Kan ik met deze MBP video's bewerken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een MacBook Pro voor het bewerken van video (HD en 4K). Budget plm 1500 euro. Kwam dit tegen op Leapp: https://leapp.nl/macbook/...7-24-me664vu-fzg-xe-us-ok

Voldoet dit? Iemand ervaringen met dit type? T gaat vooral om korte reportages (plm 3 min). Meeste filmpjes worden 1080p, maar in toekomst mogelijk ook meer 4K. Wil MacBook bovendien dagelijks gebruiken als werkpc voor tekstverwerking en m dan aan een groter scherm hangen.

Softwarepakket gebruik ik Adobe première pro.

Ben benieuwd naar jullie mening!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Natuurlijk kan dat. Dat kan ook met een veel minder krachtige / dure laptop. De vraag is alleen; wat voor eisen stel je aan de snelheid?
Moet het persé een laptop zijn of zou een desktopoplossing ook mogen? Deze hebben namelijk over het algemeen een sterkere CPU.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag een laptop ivm meerdere werkplekken. Renderen mag best een minuutje langer duren, inladen idem. Zolang je maar wel probleemloos kunt werken tijdens het editen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:20

Metten

ik hou het graag simpel

Als je eisen stelt aan de snelheid raad ik je sowieso aan om toch naar Final Cut Pro te kijken, dat is o.a. door background rendering stukken sneller dan Premiere. Zie bijvoorbeeld deze vergelijking: https://www.macprovideo.c...iere-pro-performance-test

De snelheidsverschillen zijn dermate groot dat de €300 voor FCP een eventueel lager budget voor de hardware waarschijnlijk goed maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
De Macbook die je op Leapp gevonden heb is wel een van de eerste generatie Retina Macbooks (medio 2012, begin 2013). Deze heeft nogal last van video problemen. Er is zelfs een reparatieprogramma van Apple waar dit probleem wel gratis wordt gerepareerd, maar dit neemt niet weg dat je vroeg of laat toch problemen zult ervaren.

Persoonlijk zou ik naar een andere Macbook Pro kijken. Macbooks van eind 2013 en later zijn wel betrouwbaar, zover bekend.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RWK__ schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:32:
De Macbook die je op Leapp gevonden heb is wel een van de eerste generatie Retina Macbooks (medio 2012, begin 2013). Deze heeft nogal last van video problemen. Er is zelfs een reparatieprogramma van Apple waar dit probleem wel gratis wordt gerepareerd, maar dit neemt niet weg dat je vroeg of laat toch problemen zult ervaren.

Persoonlijk zou ik naar een andere Macbook Pro kijken. Macbooks van eind 2013 en later zijn wel betrouwbaar, zover bekend.
Kan het ze nog even voor de voeten gooien. Wellicht dat het al gefixt is tijdens refurbishement? Wat voor problemen zijn dan nog verder te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Metten schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:21:
Als je eisen stelt aan de snelheid raad ik je sowieso aan om toch naar Final Cut Pro te kijken, dat is o.a. door background rendering stukken sneller dan Premiere. Zie bijvoorbeeld deze vergelijking: https://www.macprovideo.c...iere-pro-performance-test

De snelheidsverschillen zijn dermate groot dat de €300 voor FCP een eventueel lager budget voor de hardware waarschijnlijk goed maakt.
Bedankt voor de info. Heb nu nog een CC-abonnement lopen, dus vandaar dat ik met Premiere Pro wil werken. Wellicht later een overstap overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.laptopshop.nl/...o-retina-15-4-256-gb.html

Hoe kun je dit vergelijken? Is de Intel iris pro afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:36:
[...]

Kan het ze nog even voor de voeten gooien. Wellicht dat het al gefixt is tijdens refurbishement? Wat voor problemen zijn dan nog verder te verwachten?
Het maakt in principe niet uit of het gefixt is of niet, volgens mij vervangen ze in dat reparatieprogramma de defectieve onderdeel voor precies exact hetzelfde. Tenminste, zo lijkt het, aangezien ik ook verhalen gehoord heb dat het probleem na het vervangen van het onderdeel weer voorkomt, zowel op de eerdere 2011 model, als op de retina modellen (mid 2012, early 2013). Persoonlijk raad ik je aan om deze modellen te vermijden, puur om teleurstelling te voorkomen.
De Intel Iris Pro is in sommige gevallen sneller dan de GT 650m, maar scheelt niet veel. Voor gamen is de GT650m weer beter.

Ik zou zelf in V&A kijken voor een Macbook met jou budget. Dat is meer waar voor je geld.

Daarnaast kan je makkelijk in 1080p editen met de eind 2013 - en later modellen. 4K editen zou ook geen probleem zijn. Voorwaarde is wel dat je Final Cut Pro X gebruikt, aangezien die erg geoptimaliseerd is voor de Mac ipv Premiere.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RWK__ schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 04:46:
[...]

Het maakt in principe niet uit of het gefixt is of niet, volgens mij vervangen ze in dat reparatieprogramma de defectieve onderdeel voor precies exact hetzelfde. Tenminste, zo lijkt het, aangezien ik ook verhalen gehoord heb dat het probleem na het vervangen van het onderdeel weer voorkomt, zowel op de eerdere 2011 model, als op de retina modellen (mid 2012, early 2013). Persoonlijk raad ik je aan om deze modellen te vermijden, puur om teleurstelling te voorkomen.

[...]

De Intel Iris Pro is in sommige gevallen sneller dan de GT 650m, maar scheelt niet veel. Voor gamen is de GT650m weer beter.

Ik zou zelf in V&A kijken voor een Macbook met jou budget. Dat is meer waar voor je geld.

Daarnaast kan je makkelijk in 1080p editen met de eind 2013 - en later modellen. 4K editen zou ook geen probleem zijn. Voorwaarde is wel dat je Final Cut Pro X gebruikt, aangezien die erg geoptimaliseerd is voor de Mac ipv Premiere.
Helder vwb de leapp optie. Die valt af. In principe is de 2100 eu optie met nieuwe MacBook al beter. Toch? Als je kijkt naar videobewerking, al dan niet over paar maandjes met FCP.

Dat is nu de essentiële vraag. In hoeverre voldoet die Intel iris pro voor 4K editen (soms) en 1080p editen (meestal) van filmpjes rond de 3 min (korte nieuwsitems).

Laatste advies dus haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
Dat gaat in principe prima. zeker als je FCP gebruikt. Dan gaat het renderen al van start terwijl je met je project bezig bent en hoef je maar kleine delen te renderen als je klaar bent. 1080P gaat heel vlot (zeker met CPU optimalisaties die FCP heeft) en 4K ook nog steeds snel genoeg. Als je FHD gaat bewerken is het retina paneel van de 15" wel erg lekker. 4K is overigens nog steeds scherp, maar dan wordt er wel oversampling gebruikt.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:16:
.... Zolang je maar wel probleemloos kunt werken tijdens het editen.
Dat is een kwestie van proxy bestanden maken in Adobe Première. Zelfs mijn 2008 model MacBook kan dit prima aan.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:49
Zou de nieuwe pro niet voldoen? Gezien het budget van TS?

...

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

4K in Final Cut? Ja, 4K in Premiere? Nee, dat gaat niet vloeiend werken op de voorgaande Pro's. Voor FHD content is Premiere op zich prima, maar voor meer dan dat heb je onevenredig veel extra capaciteit nodig ten opzichte van Final Cut, waarmee je op een CoreM MacBook nog 4K kan editen.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1