Toon posts:

Kapotte hdd raid 0 tweede hdd ook stuk of alleen dataverlies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik vroeg me af of wanneer één hdd in raid 0 kapot gaat, de tweede hdd ook stuk is, of ik alleen mijn data kwijt raak. Ik kan belangrijke dingen backupen op een externe schijf en/of de cloud, maar ik wil wel een werkende hdd in mijn pc hebben wanneer een van beide kapot gaat.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-01 02:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

data van de 2e schijf is weg, maar na een format werkt hij weer gewoon als een normale disk.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als een RAID0 "stopt" met RAID, dan is de data op beide schijven weg. Hiervoor hoeft geen van beide fysieke disks daadwerkelijk defect te zijn. Indien 1 of 2 disks niet defect zijn, is er een gerede kans dat je je data op een RAID0-controller alsnog kan terughalen.

Zodra 1 van de 2 schijven wel fysiek defect raakt en niet meer gerepareerd kan worden (zoals een IC hersolderen), ben je inderdaad alle data kwijt maar kan je de andere disk nog wel gebruiken als nieuwe/lege schijf.

Afhankelijk van hoe belangrijk jouw data is (en hoe vaak bepaalde data wijzigt), zou ik je adviseren om een backup naar extern en offsite (cloud, familie, whatever) te doen. 1 klein brandje in jouw PC-hok en zowel je interne als externe disks zijn weg.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor die info. Denk dat ik dan toch maar raid0 ga gebruiken voor extra snelheid.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Even ter informatie: een SSD is in de praktijk bijna altijd sneller dan harddisks in RAID0.
Ook is de kans dat één SSD kapot gaat statistisch gezien kleiner dan twéé harddisks (maar akkoord, dit is discutabel, het is een beetje een beetje appels met peren vergelijken).

Ook kostentechnisch begrijp ik je keuze niet helemaal (tenzij je beide harddisks al hebt, inclusief een goede backupvoorziening en géén geld om iets nieuws te kopen zoals een kleine SSD).

Ik denk dat een SSD om je Operating System op te zetten met beide harddisks als dataopslag / datamirrorvoorziening (dit laatste middels automatische periodieke kopieerslagen via een tool), sneller en beter is.
En SSD's kosten momenteel bijna niets meer.