Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS (mediaserver +back up)

Pagina: 1
Acties:

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-11 20:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een NAS samenstellen waar ik FreeNAS wil draaien. Dit systeem heeft als doel:
  • Media server (i.c.m. Plex en htpc)
  • Back ups maken (files op andere pc, zelfde netwerk)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs: €300-400 zonder schijven

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb twee systemen samen gesteld op basis van de vereisten van FreeNAS.

Systeem 1: ECC RAM + compatibel mobo
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 55,95€ 55,95
1Gigabyte GA-X150M-PRO ECC€ 102,85€ 102,85
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 65,50€ 65,50
1Sandisk Cruzer Ultra Fit 32GB Zwart€ 11,58€ 11,58
1BitFenix Spectre All White, 230mm€ 10,88€ 10,88
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8K2/16€ 108,05€ 108,05
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,76

Systeem 2: Standaard RAM
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H110M ECO€ 45,-€ 45,-
1Sandisk Cruzer Ultra Fit 32GB Zwart€ 11,58€ 11,58
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,86

Wat verwacht je van ons?
Mijn voornaamste vraag is wat ik nodig heb voor dit systeem.
Mijn belangrijkste doel is mijn data beschikbaar hebben op mijn netwerk thuis via elke laptop/pc, ik moet hier niet online aankunnen.
Deze NAS moet zelfs niet permanent aan staan, ik kan deze even goed aan- en uitzetten wanneer ik thuis ben.

Daarom vraag ik me de volgende zaken af:
- Heb ik ECC RAM nodig en een moederbord dat dit ondersteunt?
- Heb ik 16 GB RAM nodig of volstaat 8 GB ook?
- Heb ik specifiek NAS schijven nodig (bv. WD Red) of volstaan gewone harde schijven (bv. WD Green)?
- Kan ik nog verder besparen op de CPU of kan ik best een duurder model nemen?

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
1) ECC is voor FreeNAS thuis niet per se nodig. In het ZFS topic en op google zijn vrij veel eindeloze discussies en informatie te vinden ;)

2) Ik denk dat voor thuis 8GB ook meer dan genoeg is. Mocht je vrij veel applicaties in een jail willen draaien dan is 16GB wellicht een betere keuze. Als je met enkel Plex aan de gang gaat is 8GB prima. Die van mij pakt sinds de upgrade van de CPU niet meer dan 1 reepje ram. Dus ik zit noodgedwongen tijdelijk met 2GB te werken en dat loopt qua performance ook prima. Is voor je ZFS pool wel wat minder maar 8GB is dus prima :)

3) WD Green bestaat niet meer, dat heet tegenwoordig WB Blue (om het allemaal lekker overzichtelijk te houden :P). Voor een NAS is Red wel aan te raden omdat die speciefiek voor de condities in NAS omgeving ontworpen zijn. De belasting in een raid of ZFS setup is anders dan in een pc, waardoor schijven die daar niet specifiek voor ontworpen zijn sneller stuk gaan. Hoeveel je daarvan merkt als ie niet 24/7 aanstaat durf ik niet te zeggen. Maar gezien de vele problemen die mensen met WD green/blue hebben zou ik het niet aandurven.

4) Die CPU is precies goed om je NAS soepel te laten draaien en een enkele Plex stream te transcoden. Plex raad zelf een passmark score van 2000+ aan, die G4400 zit daar dik boven. En is nog soort van zuinig ook.

Nog een andere opmerking. Je hebt maar een paar gig nodig als usb bootdrive voor FreeNAS. Je kan verder helemaal niks met die ruimte dus 32GB veel te veel. Nu kost ie ook bijna niks, maar misschien heb je nog wat liggen :-) Neem in ieder geval wel een beetje kwaliteits stickie, want ze worden door de vele lees/schrijf bewerkingen wel behoorlijk belast!

Uiteindelijk is het een beetje je eigen keuze of je het extra geld voor extra zekerheid waard vindt, of dat je gewoon zo goedkoop mogelijk een FreeNAS doosje wilt bouwen. Met beide lijstjes heb je in ieder geval een goede basis.

Succes met je build!

