Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn18
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-03 21:50
Ik wil binnenkort gaan experimenteren met een Arduino. Om de mogelijkheden een beetje te ontdekken heb ik zitten kijken naar een starterkit, maar ik ben het overzicht een beetje kwijt.

Wie heeft er tips voor een mooie complete, maar niet te dure starter kit?

LR AWD / Black / Black / Aero, Bestelling 5-10, RN 5-10, VIN 26-11, levering verwacht: 8-15 december

Beste antwoord (via marijn18 op 25-11-2016 21:30)

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Ik heb mij in het begin hetzelfde afgevraagd en er gewoon één besteld. Dan kom je er achter dat het niet zoveel uitmaakt welke je neemt. Neem er gewoon één van de rond de 40 euro dat is prima. Het gaat er om dat je de basis eigen maakt en van daaruit verder bouwt. Dat lukt je met ieder starterspakket.

Daarna kan je gewoon ieder onderdeel waarmee je wilt experimenteren nog even bijbestellen voor een paar euro.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Lennyz
Ik heb mij in het begin hetzelfde afgevraagd en er gewoon één besteld. Dan kom je er achter dat het niet zoveel uitmaakt welke je neemt. Neem er gewoon één van de rond de 40 euro dat is prima. Het gaat er om dat je de basis eigen maakt en van daaruit verder bouwt. Dat lukt je met ieder starterspakket.

Daarna kan je gewoon ieder onderdeel waarmee je wilt experimenteren nog even bijbestellen voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zoek op "arduino starter kit" op sites als eBay, Amazon.de, AE, BG, etc. En gij zult vinden...
Zelfs hier op tweakers zie ik Arduino kits voorbij komen.

Ja, er zitten altijd wel dingen in die je niet (direct) zult gebruiken en er zullen altijd wel onderdelen tussen zitten waar er te weinig van is.
Voor een paar euro bestel je vervolgens zaken als extra breadboards, weerstanden sets, displays, sensor(kits), etc. etc. Al doende leert men en weet je ook wat je extra nodig hebt (of niet)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gewoon iets via aliexpress besteld zoiets https://m.aliexpress.com/item/32723250199.html en dan later nog een keer zon pakket besteld, en dan heb je een leuke basis. Daarna bestel je vanzelf dat wat je echt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn18
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-03 21:50
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb uiteindelijk inderdaad een startpakket besteld en nog wat leuke/interessante dingen toegevoegd aan mijn winkelmandje. Na het eerste weekend kwam ik er al snel achter dat ik wat weinig kabeltjes en weerstanden had, dus die heb ik inmiddels nog nabesteld. Inmiddels mis ik alweer wat dingen, dus zal binnenkort wel weer een pakketje binnen komen :-)

LR AWD / Black / Black / Aero, Bestelling 5-10, RN 5-10, VIN 26-11, levering verwacht: 8-15 december

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 22:28
Om hier maar even op in te haken:
Ik las nogal eens dat de arduino klonen bepaalde beperkingen hadden? Is er een manier om dit te herkennen. Ik kijk namelijk net op deal extreme en zie zoveel verschillende zaken dat ik niet weet waar ik naar moet kijken.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De USB-Serial chip op de Arduino is een FTDI. Echter, een originele FTDI chip is te duur. Dus hebben de chinezen hem gekloond.
FTDI heeft vervolgens een driver update gemaakt (en via Windows Update verspreid) welke de namaak chips onbruikbaar maken door de USB PID/VID naar 0x0 te schrijven. (iirc) Met als gevolg dat Windows ze niet meer herkent als FTDI chip, en ze dus zo goed als niet meer functioneren.

Genoeg over FTDI-gate te vinden op internet. Het gaf namelijk nogal wat ophef omdat het de eindgebruiker trof, en niet de foute fabrikant.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 28-11-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Kortom, ga voor een echte arduino in plaats van een namaak variant?
Viel me ook op dat er bij veel kits een heleboel componenten zitten maar dat deze vervolgens geen tutorials bevatten om er een beetje mee te gaan prullen.

Weet zelf ook niet zo goed waar ik moet beginnen eerlijk gezegd.

EDIT:
Zat nu te kijken op de arduino site, maar er staat wel veel uitgelegd.

[ Voor 12% gewijzigd door Speeddragon op 28-11-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Speeddragon schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:55:
[...]

Weet zelf ook niet zo goed waar ik moet beginnen eerlijk gezegd.
Zowel op Youtube als gewoon Google zijn talloze 'Getting started'-guides te vinden.

Daarna kun je je in je kit verdiepen door het type/nummer van het onderdeel in combinatie met 'arduino' te googlen. Bijvoorbeeld 'arduino motion sensor' of 'arduino stepping motor' of 'arduino temperature sensor'.

En vooral Adafruit heeft ook erg veel bruikbare guides. Check https://learn.adafruit.com/.

En, inderdaad, natuurlijk de Arduino-site zelf. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 28-11-2016 20:19 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Bedankt voor de info, ga er eens over lezen. Nu nog kijken in welke vorm ik het ga bestellen.

-echte arduino+losse componenten uit china/de lokale electro boer
-echte arduino starterkit (best aan de prijs)
-Gekloond starter kitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
jeroen3 schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:43:
De USB-Serial chip op de Arduino is een FTDI. Echter, een originele FTDI chip is te duur. Dus hebben de chinezen hem gekloond.
FTDI heeft vervolgens een driver update gemaakt (en via Windows Update verspreid) welke de namaak chips onbruikbaar maken door de USB PID/VID naar 0x0 te schrijven. (iirc) Met als gevolg dat Windows ze niet meer herkent als FTDI chip, en ze dus zo goed als niet meer functioneren.

Genoeg over FTDI-gate te vinden op internet. Het gaf namelijk nogal wat ophef omdat het de eindgebruiker trof, en niet de foute fabrikant.
Is dit niet alweer achterhaald? Volgens mij hebben zij die update teruggedraaid. Ik lees dan ook nooit iemand op een forum die problemen heeft met een Arduino kloon wat betreft de drivers.

Je kunt prima een Arduino kloon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lennyz schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:31:
[...]

Is dit niet alweer achterhaald? Volgens mij hebben zij die update teruggedraaid. Ik lees dan ook nooit iemand op een forum die problemen heeft met een Arduino kloon wat betreft de drivers.

Je kunt prima een Arduino kloon kopen.
Geen idee hoe actueel dit dan nog is... https://hackaday.com/tag/ftdi-gate/
After a year, we have the latest update to FTDI gate. Instead of bricking fake chips, the latest FTDI drivers will inject garbage data into a circuit. Connecting a fake FTDI serial chip to a computer running the latest Windows driver will output “NON GENUINE DEVICE FOUND!”, an undocumented functionality that may break some products.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
Ik heb namelijk een paar Arduino clones, maar ik heb nog nooit problemen gehad met de drivers op Windows 10. Gewoon Arduino IDE installeren en draaien maar. Ik denk dus dat dit niet meer actueel is wat betreft Arduino clones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:52
Vaak wordt i.p.v. FTDI-chips een CH340G ingezet. Dit gaf in het begin problemen (drivers), maar werkt m.i. al tijden zonder problemen.

Edit: ik werk met Windows 10.

[ Voor 11% gewijzigd door DurkVell op 29-11-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik knutsel ook met Arduino Uno R3 kloontjes (amper 3 euro/stuk), en die doen het prima met CH341 drivers. Vorige jaar werkte ik met de Arduino IDE onder Win7, en nu onder WIn10 AU. Nooit problemen mee.
CH341 drivers kun je altijd los downloaden, bijvoorbeeld hier:
http://www.wch.cn/download/CH341SER_ZIP.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

Speeddragon schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:55:
Kortom, ga voor een echte arduino in plaats van een namaak variant?
nee hoor. neem gewoon een Evil Mad Scientist Diavolino voor extra cheap en koop een ftdi usbserial dinges erbij. die kun je dan ook nog eens gebruiken om je autotje van stroom te voorzien. :P (dat doe ik nu weer. hij is inmiddels zo oud dat ie t kan verstaan en dat maakt het extra leuk (voor mij dan ))

En anders koop je zoiets niet helemaal arduino, maar wel programmeerbaar via de standaard arduino software en nog cheaper dan EMS. (en veel :D)

[ Voor 21% gewijzigd door elTigro op 01-12-2016 21:47 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat hebben de Chinezen al opgelost met een ch340 of variant chip, doet hetzelfde maar kost veel minder :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn ook bordjes met Atmel-chips in plaats van FTDI of CH340. Dat werkt keurig en is ook hoe Arduino het zelf doet bij de R3. Dan hoef je zelfs geen Chinese drivers van onbekende origine te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Owja die heb ik ook al zien voorbij komen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 07:32

Dat is al lang niet meer actueel. Ik heb 4 dagen geleden een kloon binnen gekregen en hij werkt direct. de standaard software gedownload en geinstalleerd en geen enkel probleem geconstateerd. Ik kan iedereen zo'n kloon aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudemaniak
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-06-2023
Je kan altijd je eigen Arduino board maken. heb ik ook gedaan. Ik heb het schema liggen als je wilt.

Ontopic: Ik zou de Leonardo pakken. Dat is volgens mij wel de meest basis board dat er is. Maar maakt volgens mij niet heel veel uit omdat ze allemaal op elkaar lijken.

[ Voor 46% gewijzigd door Boudemaniak op 05-12-2016 13:34 ]

...

Pagina: 1