PC start niet alleen koeling op vol vermogen

Pagina: 1
Acties:

• asset185
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-01 23:36
Gistermorgen wilde ik mijn pc starten maar het enige wat er gebeurde was dat de koeling op vol vermogen begon te draaien. Na een aantal malen proberen deed die het opeens weer. Op dat moment dacht ik dat het aan de externe harde schijf lag die tevens als tweedde bootdisk fungeerde omdat ik met Linux aan het experimenteren was.

Dus ik had een single boot Windows PC. Gisteren verschillende malen opgestart en het ging iedere keer perfect. Maar vanmorgen weer hetzelfde probleem. Ik start de PC de koeling begint als een gek te draaien maar verder gebeurt er niets. Ik weet inmiddels dat hier verschillende oorzaken voor kunnen zijn maar hoe kan ik het beste beginnen met met dit uit te zoeken wat het probleem is.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Deze even doornemen en alle componenten van je pc even vermelden.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

^ en ram sticks even om en om proberen/cmos reset

[ Voor 21% gewijzigd door Chris Smoove op 14-11-2016 11:52 ]

• asset185
Mijn moederbord is een Gigabyte GA Z170 XP SLI

Inmiddels heb ik het weer een paar keer geprobeerd en opeens starte hij weer net als gisteren.
Alleen daarmee is het probleem natuurlijk nog niet duidelijk en kan het zomaar weer gebeuren. Ik moet zo een uurtje weg en kijk daarna wat hij doet. Daarna zal ik de CCMOS gaan resetten.

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-01 14:50
ik herken het heb het enkele keren gehad met mijn laptop en dan gaat die koeling als een gek koelen voor no reason en het ging elke keer vanzelf over heb het ook al heel lang niet meer gehad vast gewoon iets randoms wat niet te verklaren is.

wat ik heb gedaan is gewoon gewacht tot hij op inlog komt en dan restarten.

• asset185
Inmiddels ben ik weer thuis en maakte ik een koude start. Na ongeveer 7 keer starten deed die het opeens weer. Het gekke is dat al die eenmaal gestart is het dan achter elkaar weer doet.

Daarna ben ik in de bios gedoken en heb ik optimized defaults gekozen neem aan dat dit de fabrieks instellingen zijn.het is nu afwachten wat die verder doet maar ik ben er nog niet gerust op ook mede omdat ik geen oorzaak weet.

Even afwachten wat die nu doet na een koude start

[ Voor 5% gewijzigd door asset185 op 14-11-2016 14:21 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:30

Nemesizz

Untouchable

Klinkt een beetje als de voeding. Heb dit vaker gezien dat een cold-boot meerdere malen niet wil, en als de voeding eenmaal wat warmer is dat die dan prima start.

Helaas geef je de specs van je PC niet aan (alleen moederbord kun je zo weinig mee), dingen zoals voeding (merk+wattage+leeftijd) en andere componenten zijn altijd belangrijk om te vermelden, anders kan iedereen blijven gissen.

• asset185
sorry, ik zal even mijn build hier neer zetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 358,90€ 358,90
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 129,95€ 129,95
1Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5€ 217,75€ 217,75
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 103,-€ 103,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 112,20€ 112,20
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,04€ 29,04
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 46,-€ 46,-
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1Crucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.045,79

Ik heb deze onderdelen een jaar geleden besteld en zelf in elkaar gezet. Dus de PC is ongeveer een jaar oud.

• asset185
Vanavond deed die het gewoon bij het opstarten, maar dat is natuurlijk nog even afwachten.

Ik zit nu erg aan de voeding te denken. Het model mocht dan wel als redelijk betrouwbaar bekend staan destijds er kan natuurlijk altijd eentje tussen zitten van slechte kwaliteit. Maar om nu te voorkomen dat ik ten onrechte een nieuwe voeding inbouw zou ik graag willen weten hoe ik deze het beste kan testen.

• asset185
Chris Smoove schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:52:
^ en ram sticks even om en om proberen/cmos reset
Het is nu alweer een paar dagen goed gegaan. Waarschijnlijk was de CMOS rest de oplossing.

• asset185
De hele week perfect gedaan zonder problemen. Tot vanmorgen. Ik heb hem wel 10 keer aan en uitgezet en aan alle kabeltjes binnenin gedrukt en dergelijk.

Maar na 10 keer doet die het opeens weer. en dan ook perfect. Ik vind dit wel heel erg raar.
Heeft iemand misschien een idee hoe ik erachter kan komen waar het eventueel aan licht. Of het systeem eventueel door kan laten meten. Kan de voeding zijn, moederbord. Ik zou graag willen weten hoe ik er achter kan komen wat de boosdoener is.

Het is ook zo moeilijk reproduceerbaar. Hij doet het dagen achter elkaar goed en dan moet ik hem opeens weer 10 keer starten voordat hij het doet.

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:03
Ik zou de voeding verdenken, of het moederbord maar die kans lijkt me kleiner. Misschien bij een computerwinkel de voeding laten testen? Wel vreemd dat hij het een tijd goed doet, maar daarna weer niet. Ergens is er dus een component die onstabiel/onbetrouwbaar is.

Heb je de al geprobeerd om zo kaal mogelijk proberen te draaien? Dus moederbord buiten de kast, CPU, CPU cooler, RAM, GPU en voeding aansluiten en dan kijken of het probleem blijft. Als het probleem blijft is een van die componenten defect. Ik vermoed het moederbord of de voeding, als het probleem aanblijft.

Heb je ook al geprobeerd om de GPU eruit te halen om deze uit te sluiten?

• asset185
Dat doormeten bij een computerwinkel lijkt mij wel op zijn plaats.
Alhoewel dat lastig is want hij geeft de storing nogal random, dat maakt het er niet eenvoudiger op.
Zelf verdenk ik de voeding omdat die best wel luidruchtig is, maar zeker weten doe ik het niet.

Ben De hele dag niet thuis geweest dus afwachten wat het morgen wordt.

Verwijderd

Ik verdenk ook de voeding. Kan je niet een voeding lenen van een andere computer (een tweede die jij hebt, of van een ander die een tweede computer heeft)? Dan kom je er snel achter wat het probleem is.

Oh ja, houd rekening met mogelijke garantie wanneer je erachter komt wat defect is.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2016 20:04 ]

Pagina: 1