[ Voor 11% gewijzigd door Kapitein Edward op 14-11-2016 13:55 . Reden: spelfouten :'( ]

• Roald_
Kapitein Edward schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:49:
1) ECC is voor FreeNAS thuis niet per se nodig. In het ZFS topic en op google zijn vrij veel eindeloze discussies en informatie te vinden ;)

2) Ik denk dat voor thuis 8GB ook meer dan genoeg is. Mocht je vrij veel applicaties in een jail willen draaien dan is 16GB wellicht een betere keuze. Als je met enkel Plex aan de gang gaat is 8GB prima. Die van mij pakt sinds de upgrade van de CPU niet meer dan 1 reepje ram. Dus ik zit noodgedwongen tijdelijk met 2GB te werken en dat loopt qua performance ook prima. Is voor je ZFS pool wel wat minder maar 8GB is dus prima :)

3) WD Green bestaat niet meer, dat heet tegenwoordig WB Blue (om het allemaal lekker overzichtelijk te houden :P). Voor een NAS is Red wel aan te raden omdat die speciefiek voor de condities in NAS omgeving ontworpen zijn. De belasting in een raid of ZFS setup is anders dan in een pc, waardoor schijven die daar niet specifiek voor ontworpen zijn sneller stuk gaan. Hoeveel je daarvan merkt als ie niet 24/7 aanstaat durf ik niet te zeggen. Maar gezien de vele problemen die mensen met WD green/blue hebben zou ik het niet aandurven.

4) Die CPU is precies goed om je NAS soepel te laten draaien en een enkele Plex stream te transcoden. Plex raad zelf een passmark score van 2000+ aan, die G4400 zit daar dik boven. En is nog soort van zuinig ook.

Nog een andere opmerking. Je hebt maar een paar gig nodig als usb bootdrive voor FreeNAS. Je kan verder helemaal niks met die ruimte dus 32GB veel te veel. Nu kost ie ook bijna niks, maar misschien heb je nog wat liggen :-) Neem in ieder geval wel een beetje kwaliteits stickie, want ze worden door de vele lees/schrijf bewerkingen wel behoorlijk belast!

Uiteindelijk is het een beetje je eigen keuze of je het extra geld voor extra zekerheid waard vindt, of dat je gewoon zo goedkoop mogelijk een FreeNAS doosje wilt bouwen. Met beide lijstjes heb je in ieder geval een goede basis.

Succes met je build!
Bedankt!

Op basis daarvan ga ik wellicht voor het volgende systeem (aangepast naar 8GB + kleinere usb stick :P ) in combinatie met WD Red drives.
#ProductPrijsSubtotaal
1Sandisk Cruzer Ultra Fit 16GB Zwart€ 6,72€ 6,72
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 45,90€ 45,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 290,90

• MrSnoww
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 18:08
Goede build, maar ga niet voor een Sandisk Cruzer Ultra Fit. Ik heb deze zelf in een 64GB variant, in USB2.0 wordt hij niet zo heel warm maar in USB3.0 wordt het net een kachel. Daarom zou ik je aanraden om bij een "normale" USB te blijven aangezien je NAS toch op 1 plek staat zal je USB toch niet verbuigen en je USB zal hierdoor ook koeler zijn.

• Roald_
Bedankt :-)

• MrSnoww
Geen probleem ! Zelf heb ik er spijt van, ben namelijk bang dat hij mijn USB poort smelt haha 8)7

• Roald_
Een kleine update, voorlopig laatste, is dus een andere usb stick, wat me bij dit systeem brengt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX FURY 16GB Rood€ 9,70€ 9,70
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 45,90€ 45,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,88

• MrSnoww
De Kingston HyperX FURY heeft 90mb lezen en 30mb schrijven. Volgens mij heb je alleen maar lezen nodig? Aangezien je OS ( FreeNAS ) hierop staat en verder niks op de USB zet?

Er zijn USB 3.0 stickjes met een veel hogere leessnelheid. Zoals :

Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart, pricewatch: Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart
245 MB lezen en 50MB schrijven

Corsair Flash Voyager USB 3.0 (CMFVY3A) 16GB Zwart, pricewatch: Corsair Flash Voyager USB 3.0 (CMFVY3A) 16GB Zwart
200 MB lezen en 25 MB schrijven

Zijn echter wel iets duurder. De Sandisk is 8 euro duurder en de Corsair is 3 euro duurder.

• Roald_
Nogmaals bedankt! Ik had zo maar iets genomen met goede ratings in de pricewatch.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 20:25
Als je het kunt vinden zijn vooral random access times interessant. Helaas worden die vrijwel nooit gespecificeerd bij portable media dus je bent aangewezen op benchmark reviews.

