Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 08:59
Goedemorgen allen,

Om een goeie beurt op mijn schoonfamilie te maken, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Ze hebben thuis heel vaak last van een wegvallende WIFI verbinding, geen idee wat daarvoor de reden kan zijn. Ikzelf heb inmiddels enige ervaring met Sitecom routers, dan weet ik vaak wel wat ik eventueel kan doen om het te verbeteren.

Echter, mijn schoonouders hebben een Zyxel router, model NBG6503. En ik heb geen idee of het verbeteren van het signaal bij een Zyxel op dezelfde manier werkt dan bij Sitecom? Een ander kanaal zoeken oid?

Ik hoor het graag van jullie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, dat is een bodemschrapende low-end device waar je niet veel van mag verwachten, maar los daarvan, gewoon bij de basics beginnen:

De meest voorkomende WiFi-problemen zijn:
- demping door bouwmaterialen (vloeren, muren, tegels, isolatie etc)
- verstoring door andere WiFi-netwerken of andere draadloze signalen in de ISM-banden
- slechte instellingen in AP (of soms ook client)
- brakke hard- of software

Dus een voor een die dingen aflopen. Als je hulp wilt zul je een stuk meer info moeten geven:

- is het probleem altijd aanwezig, of alleen op bepaalde tijden? (alleen op bepaalde tijden wijst sterkt op interferentie)
- is het probleem overal in huis aanwezig of alleen verder weg van de AP? En hoe stabiel/performant is de verbinding vlakbij de AP? (probleem op afstand wijst sterk op demping)

Verder:
- wat voor clients gebruik je?
- met welke band (2.4GHz? 5GHz?) verbind je met die clients? En merk je verschil tussen de banden?
- welke RSSI (ontvangen signaalsterkte) meet je op de clients (bij iig Android en Windows uit te lezen, in dBm) op een locatie/tijd dat de problemen optreden?
- hebben dezelfde client(s) op andere locaties ook problemen of niet?

Dan best practices qua settings:

2.4GHz-
- 20MHz kanaalbreedte (dus NIET 20/40 of 40MHz :o )
- WPA2-PSK security
- (CCMP-)AES encryption
- aparte SSID tov 5GHz
- WMM aan

5GHz-
- 'auto' of '20/40/80MHz' kanaalbreedte
- WPA2-PSK security
- (CCMP-)AES encryption
- aparte SSID tov 2.4GHz
- WMM aan

Verder is staat Sitecom niet bepaald goed aangeschreven, niet qua hardware en vooral niet qua firmware/software, dus dat je daar iets op geregeld krijgt is mooi, maar ik hoop eerlijk gezegd dat het bij Zyxel beter kan :P

Oslik blyat! Oslik!