(Te) goedkope SSD bij Coolblue.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.645 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:06

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Goedemorgen,

Afgelopen week zat ik (voor in de PS4 Pro) te neuzen naar nieuwe SSHD's, de Seagate Firecuda. SSD's van 2TB zijn nog te duur en bieden te weinig pure voordelen voor gebruik in de PS4 Pro.
Op een gegeven moment kwam ik bij Coolblue de Crucial MX300 tegen voor 139 euro, de 2TB variant. Kon niet kloppen dacht ik zo want die kosten zo rond de 550 euro per stuk normaal.

Stoute schoenen aangetrokken en maar even een appje gestuurd naar de klantenservice. Daar kreeg ik te horen dat de prijs juist was. Ik heb toen even nagevraagd of ze dit wel zeker wisten en de Tweakers pricewatch link even meegestuurd. Het antwoord was wederom verbazend: "we zien dat de prijs erg laag is maar dit is toch echt de prijs bij ons, doe er je voordeel mee voordat ze weg zijn", was hun reactie. Enfin, ik had er 2 in bestelling geplaatst (die inmiddels zijn geleverd) en toen nog eens 11 (verkoop voor 400-450 euro is natuurlijk dikke winst). Die twee zijn geleverd die van 11 zijn in backorder geplaatst. Een vriend van mij heeft precies hetzelfde gedaan en heeft er ook 2 geleverd gekregen.

Inmiddels heb ik mijn schijven niet meer (kreeg een mail dat de prijs niet klopte met het verzoek of ze terug konden). Aangezien ik Coolblue zeer hoog heb staan ga ik daar niet de lastige klant spelen. Er is echter iets waar ik wel nieuwsgierig naar ben en waar ik zo geen antwoord op kan vinden:

In de mail werd gerept over het feit dat "de prijs natuurlijk niet realistisch is" en dat het niet toegestaan is 'apparaten met verlies te verkopen' met de vraag bij te betalen of het product retour te sturen. Dat de prijs niet realistisch is had ik natuurlijk ook al gezien maar dat werd door de klantenservice gezien als: 'toch echt de correcte prijs'. Screenshots van het gesprek heb ik nog :). Of zij iets met verlies verkopen kun je natuurlijk niet weten, want de inkoopprijs ken ik niet al ben ik er wel vrij zeker van dat die veel hoger ligt ;).

Aangezien ik 99% van de producten bij Coolblue bestel (goedkope prijs interesseert me normaal niet zo) en al rekening had gehouden met het feit dat dit nog wel eens een staartje ging krijgen, heb ik de 2 SSD's al geretourneerd. Een vriend van mij zei echter dat dat niet zomaar kan, d.w.z. wat ze nu eisen. Klopt dat echter wel? Ik ben vooral benieuwd naar hoe het verhaal is achter de klantenservice die garandeert dat de prijs echt juist is. Staat Coolblue dus in hun recht?

Even wat opmerkingen:

a) ik weet dat het ooit met TV's gebeurd is bij Wehkamp en ik ben bekend met de mooie wetteksten die zeggen dat je een informatieplicht hebt naar de prijs van een product waardoor het niet realistisch is om een 85" OLED TV voor 450 euro te kunnen kopen (nieuw).

b) ik ben niet op zoek om hier op wat voor reden dan ook een slaatje uit te slaan, reacties in die trend graag achterwege laten

c) ik ben wel op zoek naar hoe het verhaal zit tussen wat de klantenservice beweert VOOR de bestelling en wat het officiële verhaal is ná de bestelling.

d) er zullen meerdere mensen zijn hier die deze aanbieding gezien hebben vanwege mijn posts in het PS4 topic vorige week. Ik spreek hier niet namens hen en ik wil ook geen precedent scheppen.

e) ik heb de producten NIET meer in mijn bezit, bestellingen zijn niet meer lopend en ben alleen nieuwsgierig.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15027497_1168262613252855_4608021638805365274_n.jpg?oh=7f4cb41518573d416d62a2f0433af556&oe=5892DE64

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 14:21
Als ze vooraf aangeven dat de prijs correct is, lijkt het mij dat ze verder geen poot hebben om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
neonite schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:59:
Als ze vooraf aangeven dat de prijs correct is, lijkt het mij dat ze verder geen poot hebben om op te staan.
Maar voor zover ik weet ben ik de enige die ze hierop gewezen heeft ;). En er zijn meerdere bestellingen geweest van mensen. Ik ben dus heel benieuwd of het ook echt zo is. Mocht het onverhoopt zo zijn dat ze echt niet in hun recht staan dan hoop ik alsnog op de fair & squareheid van mensen. Er waren er behoorlijk wat op voorraad dus ik heb geen idee om wat voor kostenpost het zou gaan als iedereen zijn poot stijf houdt en die richting wil ik dus niet op.

