2 recovery media op 1 usb stick

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-08 12:07
Hallo mede-Tweakers,

Is het mogelijk om meerdere recovery media op 1 usb stick te zetten, bijv. Win10 en Win7 recovery media. kan dit op 1 stick?!

Alvast bedankt,
Chaos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Hoi,

Ik denk niet dat het gaat omdat beide Windowsversies een andere setup hebben. Tenzij de USB stick groot genoeg is dat je hem in twee partities kan krijgen.

Zie reactie hieronder.

[ Voor 9% gewijzigd door Meg op 14-11-2016 11:45 ]

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is prima mogelijk. Je kan zelfs USB sticks maken die met ISO bestanden werken, zodat je een boot menu krijgt en kan kiezen welke ISO je wilt starten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
[Dus ik moet gewoon meerdere partities maken op 1 grote USB of?? zie ik dit zo fout?

[ Voor 77% gewijzigd door choastech op 14-11-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Er zijn programmaatjes voor om een multiboot USB stick te maken. B.v. Sardo, Xboot en Easy2boot. Zelf vind ik ze niet fijn werken, en ook niet altijd werken, daarom ben ik er vanaf gestapt.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

In windows 10 kun je ook meerdere partities aanmaken op een usb-stick of sd-card.
Windows 7 (en 8.x) herkent alleen de eerste partitie. Dus op de eerste partitie zet je de windows 7 herstel bestanden. Op de tweede zet je de windows 10 herstel bestanden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:25:
In windows 10 kun je ook meerdere partities aanmaken op een usb-stick of sd-card.
Windows 7 (en 8.x) herkent alleen de eerste partitie. Dus op de eerste partitie zet je de windows 7 herstel bestanden. Op de tweede zet je de windows 10 herstel bestanden
Leuk, maar hoe start je er dan van op? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hero of Time schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:57:
[...]

Leuk, maar hoe start je er dan van op? ;)
't Gaat toch om de stick waar windows om vraagt als je in de recovery options zit?
Of moet-ie persé bootable zijn?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het kan prima, maar dan moet je wel zelf aan het knutselen gaan en het wordt niet ondersteund.

Wat Windows graag doet is vanaf de bootloader de BCD lezen en dan vanaf daar opstarten. De bootloader kan door een BIOS gestart worden, of bootmgr vanaf EFI. Daarna heb je een BCD nodig waar je dan beide installers op zet, dus dat is een potje BCD bouwen. Wat mogelijk problemen op gaat leveren is als een installer (of recovery) bepaalde paden verwacht, maar die dus niet aanwezig zijn om dat ze in een submap zitten. Wat wel kan worden is als een boot.wim of ander .wim bestand gebruikt wordt vanaf de BCD configuratie, dan zal die namelijk als virtuele schijf gebruikt worden en kloppen alle paden weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 02:02:
[...]

't Gaat toch om de stick waar windows om vraagt als je in de recovery options zit?
Of moet-ie persé bootable zijn?
Dat lijkt mij wel zo handig. Windows 7 heeft geen aparte recovery op de harde schijf zoals Windows 10 die heeft met de 450 MB partitie. En als die ook niet meer werkt, heb je alsnog niets. ;)

• choastech
Hero of Time schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:02:
[...]

Dat lijkt mij wel zo handig. Windows 7 heeft geen aparte recovery op de harde schijf zoals Windows 10 die heeft met de 450 MB partitie. En als die ook niet meer werkt, heb je alsnog niets. ;)
is het wellicht ook mogelijk om bijv. Win10.iso/.wim met een win10 recovery en dat dan ook voor Win7 en zo ja hoe zou ik dat moeten doen, ik heb wel op google lopen zoeken maar ik kan dar nog geen antwoord op vinden.

Wellicht kunnen jullie mij de goeie richting opsturen

Alvast bedankt,
Chaos

P.S als ik hier voor kies gaan ze wel op verschillende USB's dus Stick A komt Win 10 op en op Stick B kom Win 7

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je aparte sticks gebruikt, kan je idd gewoon per stick een Windows installatie media op zetten voor herstel. De installatiemedia is namelijk ook tegelijk herstelmedia.
Beide op 1 stick zetten vereist dus wat meer werk dan losse sticks gebruiken.

• choastech
Hero of Time schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:33:
Als je aparte sticks gebruikt, kan je idd gewoon per stick een Windows installatie media op zetten voor herstel. De installatiemedia is namelijk ook tegelijk herstelmedia.
Beide op 1 stick zetten vereist dus wat meer werk dan losse sticks gebruiken.
dus als ik het goed begrijp als ik de iso alleen erop zit is het direct ook een recovery? :?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Ik weet niet hoe het met windows werkt, maar ik heb lange tijd een USB-stickje gehad met een stuk of 4 besturingssystemen (ubuntu, mint, kali, fedora) erop. Gewoon GRUB erop installeren, iso's in de juiste map zetten en in je grub-config. Gezien GRUB ook windows kan booten, zou ik zeggen dat dat ook moet kunnen.

Volgens mij had ik deze tutorial gebruikt: https://wiki.archlinux.org/index.php/Multiboot_USB_drive

edit: staat ook een stukje over windows in: https://wiki.archlinux.or...rive#Chainloading_Windows

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 24-11-2016 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

choastech schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:42:
[...]

dus als ik het goed begrijp als ik de iso alleen erop zit is het direct ook een recovery? :?
Zoals jij het stelt, copy paste de ISO op de stick en gaan is het niet. Je moet wel wat meer moeite doen, zoals de ISO uitpakken. ;) Met tools als Rufus bijvoorbeeld kan dat prima. Wel zorgen dat de stick FAT32 geformatteerd is, anders werkt opstarten via UEFI niet.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
choastech schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:42:
[...]

Ja en nee. Iso is niet bootable, dus zolang je nog in (een) windows kan kun je die gebruiken. Een bootable stickje maken is in de meeste gevallen handiger, maar soms is een iso weer handiger. Ik maak zelf een bootable stick aan per windows versie en zet de bijbehorende iso er ook op. Beide weleens nodig gehad namelijk.

• choastech
Hero of Time schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:46:
[...]

Zoals jij het stelt, copy paste de ISO op de stick en gaan is het niet. Je moet wel wat meer moeite doen, zoals de ISO uitpakken. ;) Met tools als Rufus bijvoorbeeld kan dat prima. Wel zorgen dat de stick FAT32 geformatteerd is, anders werkt opstarten via UEFI niet.
dit is duidelijk, bedankt HoT en de rest ook hoor voor het meedenken.

ik ga dan rufus gebruiken want ik hoor daar veel goeie dingen over, en als ik mijn stick bootable heb gemaakt is het direct ook een recovery?

allemaal zeer op prijs gestelt!

BEDANKT!

[ Voor 12% gewijzigd door choastech op 24-11-2016 12:02 ]

Pagina: 1