Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers!

Ik ben op zoek naar een of twee mooie allround lenzen voor een Canon.
Momenteel fotografeer ik alles met mijn 'plastic fantastic' 50mm 1.8f van Canon. Om wat meer bereik te krijgen ben ik dus op zoek naar iets extra's.

Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wat het best bij me past, probeer ik zoveel mogelijk advies in te winnen. Mijn max budget ligt op 250 euro. Ik ben dan ook van plan om tweedehands lenzen aan te schaffen.

Tot nu toe heb ik zitten kijken naar:

- 35mm
- 18-135mm
- 17-55mm
- 18-85mm
- 10-22mm

Op dit moment maak ik vooral veel sfeerfoto's binnenshuis. Het probleem wat ik dan ondervind met mijn 50mm is dat ik erg veel moet lopen (wat niet handig is tijdens presentaties) of dat ik niet alles op de foto krijg. Zodoende lijkt een 10-22mm groothoek me wel erg interessant. Verder een 35mm omdat ik het werken met een prime lens wel erg fijn vind en ze over het algemeen vrij lichtsterk zijn, dus beter te gebruiken in donkere omgevingen zonder flits.

TL;DR:

Ik zoek twee allround lenzen of een combinatie van lens + flitser. Voorkeur gaat uit naar tweedehands objectieven. Max budget van 250 euro.

Vragen? Stel ze gerust!

Beste antwoord (via Verwijderd op 16-11-2016 16:29)

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
De Sigma 17-50 2.8 kan je al nieuw vinden net boven je budget, dus 2de hands moet dat wel lukken.
Dan heb je al wat meer groothoek bereik, de lens blijft algemeen inzetbaar, niet zo lichtsterk als een prime maar toch veel beter dan de standard kitlenzen (en bruikbaar op 2.8).

Een 10-22mm is misschien eerder een aparte aanschaf waard. Hangt er een beetje van af wat je bedoeld met sfeerfoto's. Voor interieur foto's te nemen is zo'n groothoek wel heel handig. Voor wat portretten op feestjes dan weer niet... enz.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
De Sigma 17-50 2.8 kan je al nieuw vinden net boven je budget, dus 2de hands moet dat wel lukken.
Dan heb je al wat meer groothoek bereik, de lens blijft algemeen inzetbaar, niet zo lichtsterk als een prime maar toch veel beter dan de standard kitlenzen (en bruikbaar op 2.8).

Een 10-22mm is misschien eerder een aparte aanschaf waard. Hangt er een beetje van af wat je bedoeld met sfeerfoto's. Voor interieur foto's te nemen is zo'n groothoek wel heel handig. Voor wat portretten op feestjes dan weer niet... enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inrage schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:31:
Die Sigma vind ik inderdaad het bekijken waard, dankjewel! Nog steeds redelijk lichtsterk vergeleken met de meeste lenzen die ik zie met een dergelijk bereik.
Tja, voor portretten heb ik mijn 50mm in principe. Alleen daarbij merk ik dat ik bij bijvoorbeeld een samenkomst of ALV van mijn studentenvereniging moeite heb om de hele ruimte in beeld te krijgen. Vandaar dat ik mijn oog liet vallen op een groothoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:44:
[...]

Die Sigma vind ik inderdaad het bekijken waard, dankjewel! Nog steeds redelijk lichtsterk vergeleken met de meeste lenzen die ik zie met een dergelijk bereik.

[...]

Tja, voor portretten heb ik mijn 50mm in principe. Alleen daarbij merk ik dat ik bij bijvoorbeeld een samenkomst of ALV van mijn studentenvereniging moeite heb om de hele ruimte in beeld te krijgen. Vandaar dat ik mijn oog liet vallen op een groothoek.
Hier iemand met ruime ervaring op het gebied van fotograferen bij een studentenvereniging :+

Wat betreft ALV's: hoe groot is de zaal? Hoe mooi is de zaal? Hoe goed is de ruimte verlicht? Hoe dichtbij kan je komen staan?

De ervaring bij mijn studentenvereniging is namelijk als volgt: weinig licht, lelijke, harde spotjes en een ranzige zaal (wij gebruiken een borrelruimte als ALV-zaal). Het is al geen fotogenieke situatie, maar door het weinige licht heb je niets aan een niet-lichtsterke groothoek. Een flitser on-camera geeft vaak ook geen mooi beeld door het ontbreken van bounce-oppervlakten waardoor je wel direct in móet flitsen. De enige acceptabele foto's schiet je met een snelle prime (50mm+ in FF-equivalent) omdat je dan veel van de lelijke omgeving wazig kan maken, of met een off-camera flitser. Wil je daar wat variatie in, dan is een lichtsterke groothoek meer van waarde dan een minder lichtsterke ultragroothoek.

Het verschil tussen je 50mm en een lichtsterke 35mm is niet wereldschokkend. Een 18-135mm is niet lichtsterk genoeg, dus mijns inziens zijn er drie reële opties:
- 10-20mm, concessie doen wat betreft lichtsterkte
- 18-50mm f/2.8, concessie doen wat betreft groothoek
- 18-35mm f/1.8, concessie doen wat betreft prijs (m.i. de beste oplossing als je je fotografie naar een hoger niveau wil tillen!)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutje!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Op het gebied van primes is de 24mm EF-S ook het overwegen waard. Lekker goedkoop, en prima prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tobiasvs schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:58:
[...]

Hier iemand met ruime ervaring op het gebied van fotograferen bij een studentenvereniging :+

Wat betreft ALV's: hoe groot is de zaal? Hoe mooi is de zaal? Hoe goed is de ruimte verlicht? Hoe dichtbij kan je komen staan?
Wij hebben geen eigen zaal, dus wij huren zalen. De twee zalen waar we het meest zitten zijn best ruim, goed verlicht en netjes. Dus ik heb andere ervaringen met ALV's dan jij, blijkbaar. ;)
De ervaring bij mijn studentenvereniging is namelijk als volgt: weinig licht, lelijke, harde spotjes en een ranzige zaal (wij gebruiken een borrelruimte als ALV-zaal). Het is al geen fotogenieke situatie, maar door het weinige licht heb je niets aan een niet-lichtsterke groothoek. Een flitser on-camera geeft vaak ook geen mooi beeld door het ontbreken van bounce-oppervlakten waardoor je wel direct in móet flitsen. De enige acceptabele foto's schiet je met een snelle prime (50mm+ in FF-equivalent) omdat je dan veel van de lelijke omgeving wazig kan maken, of met een off-camera flitser. Wil je daar wat variatie in, dan is een lichtsterke groothoek meer van waarde dan een minder lichtsterke ultragroothoek.
Het verschil tussen je 50mm en een lichtsterke 35mm is niet wereldschokkend. Een 18-135mm is niet lichtsterk genoeg, dus mijns inziens zijn er drie reële opties:
- 10-20mm, concessie doen wat betreft lichtsterkte
- 18-50mm f/2.8, concessie doen wat betreft groothoek
- 18-35mm f/1.8, concessie doen wat betreft prijs (m.i. de beste oplossing als je je fotografie naar een hoger niveau wil tillen!)
Ik blijf student, dus een 18-35 1.8 is te ver buiten mijn budget. Daarnaast denk ik dat het verstandiger is als ik eerst voor een wat mindere kwaliteitslens ga en pas voor de high-end lenzen ga wanneer dit het geld meer waard is voor mij. Het heeft weinig zin om met lenzen rond te lopen van meerdere honderden euro's terwijl ik er minder mee doe dan verwacht. Hoe dan ook, dankjewel voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rutje! schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:07:
Op het gebied van primes is de 24mm EF-S ook het overwegen waard. Lekker goedkoop, en prima prestaties.
Heb ik ook al even naar zitten kijken. Ik vraag me dan af of dat het wel waard is. Dan zit je ook weer met in hoeverre het verschil maakt ten opzichte van een 35mm of 50mm qua bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:35
Ik zou inderdaad voor een prime gaan zoals pricewatch: Canon EF-S 24mm f/2.8 STM Voor jouw budget zijn er eigenlijk geen geschikte zooms te vinden. Een 18-55 is bijvoorbeeld 3.5-5.6, a een veranderend diafragma met zoomen vind ik kak irirtant. en B 5.6 is echt te donker.

