Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrkaoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-06-2024
Goedenavond mensen,

Ik kom samen met mijn vriendin in aanmerking voor een mooie huurwoning van 80 vierkante meter. Het gaat hier om een appartement in een flatgebouw. De kale huur is 750 euro p/m (geen servicekosten) en ons inkomen bij elkaar is rond de 2600 euro netto p/m. (ze studeert nog) Nu zegt mijn lieve (schoon)moeder dat 750 euro veel te duur is voor 80 vierkante meter en dat we te weinig aan inkomsten hebben. Deze huurwoning ligt overigens in Culemborg.

Wij hebben zitten rekenen en kwamen erop uit dat we met alle vasten lasten, internet, tv, eten en drinken etc nog 1300 euro over houden. Voor ons gevoel redden we het hier goed mee, maar wat denken jullie? Wat zijn jullie ervaringen qua inkomsten en huur betalen? We willen hier zeker van zijn, aangezien we enorm te spreken zijn over het appartement.

Beste antwoord (via Mrkaoz op 15-11-2016 00:27)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57
Als je 1300 euro overhoudt, wat letterlijk de helft van je netto inkomen is, dan is het vrij duidelijk dat je het wel gaat redden, toch?

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• Hahn
Als je 1300 euro overhoudt, wat letterlijk de helft van je netto inkomen is, dan is het vrij duidelijk dat je het wel gaat redden, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkaoz
Het probleem is dat mijn vader me ook al erop aanwees dat we enorm moeten oppassen en er altijd onverwachts kosten kunnen bijkomen. Ik lees overal dat je 4 keer de kale huur moet verdienen en dat hebben wij niet. Vandaar de twijfels en onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:51

g0tanks

Moderator CSA
Hoe zit je qua spaargeld en heb je zaken zoals een auto die onverwachte kosten kunnen veroorzaken? Het is moeilijk om te oordelen zonder het totaalplaatje te kennen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:28
Woon je al op jezelf of ervaring mee?

Zo nee, denk echt niet te luchtig over je verwachte uitgaven.

Zet de echt vaste lasten op een rij.
Feiten, die je dus weet.

Kijk wat je overhoudt.
Bedenk wat je wilt achterhouden of sparen.
En kijk of je met het restant kunt eten en/of dingetjes ernaast kunt doen (uitjes).

Vergis je vooral niet in de kleine uitgaves en je boodschappen.

Maar, zoals Hahn zei;
Als je ECHT €1300,- over kunt houden.
Dan is het easy peasy.

[ Voor 10% gewijzigd door NeutraleTeun op 15-11-2016 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkaoz
Wat ik nu in de vaste lasten heb meegerekend heb: Kale huur, g/w/e, zorgverzekering, autoverzekering, internet/tv, telefoon abo, basic fit, terugbetalen studielening, eten en drinken.

Ik ga ervan uit dat we ook nog gemeentebelasting en waterschapsbelasting moeten betalen. Zelf heb ik een Fiat Punto die vrij zuinig rijdt en waar de onderdelen goedkoop te krijgen zijn. Qua meubels zitten we ook goed aangezien we beide op kamers wonen momenteel. We missen alleen een fatsoenlijke eettafel.

Verder zit er een mooie vloer in het appartement en zit er al een koelkast en diepvries in de keuken gebouwd. Dus daar hebben we verder geen kosten aan. Het enige wat jammer is, is dat ik extra km's moet maken voor naar mijn werk te gaan. En daar moet ik dan een extra 100 euro aan bij rekenen, maar dat weet ik dus nog niet helemaal zeker.

En bedankt voor de snelle reacties, heel erg tof!

[ Voor 3% gewijzigd door Mrkaoz op 15-11-2016 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
€750 voor 80m2 is niet gek hoor, het hangt af van veel factoren maar is in ieder geval niet bij voorbaat al te duur.
Je betaalt dus straks €375,- pp aan huur, en dat is ~28% van je netto inkomsten.
Dat zou makkelijk moeten lukken lijkt me, zeker als je alle kosten netjes op een rijtje zet zoals je nu lijkt te doen.

Let wel op dat je de verhuis- en inrichtingskosten niet vergeet.

[ Voor 8% gewijzigd door Sibylle op 15-11-2016 00:43 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Als je er geen auto of iets op na houdt, wat is dan het meest onverwachte wat je kan overkomen? Wasmachine die klapt?
Belangrijkste lijkt mij dat je in ieder geval een bedrag weet te sparen per maand. Iedereen ( de meest mensen in ieder geval) die start begint met weinig, en moet het allemaal rustig aan opbouwen.

Zoals de rest al aangeeft, maak lijstjes van wat je nodig hebt, wat je echt nodig hebt en wat je voorruit kan schuiven als in [kleding, studiemateriaal, eten, vakanties, hobbies, sport, onderhoud, afschrijving van electronica, verzekeringen]

Wat wellicht wel handig is, wat is het huurcontract? Mocht de situatie zich voordoen dat je er voortijdig vanaf wilt komen.

Wat is trouwens de termijn waarin je vriendin zich ook op de arbeidsmarkt begeeft?

De huur en de extra 100 euro moet je ook weer afzetten tegen de huur van twee kamers nu.

Krijgen jullie trouwens nog huursubsidie, aangezien je vriendin nog geen of een laag inkomen heeft, of andere voordelen? Als je samenwoon kan het fiscaal aantrekkelijk worden.

En die eettafel, niet te kieskeurig langsgaan bij de kringloop.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Vice op 15-11-2016 00:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Ik denk dat je het met 2600 euro netto meer dan prima gaat redden, mits je geen gat in je hand hebt ;) Maar 1300 euro klinkt wel een beetje aan de lage kant.

Je kale huur is 750 euro zeg je, daar komen nog verzekeringen en gemeentelijke kosten, etc bij, dus even voor het gemak +100 euro. Auto zal je niet voor minder dan 150 euro per maand hebben (en dan ben ik denk ik heel erg aan het onderschatten? :P), dus dat maakt al 1000 euro.

Zorgverzekering +100 euro, GWL +100 euro, internet/tv/telefoons/sport +100 euro. Dan zit je al op 1300 euro en dan moet je nog eten en drinken en die studielening terugbetalen.

Ik denk dat je niet gek moet opkijken als je makkelijk 2000 euro per maand kwijt bent met z'n tweeën, alles bij elkaar. Houd je nog steeds 600 euro over, wat een lekker bedragje is om te sparen elke maand, maar het is wat anders dan 1300 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
ik vind het niet verkeerd hoor.
Als je 2600 netto per maand hebt dan kan het toch makkelijk uit?

Ik heb een koophuisje en ik verdien minder, en ik hou per maand 600 over om te sparen. (soms meer)

[ Voor 3% gewijzigd door Aggressor op 15-11-2016 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39

Speedmaster

Make my day...

WA verzekering ontbreek nog evenals brand/inboedel verzekering. Daarnaast moet je de extra reiskosten niet onderschatten. g/w/e moet je echt 200 euro per maand voor rekenen. Gemeentebelasting en waterschapsbelasting komt ongeveer op 700 euro per jaar dus even delen door 12. Eten & drinken voor het gemak uitgaan van 12,50 /15,= per dag. dus nog maar even opnieuw gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkaoz
Verhuis- en inrichtingskosten helemaal vergeten haha. Thank you! :)

En The_Vice, dat zijn goede vragen. Het huurcontract ga ik deze week inzien en dan gaan we nog wat details bespreken met de verhuurder. Mijn vriendin is helaas begonnen aan een nieuwe studie dus dat duurt nog drie-vier jaartjes. Ze werkt nu part-time naast haar studie. Verder gaan we wel proberen om aan huursubsidie te komen, maar ik zag dat de huur maximaal 710 moest zijn. Het zou alsnog wel mooi meegenomen zijn.

@Hahn Ja dat klopt gedeeltelijk. Ik had eerst de benzine niet mee berekend (beetje dom). Nu hebben we wel geluk en betalen haar ouders nog haar zorgverzekering voor zolang ze nog studeert. Maar ik ben bang dat we het inderdaad hebben onderschat met het rekenen.

@Speedmaster
Verzekeringen heb je inderdaad gelijk in. Al gaat dat niet heel veel verschillen van wat ik er nu voor betaal (wat gelukkig niet heel veel is). Extra reiskosten vallen nog mee. Zij heeft OV jaarkaart en ik gebruik gewoon de auto. Gemeentebelasting en waterschaps is zo een 500-600 per jaar in Culemborg, maar dat vind ik nog wel goed te doen. En ik ga het zeker even allemaal opnieuw berekenen. :)

Ik stel de reacties wel enorm op prijs mensen. Zo krijg ik tenminste wat meer overzicht in mijn vaste lasten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 13:54

job

Mrkaoz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 00:28:
Ik lees overal dat je 4 keer de kale huur moet verdienen en dat hebben wij niet. Vandaar de twijfels en onzekerheid.
Niets moet natuurlijk. Maar het is een rekenregel die vele makelaars hanteren.
Het gaat daar echter wel om het brutoloon.
Dus dan zou je minimaal 3000 euro bruto moeten verdienen.

