Toon posts:

Microsoft licentie verificatieproces verplicht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjonnie100
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-12-2020
Hallo Tweakers,

Op mijn werk heb ik een brief ontvangen uit naam van Microsoft waarin wordt gevraagd om het doorlopen van het verificatieproces. DDit om te kijken of de producten die wij gebruiken in overeenstemming zijn met de licentievoorwaarden.

1. Is deze brief echt? Kent iemand deze brief?
2. Zo ja, is het verplicht om het gevraagde uit te voeren? En als ik er geen gehoor aan geef zitten daar gevolgen aan?

Ik heb het idee van niet.
Tevens kost het extra tijd en wordt je netwerk gescanned waarvan de resultaten naar Microsoft gaat.
Hiervan ben ik geen voorstander.

PS: We hebben onze keys wel op orde. :)

Beste antwoord (via sjonnie100 op 15-11-2016 14:40)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja het is een verplichting en die is het bedrijf waarschijnlijk aangegaan bij het aangaan van een overeenkomst voor volumelicenties.

En dat is ook precies waar deze controle vandaan komt: met volumelicenties kan je vrijwel onbeperkt machines aan je computerpark toevoegen. Periodiek wil Microsoft graag weten hoe het ervoor staat.

Overigens krijg je geen boetes bij overtredingen, maar je moet wel de eventuele tekorten aanvullen!

Zie ook hier:
http://www.quexcel.nl/nieuws/een-brief-van-microsoft-en-nu/
Wat gebeurt er als ik niets doe?
Wanneer u niet reageert op de brief en eventueel opvolgende e-mails zal Microsoft uw gegevens doorgeven aan de in Nederland aangewezen instantie voor controle op juist softwaregebruik: de Business Software Alliance (BSA). Belangrijk om te weten, dan is het geen ‘vrijwillig’ traject meer. De BSA kan bij u een onaangekondigde audit uitvoeren en eventueel door de BSA geconstateerde overtredingen – zoals tekorten of het onjuist gebruik van software onder licentievoorwaarden – leiden direct tot een boete.

[Voor 43% gewijzigd door Glashelder op 15-11-2016 12:58]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dat hangt van het type licentie af, bij enkelen staat in de voorwaarden dat je verplicht bent mee te werken met de (jaarlijkse) indexering.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Anoniem: 574136

Jep, dit is echt. Al meerdere malen bij diverse klanten gezien.

Of er gevolgen aan zitten wanneer je dit niet doet weet ik niet, maar ik weet wel dat wanneer je het niet doet ze blijven zeuren tot je een ons weegt. Wellicht staat er in de AV wel dat je aan dit soort verzoeken moet voldoen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:37

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

AZ>>> WOS

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:07
Ik vind het nogal typisch dat je allerlei werkzaamheden uit moet voeren voor hen, terwijl daar geen toegevoegde waarde voor jullie aan hangt. Microsoft heeft iets nodig, en jij moet die activiteiten uitvoeren.

Het lijkt me meer voor de hand liggen dat als Microsoft iets nodig heeft, dat ze zelf iemand sturen om het e.e.a. te komen bekijken.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• D4NG3R
  • Laatst online: 20:28
fonsoy schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:32:
Ik vind het nogal typisch dat je allerlei werkzaamheden uit moet voeren voor hen, terwijl daar geen toegevoegde waarde voor jullie aan hangt. Microsoft heeft iets nodig, en jij moet die activiteiten uitvoeren.
Ik neem aan dat MS deze data gebruikt voor het verbeteren van haar eigen producten, dat is indirect wel iets waar bedrijven in de toekomst hun voordeel uit kunnen halen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

D4NG3R schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:35:
[...]

Ik neem aan dat MS deze data gebruikt voor het verbeteren van haar eigen producten, dat is indirect wel iets waar bedrijven in de toekomst hun voordeel uit kunnen halen.
Yeah right :F

Microsoft zelf schrijft:
Het doel van het Microsoft Licentie Verificatieproces is om na te gaan of de Microsoft producten die je momenteel in gebruik heeft in overeenstemming zijn met de licentievoorwaarden. Het definitieve licentie-overzichtsrapport (zie ‘Uitleg van het proces’) zorgt dat jouw organisatie geen onverwachte financiële risico’s loopt en met goed licentiebeheer de kosten in de hand houdt.
Dit staat ook in de brief. Of het verplicht is zal uit de licentievoorwaarden blijken. Als het niet verplicht is en je weigert, kan MS je in de toekomst hogere prijzen rekenen of als klant weigeren. Geen idee of het gebeurt, maar het zou kunnen :)

Hier, hier en hier wat ervaringen uit het buitenland. Deze is ook leuk. Hier staat een aantal adviezen.

[Voor 21% gewijzigd door GlowMouse op 15-11-2016 10:51]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• D4NG3R
  • Laatst online: 20:28
GlowMouse schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:41:
[...]

Yeah right :F

Microsoft zelf schrijft:

[...]