Misschien dat je nog een mooie deal weet te maken met zoiets: V&A aangeboden: Canon EF-S 17-55mm F2.8 incl. Hama UV filter en Matin pouch ook een fijne lens, wel weer buiten budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:00:
[...]

Wij hebben geen eigen zaal, dus wij huren zalen. De twee zalen waar we het meest zitten zijn best ruim, goed verlicht en netjes. Dus ik heb andere ervaringen met ALV's dan jij, blijkbaar. ;)

[...]

[...]

Ik blijf student, dus een 18-35 1.8 is te ver buiten mijn budget. Daarnaast denk ik dat het verstandiger is als ik eerst voor een wat mindere kwaliteitslens ga en pas voor de high-end lenzen ga wanneer dit het geld meer waard is voor mij. Het heeft weinig zin om met lenzen rond te lopen van meerdere honderden euro's terwijl ik er minder mee doe dan verwacht. Hoe dan ook, dankjewel voor je reactie!
In dat geval zou ik voor een 18-50 f/2.8 gaan. Dan heb je 2.8 (echt een stuk beter dan 5.6) en zoommogelijkheid, die mis je als je voor de EF-S 24mm f/2.8 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Dan heb je het over pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Canon) of de pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II VC LD (Canon EF-S) ?

Wel zoom en 2.8, ook over budget. Dan zou ik zelfs naar de IS versie neigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:11:
Ik zou inderdaad voor een prime gaan zoals pricewatch: Canon EF-S 24mm f/2.8 STM Voor jouw budget zijn er eigenlijk geen geschikte zooms te vinden. Een 18-55 is bijvoorbeeld 3.5-5.6, a een veranderend diafragma met zoomen vind ik kak irirtant. en B 5.6 is echt te donker.

Misschien dat je nog een mooie deal weet te maken met zoiets: V&A aangeboden: Canon EF-S 17-55mm F2.8 incl. Hama UV filter en Matin pouch ook een fijne lens, wel weer buiten budget.
Qua prijs is zo'n 24mm inderdaad interessant. Alleen dan mis ik, wat Tobias ook zegt, de zoomfunctie. Ik vraag me af of ik dan niet heel beperkt blijf als ik alleen twee prime lenzen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:38:
[...]

Qua prijs is zo'n 24mm inderdaad interessant. Alleen dan mis ik, wat Tobias ook zegt, de zoomfunctie. Ik vraag me af of ik dan niet heel beperkt blijf als ik alleen twee prime lenzen heb.
Yup, dan heb je enkel een zoomfunctie in je benen. Maar liever een prime met voldoende lichtopbrengst dan een zoom die eigenlijk te donker is om te gebruiken. Had je een specifieke zoomlens als optie in gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:00:
[...]

Yup, dan heb je enkel een zoomfunctie in je benen. Maar liever een prime met voldoende lichtopbrengst dan een zoom die eigenlijk te donker is om te gebruiken. Had je een specifieke zoomlens als optie in gedachte?
Ik zat te kijken naar de Sigma 18-50 mm F2.8 EX DC Macro en de Tamron 17-50 f2.8 SP Di II LD.

De Sigma omdat ie f2.8 heeft over het hele bereik en de Tamron omdat ie in hetzelfde bereik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Volgens mij is de door jou genoemde pricewatch: Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro (Canon) niet meer nieuw te leveren. En de pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Canon) zou inderdaad ook kunnen.

Ps Zou je voortaan pricewatchlinkjes willen plaatsen? Maakt het een stuk makkelijker om te vinden welke lens je precies bedoelt.