Met twee personen wordt het wat lastiger. Sommige makelaars tellen het tweede inkomen bijvoorbeeld maar voor de helft mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-07 00:42
Een kostenpost die men snel vergeet in de planning:

Vergeet ook niet 200€ per maand te reserveren voor je jaarlijkse vakantie. (tenzij je die niet doet)
Voor een beetje vakantie buitenland van 14 dagen zit je snel aan +2000€ ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:28
Is een behoorlijk bedrag.
Nóg eens €200,- extra p.m. aan de kant leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:12
Van de Nibud heb je lijsten om alle onkosten inzichtelijk te maken, zoals bijvoorbeeld ook nog kleding, cadeaus, vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:18
Wellicht vergelijkt je schoonmoeder het met een koopwoning? Ben in een, weliswaar niet goedkoop dorpje in Overijssel, minder kwijt aan een nieuwbouwhuis. Dat is voor begane grond en eerste verdieping ook ong 80m2, en dan heb ik dus nog een zolder en een tuin extra. Huren is gewoon niet heel goedkoop.

[ Voor 7% gewijzigd door jip_86 op 15-11-2016 06:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het probleem is dat mijn vader me ook al erop aanwees dat we enorm moeten oppassen en er altijd onverwachts kosten kunnen bijkomen. Ik lees overal dat je 4 keer de kale huur moet verdienen en dat hebben wij niet. Vandaar de twijfels en onzekerheid.
4x kale huur is bruto, de bedragen waar jij over schrijft zijn netto. Geen enkel probleem dus :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
Maak een lijstje van je inkomsten en uitgaven en werk dat (afhankelijk van wat je overhoudt) regelmatig bij. Mijn lijstje bevat het volgende:

Huur (850,-)
Kranten / Tijdschriften (20,-)
Zorgverzekeringen (220,-)
Overige Verzekering (inboedel, rechtsbijstand, reis) (90,-)
Gemeentelijke lasten (?)
Energie (100,-)
Waterschap (?)
Internet (20,-)
Boodschappen (250,-)
Telefoonabbo (20,-)
Sporten (100,-)
Wegenbelasting (25,-)
Uitjes / Kleding (?)
Tanken (100,-)
Reiskosten (350,-)
DUO (studieschuld) (150,-)
Sparen (?)

Ik heb afgeronde bedragen van onze uitgaven erachter gezet voor een indicatie. Veel van die dingen kan je van tevoren uitzoeken. Zoals de gemeentelijke lasten van Culemborg, kosten verzekering, nieuwe abbo's. Je ziet aan de vraagtekens dat ik het niet goed meer bij hou omdat ons inkomen genoeg is om geen zorgen te hoeven maken :)

Vervolgens een lijstje met al je inkomsten en dat zet je tegen elkaar af. Hier een huur van 850,- p/m en een uitgaven van rond de 2350 (incl. die huur excl. sparen).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:25
Wat ik nog mis in de antwoorden:

Hoeveel buffer heb je nu al en hoe snel kun je weer aanvullen (aan de hand van het verleden dan).

Kan je het hebben als je in 1 jaar 2/3 maanden werkloos ben, je een andere wasmachine moet kopen, auto inruilen, etc.

Het klinkt misschien erg voorzichting maar die 3 dingen zijn mij overkomen binnen een jaar en de enige reden dat ik nog weer een beetje kon slapen is dat ik de buffer had om de klappen op te vangen. ook had ik aan eind van het jaar (op papier) een hoger inkomen gekregen waardoor ik geen recht meer had op toeslagen en ruim 500 euro mocht terugbetalen.

Dus wat je (lieve) schoonmoeder waarschijnlijk bedoelde:

Dus hoeveel spaar je nu al tegenover het bedrag dat je kan sparen en hoe groot is je buffer? Wanneer wil je met zijn 2en een huis kopen. hoe lang ben je al samen? hoeveel heb je al samen gedaan: Wie gaat de huur betalen als je uit elkaar gaat? etc.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-05 21:31
Hou er maar rekening mee dat je ongeveer 1000pp kwijt bent aan alle vastte lasten ex sparen. Leef je niet luxe van maar uit ervaring is het een reëel bedrag. zit wel alles in (van kleding tot vakanties tot boodschappen tot gemeentelijke belastingen en verzekeringen)

Dus ja met 2600 ga je het redden, daarbij je vriendin studeert nu nog maar zometeen niet meer en heeft ze ook inkomen.

Daarnaast moet je ook kijken wat betaald nu ieder voor huur en gwe. Als dat samen meer is dan je nu zou gaan betalen zou ik het gewoon doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:21

Managelorian

“This is the workflow.”

Met EUR2600 moet het goed te doen zijn om EUR750 per maand aan huur te betalen. Ter vergelijk: ik verdien netto niet eens zoveel meer dan jij en heb een koophuis wat mij netto EUR1000 per maand kost. Daarnaast heb ik een gezin (vrouw die niet werkt + drie kinderen) en een grote gezinsauto.

Het e.e.a. hangt natuurlijk wel af van je bestedingspatroon. Al zou je het dubbele verdienen, dan nog kun je het prima op krijgen als je het geld flink laat rollen. Maar met de bedragen die je noemt moet je prima een normaal leven kunnen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Ik verdien samen met mijn vriendin +- 2100Eur per maand en heb een huurhuis van 650eur per maand. Als ik wil kan ik ongeveer 500pm sparen. We hebben wel twee auto's (lease en goedkope twingo).

Ik denk dat je het makkelijk redt. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Naast het feit dat je het wellicht zonder problemen kan betalen, blijft er inderdaad nog de inkomenseis die de verhuurders hanteren voor het verhuren van woonruimtes in de particuliere sector.

Welke inkomenseis wordt gehanteerd is per verhuurder afhankelijk. Veelvoorkomende situaties zijn dat het bruto (maandelijks) inkomen in totaal minimaal 4x de (kale) huur moet zijn. In jouw geval zal dit uitkomen op € 3.375,00.
Het kan ook dat de verhuurder een tweede (lager) inkomen enkel voor de helft meetelt, waardoor er meer verdient zal moeten worden om aan de inkomenseis te voldoen.
Ook wordt er af en toe door de verhuurder gekeken naar het vermogen, waarvan dan een bepaald percentage (veelal 5%) bij je jaar- of maandsalaris wordt opgeteld.

In de gevallen dat een huurder niet kan voldoen aan de inkomenseis, maar de indruk wordt gewekt dat betaling van de huur geen problemen zal geven, dan kan er in bepaalde gevallen door de verhuurder een bankgarantie worden verzocht. Dit is veelal drie tot zesmaal de maandelijkse huur, zodat de verhuurder in het geval van uitblijven van betaling toch een kleine garantie heeft dat dit wordt voldaan.

Als ik jouw berichten zo lees, dan verwacht ik niet dat het een probleem zal zijn om een dergelijk appartement te huren. Wellicht kan je op de website van de beheerder/verhuurder wel nagaan welke inkomenseis wordt gehanteerd.

Mijn vriendin en ik hebben ook voordat we gingen samenwonen een duidelijk overzicht gemaakt van welke kosten we verwachten en wat we minimaal daarvoor nodig hebben.
Wat ik je wel wil meegeven, ga uit van ruim € 300,00 tot € 400,00 aan boodschappen per maand. Het is uiteraard per persoon afhankelijk hoeveel je uitgeeft. Wij hebben € 400,00 aangehouden per maand. Op die manier sparen we wat op de gezamenlijke rekening en kan er geld gebruikt worden voor gemeenschappelijke uitgaves. Denk hierbij aan een pannetje of nachtkastje, etc.

Om een algemeen beeld te geven: maandelijks zijn wij samen € 1.380,00 kwijt aan gezamelijke bijdrage, waarvan we toch iedere maand een x bedrag overhouden en op de rekening laten staan voor onvoorziene uitgaves.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-06 22:41
Wat ik zo lees is dat je grootste risico is dat jullie uit elkaar gaan. Zo te lezen gaat je vriendin het dan ivm haar studie niet redden om daar te blijven wonen. Jij alleen wel? Misschien wil je dat ook wel niet maar het is mi wel iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:43
Ik huurde twee jaar voor 700 per maand met 1600 netto en zelfs ik kwam prima rond :)

[ Voor 6% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 15-11-2016 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
Managelorian schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 07:41:
Met EUR2600 moet het goed te doen zijn om EUR750 per maand aan huur te betalen. Ter vergelijk: ik verdien netto niet eens zoveel meer dan jij en heb een koophuis wat mij netto EUR1000 per maand kost. Daarnaast heb ik een gezin (vrouw die niet werkt + drie kinderen) en een grote gezinsauto.

Het e.e.a. hangt natuurlijk wel af van je bestedingspatroon. Al zou je het dubbele verdienen, dan nog kun je het prima op krijgen als je het geld flink laat rollen. Maar met de bedragen die je noemt moet je prima een normaal leven kunnen leiden.
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:24:
Ik huurde twee jaar voor 700 per maand met 1600 netto en zelfs ik kwam prima rond :)
Het punt is nu juist dat je dit niet kunt generaliseren. Ik weet dat wij zuinig leven, maar ook dat onze leefstijl voor andere geen optie is. Klein voorbeeld is huis op 18C als we thuis zijn. Ook dingen als ziektekosten of studieschuld zijn bij iedereen anders.

Je zult dus echt die begroting moeten maken en idealiter een maandelijkse boekhouding moeten gaan bijhouden om inzicht te krijgen in je eigen uitgaven.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 08:18
Inkomsten 2600
Uitgeven 1300 waarvan 750 huur.
Je denkt dus toe te komen met 550 voor "alle vasten lasten, internet, tv, eten en drinken etc "???
Dat is wel héééél positief ingeschat.
Vraag je ouders eens om de facturen die ze betaalden de laatste maanden te tonen en met jou te overlopen. Zo krijg je een correcter beeld van waarnaar geld verdwijnt.

