Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 20:21
Hallo allemaal!

Ik zit met een kwestie, namelijk het volgende:

In december 2014 heb ik pricewatch: Asus MX239H Aluminium, Zilver, Zwart aangeschaft bij <randomwinkel> in de outlet. Afgelopen week begon het scherm aan de linkerzijde een kleurafwijking te tonen en zijn er dunnen lijnen (?) zichtbaar. Ook lijkt het licht ingebrand te zijn.

Binnen de twee jaar, en dus valt het binnen de garantie... ...dacht ik. Ik het beeldscherm aanmelden voor garantie en reparatie. Vervolgens krijg ik een email binnen waarin staat dat mijn garantie 24-12-2015 is vergelopen (één jaar na aankoop). Dit vind ik erg vreemd. Op hun website staat het volgende: "De consument kan van deze producten verwachten dat deze minder lang mee gaan dan wanneer er gekozen wordt voor een nieuw product". Garantie van producten in de outlet is 6 tot 12 maanden in plaats van de wettelijk 2 jaar.

Hier heb ik het e.e.a. op aan te merken:
1: Bij alle producten die nu in de outlet staan, staat dikgedrukt: "Garantie: 2 Jaar". Ik kan echter niet bewijzen dat dat 1 jaar en 11 maanden geleden ook het geval was.
2: Ook niet te bewijzen, maar bij de omschrijven stond dat het product alleen uit de doos was geweest en daarom was afgeprijsd. Hiervan hoef ik redelijkerwijs niet te verwachten dat dit de wettelijke garantie met 1 jaar inkort.
3: De informatie over de ingekorte garantie bij outletproducten is nergens duidelijk vooraf de aankoop aangeboden.

De vraag is dus eigenlijk: heb ik bij een monitor uit de outlet recht op twee jaar garantie? Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven en er uit kan komen met het bedrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je geeft aan de monitor te hebben gekocht in de outlet. Los van het merk en type van de monitor, hoe was de conditie van de monitor? Is het bijvoorbeeld een tweedehands monitor? Ook al koop je dan een product in een winkel, dan betekend dat vaak nog niet automatisch dat je dan twee jaar garantie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Google eerst eens op "garantie 2e hands"en je krijgt tientallen correcte verwijzingen nar websites die dit toelichten.....

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
Het scherm stond omschreven als alleen uit de doos geweest en verder in nieuwstaat. Het is dus geen tweedehands, maar vermoedelijk een retourgestuurd product.

De plasticstikkers zaten overal nog op het scherm en alle kabels en dergelijke zaten nog in gesealde plastic zakken. Er was/is geen enkele beschadigen of gebruikssporren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als ik jou was zou ik direct met Asus contact opnemen, wellicht zit daar meer coulantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Het idee dat die twee jaar de "wettelijke garantietermijn" is is onzin. In de Europese richtlijn is geregeld dat de verjaringstermijn voor een aansprakelijkheid voor niet-overeenstemming minstens 2 jaar is, maar in Nederland is die termijn oneindig.

Stel dat je een wasmachine hebt die naar verwachting 5 jaar mee gaat. Als hij naar 3 jaar kapot gaat kun je in Nederland nog aanspraak maken op de garantie, maar in een ander EU-land (dat wél de 2 jarentermijn heeft overgenomen) niet meer, ondanks dat de wasmachine toch (ook in dat land) niet in overeenstemming is.

De EU-richtlijn zegt dus niet dat je van een product mag verwachten dat het 2 jaar meegaat en that's it, de EU-richtlijn zegt alleen maar dat lidstaten kunnen bepalen dat na die 2 jaar, het risico van niet-overenstemming bij de consument komt.

Het lijkt alsof ze redeneren dat die 2 jaar een soort uitgangspunt is voor hoe lang iets moet meegaan, en dat dat voor outletproducten lager mag zijn. Dat snijdt geen hout: als de monitor 10 jaar mee zou gaan, en de outlet-versie 8 jaar, dan heb je in een land met de 2-jaren regeling in beide gevallen 2 jaar garantie. In Nederland respectivelijk 10 en 8 jaar (deze getallen zijn puur ter illustratie, compleet uit de lucht gegrepen).

