Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nintendo NES Classic Review - Vreemde opmerking over Rb Pi

Pagina: 1
Acties:

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ben niet echt een moraalridder ofzo, maar ik vind dit een beetje een vreemde opmerking in een review op een site met een forum waar zeer strikt wordt gemodereerd als het gaat om illegale software:
Het is vrij veel geld voor een console waarbij het aan gebruikersgemak wat schort en waarbij het aanbod aan games niet uitbreidbaar is. Voor een vergelijkbaar bedrag koop je een emulator op basis van een Raspberry Pi en twee controllers, een systeem dat misschien niet geheel legaal, maar wel veel flexibeler is.
Natuurlijk is zo'n Rb Pi een veel betere koop als je niets hoeft te betalen voor de software, omdat je die illegaal downloadt. Alle spellen op de NES Classis zijn nog steeds auteursrechtelijk beschermd. Je betaalt dus gemiddeld 2 euro per spel en dan heb je de hardware er ook nog bij. Een gemiddelde app in de IOS- appstore kost meer (en dan mag je zelf nog de hardware regelen).

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07-2024
Maar we hoeven ons toch ook niet helemaal af te sluiten voor de werkelijkheid. Het is de overweging die veel geïnteresseerden zullen maken en die dus gedeeltelijk de markt- of gevoelswaarde van de NES Classic zal bepalen. Ik meld er toch duidelijk bij dat het wellicht om een niet geheel legale oplossing gaat (het is een beetje een grijs gebied, want wat als je de originele cartridges in bezit hebt?). Bovendien gaan we niet zover dat we links verschaffen naar de plaatsen waar je kant en klare RbPi Console kitjes kunt kopen, laat staan dat we linken naar waar je roms kunt downloaden.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Er is niks grijs aan het gebied: het mag wettelijk gezien gewoon niet. Ook niet als je het origineel hebt.

Het gaat me ook niet zozeer om het illegale aspect, het gaat me erom dat ik het een gekke overweging vind dat je een product duur noemt, omdat er illegale alternatieven zijn (waar je overigens nog steeds bijna net zoveel voor kwijt bent. Een Rb Pi met een controller en een kastje kost bijna net zoveel). Dan geldt dat toch voor zo'n beetje alle software? 50 euro voor Battlefield is vrij veel geld, want je haalt een kopie voor niks van TPB. Die opmerking maken jullie ook niet (althans die zie ik nooit).

Overigens is de NES Classic stijf uitverkocht, gaat ie op marktplaats zo weg voor EUR 100,-, en staat Tweakers vrij alleen in het standpunt dat ie duur zou zijn. Neemt niet weg dat jullie een afwijkende mening mogen hebben, maar onderbouw het dan wel op een goede manier en ga niet wijzen naar illegale oplossingen die uiteraard goedkoper zijn. Bijvoorbeeld dat die 30 spellen (daar koop je het uiteindelijk voor, niet voor de processor die in het kastje zit) zo waardeloos zijn dat 2 euro per stuk zonde van je geld is.

[ Voor 29% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 15-11-2016 16:50 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:43:
gaat ie op marktplaats zo weg voor EUR 100,-
Hier in de V&A ook...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde