Balance schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:01:
[...]
[...]
Bedankt voor de reacties! Ik zal nog wat meer informatie geven.
We zijn bezig een volledig nieuw netwerk aan te leggen op een van onze scoutinglabelterreinen. Het huidige plan voor het draadloze gedeelte is om aan een
Ubiquiti EdgeRouter PoE drie acces points te hangen: Twee
Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro die nuiten op centrale locaties in masten worden gehangen en een
Ubiquiti UniFi AP AC Pro welke centraal in het gebouw wordt opgehangen. De router komt in de meterkast in het gebouw, en naar de outdoor AP's komt dus ethernetkabels waar ook stroom overheen gaat. De lengte van deze kabels zijn respectievelijk 90 en 50 meter.
Die kabels moeten ook PoE doen? Bedenk dat je dan zorgvuldig moet zijn mbt aarding. Voor outdoortoepassingen wordt aangeraden om S/FTP te gebruiken en te zorgen dat het ook fatsoenlijk geaard is bij de PoE switch (en dus NIET bij de AP, om aardelussen te voorkomen).
Alternatief is juist UTP gebruiken en iedere AP lokaal aarden met eigen aardepen - maar als er significant aardepotentiaalverschil is tussen die plekken en de centrale switch kun je alsnog gedonder krijgen.
Linksom of rechtsom, bedenkt dat DC stromen in vochtige omgevingen heel snel corrosie veroorzaken, meer dan AC, en dat met veel koper in de grond je een fantastische antenne maakt voor bliksemschade.
Fiber is dus een erg onaantrekkelijke optie omdat er dan aparte stroomkabels ingegraven moeten worden.
Gezien bovenstaande punten zou ik dat eerder als voordeel zien. Stroom lever je over AC en niet DC waardoor corrosieproblemen beperkt worden en doordat je data en stroom gescheiden houdt riskeer je hooguit dat stoppen doorslaan bij bliksem ipv dat het binnenste van je apparatuur geroosterd wordt.
Ubiquiti heeft al zijn eerste
10GbE switch op de markt en het eerste 2.5GbE AP (de UAP-AC-HD) is ook al aangekondigd. Als we over 5 tot 8 jaar de draadloze acces points gaan vervangen zie ik de kans groot dat deze 10GbE aansluitingen krijgen.
Wederom, 10GbE is een totaal ander beest dan 2.5GbE (en is niet zonder meer met 2.5GbE downwards-compatible).
Het zou makkelijk zijn als we dan niet weer de grond open hoeven te gooien. 802.11ax zal dan op de markt zijn en met 8 streams van 1200 Mb/s (plus nog whatever we dan op de 2.4GHz band hebben) is 10GbE geen overbodige luxe.
Want? Wat is de concrete use case? Je kunt anno nu met gemak 500Mbps over een goede WiFi-ac verbinding trekken, maar tenzij je specifiek grote file transfers doet (en ik verwacht niet dat je die buiten op scoutingterrein doet) gebruik je daar niet eens 1/10 van per actieve client. Ik heb paar jaar terug geholpen met een JOTI-event waar iemand anders de uplink deed over twee WiFi-g routers (als AP en client bridge ingesteld), met max bandbreedte rond de 20Mbps. Daar konden (icm de lokale AP die ik wel zelf leverde) 20 jongeren met telefoons en laptops prima overheen werken en zelfs filmpjes maken en delen. Nu is 20Mbps heel karig, maar ik kan vooralsnog nul toepassingen bedenken waarmee je de nu al beschikbare 500Mbps per AP zinnig plat zou kunnen trekken, zelfs niet als je alle video naar broadcast-quality HEVC 4k optrekt (~25Mbps per stream), laat staan dat 1Gbps de komende jaren bottleneck gaat worden.
Als het al ergens bottleneck wordt, gaat dat gebeuren in de switch waar de AP's mee verbonden zijn en met zijn backhaul (naar internet of lokaal server).
Als er echt niks qua Cat6A buitenkabel te vinden is gooien we gewoon Cat6 in de grond en accepteren we dat we gelimiteerd zitten op 5GbE. Maar als het even kan zou Cat6A de voorkeur hebben. Er zou toch een plek moeten zijn waar je een Cat6A buitenkabel kan krijgen.
CAT6a zie ik niet zo snel, wel CAT7. Als je totale overkill wilt kun je dat net zo goed pakken, ben je voorbereid op standaarden die er nog niet eens zijn...
https://www.netwerkkabel....stug-100m-koper-halo.html