Het product moet zo lang mee gaan als je redelijkerwijs kan verwachten, anders is het niet in overeenstemming. De termijn daarvoor kan inderdaad korter zijn voor een outlet-product (daar moet je lagere verwachtingen van hebben) maar dat een monitor uit een outlet slechts één jaar zou meegaan is natuurlijk van de zotte (zeker gezien het waarschijnlijk geringe prijsverschil met nieuw en de aanduiding dat het om een geopende verpakking ging en niet om een gebruikte monitor).

Ik zou dus nog een boze brief/email naar de outlet sturen, dat je hier niet mee akkoord gaat (en met welke redenen) en dat ze echt wettelijk verplicht zijn je te helpen. Het zou ook kunnen helpen als je uiteenzet dat de EU-richtlijn voor die 2 jaar geen uitzondering kent voor outletproducten (ondanks dat dat, omdat Nederland de termijn niet heeft overgenomen, compleet irrelevant is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
Tom-Z schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:42:
De termijn daarvoor kan inderdaad korter zijn voor een outlet-product (daar moet je lagere verwachtingen van hebben) maar dat een monitor uit een outlet slechts één jaar zou meegaan is natuurlijk van de zotte (zeker gezien het waarschijnlijk geringe prijsverschil met nieuw en de aanduiding dat het om een geopende verpakking ging en niet om een gebruikte monitor).
Inderdaad, ik heb er €179,- voor betaald, terwijl het scherm toen op z'n goedkoopst €209~ was bij een redelijke webshop.

Verder bevestigt jouw verhaal wat ik al dacht. Ik ben bekend met de twee jaar als richtlijn welke een wettelijk minimum volgen binnen de EU. Ook weet ik dat in Nederland de redelijkerwijs te verwachte levensduur leidend is, welke in het geval van een monitor nog wel eens hoger zou kunnen liggen.

Doordat het probleem zich binnen de minimale twee jaar bevindt, heb ik hier geen aandacht aan geschonken. Ik was bang voor een eventuele uitzondering voor 'outlet'-producten.

Well, nogmaals bedankt. Ik ga ze nog even een vriendelijk berichtje sturen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Slabbysl schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:10:
[...]
Verder bevestigt jouw verhaal wat ik al dacht. Ik ben bekend met de twee jaar als richtlijn welke een wettelijk minimum volgen binnen de EU. Ook weet ik dat in Nederland de redelijkerwijs te verwachte levensduur leidend is, welke in het geval van een monitor nog wel eens hoger zou kunnen liggen.
Dat klopt niet helemaal. Die 2 jaar is géén minimum. Het kan best zijn dat je van iets (bijvoorbeeld een accu, kleding of iets bederfelijks) redelijkerwijs kan verwachten dat het minder dan 2 jaar mee gaat; dan geldt die kortere termijn. De twee jaar is slechts een minimum op het maximum dat EU-lidstaten mogen stellen. De garantietermijn is het minimum van de te verwachten levensduur en X, waarbij X een door de lidstaat vast te stellen termijn is die niet korter dan 2 jaar is (en in Nederland is X oneindig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49
http://www.asus.com/Monitors/MX239H/HelpDesk_Warranty/

Probeer het eens direct bij Asus. grote kans dat ze je wel willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:07
CoolBlue geeft bijv in de outlet altijd de garantietermijn van 24mnd minus de tijd dat de product al 'gebruikt' is.
Misschien dus dat het product een jaar lang als showmodel heeft gestaan, al dan niet gewoon netjes in een vitrine?

Maar ik zou aannemen dat de garantietermijn zwart op wit op de factuur aangegeven staat in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
Op de factuur staat niks over garantie. Verder, bedankt voor alle reacties! Ik wacht even de reactie van hen af.

Als dat niet werkt, ga ik het bij Asus proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
Dit kreeg ik als reactie:
"Vervelend dat dit is gebeurt.
Ik wil u verzoeken het systeem opnieuw aan te melden, de eerder aanvraag kan niet meer gebruikt worden. Noemt u dan ook in uw aanvraag dit ticketnummer, 255933, dan zal deze alsnog goedgekeurd worden.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben."

Ging nog vrij makkelijk. Bedankt iedereen.
Pagina: 1