Los daarvan, €2600 inkomsten is zeker niet uitzonderlijk laag, dus het zou moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 11:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

DonChaot schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:20:
Wat ik zo lees is dat je grootste risico is dat jullie uit elkaar gaan. Zo te lezen gaat je vriendin het dan ivm haar studie niet redden om daar te blijven wonen. Jij alleen wel? Misschien wil je dat ook wel niet maar het is mi wel iets om over na te denken.
Waarom? Het is een huurhuis, geen koophuis. Als je het door omstandigheden niet meer kunt betalen, lever je gewoon de sleutel in en klaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-10-2024
Zelf ben ik alleenverdiener met 2300 netto kom ik rond met eigen huis van €700 pm ex verzekeringen/lasten enz. gezin met 1 kind. denk dat het wel goed komt. gewoon niet teveel gekke dingen doen.

zelfs als je 2000 aan vaste lasten hebt, heb je nog 600€ om leuke dingen te doen?
waarvan je een gedeelte nog opzij kan zetten.

De problemen die mensen stellen vind ik persoonlijk erg opgeblazen.

[ Voor 34% gewijzigd door Elsandre op 15-11-2016 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Lijstjes, lijstjes, lijstjes. En afspraken maken natuurlijk. En die vastleggen. Met handtekening & datum e.d.

Uit je verhaal maak ik op dat jij het meeste verdiend, ga a.j.b. wel een soort van samenlevingscontract aan. Je relatie kán natuurlijk nog stuk gaan, en dan is het fijn als je van te voren iets hebt afgesproken over wie waar eigenaar van is.
Als jij 2k netto verdiend en je vriendin 600 dan zou het bijvoorbeeld wel zo eerlijk zijn dat zij die 600 aan jou geeft als haar aandeel in vaste lasten. Per saldo betaal jij dan misschien 1200 en zij 600 p.m. aan alle vaste lasten. Hoe wil je daar mee om gaan als de relatie stuk gaat? Schulden met een ex werkt over het algemeen niet (zijn ook genoeg topics over).

Ter referentie mijn lijstje (koophuis):
Water 17,50
GBLT 22,50
Auto verz 12,-
2x telefoon abonnement 16,- (cheap ass sim only)
inboedel verz 7,92
aansprakelijkheids verz 4,53
opstalverz (niet nodig voor huur) 11,31
vakbond 16,45
belasting auto 26,-
televisie, telefoon, internet 60,-
bankkosten 5,-
zorgverzekering 2x 195,70
gas electra 200,- (is voorschot, werkelijk ligt na e.e.a. aan isoleren ws rond de 130)
vastrecht, rioolheffing, afvalstoffenheffing 24,-
ozb 25,-
ORV 10,50
boodschappen 300,-
benzine 100,-
OV 170,-
Kleding 175,-
kado's e.d. 40,-
hypotheek 1.050,-

Totaal zo'n 2.500,-
Voor vakanties sparen we niet apart, dat is tot nu toe nog niet nodig gebleken.

Als ik er wat kostenposten uit haal die voor jou situatie niet nodig zijn (ov, vakbond, orv, opstalverz, minder gas/electra, geen hypotheek maar huur e.d.) kom ik op circa 1800-1900 p.m. uit. Zonder auto nog iets minder.

Maak ook zo'n soort lijstje en zet er eventueel achter voor wie welke kosten zijn. Misschien dat je vriendin vervolgens met haar inkomen "haar" kosten niet kan betalen. Hoe wil je daar vervolgens mee om gaan? Gaat zij lenen bij DUO? Spaargeld aanspreken? Of durf je het aan om haar kosten voor jou rekening te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31
Ja het kan, ik zelf heb een huurhuis samen met mijn vriendin van 630€ en we hebben +- zelfde inkomsten, vaste lasten zijn ca. 1.000€ Inc. belastingen etc. dus jij zal rond de 1.100€ uitkomen.

De regel dat je 4x inkomen moet hebben voor huur is erg oud en klopt niet meer, dan kan bijna niemand in Nederland huren.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:07
Janoz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:08:
[...]

Waarom? Het is een huurhuis, geen koophuis. Als je het door omstandigheden niet meer kunt betalen, lever je gewoon de sleutel in en klaar.
Of je betaalt gewoon je huur niet meer. Het is in Nederland enorm moeilijk om een huurder die niet betaalt uit te zetten.
Die 4x kale huur norm is niet voor de bescherming van de huurder, maar de verhuurder.
Bschnitz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:14:
De regel dat je 4x inkomen moet hebben voor huur is erg oud en klopt niet meer, dan kan bijna niemand in Nederland huren.
Kijk jij dan maar eens rond voor een huurhuis in de vrije sector. Ze hanteren bijna allemaal die norm (soms 3x, maar nooit lager).
Dat is nu ook net het probleem in de huurmarkt. Er zit een flink gat tussen wanneer je een sociale huurwoning kan krijgen en wanneer je een vrije sector woning kan betalen.

[ Voor 37% gewijzigd door RocketKoen op 15-11-2016 09:16 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
niet-sociale huurwoningen zijn nu vanaf rond de 750€?
Dus dat zou betekenen dat je 3000€ netto zou moeten verdienen???
Denk niet dat veel mensen dat kunnen ophoesten (tenzij 2-verdieners)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Elsandre schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:16:
niet-sociale huurwoningen zijn nu vanaf rond de 750€?
Dus dat zou betekenen dat je 3000€ netto zou moeten verdienen???
Denk niet dat veel mensen dat kunnen ophoesten (tenzij 2-verdieners)
€3000 bruto is geen raar salaris hoor. Dat is ongeveer modaal in Nederland voor een fulltime baan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
RocketKoen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:17:
[...]

€3000 bruto is geen raar salaris hoor. Dat is ongeveer modaal in Nederland voor een fulltime baan.
Het lijkt erop dat mensen het over netto inkomsten hebben, maar bruto is niet vreemd nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-07 10:36

Barrycade

Through the...

Met 2600 netto heb je een inkomen van bruto 3700+ en dan nog los van de inkomsten van je vriendin.
Ik weet niet hoe de markt is in Culemborg qua koophuizen, maar voor 750 euro (netto) zit je op een hypotheek van 225K.

Dus ja je hebt voldoende inkomsten om die huur op te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Elsandre schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:19:
[...]

Het lijkt erop dat mensen het over netto inkomsten hebben, maar bruto is niet vreemd nee.
Als je kijkt op de websites van grote verhuurders dan willen ze vaak dat je 3 of 4 keer de netto huur, aan bruto inkomen hebt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:03

Stoney3K

Flatsehats!

RocketKoen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:38:
[...]

Als je kijkt op de websites van grote verhuurders dan willen ze vaak dat je 3 of 4 keer de netto huur, aan bruto inkomen hebt.
Het aantal beschikbare huurhuizen met een netto huur van €750 of lager is alleen op één hand te tellen, want, niet rendabel.

Vaak begint dat pas bij €800 per maand, waardoor je minstens €3600 per maand moet verdienen, en dat is al redelijk boven modaal. De inkomensgrens voor sociale huurwoningen ligt op €32000 per jaar, ofwel €2500 per maand, wat met een kale huurprijs overeen komt van ongeveer €620.

Tussen €620 per maand en ongeveer €800 per maand zit dus een gat waarin verhuurders niet vinden dat een woning rendabel verhuurd kan worden.

Verder verwachten ze vaak ook dat je kredietwaardig bent (uitdraai BKR), als dat niet zo is kun je ook naar je huurwoning fluiten. Door die voorwaarden duperen ze veel mensen die bovenmodaal verdienen maar niet kunnen kopen, en dus noodgedwongen een sociale huurwoning bezet houden (scheefwonen).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkaoz
Bedankt voor de vele reacties mensen! Heel erg tof. Verder heb ik opnieuw zitten rekenen en kom ik inmiddels op 1600 euro uit qua vaste lasten. Ik heb wat meer bijgeteld bij het eten en drinken, ik moet schijnbaar ook betalen voor VVE (onderhoud flat) en wat meer berekend bij G/W/E. Het kan heel goed zijn dat dit nog een 100/200 euro omhoog kan gaan in sommige maanden, maar dan hebben we alsnog 900-800 per maand over om te sparen. En dat lijkt ons goed te doen.

@gr8-jen Qua buffer zitten we niet zo breed, dat is inderdaad een sterk punt om over na te denken en over te praten. Nu gaat mijn contract sowieso nog een jaar door op het werk, maar hoe het er nu naar uitziet, gaat die verlengt worden ivm een te kort aan werknemers. Maar je weet het maar nooit natuurlijk.

Thanks Jelmer93 en OscarK!

@dennisk. Daar heb je helemaal gelijk in, qua boodschappen hebben we het de afgelopen maanden zitten bijhouden. En ik kom per maand op 100 euro uit en zij op 120. Dat komt voornamelijk dat ik op het werk kan eten en dat weer kan declareren. Maar wel goede tips! Dankjewel

@cadsite Ik ben nu inderdaad alles opnieuw gaan berekenen en nu zit ik op een kleine 1600 euro aan lasten. Kan goed zijn dat het zelfs nog wat omhoog zal gaan.

@Tehh Hoe we het nu voor ons zien, is dat ik voornamelijk de (grote) vaste lasten betaal als huur en g/w/e en zij de boodschappen betaald en eventueel internet/tv etc. Hier gaan we deze week nog een heel duidelijk overzicht van puzzelen.

@Elsandre Als je een beetje goed wilt zitten dan zit je vrijwel altijd rond de 700-750 helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik gebruik deze excel lijst om mijn uitgaven te begroten per jaar: https://www.vastelastenbo...enen%20basistemplate.xlsx

Werkt ideaal.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkaoz
battler schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:40:
Ik gebruik deze excel lijst om mijn uitgaven te begroten per jaar: https://www.vastelastenbo...enen%20basistemplate.xlsx

Werkt ideaal.
Nice! Thanks man, dit ziet er heel goed uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-07 11:24
Mrkaoz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:35:
Bedankt voor de vele reacties mensen! Heel erg tof. Verder heb ik opnieuw zitten rekenen en kom ik inmiddels op 1600 euro uit qua vaste lasten. Ik heb wat meer bijgeteld bij het eten en drinken, ik moet schijnbaar ook betalen voor VVE (onderhoud flat) en wat meer berekend bij G/W/E. Het kan heel goed zijn dat dit nog een 100/200 euro omhoog kan gaan in sommige maanden, maar dan hebben we alsnog 900-800 per maand over om te sparen. En dat lijkt ons goed te doen.

@gr8-jen Qua buffer zitten we niet zo breed, dat is inderdaad een sterk punt om over na te denken en over te praten. Nu gaat mijn contract sowieso nog een jaar door op het werk, maar hoe het er nu naar uitziet, gaat die verlengt worden ivm een te kort aan werknemers. Maar je weet het maar nooit natuurlijk.

Thanks Jelmer93 en OscarK!

@dennisk. Daar heb je helemaal gelijk in, qua boodschappen hebben we het de afgelopen maanden zitten bijhouden. En ik kom per maand op 100 euro uit en zij op 120. Dat komt voornamelijk dat ik op het werk kan eten en dat weer kan declareren. Maar wel goede tips! Dankjewel

@cadsite Ik ben nu inderdaad alles opnieuw gaan berekenen en nu zit ik op een kleine 1600 euro aan lasten. Kan goed zijn dat het zelfs nog wat omhoog zal gaan.

@Tehh Hoe we het nu voor ons zien, is dat ik voornamelijk de (grote) vaste lasten betaal als huur en g/w/e en zij de boodschappen betaald en eventueel internet/tv etc. Hier gaan we deze week nog een heel duidelijk overzicht van puzzelen.

@Elsandre Als je een beetje goed wilt zitten dan zit je vrijwel altijd rond de 700-750 helaas.
Post je lijstje eens, dan kunnen we kijken of je ergens te laag zit. :)

Ik zie hier soms bedragen voorbij komen waarvan ik denk, hoe doen ze dat... Je kunt er over een half jaar beter achter komen dat je te ruim geschat hebt :)

Ik denk overigens dat je het moet redden met je inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:16
Hallo MrKaoz,

Allereerst complimenten dat je dit aan de voorkant goed uit wilt zoeken.

Ik vind dat hier veel nuttige tips voorbij komen, het enige wat naar mijn mening nogal onderschat wordt zijn de autokosten.

Kijk voor de aardigheid eens wat de Nibud rekent voor een "compacte klasse" bij 10.500 km/jaar

"https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

Daar staat een bedrag van EUR 391/maand voor. De meest onderschatte component is in mijn ervaring de afschrijving.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkaoz
@Ruud
750 HUUR
120 G/W/E (Ik werk 40+ uren per week, zij zit overdag op school + werk, we zijn meestal na 21:00 thuis)
125 zorg
300 Eten en drinken
150 auto
100 VVE
040 Internet/tv
035 Telefoon abo
015 Basic fit
..... WA Verzekering/inboedel
Alles bij elkaar is 1635, alleen de inboedel en gemeentebelastingen/waterschap moet er nog worden bijgeteld.

@smurfinmark Dankjewel, dat stel ik zeer op prijs. En bedankt voor de link! Momenteel betaal ik met benzine 150 per maand aan mijn auto (woon niet ver van mijn werk momenteel) Dus dat kan naar 200 oplopen. Verder is mijn (schoon)vader automonteur geweest in zijn verleden en kan voor een mooi bedankje me helpen met de auto wat ik enorm waardeer natuurlijk. :)

Maar ik ga het hem ook nog voor de zekerheid navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:44
Bschnitz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:14:
Ja het kan, ik zelf heb een huurhuis samen met mijn vriendin van 630€ en we hebben +- zelfde inkomsten, vaste lasten zijn ca. 1.000€ Inc. belastingen etc. dus jij zal rond de 1.100€ uitkomen.

Recentelijk zelf op woningzoektocht geweest. En de regel bij alle aanbieders lijkt toch een jaarinkomen te zijn van 48 maal de kale huurprijs. Wat neer komt op 4x de huur prijs per maand. Bij de woning die ik uiteindelijk genomen heb werd daar ook naar gekeken.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Mrkaoz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:05:
@Ruud
750 HUUR
120 G/W/E (Ik werk 40+ uren per week, zij zit overdag op school + werk, we zijn meestal na 21:00 thuis)
125 zorg
300 Eten en drinken
150 auto
100 VVE
040 Internet/tv
035 Telefoon abo
015 Basic fit
..... WA Verzekering/inboedel
Alles bij elkaar is 1635, alleen de inboedel en gemeentebelastingen/waterschap moet er nog worden bijgeteld.

@smurfinmark Dankjewel, dat stel ik zeer op prijs. En bedankt voor de link! Momenteel betaal ik met benzine 150 per maand aan mijn auto (woon niet ver van mijn werk momenteel) Dus dat kan naar 200 oplopen. Verder is mijn (schoon)vader automonteur geweest in zijn verleden en kan voor een mooi bedankje me helpen met de auto wat ik enorm waardeer natuurlijk. :)

Maar ik ga het hem ook nog voor de zekerheid navragen.
1: Zorg vind ik erg laag. Ik zit zonder gekke dingen op 110 euro (per persoon). Normaal eigen risico en tandarts 1 niveau hoger. Verder alles basic. Heb je gekozen voor een hoog eigen risico? Zorg dat je dat achter de hand hebt voor 2 personen!

2: GWL moet denk ik prima kunnen. Je zit in een flat dat is altijd gunstiger dan een huis. Hierbij neem ik aan dat de ruimtes goed geïsoleerd zijn en de verwarming niet op 24 graden staat met alle ramen open ;). Reken hier voor de zekerheid even 20 euro extra. Je weet niet hoe de woning die je op het oog hebt het gaat doen en hoeveel water je daadwerkelijk gaat verbruiken.

3: Eten en drinken: Is dat incl uit eten? Dan vind ik het laag. Wij (2 personen) gaan van 500 euro uit zonder uit eten. Kanttekening daarbij is dat we qua voeding nergens op willen letten. Dat wil zeggen, slager, groenteman en bakker ipv AH Basic/Lidl/Aldi.

4: Auto: let op de afschrijving zoals hier eerder aangegeven. Ik begrijp het als je die component eruit laat. Maar reserveer dan extra spaargeld voor een nieuwe auto. Zelfde idee als het eigen risico van je zorgverzekering :)

5: Mijn overige verzekeringen (koophuis) zitten op 55 euro in de maand. Uitgebreide inboedel (grote stad, hoge inschatting van de inboedel), geen reisverzekering en geen rechtbijstand.

6: Gemeentelijke belastingen/Waterschap kun je gewoon opzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 15-11-2016 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 20:43
Dit is meer omdat de markt in Nederland vrij verneukt is. Men stelt zulke eisen omdat het kan, niet omdat het nodig is. De gedachte is: rijkere mensen == minder problemen (met betalen van de huur). Grosso modo zal dat ook wel zo zijn, maar de inkomenseisen rijzen de pan uit wmb. Je weet voor jezelf wel of 750 kiele-kiele is of niet, en dat kun je dan ook uitleggen indien je zo'n extreme eis tegenkomt. Is dat verhaal niet genoeg, pech, lekker verder zoeken, maar je verder geen zorgen maken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

smurfinmark schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:53:

Daar staat een bedrag van EUR 391/maand voor. De meest onderschatte component is in mijn ervaring de afschrijving.
Tja, het Nibud gaat ook uit van de aankoop van een nieuwe auto die je dan in X jaar afschrijft.

Het aantal mensen dat binnen Nederland in een nieuwe privé-auto rijdt is heel klein, de meeste mensen rijden in een lease-auto (zakelijk of privé) of rijden in een occasion die per definitie al is afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Brent schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:17:
[...]

Dit is meer omdat de markt in Nederland vrij verneukt is. Men stelt zulke eisen omdat het kan, niet omdat het nodig is. De gedachte is: rijkere mensen == minder problemen (met betalen van de huur). Grosso modo zal dat ook wel zo zijn, maar de inkomenseisen rijzen de pan uit wmb. Je weet voor jezelf wel of 750 kiele-kiele is of niet, en dat kun je dan ook uitleggen indien je zo'n extreme eis tegenkomt. Is dat verhaal niet genoeg, pech, lekker verder zoeken, maar je verder geen zorgen maken.
Is een inkomenseis niet 4x (of 3x in het voorbeeld) de kale huur als bruto inkomen? Link

Mag hopen dat je wel 3000 euro bruto haalt als je op 2600 euro netto zit (of zit hier 800 euro studielening in?). Anders wil de belastingdienst denk ik wel eea weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26

Croga

The Unreasonable Man

Ik lees overal dat je 4 keer de kale huur moet verdienen
Ik heb altijd als uitgangspunt gekregen dat je BRUTO salaris grofweg 3 keer je kale huur moet zijn. of je Netto salaris grofweg twee keer.
Ruud schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:14:
1: Zorg vind ik erg laag. Ik zit zonder gekke dingen op 110 euro (per persoon). Normaal eigen risico en tandarts 1 niveau hoger. Verder alles basic. Heb je gekozen voor een hoog eigen risico? Zorg dat je dat achter de hand hebt voor 2 personen!
Ik heb 3 jaar geleden ons eigen risico naar maximaal gezet en sinds die tijd betalen wij zo'n €130 per maand. Voor 2 personen. In die tijd nooit meer dan €100 aan kosten gehad per jaar. Mochten we komend jaar beiden het eigen risico maximaal nodig hebben dan zijn we alsnog over 4 jaar tijd goedkoper uit geweest.
3: Eten en drinken: Is dat incl uit eten? Dan vind ik het laag. Wij (2 personen) gaan van 500 euro uit zonder uit eten. Kanttekening daarbij is dat we qua voeding nergens op willen letten.
errrrr.... wut!?
Wij geven hier met 4 personen zo'n 60 euro per week uit voor de boodschappen. Tel daar zo'n 30 euro aan lunch bij op en je komt op nog geen €400 per maand om 4 man te laten eten en drinken. En daar zitten ook zo nu en dan zakken chips en flessen DrPepper bij.
Met 2 personen €300 is makkelijk te doen. Daar hoef je nauwelijks bij op te letten. Je moet alleen de Albert Heijn mijden als de pest (no, really. Onze overstap van AH naar Jumbo leverde €20 per week op, zonder ook maar iets anders te gaan eten)

Om antwoord te geven op de originele vraag: Ik vindt €750 voor 80m redelijk veel. Maar met €2600 netto per maand te besteden ga je dat makkelijk redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Particulier zijn dit helaas normale prijzen, en dan vind ik juist 750 voor 80 m² goedkoop.
Ik zit er middenin, lig in scheiding en zoek woonruimte. Heb al gemerkt dat het er niet om gaat of je het kunt betalen, maar of je het mag betalen van de verhuurder. Bruto vier keer de huur verdienen is een vrij standaard eis tegenwoordig. Dat beperkt mijn keuze heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ruud schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:21:
[...]

Is een inkomenseis niet 4x (of 3x in het voorbeeld) de kale huur als bruto inkomen? Link
Hangt er vanaf waar je kijkt, soms is de eis 50 of 55x maandinkomen op jaarbasis. Stuk voor stuk zwaar overdreven indien je financieel niet achterlijk bent en je gewoon eventjes een plaats maakt voordat je huurt.

Misschien onderschat ik het aantal mensen dat daartoe niet in staat is. Maar ja, heel vaak is de inkomenseis de enige eis, en wordt dus de beoordeling op wie je verder bent en wat je kunt en bijvoorbeeld hoeveel geld je hebt buiten beschouwing gelaten. Een vorm van luiheid dus ;) Kennis van me kon niet de inkomenseis halen (wel bijna), maar wel de huur een jaar vooruit betalen. Was toch niet genoeg want eis is eis. Tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:20:
[...]

Tja, het Nibud gaat ook uit van de aankoop van een nieuwe auto die je dan in X jaar afschrijft.

Het aantal mensen dat binnen Nederland in een nieuwe privé-auto rijdt is heel klein, de meeste mensen rijden in een lease-auto (zakelijk of privé) of rijden in een occasion die per definitie al is afgeschreven.
Hoezo is een occasion per definitie afgeschreven? Die schrijft ook gewoon geleidelijk af en er moet dus rekening mee gehouden worden en worden gespaard voor de aanschaf van een andere auto. De schatting van de auto kosten lijken mij aan de lage kant.

Je hebt verzekering, wegenbelasting, brandstof, onderhoud en afschrijving. Dat kost voor een gemiddelde auto meer dan 300 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Croga schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:22:

[...]

Ik heb 3 jaar geleden ons eigen risico naar maximaal gezet en sinds die tijd betalen wij zo'n €130 per maand. Voor 2 personen. In die tijd nooit meer dan €100 aan kosten gehad per jaar. Mochten we komend jaar beiden het eigen risico maximaal nodig hebben dan zijn we alsnog over 4 jaar tijd goedkoper uit geweest.

[...]

errrrr.... wut!?
Wij geven hier met 4 personen zo'n 60 euro per week uit voor de boodschappen. Tel daar zo'n 30 euro aan lunch bij op en je komt op nog geen €400 per maand om 4 man te laten eten en drinken. En daar zitten ook zo nu en dan zakken chips en flessen DrPepper bij.
Met 2 personen €300 is makkelijk te doen. Daar hoef je nauwelijks bij op te letten. Je moet alleen de Albert Heijn mijden als de pest (no, really. Onze overstap van AH naar Jumbo leverde €20 per week op, zonder ook maar iets anders te gaan eten)
Maar dan moet je dat eigen risico wel achter de hand hebben ;). Ik heb al jaren maar 2x een periodieke controle bij de tandarts. Keuzes, keuzes. Neem het mee ter overweging.

Zoals aangegeven in mijn originele bericht (gewijzigd na jouw quote denk ik) steunen wij graag de plaatselijke middenstand als het gaat om boodschappen. Dan weten we (vertrouwen we erop) dat de producten eerlijk zijn en dieren zo min mogelijk geleden hebben. Daarom kiezen we ook altijd voor zoveel mogelijk sterren bij vlees, vis en zuivel. Duurder, maar voor de dieren minder onplezierig. Dat er wel eens 50 euro overblijft komt voor, dat er wel eens 50 euro extra ergens uitgegeven wordt ook ;) . Voorbewerkt voedsel of verse producten? Dat laatste heeft onze voorkeur. Ga je dan ook nog eens goede vis, een goed stuk vlees kopen of naar een poulier tijdens het wildseizoen? Dan haal je het gemakkelijk.

Daarnaast hebben we een keuze gemaakt in supermarkten hier in de buurt, en de Jumbo past niet bij ons. Ook de AH die hier in de buurt zit niet. We passeren dus 4 supermarkten (waarvan 2 dezelfde kleuren dragen ;) ) voordat we bij 'onze' supermarkt zijn. :+

Maar offtopic :P
Brent schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:29:
[...]

Hangt er vanaf waar je kijkt, soms is de eis 50 of 55x maandinkomen op jaarbasis. Stuk voor stuk zwaar overdreven indien je financieel niet achterlijk bent en je gewoon eventjes een plaats maakt voordat je huurt.

Misschien onderschat ik het aantal mensen dat daartoe niet in staat is. Maar ja, heel vaak is de inkomenseis de enige eis, en wordt dus de beoordeling op wie je verder bent en wat je kunt en bijvoorbeeld hoeveel geld je hebt buiten beschouwing gelaten. Een vorm van luiheid dus ;) Kennis van me kon niet de inkomenseis halen (wel bijna), maar wel de huur een jaar vooruit betalen. Was toch niet genoeg want eis is eis. Tsja...
Of het nou 3x of 6x de eis is, het doel van mijn post was om te bepalen of de eis netto of bruto inkomen is. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Ruud op 15-11-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

feep schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:29:
[...]

Hoezo is een occasion per definitie afgeschreven? Die schrijft ook gewoon geleidelijk af en er moet dus rekening mee gehouden worden en worden gespaard voor de aanschaf van een andere auto. De schatting van de auto kosten lijken mij aan de lage kant.

Je hebt verzekering, wegenbelasting, brandstof, onderhoud en afschrijving. Dat kost voor een gemiddelde auto meer dan 300 euro per maand.
Bij een occasion kun je economisch gezien de hele waarde van de auto direct afschrijven en dat afzetten tegen de onderhoudskosten. Als de wagen stuk gaat, koop je direct een andere.

Het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van je occasion, of je een wagen van 4 jaar oud hebt of een auto van 15 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Brent schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:29:
[...]

Ligt er ook aan hoe gewild de woning is. Een verhuurder die last heeft van leegstand zal wat sneller de inkomenseis loslaten.
Daarnaast wordt de inkomenseis soms gebruikt om "ongewenste types" weg te houden. Zo zal het bij Pieter-Jan misschien geen probleem zijn als hij een paar honderd euro minder verdient. Bij Achmed is het een reden voor afwijzing. Of natuurlijk minder racistische motivaties. Dat bijvoorbeeld iemand met een vaste baan wat minder inkomen hoeft te hebben dan de uitzendkracht of ZZPer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkaoz
@Ruud We hebben het geluk dat haar ouders nog haar zorg willen betalen zolang ze nog studeert, dus rekenen momenteel alleen die van mij mee. De ruimtes zijn verder goed geïsoleerd, dubbelglas en vrij nieuwe CV. En wij zijn ook meer van het "Je hebt het koud? Doe eerst maar een vest of dikkere trui aan". Dus dat gaat wel goed komen. En qua eten zijn we echt zuinig, vooral mijn vriendin. Ze is opgegroeid dat ze niks mag weggooien en het daarom moet opeten. Als we inkopen doen, halen we nooit te veel zodat we zeker weten dat we niks hoeven weg te gooien. En thanks voor het checken van mijn lijstje :)

Verder heb ik mijn auto meteen afbetaald, maar is het wel een goed punt om in de tussentijd te sparen voor een eventueel nieuwe auto of grote reparaties. Het is trouwens een Punto uit 2002.

@zacht heel veel succes met zoeken. Kak om te lezen dat je er nu middenin zit. :\

@croga Wij halen ook alles bij de Jumbo of (soms) de Dirk. Vaak qua kwaliteit iets minder, maar het bespaart ons wel flink wat geld.

[ Voor 7% gewijzigd door Mrkaoz op 15-11-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Mrkaoz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:39:
@Ruud We hebben het geluk dat haar ouders nog haar zorg willen betalen zolang ze nog studeert, dus rekenen momenteel alleen die van mij mee. De ruimtes zijn verder goed geïsoleerd, dubbelglas en vrij nieuwe CV. En wij zijn ook meer van het "Je hebt het koud? Doe eerst maar een vest of dikkere trui aan". Dus dat gaat wel goed komen. En qua eten zijn we echt zuinig, vooral mijn vriendin. Ze is opgegroeid dat ze niks mag weggooien en het daarom moet opeten. Als we inkopen doen, halen we nooit te veel zodat we zeker weten dat we niks hoeven weg te gooien. En thanks voor het checken van mijn lijstje :)

Verder heb ik mijn auto meteen afbetaald, maar is het wel een goed punt om in de tussentijd te sparen voor een eventueel nieuwe auto of grote reparaties. Het is trouwens een Punto uit 2002.

@zacht heel veel succes met zoeken. Kak om te lezen dat je er nu middenin zit. :\
Stel dat ze klaar is met studeren en meer kosten moet gaan maken/minder aftrek heeft. Heb je dat meegenomen in het meerjarenplan? Of is er al zekerheid op een betaalde baan? Dat is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend namelijk.

We gooien overigens ook weinig weg qua voedsel ;) De kosten bij ons komen echt van de andere keuze qua winkels door andere wensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ruud schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:42:
[...]

Stel dat ze klaar is met studeren en meer kosten moet gaan maken/minder aftrek heeft. Heb je dat meegenomen in het meerjarenplan? Of is er al zekerheid op een betaalde baan? Dat is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend namelijk.
Nee, maar daarom spaar je toch ook? Natuurlijk moet je x maanden aan huur op de bank houden, en dat is dan de sollicitatietermijn die je jezelf geeft
We gooien overigens ook weinig weg qua voedsel ;) De kosten bij ons komen echt van de andere keuze qua winkels door andere wensen :)
Ik zou ook weer niet penny-wise pound-foolish gaan doen: indien je het uit eten gaan beperkt gewoon gezond en lekker eten. Een paar tientjes meer of minder kost je de kop niet als je het goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Stoney3K schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:20:
[...]

Dan hou je jezelf gewoon voor de gek.
Als je elke maand €100 spaart en elke 3 jaar een nieuwe tweedehands koopt voor €3600+inruil, heb je effectief niets gespaard.
Als je elke maand €150 spaart en elk jaar voor €1800 op vakantie gaat, heb je dus niets gespaard.
Als je wilt weten wat je echt overhoudt, kan je deze kosten beter gewoon in je lijstje/plan/begroting meenemen, dan kom je er niet later achter dat je veel minder overhoudt dan je verwachtte.

TS, je denkt nu zo'n €950 'over te houden'. Maak ook even een lijstje je 'niet-vaste' uitgaven (hobby's, kroeg, vakantie, weekendje weg, kleding, afschrijving auto/meubels/laptop/smartphone/tv, cadeaus/giften). Alles bij elkaar is dat nog best een aardig bedrag. Dat hou je aan het eind van de meeste maanden over, maar uiteindelijk geef je het wel uit en spaar je dat dus niet echt (als in: toevoegen aan je reserves als buffer voor werkloosheid, voorbereiden op kopen huis, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:16
Stoney3K schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:37:
[...]

Bij een occasion kun je economisch gezien de hele waarde van de auto direct afschrijven en dat afzetten tegen de onderhoudskosten. Als de wagen stuk gaat, koop je direct een andere.

Het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van je occasion, of je een wagen van 4 jaar oud hebt of een auto van 15 jaar oud.
Sorry, maar dit klopt per definitie niet. Het hele idee van afschrijven (en zeker wanneer je het hebt over het berekenen van maandlasten) is dat je de aanschafprijs van een goed verspreid over de de tijd dat je het goed aanhoudt. Het maakt dan niet uit of iets nieuw of 2e hands is.

Verder is het een misverstand dat het rijden van een 2e hands auto goedkoper is dan het rijden van een nieuwe. Wat vooral bepalend is, is de grootte vd auto, en het aantal km's dat je per jaar rijdt.
Vaak is het rijden van een nieuwe A-klasse auto (C1/Aygo/Picanto etc) de goedkoopste optie. Daar komt als voordeel bij dat de kosten voorspelbaar zijn, dit is bij een occasion niet het geval.

Deze afschrijvingsberekening kun je ook doortrekken naar andere zaken in de woning. Dit wordt vaak onder het kopje buffer gezet, maar hoort eigenlijk gewoon thuis in de maandlasten.
Grofweg is het de aanschaf prijs, minus de verkoopwaarde wanneer het artikel eruit gaat, gedeeld door het verwachte aantal maanden dat je iets aanhoudt.

Het hebben van een buffer is uiteraad verstandig, dit om variatie in uitgaven/inkomen te ondervangen, en te voorkomen dat je dure kredieten moet afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkaoz
@Ruud Dat heb ik inderdaad nog niet meegenomen in een meerjarenplan. We zijn nu voornamelijk aan het rekenen tot het eind van haar studie. En een zekerheid op een betaalde baan weten we nog niet helaas. Dat is iets in de loop van de jaren kan veranderen. Net zoals bij mij. Toen ik met mijn studie begon verklaarde sommige mensen me voor gek. Maar toen ik klaar was met mijn studie had ik na 1 maand al een fulltime job binnen mijn werkveld waar ik voor gestudeerd heb.

@kpg Daar heb je inderdaad een punt met het lijstje van 'niet-vaste' uitgaves. Ik ga eens aan haar vragen wat ze per maand daaraan kwijt is. Dat kan inderdaad best oplopen tot een aardig bedrag als we niet opletten. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31
ZpAz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:10:
[...]

Recentelijk zelf op woningzoektocht geweest. En de regel bij alle aanbieders lijkt toch een jaarinkomen te zijn van 48 maal de kale huurprijs. Wat neer komt op 4x de huur prijs per maand. Bij de woning die ik uiteindelijk genomen heb werd daar ook naar gekeken.
Klopt, dit is echter alleen voor privé huur, en dit is een eis van de verhuurder, niets wettelijks etc.

De vraag was ook alleen of het financieel haalbaar is en niet of het mag van zijn verhuurder.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:08

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tehh schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:12:
Als jij 2k netto verdiend en je vriendin 600 dan zou het bijvoorbeeld wel zo eerlijk zijn dat zij die 600 aan jou geeft als haar aandeel in vaste lasten.
Ja leuk, dan houdt ze helemaal geen geld meer over voor zichzelf en moet ze, als ze wat voor school, kleding of een kado'tje wil kopen, bij jou haar handje ophouden.

Bij inkomensverschillen zijn er een aantal opties:
Beiden 50%
Naar rato van inkomen (dus beiden betalen bijv. 40% van hun inkomen aan vaste lasten)
Beiden houden evenveel zakgeld over: alle inkomsten gaan op de grote hoop en ieder krijgt x bedrag om aan eigen dingen uit te geven. Wat dan onder "eigen dingen" valt en wat niet, moet je dan eigenlijk ook bespreken: als kleding er onder valt, zal zakgeld bijv. hoger moeten zijn dan wanneer kleding uit de gezamenlijke pot gaat.

[/]Maak ook zo'n soort lijstje en zet er eventueel achter voor wie welke kosten zijn. Misschien dat je vriendin vervolgens met haar inkomen "haar" kosten niet kan betalen. Hoe wil je daar vervolgens mee om gaan? Gaat zij lenen bij DUO? Spaargeld aanspreken? Of durf je het aan om haar kosten voor jou rekening te nemen?
[/quote]
Idd, bij grote inkomensverschillen krijg je bij de 2 bovenste opties óf dat een van beiden (veel) meer spaart, óf dat een van beiden (veel) meer kan uitgeven. En idd, ga je dan zonder je vriendin op vakantie?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:42
Ik snap echt niet dat mensen hier een probleem in zien?

Ik betaal zelf zo'n 670 euro voor 40 vierkante meter, en mijn inkomsten zijn bijna 1800 netto. Ik red het ook. Jullie verdienen samen een heel stuk meer, dat zou echt mákkelijk moeten kunnen. Bovendien is het huis twee keer zo groot, 750 euro voor 80 vierkante meter is echt een koopje...

[ Voor 4% gewijzigd door Eefje91 op 15-11-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGWL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:24
Tip: gebruik onderstaand Excel sheetje om een simpele begroting te maken. Er worden enkele voorbeelden van uitgaven gegeven en je ziet gelijk wat je overhoudt. Handig als je snel wilt weten wat er in en uit gaat per maand.

Link: https://stofzuigerzen.nl/begroting-maken-excel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ardana schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:18:
[...]

Ja leuk, dan houdt ze helemaal geen geld meer over voor zichzelf en moet ze, als ze wat voor school, kleding of een kado'tje wil kopen, bij jou haar handje ophouden.

Bij inkomensverschillen zijn er een aantal opties:
Beiden 50%
Naar rato van inkomen (dus beiden betalen bijv. 40% van hun inkomen aan vaste lasten)
Beiden houden evenveel zakgeld over: alle inkomsten gaan op de grote hoop en ieder krijgt x bedrag om aan eigen dingen uit te geven. Wat dan onder "eigen dingen" valt en wat niet, moet je dan eigenlijk ook bespreken: als kleding er onder valt, zal zakgeld bijv. hoger moeten zijn dan wanneer kleding uit de gezamenlijke pot gaat.

[/]Maak ook zo'n soort lijstje en zet er eventueel achter voor wie welke kosten zijn. Misschien dat je vriendin vervolgens met haar inkomen "haar" kosten niet kan betalen. Hoe wil je daar vervolgens mee om gaan? Gaat zij lenen bij DUO? Spaargeld aanspreken? Of durf je het aan om haar kosten voor jou rekening te nemen?
[/quote]
Idd, bij grote inkomensverschillen krijg je bij de 2 bovenste opties óf dat een van beiden (veel) meer spaart, óf dat een van beiden (veel) meer kan uitgeven. En idd, ga je dan zonder je vriendin op vakantie?
Wij doen het heel anders, ik betaal alle gezamelijke kosten en mijn vriendin maakt over wat zij kan missen. Sinds zij werk heeft komt dat neer op de boodschappen en schoonmaakster. Het maakt mij totaal niet uit wat ze uitgeeft en of het mijn/haar/ons geld is, zolang we maar leven zoals we willen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mrkaoz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:35:
VVE-bijdrage en huur zijn mutual exclusive. VVE staat voor Vereniging van Eigenaren en jullie zijn geen eigenaren, en als zodanis dus geen lid van de vereniging en hoeven dus ook geen bijdrage te betalen.

De verhuurder/eigenaar hoort deze kosten te betalen uit de huuropbrengsten, per slot van rekening is deze bijdrage ook bedoeld voor onderhoud en dus een stuk van het vermogen van de eigenaar.

Wat kan, is dat een deel van de VVE-bijdrage bestemd is voor verwarmingskosten of water, als er sprake is van een centrale meter (sommige flats hebben blokverwarming en/of gezamenlijke watervoorzieningen). Maar aangezien jullie zelf een CV hebben, en zelf budgetteren voor de waternota, lijkt me daar hier geen sprake van te zijn.

Ik vermoed dus dat de eigenaar jullie ten onrechte wil laten betalen voor deze bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

De verhuurder kan de VVE-bijdrage toch verrekenen in de servicekosten om de kale huurprijs laag te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:40
Stoney3K schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:34:
De verhuurder kan de VVE-bijdrage toch verrekenen in de servicekosten om de kale huurprijs laag te houden?
Dat kan en mag alleen beperkt. De verhuurder kan bijv. de kosten van onderhoud niet doorberekenen in de huurprijs, maar bijv. als als de VVE ook betaalt voor schoonmaken gemeeenschappelijke ruimte etc wel.

PS. Lijkt me dat jullie dit makkelijk moeten kunnen betalen. Gemiddelde studentenkamer is duurder, en die moeten rondkomen van wat stufi/bijbaantje etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Hielko op 15-11-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:53

PinusRigida

I put the p in pool.

Dat klopt... maar als je al je keuzes en dus ook je leven laat afhangen van 'what-ifs' dan kan je even goed bij de ouders blijven wonen.

Neem het van me aan, ik dacht er net hetzelfde over als je vader, ik was... ben iemand die alles steeds (te veel) overdenkt en overweegt, de pro's en de contra's maar dan vooral focust op de contra's...

enfin, hadden m'n partner en haar zus niet op me ingepraat, woonde ik nu ook nog bij m'n mams.

Ondertussen ben ik al 12 jaar het ouderlijk huis uit en vorig jaar kochten we onze tweede woning nadat we de eerste verkochten en geloof me, onze mensualiteit + vaste kosten snoepen ook de helft van ons gezamenlijke inkomen weg en dat nog voor minstens 5 jaar (indien de intrestvoet in ons voordeel evolueert, anders duurt het nog langer) maar dit risico namen we 10 jaar geleden ook en achteraf is dat een goeie keuze gebleken want er gebeurde niets onverwachts dat plots veel geld kostte... gelukkig maar.

In het leven moet je risico's nemen en geloof me: als je na aftrek van je huur én je vaste kosten nog de helft van je netto-inkomen overhoudt is het risico best beperkt. Het wordt pas gevaarlijk als je minder dan dat overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dit red je makkelijk, mits je wat spaargeld hebt.
Op jezelf gaan wonen is in de eerste maanden vaak allejezus duur tenzij je alle spullen al hebt (en niets hoeft te vervangen) en niet hoeft te verven en dergelijken. Maar voor de rest is €750 een prima huur. Tel daar je primaire vaste lasten (gwl, verzekeringen, internet + TV) bij op; zit je zo rond de €1000 p/m.
Nou dan hou je zat over voor je andere vaste lasten en uitgaven - en hou je ruimte om te sparen. (En dat is oh zo belangrijk!)

Je zult wel een beetje op je centen moeten letten, en bijvoorbeeld geen dure vakanties gaan nemen, en je zult echt moeten sparen voor incidentele uitgaven (waaronder inderdaad gemeentelijke belastingen, die zijn vaak ook een paar honderd euro!)... Maar het is absoluut te redden met dat inkomen en die huurprijs, no problemo.

[ Voor 5% gewijzigd door WhatsappHack op 15-11-2016 18:55 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkaoz
Bedankt voor alle reacties, het is nu allemaal helder geworden voor ons en hebben een mooi overzicht ervan weten te maken. Vervolgens dit overzicht naar onze ouders gestuurd en ze zien dit wel zitten. Ze zeggen: Als je iedere maand een klein 400 euro opzij kan leggen om te sparen, dan doen jullie het goed. Dus het ziet ernaar uit dat dit een dikke GO is.Iedereen enorm bedankt voor het helpen en vooral met het geven van fijne tips.

Normaal ben ik een lurker op Tweakers en reageer ik nooit ergens op, maar na deze mooie ervaring hebben jullie een vaste member erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Wat ook belangrijk is, verwacht je te gaan groeien in salaris? Ik zat 5 jaar geleden in zelfde schuitje (verdiende iets meer, maar mijn huur was weer hoger en had hogere uitgaven(had een iets duurdere auto 😫). Bij mij steeg salaris 4 - 10% per jaar en van mijn vriendin ook, dus na 1 jaar konden we veel meer sparen dan gedacht. Zeker als je vriendin klaar is met studie en werk vindt is het een eitje en met huurwoning kun je altijd de sleutel weer inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:33
Ook hier nog even een lijstje ter vergelijking (alleen wel koop ipv huur)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Niet online
Mrkaoz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:17:
Bedankt voor alle reacties, het is nu allemaal helder geworden voor ons en hebben een mooi overzicht ervan weten te maken. Vervolgens dit overzicht naar onze ouders gestuurd en ze zien dit wel zitten. Ze zeggen: Als je iedere maand een klein 400 euro opzij kan leggen om te sparen, dan doen jullie het goed. Dus het ziet ernaar uit dat dit een dikke GO is.Iedereen enorm bedankt voor het helpen en vooral met het geven van fijne tips.

Normaal ben ik een lurker op Tweakers en reageer ik nooit ergens op, maar na deze mooie ervaring hebben jullie een vaste member erbij :)
Het is natuurlijk fijn dat je een dikke go hebt van je ouders, maar dan ben je er nog niet.
Je bent verbonden aan de inkomenseis die de verhuurder hanteert. Ik heb je dit nog niet zien benoemen. Zie mijn eerdere bericht.
dennisk. in "Genoeg inkomen voor betalen huur?"

Hopelijk heb je een verhuurder die een inkomenseis hanteert die niet absurd hoog is, want daar zijn er al teveel van.. :+

edit: Het is trouwens goed om te lezen dat jij en je vriendin de boodschapjes hebben bijgehouden de laatste tijd. Ik denk dat het erg netjes is hoe jullie boodschappen doen. Zelf zit ik zo rond de €300,00 samen met mijn vriendin :p.

[ Voor 16% gewijzigd door dennisk. op 16-11-2016 07:49 ]

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:33
Overigens is 750€ voor 80m2 in mijn beleving ook heel veel geld, maar ik gok dat de ouders niet bereid zijn hun verworven overwaarde op te nemen om jullie huur op hun niveau te krijgen middels een donatie?

Voorbereiding ziet er goed uit in ieder geval, veel plezier alvast! :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 22:05
Wat is de reden dat je niet wil kopen? Met dergelijke bedragen kan kopen meer waar voor je geld geven dan huren.

Qua prijs is iedereen het er wel over eens dat het makkelijk moet lukken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mrkaoz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:17:

Ga je nog wat doen met die VVE-bijdrage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrkaoz
@tweakerdennis thanks voor je lijstje, dit ziet er bijna hetzelfde uit als bij ons al zitten wij dan net aan de 1800 aan lasten. Maar het is inderdaad waar wat je zegt met cadeau's en kerst etc. Dat zit nu ook eraan te komen dus de maand december gaat even zwaar worden voor ons ben ik bang.

@dennisk Gelukkig heb ik een aardige verhuurder die het niet hanteert. We hebben dmv van een begroting kunnen aantonen dat we kunnen rondkomen en zelfs een leuk bedragje overhouden. (dankzij fijne excelsheets van hier) En onze ouders willen best als cadeautje meebetalen aan een kledingkast of eettafel. Alleen zoals ik tegen tweakerdennis zei, december gaat even zwaar worden, ben ik bang.

@NiGeLaToR Daar ben ik niet helemaal zeker van. Ze willen best meebetalen aan een fatsoenlijke kledingkast of eettafel, maar een donatie voor onze huur zit er niet in. En dankjewel! :)

@TheBrut3 Ik zit aan een studieschuld, mijn vriendin leent momenteel een klein bedrag bij voor haar studie. Daardoor kunnen we geen goede hypotheek aanvragen helaas.

@ardana Ik had nog gebeld met de verhuurder en die verzekerde ons ervan dat we geen VVE-kosten hoeven te betalen. Wat super is! Komende week gaan we even het appartement in en nemen we alle standen op zodat we die aan Nuon kunnen doorgeven. En dan weten zij ook in wat voor staat het appartement wordt achtergelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Niet online
Dat is fijn Mrkaoz! Scheelt in ieder geval al een hoop gedoe met de verhuurder.

Verhuizen in de maand december is inderdaad financieel nogal wat gereken.. Zelf vorig jaar ook in december een (eerste) nieuwe woning betrokken.

Ik wens jullie alvast heel veel plezier in de nieuwe woning en succes met het verhuizen ;). Zo te lezen hebben jullie er goed over nagedacht en komen jullie niet gauw voor verrassingen te staan.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-06 23:01
Hierbij nog een vergelijkbaar lijstje, ook koop-huis, maar mijn hypotheekbedrag is toevallig ook € 750,-.

Members only:

Dan heb je in jouw geval dus € 1.000,- voor andere uitgaven en/of om te sparen.

Aan jou om te oordelen of die € 1.000,- genoeg is om andere grote uitgaven van de doen zoals weekendje weg, vakantie, cadeautjes, feestjes, en om regelmatig andere grote aankopen te doen (meubels, witgoed, etc. etc. etc.).

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 09:29
Wij hebben dit jaar een huis gekocht. Bewust wel gaan kopen met het oog op de toekomst en de stijgende huizenprijzen en de lage rentes op dat moment. Uiteindelijk zijn we per maand nu ongeveer 200€ duurder uit maar leven ook veel groter. Appartement van 90m2 Vs 2-1 kap woning met grote tuin, garage en oprit.

Om het plaatje voor ons compleet te maken hebben wij beide rekeningen naast elkaar gelegd. Wat zijn we kwijt aan allerlei zaken. Verzekeringen etc. Eten... dan kun je een aardige balans opmaken.
Met de 2600€ netto gaat het wel lukken maar doe geen gekke dingen. Probeer ondanks de lage spaarrentes zo veel mogelijk te sparen, maar geniet er ook samen van. Soms kunnen hele kleine dingen juist leuk zijn en hoef je echt niet elke week in de kroeg te hangen.

...

• Mrkaoz
Thanks koentjuh, dennisk en Divak :) Dat gaat helemaal goed komen.

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07 13:23
Members only:

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07 13:23
Mrkaoz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:05:
oplopen. Verder is mijn (schoon)vader automonteur geweest in zijn verleden en kan .....
Dit heeft me enigszins wel getriggerd :+
Is je vader automonteur geweest en je schoonvader ook?

Of is je vader ook je schoonvader? Komen jullie uit Volendam? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:37

Metro2002

Memento mori

[...]

Ik heb zelf een vrij hoog eigen risico maar zelfs zonder extra ER zit ik op ongeveer 110 euro per maand, dan is 125 euro toch heel reeël?
2: GWL moet denk ik prima kunnen. Je zit in een flat dat is altijd gunstiger dan een huis. Hierbij neem ik aan dat de ruimtes goed geïsoleerd zijn en de verwarming niet op 24 graden staat met alle ramen open ;). Reken hier voor de zekerheid even 20 euro extra. Je weet niet hoe de woning die je op het oog hebt het gaat doen en hoeveel water je daadwerkelijk gaat verbruiken.
Ik kreeg pas de afrekening en mijn nieuwe voorschotnota wordt 93 euro per maand. Als je allebei overdag niet thuis bent scheelt dat fors op de rekening. En een flat is meestal nog wat gunstiger qua stoken dan waar wij nu zitten (eensgezinswoning en ook nog een hoekwoning) dus 125 euro moet prima lukken.
3: Eten en drinken: Is dat incl uit eten? Dan vind ik het laag. Wij (2 personen) gaan van 500 euro uit zonder uit eten. Kanttekening daarbij is dat we qua voeding nergens op willen letten. Dat wil zeggen, slager, groenteman en bakker ipv AH Basic/Lidl/Aldi.
500 euro is echt heel veel. Dat is de helft van een bijstandsuitkering.
Wij geven nog geen 200 euro per maand uit maar ik geef wel toe dat we wel diverse supermarkten afgaan maar de voorraadkast is altijd goed gevuld en we eten gewoon elke dag vlees en dan hebben we ook nog een kat , voer en kattenbakvulling zit er dus ook nog bij in.
Dus de genoemde 300 euro vind ik realistisch als je gewoon een beetje oplet.

@ TS Met 2600 euro netto kan je mákkelijk maar dan ook echt makkelijk die huur betalen. Dat moet niet eens moeite kosten. We leven nu eenmaal niet meer in de jaren 80 en 90 waar je voor een appel en ei kon huren of kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Eefje91 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:21:
Ik snap echt niet dat mensen hier een probleem in zien?

Ik betaal zelf zo'n 670 euro voor 40 vierkante meter, en mijn inkomsten zijn bijna 1800 netto. Ik red het ook. Jullie verdienen samen een heel stuk meer, dat zou echt mákkelijk moeten kunnen. Bovendien is het huis twee keer zo groot, 750 euro voor 80 vierkante meter is echt een koopje...
Ik begrijp het wel. Voor de eerste keer is het toch allemaal nieuw en je wilt niet nadat je verhuizing klaar is erachter komen dat je weer terug moet naar papa en mama omdat er een geldgebrek is.

Maar met zo'n inkomen zie ik idd totaal geen problemen, en imo is 750€ realtisch. Vooral in de steden ga je niet gek veel beters krijgen voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]
Genoeg mensen die alleen een basispakket hebben.

Vaak voegt de rest ook niet meer zoveel toe tegenwoordig.

Leuk dat je een tandartsverzekering hebt, maar haal je het er ook echt uit?
Dit is voor iedereen erg verschillend.

Het grootste verschil zit hem in de moeite die je wil steken in het bereiden van eten. Als alles snel en makkelijk moet, dan wordt het al gauw veel duurder dan wanneer je zelf aardappels gaat schillen en groenten gaat wassen etc.

Als ik langer dan 15 minuten met avondeten koken bezig moet zijn dan word ik echt helemaal gek. Ik heb totaal niks met koken en wil gewoon vreten :D En mijn vriendin heeft het ook erg druk met werk en studie. Dus dan ga je snel voor dingen die je makkelijk in een pan kunt gooien.

Ik haalde hierdoor die 300 euro per maand al in mijn eentje, 10 jaar geleden :D

Tegenwoordig is het weleens 700 euro per maand (2 volwassenen en een baby).

Maar dat betekent niet automatisch dat het zo duur hoeft te zijn.
4: Auto: let op de afschrijving zoals hier eerder aangegeven. Ik begrijp het als je die component eruit laat. Maar reserveer dan extra spaargeld voor een nieuwe auto. Zelfde idee als het eigen risico van je zorgverzekering :)
Dit punt is inderdaad wel belangrijk.

Ik ben zelf een beetje in deze val gelopen. 8 jaar geleden nieuwe auto gekocht, afbetaald en daarna niet meer naar de afschrijving gekeken.

Inmiddels wil ik een andere auto en dan is het toch even slikken. Ik heb wel spaargeld, maar dat gaat zeer waarschijnlijk al aan andere dingen op (nieuwe badkamer, onderhoud woning, babyspullen etc).

Dus ik hoop maar dat die auto het gewoon blijft doen. Wel grote beurt gehad pas, maar afschrijving is inderdaad een punt van aandacht.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:33
Per 1 december ga ik samen met mijn vriendin een huisje huren. Wij hebben de onderstaande kosten opgesteld.
Members only:

Bij ons was trouwens de inkomenseis belachelijk hoog. Moesten minimaal 4,5 keer de netto huur verdienen als bruto salaris. Heb zelfs geopperd om een jaar vooruit te betalen en daar gingen ze niet mee akkoord. Gelukkig kreeg mijn vriendin een baan en voldoen wij nu aan de eisen. Huren straks een huisje van 80m2 die helemaal is opgeknapt en waar wij zonder te klussen in kunnen.

[ Voor 183% gewijzigd door Ruben0s op 18-11-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkaoz
Goed om te horen Ruben0s! Gefeliciteerd :)
Pagina: 1