Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cosmic Toad
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-03 14:48
Een paar dagen geleden ontving ik een aantal nieuwe pc-onderdelen ter vervanging van wat oude meuk. De volgende zaken zijn nieuw (voor mij dan, ik was op zoek naar wat budget deals :)):

[1] Moederbord: GIGABYTE GA-970A-D3P (rev 2.0) i.p.v. oude Asus M5A78L LE.
[2] Videokaart: Sapphire R7 240 4GB DDR3 Boost i.p.v. oude Asus ENGTS250/DI/1GD3
[3] Behuizing: be quiet! Silent Base 600 i.p.v. oude merkloze koektrommel

Nieuwe samenstelling van het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-970A-DS3P€ 69,50€ 69,50
1Sapphire R7 240 4GB DDR3 Boost€ 69,50€ 69,50
1be quiet! Silent Base 600 Zwart/Oranje€ 95,95€ 95,95
4Kingston KVR13N9S8/4€ 19,90€ 79,60
1Thermaltake Berlin 630W€ 58,50€ 58,50
1Intel 330 180GB€ 175,53€ 175,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 548,58

Oude samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus M5A78L LE€ 0,-€ 0,-
1Asus ENGTS250/DI/1GD3€ 0,-€ 0,-
4Kingston KVR13N9S8/4€ 19,90€ 79,60
1Thermaltake Berlin 630W€ 58,50€ 58,50
1Intel 330 180GB€ 175,53€ 175,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,63

Mijn oude behuizing was niet bepaald geluiddempend en de fan van de videokaart maakte een enorme klereherrie. Bovendien had de bekasting geen stoffilters, waardoor ik er vaker dan me lief is met de stofzuiger doorheen moest. Daarnaast kijk ik steeds vaker films en series op mijn 27" monitor (Samsung Syncmaster S27A350H) en wilde ik eens kijken of een betere videokaart daar verbetering in kan brengen. Ook wilde ik een moederbord dat USB 3.0 ondersteunt, hetgeen mijn oude Asus niet doet. Vanwege de compatibiliteit met mijn oudere processor (AMD Phenom II X4 965) en ouder Kingston DDR3 RAM-geheugen (4 bankjes van 4 GB) heb ik uiteindelijk voor het GIGABYTE-bord gekozen.

Nadat ik alles netjes in de nieuwe behuizing had geplaatst, zette ik de pc aan. De powerknop lichtte op, fans begonnen te draaien (van de behuizing, van de CPU-koeler en van de videokaart), maar ik kreeg geen beeld. Ik heb van alles geprobeerd om het aan de praat te krijgen, maar niets hielp. Eerst heb ik tot tig keer toe gecheckt of ik alle kabels correct had aangesloten, met name die van de power-ledjes en HDD. Die zaten er écht op de juiste manier in. RAM-geheugen meerdere keer verwisseld, één bankje erin etc, maar dat hielp ook niet. Wat me wel opviel is dat mijn oude PS2-keyboard geen stroom leek te krijgen; het lukte me in elk geval niet om het lampje van de NumLock-toets aan te krijgen. Het ledje van de harddisk-activiteit knipperde ook niet, dus blijkbaar deed de HDD ook niks. Ik heb een andere monitor geprobeerd, VGA-kabels, andere HDMI-kabel...dat hielp ook niet.

Uiteindelijk heb ik mijn oude pc maar weer in elkaar gezet, zonder nieuwe onderdelen, in de oude behuizing. Wat schetst mijn verbazing: hetzelfde probleem doet zich voor! Wel stroom, geen beeld meer. En mijn stokoude cd-romspeler (verbonden met moederbord m.b.v. 40-pins IDE-connector) begon ineens te bliepen en het ledlampje knipperde voortdurend. Ik heb nu dus geen werkende pc meer.

Zelf denk ik dat het misschien met de voeding te maken heeft, maar dat weet ik pas zeker als ik eerst een nieuwe aanschaf. Op dit moment heb ik een Thermaltake Berlin 630W. Deze heeft een 20+4 power connector, waarvan ik op mijn Asus-bord alleen de 20-pins gebruikte, omdat mijn pc het met de +4-pins erbij niet goed deed. Wat overigens wel vreemd is, aangezien er een 24-pins aansluiting op het moederbord zit.

RAM-geheugen is ook een mogelijkheid, maar dat heeft in mijn oude moederbord altijd gewerkt en kan dus niet de oorzaak zijn van het feit dat dezelfde problemen zich ook in mijn oude pc voordeden nadat ik alles had teruggeplaatst.

De CPU wellicht? Er waren een paar pinnetjes licht verbogen en ik heb ze heel voorzichtig weer rechtgezet. Kan het zijn dat ik de CPU daarmee beschadigd heb, waardoor hij niet meer werkt? Op dit moment neig ik ernaar om een nieuwe voeding aan te schaffen en te kijken of daar het probleem zit. Denken jullie dat dit een verstandige zet is, of kan ik beter eerst nog wat anders proberen?

[ Voor 38% gewijzigd door Cosmic Toad op 14-11-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:15

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Cosmic Toad schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:53:

-knip-

Zelf denk ik dat het misschien met de voeding te maken heeft, maar dat weet ik pas zeker als ik eerst een nieuwe aanschaf. Op dit moment heb ik een Thermaltake Berlin 630W. Deze heeft een 20+4 power connector, waarvan ik op mijn Asus-bord alleen de 20-pins gebruikte, omdat mijn pc het met de +4-pins erbij niet goed deed. Wat overigens wel vreemd is, aangezien er een 24-pins aansluiting op het moederbord zit.

RAM-geheugen is ook een mogelijkheid, maar dat heeft in mijn oude moederbord altijd gewerkt en kan dus niet de oorzaak zijn van het feit dat dezelfde problemen zich ook in mijn oude pc voordeden nadat ik alles had teruggeplaatst.

De CPU wellicht? Er waren een paar pinnetjes licht verbogen en ik heb ze heel voorzichtig weer rechtgezet. Kan het zijn dat ik de CPU daarmee beschadigd heb, waardoor hij niet meer werkt? Op dit moment neig ik ernaar om een nieuwe voeding aan te schaffen en te kijken of daar het probleem zit. Denken jullie dat dit een verstandige zet is, of kan ik beter eerst nog wat anders proberen?
Heb je überhaupt al een keer een andere voeding geprobeerd met het oude bord? Als jouw build vanaf begin af aan niet heeft gewerkt met 24-pins dan moet dat de voeding wel zijn.

Zolang de pins van de CPU goed in de socket vallen moet het wel goed komen denk ik zo.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cosmic Toad
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-03 14:48
Dank voor je reactie. Het is inmiddels opgelost. Uiteindelijk bleek het toch de CPU te zijn, die niet goed op z'n plek zat.