Dit staat ook in de brief. Of het verplicht is zal uit de licentievoorwaarden blijken. Als het niet verplicht is en je weigert, kan MS je in de toekomst hogere prijzen rekenen of als klant weigeren. Geen idee of het gebeurt, maar het zou kunnen :)

Hier, hier en hier wat ervaringen uit het buitenland. Deze is ook leuk. Hier staat een aantal adviezen.
Ik zal eerlijk zeggen dat ik de brief niet gelezen had, mijn aanname was dan ook flink fout merk ik al. :')

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sjonnie100
In de brief staat dat het iedere 2 a 3 jaar gebeurd. In de brief lees ik nergens overigens dat het een verplichting is.
DukeBox schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:22:
Dat hangt van het type licentie af, bij enkelen staat in de voorwaarden dat je verplicht bent mee te werken met de (jaarlijkse) indexering.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

sjonnie100 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:52:
In de brief staat dat het iedere 2 a 3 jaar gebeurd. In de brief lees ik nergens overigens dat het een verplichting is.
Staat ook niet in de brief maar in de voorwaarden van de gebruikte licentie(s).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja het is een verplichting en die is het bedrijf waarschijnlijk aangegaan bij het aangaan van een overeenkomst voor volumelicenties.

En dat is ook precies waar deze controle vandaan komt: met volumelicenties kan je vrijwel onbeperkt machines aan je computerpark toevoegen. Periodiek wil Microsoft graag weten hoe het ervoor staat.

Overigens krijg je geen boetes bij overtredingen, maar je moet wel de eventuele tekorten aanvullen!

Zie ook hier:
Wat gebeurt er als ik niets doe?
Wanneer u niet reageert op de brief en eventueel opvolgende e-mails zal Microsoft uw gegevens doorgeven aan de in Nederland aangewezen instantie voor controle op juist softwaregebruik: de Business Software Alliance (BSA). Belangrijk om te weten, dan is het geen ‘vrijwillig’ traject meer. De BSA kan bij u een onaangekondigde audit uitvoeren en eventueel door de BSA geconstateerde overtredingen – zoals tekorten of het onjuist gebruik van software onder licentievoorwaarden – leiden direct tot een boete.

[Voor 43% gewijzigd door Glashelder op 15-11-2016 12:58]

• sjonnie100
Uitgebreid antwoord waar ik wel wat aan heb.
Wel hoorde ik van mijn collega dat de BSA niet onaangekondigt een audit bij ons kan uitvoeren.
Hiervoor zou een gerechtelijk bevel nodig zijn om zomaar binnen te vallen.

Ik wil een ieder bedanken voor de input :)
Glashelder schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:57:

Zie ook hier:

[...]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat klopt. Maar de BSA komt niet zonder gerechtelijk bevel.

De BSA komt in de praktijk dus alleen als je meerdere waarschuwingen hebt genegeerd. Maar als ze dus voor de deur staan, dan hebben ze een gerechtsdeurwaarder bij zich met een bevel. En dan heb je niet zoveel keus meer of je ze binnen laat ;)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

De BSA kan niet binnenvallen om een audit uit te voeren. Dat bestaat gewoon niet in het civiele recht in Nederland.

De BSA kan wel onaangekondigd komen om bewijsbeslag te leggen. Dat kan als er informatie is waaruit objectief blijkt dat je mogelijk auteursrechten schendt van een partij die bij hen is aangesloten, en de rechter vervolgens besluit dat zo'n beslag gelegd mag worden zonder jou te horen. Een audit weigeren is daarvoor onvoldoende, maar een medewerker die uit de school klapt kan daartoe aanleiding geven. Als zo'n beslag wordt gelegd, en als de licenties niet op orde blijken te zijn, komen alle kosten voor jouw rekening (plus dat je bedrijf plat ligt terwijl de data van alle harddisks wordt gekopieerd). Als zo'n beslag ten onrechte wordt gelegd, kun je je schade op de BSA verhalen, dus de BSA zal hier niet lichtzinnig mee omgaan.

Als uit de licentievoorwaarden blijkt dat je aan een audit mee moet werken en dat doe je niet. Kan MS de licentie opzeggen. Je mag de software dan niet langer gebruiken. MS kan ook naar de rechter om zo'n audit af te dwingen (op straffe van een dwangsom).

Met andere woorden: zorg dat je licenties op orde zijn, en dat je je licentieovereenkomsten kent, anders kun je in de problemen komen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:57
Wij hebben ook zo'n soort brief gekregen op mijn werk maar ik vertrouw het niet helemaal. Er staat namelijk in dat we in moeten loggen op het portaal www.microsoft.elev8.host, de tekst is vrijwel hetzelfde als in bovenstaande brief, echter staat er geen email adres in maar kan ik alleen via de portal contact opnemen met de consultant.

Ik vertrouw dit van geen kant, kan er ook niets over vinden. In de brief hierboven staat keurig een link naar de microsoft site zelf.

Iemand advies?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat zou ik ook niet vertrouwen. Dat domein staat op naam van een of ander marketingbedrijf en is gehost bij LeaseWeb.

Voor zover ik weet moet er gewoon altijd een mailadres van een consultant bij Microsoft in staan.

• remco8264
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-12 07:19
Van die site (https://microsoft.elev8.host/gebruiksvoorwaarden):

''Microsoft Elevate proces wordt (technisch en projectmatig) uitgevoerd door één van de leveranciers van Microsoft met de daartoe geeigende security clearance, NTCP8 bvba te Antwerpen, onder de projectnaam ELEV8, in opdracht en in samenwerking met Microsoft.''

Daaronder staan contactgegevens van iemand van Microsoft. Misschien kun je daarmee contact opnemen?
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee