Cat6A buitenkabel op rol

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:48
Ik ben op zoek naar ongeveer 300 meter netwerkkabel voor buitengebruik. De eisen en wensen staan hieronder beschreven.

Eisen
  • Cat6A of hoger
  • Weerbestendig
  • 8 jaar levensduur ondergronds
  • Max. €2 per meter
Wensen
  • 12 jaar levensduur ondergronds
  • Minder dan €1.50 per meter
  • Elektromagnetische afscherming
    aderparen en/of kabel

Vooral de combinatie van Cat6A (of 7/7A) en buitenkabel is erg lastig te vinden. Op rol heb ik wel Cat5e en Cat6 buitenkabel gevonden, net als Cat6A voor binnengebruik. Aangezien deze kabels zo lang mogelijk in de grond moeten blijven liggen willen we voorbereid zijn op de mogelijkheid voor 10-gigabit ethernet, aangezien dat zeker nodig gaat zijn voor 802.11ax acces points. Een 305m rol zou ideaal zijn, maar 3x 100m is ook prima, net als andere combinaties.

Ik hoop dat iemand een leuk adresje heeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Waarom wil je perse CAT6A?
Afscherming van netwerwerk kabel is alleen zinvol als je in bundels bij elkaar liggen en daardoor elkaar kunnen storen. De zogenaamde alien NEXT storing.
Dit kan met een enkele kabel nooit vcorkomen en is afscherming ook volkomen nutteloos.

Kortom neem gewoon CAT6.

PS de volgende standaards zullen 2,5Gb en 5Gb worden. Betaalbaar 10Gb is nog heel ver weg.

Voor 802.11ax zal 1Gb nog steeds ruim voldoende zijn, je moet niet alle marketing verhalen geloven.

Theoretisch zal het maximaal 3,2Gb gaan halen maar gaat dat in de praktijk noot voor elkaar krijgen.
Volgens die verhalen kan 802.11ac wave 2 ook 1,2Gb halen maar komt nooit verder dan zo'n 500Mb.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 06:42:
[...]

PS de volgende standaards zullen 2,5Gb en 5Gb worden. Betaalbaar 10Gb is nog heel ver weg.
Sterker nog, zal er met huidige 10GBASE-T nooit komen. Het is een standaard dat dure onderdelen en dure voeding vereist. Dat is juist reden voor 2.5GBASE-T en 5GBASE-T, om met 1GbE-class componenten toch sneller te gaan. Mocht 10Gbps betaalbaar worden, dan gaat dat een nieuw Ethernetstandaard moeten worden. Gebeurt vast wel een keer, maar of je huidige CAT6a kabel daarvoor geschikt gaat zijn is een tweede.

Wat je nu al ziet is andere beweging voor high-performance AP's: link aggregation van 1GbE poorten om >1Gbps bandbreedte te realiseren. Makkelijk, goedkoop en met bestaande technologie. Maar vereist wel een tweede kabel :o
Voor 802.11ax zal 1Gb nog steeds ruim voldoende zijn, je moet niet alle marketing verhalen geloven.
Hangt ervan af, in de 2.4GHz wel. In de 5GHz kan het, zeker met hoge kanaalbreedte en veel gelijktijdige fysieke stromen makkelijk de 1GbE volgooien, als je tenminste een AP hebt die met MU-MIMO een sloot aan clients tegelijk in de lucht kan houden. Dat laatste vraagt natuurlijk om specifieke use cases, het is maar de vraag of TS daaraan zal voldoen.
Theoretisch zal het maximaal 3,2Gb gaan halen maar gaat dat in de praktijk noot voor elkaar krijgen.
Volgens die verhalen kan 802.11ac wave 2 ook 1,2Gb halen maar komt nooit verder dan zo'n 500Mb.
Dat is met enkele client gemeten. Dit soort backhaul heb je alleen nodig bij meerdere gelijktijdige clients, dan kan het wel oplopen, zeker als je denkt aan 8x8 MU-MIMO arrays met 160MHz kanaalbreedte.

Maar TS, gezien dat het lastig blijkt te vinden wat je wilt allicht andere suggestie: overweeg eens glas. Je kunt dit soort afstand met betrekkelijk goedkope OM3 multimode fiber overbruggen, de SFP's voor 10GBASE-SR kosten geen drol (laatst twee voor EUR 14/stuk besteld). Enige is dat zelf lassen van connectoren geen sinecure is, dus je doet er beter aan van tevoren afstanden te meten en dan custom die kabels te laten maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Bedankt voor de reacties! Ik zal nog wat meer informatie geven.

We zijn bezig een volledig nieuw netwerk aan te leggen op een van onze scoutinglabelterreinen. Het huidige plan voor het draadloze gedeelte is om aan een Ubiquiti EdgeRouter PoE drie acces points te hangen: Twee Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro die nuiten op centrale locaties in masten worden gehangen en een Ubiquiti UniFi AP AC Pro welke centraal in het gebouw wordt opgehangen. De router komt in de meterkast in het gebouw, en naar de outdoor AP's komt dus ethernetkabels waar ook stroom overheen gaat. De lengte van deze kabels zijn respectievelijk 90 en 50 meter.

Fiber is dus een erg onaantrekkelijke optie omdat er dan aparte stroomkabels ingegraven moeten worden. Ubiquiti heeft al zijn eerste 10GbE switch op de markt en het eerste 2.5GbE AP (de UAP-AC-HD) is ook al aangekondigd. Als we over 5 tot 8 jaar de draadloze acces points gaan vervangen zie ik de kans groot dat deze 10GbE aansluitingen krijgen. Het zou makkelijk zijn als we dan niet weer de grond open hoeven te gooien. 802.11ax zal dan op de markt zijn en met 8 streams van 1200 Mb/s (plus nog whatever we dan op de 2.4GHz band hebben) is 10GbE geen overbodige luxe.

Als er echt niks qua Cat6A buitenkabel te vinden is gooien we gewoon Cat6 in de grond en accepteren we dat we gelimiteerd zitten op 5GbE. Maar als het even kan zou Cat6A de voorkeur hebben. Er zou toch een plek moeten zijn waar je een Cat6A buitenkabel kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je toch gaat graven en eigenlijk meteen je kabel echt wil beschermen waarom leg je er geen mantelbuis in . Ben je voor de toekomst flexibel en je kabel is echt beschermt. Want voordat je het weet ramt er iemand een haring doorheen. Kan je nu gewoon redelijk goedkope kabel gebruiken, alhoewel poe over 100 meter?
Laat mij raden het is voor zeewolde?
Waarom kies je voor buiten voor een AC accesspoint en niet voor een langrange buiten AP. Snelheid is leuk maar ook het risico dat 1 persoon de volle bandbreedte verbruikt. Ik zou eerder kiezen voor het meer verdelen dan hoge snelheid. Bedenk wat is het doel wat moet het gaan kunnen en doen en wat voor WAN aansluiting hangt eraan. Focus niet teveel op AC maar meer op >100 users.

[ Voor 35% gewijzigd door Frogmen op 15-11-2016 11:30 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32
In hoeverre ga je die 10gbit ook daadwerkelijk gebruiken ?

Wat kun je nu aan internet krijgen en zit er een upgrade aan te komen in de nabije toekomst?

Want stel je kan 100 mbit krijgen en je netwerk is 10 gb dan heb je 9.9 gb overhead en heb je die ook nodig voor je interne netwerk ? Ga je bijv films streamen en dergelijke ?

Ga dus eerst kijken wat heb je nu nodig en wat verwacht ik de komende 5 jaar nodig te hebben aan snelheid ? Het is namelijk zonde om een bak extra geld uit te geven voor 10 gbit als je er geen gebruik van gaat maken.

Overigens is die 90 meter ruim genomen? Want poe over zo'n afstand vind ik vrij fors eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De exacte lengte van de lijn is 86 meter. Met een goede kabel moet dit wel haalbaar zijn toch? Anders is er de optie om halverwege PoE te injecteren.

Er komt gigabit glasvezel (symmetrisch). Ook is er een interne NAS aangesloten, ook via gigabit. Momenteel voldoet dat ruimschoots aan onze eisen. Onze router en switches zijn ook gewoon gigabit. De reden dat we graag Cat6A willen is dat we over 5, 8 of 10 jaar niet weer die hele kabel uit de grond hoeven te trekken, wanneer we die grotere bandbreedte wel nodig gaan hebben.
Mantelbuis is momenteel een punt van discussie. Nadelen zijn een duurdere en complexere installatie en het feit dat als er een lek in komt hij bij de eerste vorst uit elkaar knapt. Voordelen zijn natuurlijk de vervangbaarheid van de kabels en betere bescherming.

De dekking van de AC Mesh Pro's is ruimschoots voldoende, en ze worden op hoge punten geïnstalleerd met 360 graden vrij zicht. Bereik is niet iets waar we ons nu zorgen over maken :).

PS: Zeewolde redt je helaas net met drie acces pointjes (en daar laten ze zo'n amateur als ik nooit aankomen :+).

Maar laten we niet te veel afdwalen: Ik ben dus nog steed opzoek naar een adresje voor Cat6A buitenkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ach je zou zelfs kunnen argumenteren of je wel in wifi moet investeren want over die paar jaar is 4G misschien al zo goedkoop en snel dat eigen wifi geen rol meer speelt. Ik zie dat al bij ons clubhuis waar men soms net zo makkelijk 4G gebruikt als de wifi traag is. (wij hebben door lokatie slechts een trage ADSL verbinding).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Balance schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:01:
[...]

