Palit GTX 1070 Super Jetstream fan curve

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-01 16:30
Onlangs is er een BIOS update voor mijn grafische kaart verschenen om de volgende punten te verbeteren:
VBIOS Update (2016/Oct)
1. Update BIOS to the latest 86.04.50.00.xx version
2. Improving over-clocking stability for Micron memory when using end-user OC application
3. Modifying Fan curve
Omdat ik problemen had met het overclocken van Micron memory, heb ik deze BIOS update uitgevoerd. Helaas heeft het me geen hogere overclock opgeleverd, en is het ook niet mogelijk om terug naar de vorige BIOS te gaan.

Afijn, het probleem. Voorheen draaide mijn grafische kaart op 1% load op een temperatuur tussen de 38 en 42 graden. Prima temperaturen dus. Onder 100% load (Unigine Valley) ging de temperatuur naar maximaal 72 graden met de out of the box fancurve. Dat met een overclock naar 2088 Mhz van de GPU en 4204 Mhz van het geheugen.

Met de BIOS update is er wat veranderd. De fans blijven helemaal uit tot de GPU een temperatuur van 60 graden bereikt. Pas dan gaan de fans draaien op 33% en naarmate de temperatuur stijgt, gaan de fans harder draaien. Met deze instelling komt de maximale temperatuur niet boven de 66 graden uit op full load (Valley half uurtje gedraaid). Op het moment dat de temp onder de 55 graden is gaan de fans weer uit, en zo gaat het in 'idle' dus continu tussen de 55 en 61 graden.

Naar mijn smaak is dit te warm. Dus met MSI Afterburner een persoonlijke curve ingesteld. Werkt allemaal prima, tot ik Afterburner afsluit. Dan pakt hij de 'User define' fancurve niet meer en krijg ik weer het effect zoals in de alinea hierboven. Echter, zet ik auto fan speed uit en stel ik de fan speed bijvoorbeeld in op 35%, dan kan ik wel gewoon MSI Afterburner afsluiten en blijft de fan draaien.

Goed, het probleem is dus de 'persoonlijke fan curve', die de kaart 'vergeet' zodra je afterburner afsluit. Een oplossing is MSI afterburner op te starten met Windows, maar dat doe ik liever niet, omdat de PC nogal eens crashed bij het gebruik van afterburner tijdens bepaalde games (GTA V vooral).

Zie ik iets over het hoofd, of wordt een persoonlijke curve gewoonweg niet ondersteund door het BIOS? En wat vinden jullie van de temperaturen in idle, is 55-60 graden te warm of prima? Na een zoektocht op het internet blijkt dat dit bij iedereen met een Jetstream of Super Jetstream het geval is, en de fancurve die ik nu heb, gebakken zit in het BIOS. Toch heb ik het idee dat Palit de GPU's te warm laat worden.

Beste antwoord (via MadDogMcCree op 14-11-2016 22:04)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is volkomen normaal. Heel veel kaarten doen dit. Voor een GPU is 60 graden niks. Als het kwaad kon deden zoveel fabrikanten dit niet. Asus, Gigabyte, EVGA en MSI doen het ook. Niet te druk om maken, het komt de levensduur van je fans ook nog eens ten goede.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is volkomen normaal. Heel veel kaarten doen dit. Voor een GPU is 60 graden niks. Als het kwaad kon deden zoveel fabrikanten dit niet. Asus, Gigabyte, EVGA en MSI doen het ook. Niet te druk om maken, het komt de levensduur van je fans ook nog eens ten goede.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-01 16:30
nelizmastr schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:47:
Hmm, misschien dan toch maar gewoon zo laten. Ik vind het alleen zo vreemd dat ze voorheen kozen voor een veel lagere temperatuur.

Ik zie overigens nu dat bij het verlaten van de screensaver en enkel Chrome in gebruik, de GPU wel onder de 40 graden zit, met een TDP van slechts 4,4/4,6% (clock op slechts 278 mhz). Start ik Battle.net op (zonder in een game te gaan), dan springt hij direct naar de maximale clock en een tdp van circa 18/19%. Dus op zich draait de PC bij het niet gamen koeler dan gedacht.