Overigens denk ik dat je de genoemde taken prima op een prefab NAS zou moeten kunnen draaien. Ik weet dat zelfbouwen leuker is, maar het scheelt een hoop geld, tijd, ruimte en energieverbruik.

• Kapitein Edward
mcDavid schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:05:
Als je het kunt vinden zijn vooral random access times interessant. Helaas worden die vrijwel nooit gespecificeerd bij portable media dus je bent aangewezen op benchmark reviews.

Overigens denk ik dat je de genoemde taken prima op een prefab NAS zou moeten kunnen draaien. Ik weet dat zelfbouwen leuker is, maar het scheelt een hoop geld, tijd, ruimte en energieverbruik.
Ik heb een tijdje terug (1 of 2 jaar) daar wel eens naar gekeken, inderdaad als je enkel een NAS wilt draaien gaat dat prima. Maar zodra je er ook Plex op wilt draaien wordt het lastiger. Zolang je alleen direct streams/direct play met Plex doet is dat nog net echt een probleem. Maar zodra je client een codec niet slikt ga je de mist in! Dan moet je goed opletten of je prefab NAS wel een transcode stream trekt!

Maar nogmaals, dit hangt van je Plex clients af. Raspberry Pi's, PS4's etc slikken bijvoorbeeld DTS vaak niet. Hoe dat op tablets zit weet ik eigenlijk niet. Mijn FreeNAS doosje met een E5500 en een PS4 als client ging dat tót 1080p 8mbit video's goed, alles daarboven gaat de stream steeds bufferen.. Nu met een Q8200 nul probleem. Als dit in jouw situatie ook van toepassing is, kom je met een prefab NAS ook op aardig dure oplossing uit!

• Roald_
mcDavid schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:05:

Kapitein Edward schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:54:
[...]

Ik heb een tijdje terug (1 of 2 jaar) daar wel eens naar gekeken, inderdaad als je enkel een NAS wilt draaien gaat dat prima. Maar zodra je er ook Plex op wilt draaien wordt het lastiger. Zolang je alleen direct streams/direct play met Plex doet is dat nog net echt een probleem. Maar zodra je client een codec niet slikt ga je de mist in! Dan moet je goed opletten of je prefab NAS wel een transcode stream trekt!

Maar nogmaals, dit hangt van je Plex clients af. Raspberry Pi's, PS4's etc slikken bijvoorbeeld DTS vaak niet. Hoe dat op tablets zit weet ik eigenlijk niet. Mijn FreeNAS doosje met een E5500 en een PS4 als client ging dat tót 1080p 8mbit video's goed, alles daarboven gaat de stream steeds bufferen.. Nu met een Q8200 nul probleem. Als dit in jouw situatie ook van toepassing is, kom je met een prefab NAS ook op aardig dure oplossing uit!
Ik vind het inderdaad fijn om het zelf te doen, maar ook naar de toekomst toe en omwille van uitbreidingsmogelijkheden lijkt het me interessant om zelf iets samen te stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Roald_ op 15-11-2016 12:25 ]

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Kapitein Edward schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:49:
Eindeloze discussies geven je natuurlijk geen duidelijk antwoord. Waarom vind jij dat ECC niet nodig is? Ik lees juist vaak dat het wel belangrijk is en je zonder ECC wacht op fouten.

• Kapitein Edward
Tk55 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:30:
[...]

Eindeloze discussies geven je natuurlijk geen duidelijk antwoord. Waarom vind jij dat ECC niet nodig is? Ik lees juist vaak dat het wel belangrijk is en je zonder ECC wacht op fouten.
Zonder op de werking en filosofie achter ZFS in te gaan (dat kunnen andere veel beter dan ik), schiet ik direct even door naar een opmerking van één van de initiele ontwikkelaars van ZFS op een artikel op Ars Technica over ZFS op Linux, Matthew Ahrens: There's nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem.

Zie bijvoorbeeld ook dit artikel, deze discussie op reddit, ons eigen ZFS topic op GoT, of deze search op google. Hier staat voldoende leesmateriaal over waarom je wel/geen ecc geheugen voor een ZFS setup nodig zou moeten hebben. Omdat de werking van ZFS een nogal uitgebreid verhaal is en omdat het al zo vaak is opgeschreven is het naar mij mening niet nodig om hier een nieuwe discussie aan te zwengelen :)

Samengevat kun je dus niet zeggen dat het onzin is, maar kun je wel zeggen dat het normaal gesproken voor ZFS niet meer nodig is dan bij welk ander bestandssysteem dan ook.
Pagina: 1