[...]

Bedankt voor de reacties! Ik zal nog wat meer informatie geven.

We zijn bezig een volledig nieuw netwerk aan te leggen op een van onze scoutinglabelterreinen. Het huidige plan voor het draadloze gedeelte is om aan een Ubiquiti EdgeRouter PoE drie acces points te hangen: Twee Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro die nuiten op centrale locaties in masten worden gehangen en een Ubiquiti UniFi AP AC Pro welke centraal in het gebouw wordt opgehangen. De router komt in de meterkast in het gebouw, en naar de outdoor AP's komt dus ethernetkabels waar ook stroom overheen gaat. De lengte van deze kabels zijn respectievelijk 90 en 50 meter.
Die kabels moeten ook PoE doen? Bedenk dat je dan zorgvuldig moet zijn mbt aarding. Voor outdoortoepassingen wordt aangeraden om S/FTP te gebruiken en te zorgen dat het ook fatsoenlijk geaard is bij de PoE switch (en dus NIET bij de AP, om aardelussen te voorkomen).

Alternatief is juist UTP gebruiken en iedere AP lokaal aarden met eigen aardepen - maar als er significant aardepotentiaalverschil is tussen die plekken en de centrale switch kun je alsnog gedonder krijgen.

Linksom of rechtsom, bedenkt dat DC stromen in vochtige omgevingen heel snel corrosie veroorzaken, meer dan AC, en dat met veel koper in de grond je een fantastische antenne maakt voor bliksemschade.
Fiber is dus een erg onaantrekkelijke optie omdat er dan aparte stroomkabels ingegraven moeten worden.
Gezien bovenstaande punten zou ik dat eerder als voordeel zien. Stroom lever je over AC en niet DC waardoor corrosieproblemen beperkt worden en doordat je data en stroom gescheiden houdt riskeer je hooguit dat stoppen doorslaan bij bliksem ipv dat het binnenste van je apparatuur geroosterd wordt.
Ubiquiti heeft al zijn eerste 10GbE switch op de markt en het eerste 2.5GbE AP (de UAP-AC-HD) is ook al aangekondigd. Als we over 5 tot 8 jaar de draadloze acces points gaan vervangen zie ik de kans groot dat deze 10GbE aansluitingen krijgen.
Wederom, 10GbE is een totaal ander beest dan 2.5GbE (en is niet zonder meer met 2.5GbE downwards-compatible).
Het zou makkelijk zijn als we dan niet weer de grond open hoeven te gooien. 802.11ax zal dan op de markt zijn en met 8 streams van 1200 Mb/s (plus nog whatever we dan op de 2.4GHz band hebben) is 10GbE geen overbodige luxe.
Want? Wat is de concrete use case? Je kunt anno nu met gemak 500Mbps over een goede WiFi-ac verbinding trekken, maar tenzij je specifiek grote file transfers doet (en ik verwacht niet dat je die buiten op scoutingterrein doet) gebruik je daar niet eens 1/10 van per actieve client. Ik heb paar jaar terug geholpen met een JOTI-event waar iemand anders de uplink deed over twee WiFi-g routers (als AP en client bridge ingesteld), met max bandbreedte rond de 20Mbps. Daar konden (icm de lokale AP die ik wel zelf leverde) 20 jongeren met telefoons en laptops prima overheen werken en zelfs filmpjes maken en delen. Nu is 20Mbps heel karig, maar ik kan vooralsnog nul toepassingen bedenken waarmee je de nu al beschikbare 500Mbps per AP zinnig plat zou kunnen trekken, zelfs niet als je alle video naar broadcast-quality HEVC 4k optrekt (~25Mbps per stream), laat staan dat 1Gbps de komende jaren bottleneck gaat worden.

Als het al ergens bottleneck wordt, gaat dat gebeuren in de switch waar de AP's mee verbonden zijn en met zijn backhaul (naar internet of lokaal server).
Als er echt niks qua Cat6A buitenkabel te vinden is gooien we gewoon Cat6 in de grond en accepteren we dat we gelimiteerd zitten op 5GbE. Maar als het even kan zou Cat6A de voorkeur hebben. Er zou toch een plek moeten zijn waar je een Cat6A buitenkabel kan krijgen.
CAT6a zie ik niet zo snel, wel CAT7. Als je totale overkill wilt kun je dat net zo goed pakken, ben je voorbereid op standaarden die er nog niet eens zijn...

https://www.netwerkkabel....stug-100m-koper-halo.html

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33

Nox

Noxiuz

Al fiber + power in een kabel overwogen?

Ik ken een usecase waar dit wordt februikt in een stadion, schijnt prima te werken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1