[ Voor 32% gewijzigd door Typhone op 15-11-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 20:35

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Het lijkt mij dat ze geen poot zouden hebben om op te staan, je hebt prima voldaan aan je informatieplicht, dus dikke pech voor Coolblue. Zie ook een blog van Arnoud Engelfriet over een soortgelijke kwestie (toevallig ook een SSD): http://blog.iusmentis.com...oet-een-solid-state-otto/

nieuws: Rechtszaak tegen Dell dreigt om niet leveren goedkope laptop
nieuws: Dell levert toch betwiste XPS-laptops met ssd's

En nog een voorbeeld: http://blog.iusmentis.com/2009/09/19/nokia-doet-een-otto/

[ Voor 42% gewijzigd door Angeloonie op 15-11-2016 10:05 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:45

DarkSide

theres no place like ::1

Die prijs is onrealistisch. Dat kon je weten. En dat wist je ook.
Je hebt er echter naar gevraag en te horen gekregen dat het toch echt juist was.
Daarna besteld, betaald en geleverd gekregen. En daarmee is de koop volgens mij gewoon rond.

Het is wat anders als je ze besteld had, betaald en daarna een bericht krijgt dat er een fout gemaakt was.
En dat het logisch was dat ze dit niet konden leveren.
In mijn ogen zijn die 2 SSD's gewoon van jou, en die andere heb je geen recht op voor die prijs.

Het is netjes dat je ze terugstuurt, maar volgens mij was het niet nodig geweest.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 07:39
Dat ze die 11 schijven niet leveren is wel begrijpelijk vind ik. Ik weet nog dat bij Neckermann op de website ooit zoiets heeft gespeeld met een XBox One die voor een te lage prijs was te pre-orderen. Overduidelijk een fout, maar iedereen ging helemaal los op het bedrijf. Ze hebben het nog geprobeerd op te lossen met een tegoedbon, maar de meeste mensen wilden het onderste uit de kan (en kregen uiteindelijk niets).

Als een klant overduidelijk meldt dat er een probleem zit in een prijs en je scheept hem af met "doe er je voordeel mee", dan is de les voor CoolBlue dat ze hun klantenservice moeten opleiden.

Het was sympatiek geweest dat ze je de schijven hadden laten houden, maar je bent ongetwijfeld niet de enige geweest. Dit soort nieuws gaat heel snel en grote kans dat ze hun hele voorraad hadden verstuurd voordat ze het probleem zelf zagen (op het niveau dat er wat mee doet). Daarna gaat er natuurlijk meteen een automatische email uit.

Netjes dat je het zo hebt aangegeven en de boel hebt teruggestuurd. Wellicht had je recht op meer gehad, maar een goed gevoel van eigenwaarde is wellicht wel waardevoller...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 18:59
Ik ben ook van mening dat je het niet terug had hoeven sturen. Je hebt ze er immers twee(!) maal op gewezen. Je hebt je plicht gedaan door het te melden.

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneek
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:45

Sneek

Tweaker

Na die 2 nog eens 11 bestellen is natuurlijk niet netjes en je vriend aanzetten tot hetzelfde.. welja.

Die twee had je naar mijn inzien niet hoeven terugsturen na je contact met klantenservice. Netjes dat je dit toch hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
HP had eerder dit jaar ook zoiets in hun Britse webshop hun laptop workstations waren 2 pond inplaats van 2000~ pond iemand die ik ken had er eentje bestelt hij kreeg hem niet maar hij kon hem wel halen met 5% korting als hij hem nog steeds wou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Sneek schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:09:
Na die 2 nog eens 11 bestellen is natuurlijk niet netjes en je vriend aanzetten tot hetzelfde.. welja.

Die twee had je naar mijn inzien niet hoeven terugsturen na je contact met klantenservice. Netjes dat je dit toch hebt gedaan.
Nee nee, ik heb niemand aangezet iets te kopen. Dat hebben ze zelf gedaan zonder mij überhaupt in te lichten. Ik zei alleen dat die SSD's megagoedkoop waren en dat de klantenservice zelf aangaf dat het klopte. Aan die kant hoor ik nu overigens dat het hele netwerk WEL is aangesproken en die zitten nu allemaal een voordeeltje te halen uit deze situatie wat ik onbeschoft en niet netjes vind. Hartstikke leuk dat je ergens probeert een slaatje uit te slaan maar als een bedrijf een keer een fout maakt in jouw nadeel dan is het opeens moord en brand gillen in allerlei programma's, koude douche en noem maar op.

