten hoe e.e.a. zich ontwikkeld. Mogelijke MBP update in 2017?
Con: ik blijf niet echt mobiel. Laptop wordt steeds minder. Scherm etc zijn niet ideaal voor fotobewerking.

Ik ben benieuwd hoe de Tweakers hier tegenaan kijken. Het is misschien niet de meest rationele keuze om voor een Apple te gaan, maar soms ben ik dat ook niet :)

Thanks voor jullie input!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:33
De 2015 13' is net zo toekomstbestendig als de nieuwe mbpr non touch. De processor in de '15 is net zo snel als de nieuwe MacBook. :)

• WouterL
De 2015 13' is net zo toekomstbestendig als de nieuwe mbpr non touch. De processor in de '15 is net zo snel als de nieuwe MacBook. :)

• WouterL

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
3 keer eens met Wouter. Het scherm van de 2015 is niet veel slechter en hij is iets zwaarder. Maar de 2015 is een prima keus als je niet wilt klooien met dongles en dergelijke.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:53
Plus, USB-C dongels en HDMI zijn niet zaligmakend: https://discussions.apple.../7615336?start=0&tstart=0

Ik heb iemand een nieuwe MacBook aangeraden, met een flikkerend extern scherm als resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door DaCoTa op 15-11-2016 15:14 ]

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11 20:35
Dank voor jullie reacties! Dit lezende neig ik inderdaad toch meer naar de 2015.. Ik vind vooralsnog ook niet één dongel/multiport die alle aansluitingen die ik zou missen huisvest..

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:52
Wat dacht je van deze: https://www.bourgedesign.com ?
Afbeeldingslocatie: https://static1.squarespace.com/static/53257a2ae4b00257d6429ec5/t/57e0505bbe659459f264ae6c/1474318468113/?format=1000w

Ondersteund ook passthrough laden.

Ik zou toch de 2016 versie gaan, veel toekomstbestendiger en je hoeft niet perse dongles er zijn ook al kabeltjes op de markt aan het komen met aan 1 kant HDMI en de andere kant usb-c en uit china kan je die voor een schijntje scoren. Het is misschien nu nog even wennen maar in de toekomst is zo een multifunctionele poort ideaal.
Pagina: 1