Rokit KRK 5 G3 audio problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-10 09:01
Mijn vraag
Ik zit met mijn handen in het haar. Een paar weken geleden een prachtige computer samengesteld. Natuurlijk daar m'n Rokit's op aangesloten, maar wat blijkt? Iedere keer als ik ze aanzet, komt er een vervelend geluid uit. Een soort ruis op de achtergrond. Als ik de muis over het beelscherm beweeg, wordt dit geluid ook nog eens versterkt tot een vervelende piep die aanhoudt. Totdat ik stop met bewegen, dan stopt die piep maar blijft de interference wel. Start ik een spel op (b.v. ArmA 3) dan wordt het alleen maar erger. Mijn vraag: hoe los ik dit probleem op?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel Core i7 6700k (niet overgeklokt)
MSI Z170A Gaming M3
MSI Geforce GX 1080 Gaming X8G
2X8GB Kingston HyperX Fury DDR4
Corsair RM850i
2xRokit 5 G3
USB Audio interface Focusrite 2i4 2ndGen
Gebalanceerde audiobekabeling XLR-Jack
Windows 10 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Windows audio systeemmeldingen uitgeschakeld
- Beeldscherm uitgeschakeld
- Alles op 1 geaard stopcontact aangesloten
- Alle bekabeling vervangen(Jack-Jack naar XLR-Jack)
- Signaal-Ruisverhouding uitgebalanceerd
- Alle USB poorten geprobeerd
- Koptelefoon op de Audio uit werkt wel gewoon zonder problemen
- Een losse set met versterker ertussen via de jack uit aan de achterkant ook zonder problemen
- Andere muis geprobeerd

Heb ik iets over het hoofd gezien? Ben ik wat vergeten? Het is mij een raadsel...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Alles op 1 geaard stopcontact aangesloten
De WCD is zelf ook geaard met een geel/groene draad?
Je probleem omschrijving komt overeen met een aardlus.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
Hoi Lip,

Ja, de hele keten is geaard. Dat is ook het rare... Op mijn kamer zit alleen geen geaard stopcontact dus heb ik verlengsnoeren naar de badkamer gelegd en dat stopcontact van de wasmachine gebruikt. Het blijft een maf probleem.

Ik probeer straks nog een andere USB kabel, wellicht dat dat helpt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een andere USB-kabel gaat geen wonderen voor je verrichten (vandaag niet iig). Wat je wel kan doen, is de aarde van de verlengsnoeren spanningsloos doormeten met een multimeter om te kijken of er geen onderbreking in zit d.m.v een weerstandsmeting.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:06
Probeer een galvanische gescheiden USB isolator. Ik heb soort gelijke problemen gehad met een vervuilde massa vanuit een laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 11:37

Nibbz

Postmaster General

Ik heb exact hetzelfde probleem (ook G3 6 KRK's). Zoals Lip zegt, had het met de stroomvoorziening te maken. Heb nu de speakers (en sub) op een apparte wandcontactdoos. Sinds toen geen problemen meer mee gehad (onboard geluidskaart / audio interface was ook een gigantisch verschil. Onboard geluidskaart maakt het nog erger.

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Nibbz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:34:
Sinds toen geen problemen meer mee gehad (onboard geluidskaart / audio interface was ook een gigantisch verschil. Onboard geluidskaart maakt het nog erger.
Een onboard geluidskaart maakt het niet "nog erger". Maar zit feitelijk nog dichterbij bij de schakelende voeding van je vaste PC, de bron van ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
Hm, ik heb in ieder geval een DTI ground loop isolator en een trits andere USB kabels gepakt. Ik had 1 van de speakers al aangesloten op een ander stopcontact, maar dat maakte ook geen verschil.

Wellicht dat die DTI beter werkt. Ik schrok een beetje van de prijs van een galvanische USB isolator :/ Al zoveel geld uitgegeven de laatste tijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Probeer eerst eens om je speakers in een NIET geaard stopcontact aan te sluiten, dan merk je in ieder geval meteen of het inderdaad een aardlus is. Probeer te zorgen dat de kabels voor audio en kabels voor stroom niet langs elkaar lopen. Is het gebalanceerd aangesloten? Of er een jack of een xlr aan die kabel zit maakt niet zoveel uit, het gaat er vooral om of die kabel per kanaal een gebalanceerde (stereo) is.

Maar dit klinkt als een voedingsprobleem. Die ken ik vooral goed van ruis en knetter in oefenruimtes, zelf heb ik daarvoor altijd een geaard naar ongeaard stekkerverloopstuk in mijn tas zitten. Als ik het me goed herinner had ik die altijd in het stopcontact zitten toen ik nog wel eens mobiele opnames deed met een laptop + usb audiointerface.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Probeer eens een DI boxje tussen je geluidskaart en speakers. Heeft mij in vele situaties goed geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ik verwacht niet dat het probleem in de aarding zit. Klinkt als een typische CPU-interference.

Vergeet niet dat voor een optimale versterking (met zo min mogelijk ruis) zowel Windows alsmede de audio interface op 100% moet staan en je de volumeknop van je speakers gebruikt voor het gewenste volume. Je wilt namelijk het originele signaal zo min mogelijk afzwakken om een zo hoog mogelijke verhouding tussen het signaal en de ruis (die ontstaat in je PC) te realiseren.

[ Voor 20% gewijzigd door herofruit op 15-11-2016 16:47 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zo'n Focusrite USB DAC spuwt al genoeg volume uit op line niveau en heeft een signal-to-noise ratio van > 100dB. Volume is niet je probleem,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FWdeKlerk
Bedankt voor het meedenken allemaal. Klokslag 5 uur naar huis vertrokken met een vuilniszak vol snoeren. Samen met de audiotechnicus op werk nog alle mogelijke issues doorgelopen, het lijkt erop dat het toch een aardlus is.

Als volgt is nu de opstelling:
USB -> Interface
Interface -> DTI m.b.v. TRS-XLR
DTI -> monitor m.b.v. XLR-XLR
DTI geaard op kale verwarming

Als ik de DTI niet aard is het probleem nog steeds verholpen.
Jammer is echter dat als ik de TRS-XLR manier direct op de interface gebruik, het probleem er nog steeds is. Gebruik ik de bovenstaande oplossing met de DTI, is het probleem opgelost.

Wat ik -nogmaals- ga proberen, is om de speakers op een ander stopcontact aan te sluiten (niet geaard en geaard). Ik heb het liefst die DTI niet nodig namelijk en al die extra snoerenzooi.

Nu eerst de chaos opruimen hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Aarding op een verwarming is een band-aid oplossing en lijkt mij niet verstandig als permanente oplossing.

• FWdeKlerk
@Lip, daar moet ik inderdaad wat anders voor verzinnnen, maar dat gaat wel lukken!

- Nogmaals bedankt allemaal! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De audio interface open zetten heeft mij prima geholpen!!
Pagina: 1