Ik weet het officiële antwoord op deze vraag niet (wettig geldend dus) en ik hoop ergens dat het niet in mijn voordeel is omdat er veel achterbakse lui rondlopen die hier tot het gaatje mee zullen gaan. En ik betwijfel of Coolblue dat gaat doen...

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 15-11-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 15:58

Croga

The Unreasonable Man

BugBoy schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:06:
Dat ze die 11 schijven niet leveren is wel begrijpelijk vind ik.
Waarom is dat begrijpelijk?

- Winkel biedt iets aan tegen een bepaalde prijs
- Klant neemt contact op met winkel om zeker te maken dat de prijs juist is
- Klant vraagt nog een keer extra of het absoluut zeker is
- Klant plaatst bestelling op website

Volgens mij is hier gewoon alles gebeurt waar een koop overeenkomst aan moet voldoen. Volgens mij is er daarmee gewoon een volledig contract. Klant betaald en heeft daarmee zijn deel van het contract vervuld. De winkel is daarmee verplicht geworden ook zijn deel van het contract te vervullen tenzij absoluut onmogelijk (als in: De SSDs zijn er niet en worden ook nooit meer gemaakt. En zelfs dan is het discutabel of ze er onderuit kunnen).

Ik zie geen enkele reden om:
- de koop van de originele 2 SSDs ongedaan te maken
- de koop van de overigen 11 SSDs ongedaan te maken

Uiteraard snap ik de situatie van CoolBlue. Maar wettelijk gezien hebben ze (volgens mij; IANAL) geen poot om op te staan.

Waar ik vooral heel veel moeite mee heb is dat webwinkels (en hun leveranciers)(in het algemeen; niet specifiek hier) weg komen met gebreken aan hun systemen. Als ze beiden nou eens een keer goed afgestraft zouden worden voor dit soort blunders dan worden dit soort fouten mischien voortaan niet meer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneek
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:45

Sneek

Tweaker

Typhone schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:12:
[...]

Nee nee, ik heb niemand aangezet iets te kopen. Dat hebben ze zelf gedaan zonder mij überhaupt in te lichten. Ik zei alleen dat die SSD's megagoedkoop waren en dat de klantenservice zelf aangaf dat het klopte. Aan die kant hoor ik nu overigens dat het hele netwerk WEL is aangesproken en die zitten nu allemaal een voordeeltje te halen uit deze situatie wat ik onbeschoft en niet netjes vind. Hartstikke leuk dat je ergens probeert een slaatje uit te slaan maar als een bedrijf een keer een fout maakt in jouw nadeel dan is het opeens moord en brand gillen in allerlei programma's, koude douche en noem maar op.

Ik weet het officiële antwoord op deze vraag niet (wettig geldend dus) en ik hoop ergens dat het niet in mijn voordeel is omdat er veel achterbakse lui rondlopen die hier tot het gaatje mee zullen gaan. En ik betwijfel of Coolblue dat gaat doen...
Verkeerde aanname. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Dat blijkt helaas... :(. Nu vind ik het verder geen probleem maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar de uiteindelijke afloop. Jammer dat ik die verhalen vaker zo hoor uit mijn omgeving: 'overal proberen een slaatje uit te slaan en bedrijven een poot te lichten'... als dat nu eens minder vaak gebeurde waren auto en zorgverzekeringen een stuk goedkoper. Ik herinner me ook nog die perfecte garantie van Logitech (zonder veel vragen iets nieuw opsturen bij een defect) waar heel veel mensen misbruik van maakten. Of ik ben te goed natuurlijk maar dat is deep down ook niet zo natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:52
Sneek schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:09:
Waarom zou het niet netjes zijn om er nog 11 te bestellen? Het is hoogstens niet netjes dat je 11 andere mensen niet de kans geeft van de geweldige aanbieding gebruik te maken. Coolblue heeft in dit geval aangegeven dat het echt klopt, waardoor er moreel niets mis is van TS (of de andere mensen die hiervan gehoord hebben) richting de verkoper.
Croga schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:14:
[...]
Waar ik vooral heel veel moeite mee heb is dat webwinkels (en hun leveranciers)(in het algemeen; niet specifiek hier) weg komen met gebreken aan hun systemen. Als ze beiden nou eens een keer goed afgestraft zouden worden voor dit soort blunders dan worden dit soort fouten mischien voortaan niet meer gemaakt.
Precies. De Helpdesk heeft kennelijk niet de moeite genomen om de prijs te verifiëren. Het kan toch niet de schuld van een klant zijn dat zij hun proces niet op orde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Croga schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:14:
Jij vindt het ook fijn als je meteen keihard afgestraft wordt voor een foutje? Wellicht dat je dan ook geen fouten meer maakt. Niet alles is in procedures te ondervangen (en ook nog tegen concurerende prijzen te kunnen leveren)...

Wat je nog wel eens ziet dat de verkoopprijs van een product nog niet bekend is. Dan wordt er tijdelijk maar een willekeurige prijs ingevoerd. Of bij de invoer worden twee producten verwisseld. Het product staat op de publieke website en de bestelling gaat volledig automatisch. Dan kun je ze zo 100-en van die producten verkopen voordat iemand aan de bel trekt.

De schade kan enorm oplopen en het kan zelfs een bedrijf in financiele problemen brengen. Het is overduidelijk dat er een fout is gemaakt, maar veel consumenten maken er al te graag gebruik van.

De marges zijn flinterdun bij webwinkels en er wordt al veel geinvesteerd in dit soort systemen. Maar fouten worden nu eenmaal gemaakt. Dit soort zaken blijft toch mensenwerk. Dit soort blunders zullen gewoon af en toe gebeuren en het zou fijn zijn als beide partijen het fatsoen hebben om daar netjes mee om te gaan.

Overigens vind ik dat TS dat in dit geval heeft gedaan. De klantenservicemedewerker verdient een flinke uitbrander en het was sympatiek geweest dat TS zijn schijven had mogen houden. Maar dan had de rest weer lopen klagen, dus 1 lijn trekken is ook wel weer begrijpelijk.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
celshof schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:29:
Precies. De helpdesk heeft kennelijk niet de moeite genomen om de prijs te verifiëren. Het kan toch niet de schuld van een klant zijn dat zij hun proces niet op orde zijn?
De helpdesk heeft waarschijnlijk de prijs nagekeken in hun interne systeem en die was hetzelfde. Daardoor gaven ze aan dat het klopte. Wel dom dat er geen lampje is gaan branden toen TS ook de links naar andere shops doorstuurde. Dat was toch wel een signaaltje geweest om het even na te vragen bij degene die er meer verstand van had. Overduidelijk niet een al te intelligente en/of pro-actieve medewerker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Overigens het gesprek:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15094839_1168286719917111_58926627031047837_n.jpg?oh=2e5e63b0f87e0b3de232841a07932ff4&oe=58C08108

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15032779_1168286723250444_2173502092013746986_n.jpg?oh=f89fa759f8e8832913343a413f60cfbd&oe=588EF9AF

Naam even eruitgehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind dit wel heel erg slordig van CoolBlue, ik denk dat je in je recht stond om de schijven te houden..
Er word duidelijk gezegd "grijp die kans zouden wij zeggen".. misschien een stagiair? misschien niet zo'n slimme opmerking..
Je hebt het netjes gevraagd, dan verwacht ik dat Cool Blue ook netjes hun excuus aanbied (en misschien je een tegoed bon geven ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:52
Nou, wat mij betreft ben je above and beyond gegaan. Dubbel om verificatie vragen en ook aantonen waarom je denkt dat de prijs niet klopt.
Aangezien ik Coolblue zeer hoog heb staan
Daar zou je wellicht wel eens over moeten nadenken ;)
Jammer dat ik die verhalen vaker zo hoor uit mijn omgeving: 'overal proberen een slaatje uit te slaan en bedrijven een poot te lichten'
Dat vind ik hier zeker niet het geval. Ook niet omdat andere mensen het van jou hebben gehoord, want jij hebt heel goed onderzoek gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit onderwerp is al vaker langsgeweest op Tweakers, zelfs met uitspraken van juristen. Zie bijv. ook de post van Angeloonie in "(Te) goedkope SSD bij Coolblue.". Verder kan je dit het beste met je rechtsbijstand bespreken (indien je die hebt) om te kijken wat zij nog voor je kunnen betekenen hierin.

De discussie hierover is wel mogelijk, maar is al zovaak gedaan op Tweakers, dat er telkens hetzelfde uitkomt. Vandaar dus een slotje.

[ Voor 12% gewijzigd door Yorinn op 15-11-2016 11:15 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.