Dus dan wordt het de overweging weet je de tamron 2e hands te vinden? Of ben je bereid over je gestelde budget te gaan? Of zou een goedkopere prime toch voldoen?

[ Voor 8% gewijzigd door analogworm op 15-11-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:12:
Volgens mij is de door jou genoemde pricewatch: Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro (Canon) niet meer nieuw te leveren. En de productreview: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Canon) review d... zou inderdaad ook kunnen.

Ps Zou je voortaan pricewatchlinkjes willen plaatsen? Maakt het een stuk makkelijker om te vinden welke lens je precies bedoelt.

Dus dan wordt het de overweging weet je de tamron 2e hands te vinden? Of ben je bereid over je gestelde budget te gaan? Of zou een goedkopere prime toch voldoen?
Ik zal voortaan pricewatchlinkjes gebruiken! Ik was sowieso van plan om ze tweedehands te gaan kopen. Dan liggen ze mooi in mijn budget en kan ik er eventueel nog over in gesprek gaan met de verkoper. Ik heb ze nu beide tweedehands gevonden. En een goedkopere prime... tja, wil ik een extra prime? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Ow nice, waar en voor hoeveel? (ik ben voorzien van lenzen dus zal ze niet voor je neus wegsnaaien :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:17:
Ow nice, waar en voor hoeveel? (ik ben voorzien van lenzen dus zal ze niet voor je neus wegsnaaien :P)
Haha, jij niet maar anderen wellicht wel! ;) Op Marktplaats, bieden tussen de 100 en 250 euro. Valt mee dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Ahaa dan kan je ook deze overwegen: Sigma 24-70 2.8

Overigens, ik gebruik zelf enkel Canon glas, for better or worse, dus of specifieke Tamron/Sigma/Tokina lenzen wel of niet goed zijn kan ik weinig zeggen. ofwel, doe ook je eigen onderzoek dmv reviews enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

analogworm schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:26:
Ahaa dan kan je ook deze overwegen: Sigma 24-70 2.8

Overigens, ik gebruik zelf enkel Canon glas, for better or worse, dus of specifieke Tamron/Sigma/Tokina lenzen wel of niet goed zijn kan ik weinig zeggen. ofwel, doe ook je eigen onderzoek dmv reviews enzo :)
Een 24-70 f/2.8 op APS-C zou ik niet verkiezen boven een 17-50 2.8. Deze Sigma zeker niet: hij schiet tekort op groothoekgebied qua bereik, is vele malen zwaarder en qua IQ niet eens beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tobiasvs schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 19:07:
[...]

Een 24-70 f/2.8 op APS-C zou ik niet verkiezen boven een 17-50 2.8. Deze Sigma zeker niet: hij schiet tekort op groothoekgebied qua bereik, is vele malen zwaarder en qua IQ niet eens beter.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Sigma 18-50mm f2.8! Bedankt voor het meedenken!
https://tweakers.net/pric...-ex-dc-macro-(canon).html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:15:
[...]

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Sigma 18-50mm f2.8! Bedankt voor het meedenken!
https://tweakers.net/pric...-ex-dc-macro-(canon).html
pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon)

Deze bedoel je waarschijnlijk, veel plezier ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel! Gaat goedkomen!

Nu zit ik nog wel naar een leuke groothoek te kijken. Rijst weer de vraag; 24mm prime of een zoom-groothoek? :p

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Huh? De 17-50 ís toch een groothoekzoom? En heeft al 24mm in het bereik? Wat zoek je nu nog dan?

Verwijderd

Topicstarter
Icephase schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:43:
Huh? De 17-50 ís toch een groothoekzoom? En heeft al 24mm in het bereik? Wat zoek je nu nog dan?
Daar heb je ook wel weer een punt. Misschien moet ik eerst even afwachten totdat ik de 17-50 binnen heb en er eerst mee spelen.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kunt ook 2x de zelfde lens kopen natuurlijk :Y) Nee maar een 24mm prime gaat je weinig opleveren behalve lichtsterkte. Voor meer groothoek kun je kijken naar de 10-20 of 10-22 van Canon :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1