Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GBit-router trager dan 100Mbit-router over slechte kabel?

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:40

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik ben recent bij iemand langsgeweest die probeerde zijn netwerk te verbeteren. Er is een woonhuis en een schuur/kantoor op 20 meter afstand. Er loopt een grondkabel naar de schuur, wat een veel-aderige telefoonkabel is. Het zijn meerdere bundels van 4 aders in een folie gewikkeld, en gezamenlijk voorzien van een hele dikke mantel.

Nu zijn er twee van deze bundels gebruikt om aan beide zijden er een RJ-45 stekker op te zetten. In het woonhuis gaat deze stekker in een Telfort router (Experia Box), en in de schuur ging deze naar een oude Airlive router (ik dacht deze: pricewatch: AirLive Turbo-G Wireless Access Point) met maximaal 100Mbit en 54G wifi-verbinding.

De upgrade was in ieder geval de wens om de bekabelde verbinding en het draadloos in de schuur naar gigabit / Wireless-N te tillen (in de schuur staat een NAS).

Ik had mijn sterke twijfels bij de mogelijkheid om gigabit via een niet-Cat5 of hoger kabel voor elkaar te krijgen, maar dacht, baat het niet dan schaadt het niet. Daarom hebben we de Airlive router vervangen door een andere, de pricewatch: Linksys E1700 wireless N300

Het was niet heel verbazend dat gigabit-snelheid inderdaad niet voor elkaar te krijgen is over die kabel. Het vreemde is dat de Linksys helemaal geen verbinding krijgt als ik de Experia Box via de grondkabel aansluit op een van de 4 LAN-poorten. Als ik de grondkabel in de Internet-poort druk en de Linksys in bridge-mode zet komt er wel een soort-van verbinding maar die is traag. Heel erg traag. Minder dan 1 Mbit, veel veel packet loss.

Sluit ik de Linksys binnen aan via een directe kabel op de Experia Box werkt het in beide configuraties helemaal zoals het hoort te werken, dus het ligt in ieder geval niet aan de configuratie.

Daarna de Airlive teruggeplaatst, en die doet het weer gewoon netjes op 100Mbit.

Ik was in de veronderstelling dat middels auto-negotiation de Linksys wel terug zou vallen op een lagere snelheid als de kabel niet goed is. Maar het lijkt erop dat hij struikelt over de ongeschikte kabel en daardoor helemaal niet of een 100Kbit verbinding opzet.

De work-around is nu om de Airlive als 'switch' te gebruiken in de schuur daar waar de kabel binnenkomt, en daar vervolgens de Linksys op aan te sluiten, maar dat is een vrij lelijke oplossing natuurlijk.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Werkt de auto-negotiation van de Airlive beter / kan die beter tegen storing?

Tja

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wel, een 100Kbps verbinding bestaat niet. En niet alle apparatuur valt terug naar een lagere snelheid als de kabel ongeschikt is voor gigabit. Je kunt in dat geval wel vaak de snelheid forceren naar een lagere.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:06:
Wel, een 100Kbps verbinding bestaat niet. En niet alle apparatuur valt terug naar een lagere snelheid als de kabel ongeschikt is voor gigabit. Je kunt in dat geval wel vaak de snelheid forceren naar een lagere.
Haha, dat weet ik. Maar de effectieve snelheid is wel zo laag - data-transfer gaat met 10 - 50 kB/s, en dan is het dus intern en niet vanaf internet UTP gaat niet lager dan 10MBit dacht ik. De Linksys-router geeft helaas geen informatie over wat voor verbinding er opgesteld is. Er knippert een ledje bij data-transmissie (en dat gebeurt bij de slechte verbinding ook), maar geen multi-color led oid die aangeeft welke verbinding er is. In de web-interface staat ook niets over verbindingssnelheden.

De Airlive doet het dus wél op 100Mbit (en die kan ook niet sneller), en als ik mijn laptop rechtstreeks aansluit op de grondkabel krijg ik op mijn laptop ook een 100Mbit verbinding, en die werkt ook naar behoren.

[ Voor 4% gewijzigd door MadEgg op 14-11-2016 11:13 ]

Tja

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:28
Sluit 2 draadjes kort en meet aan de andere kant wat de weerstand is van de kabel met een multimeter. Dan weet je hoe ver je van de spec af zit.
(Let wel op: Is hooguit een indicatie, totaal geen garantie, er speelt veel meer mee dan alleen weerstand)

En zoals al gezegd, niet elk apparaat kan even goed "trainen" op een lagere snelheid.

[ Voor 19% gewijzigd door FireDrunk op 14-11-2016 11:13 ]

Even niets...

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
FireDrunk schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:12:
Sluit 2 draadjes kort en meet aan de andere kant wat de weerstand is van de kabel met een multimeter. Dan weet je hoe ver je van de spec af zit. En zoals al gezegd, niet elk apparaat kan even goed "trainen" op een lagere snelheid.
Kan ik nog proberen inderdaad, maar geeft dat een goed genoeg beeld? Het is helaas niet bekend wat er nu precies voor kabel door de grond ligt, maar het zou me niet verbazen als de kabels ook niet gewikkeld zijn op de juiste manier. Zou je daarmee niet alle aders tegelijk moeten testen om daar een beeld van te krijgen?

Tja

• FireDrunk
Als het geen Cat5 kabel is, kan je meten wat je wil, maar Gigabit blijft gevoelig. Het is meer de vraag of je er met een andere switch/router die beter "trained" ertussen wel succes zou hebben...

Dus ipv

A <-> B (die niet goed trained)

Doe je:

A <-> C (goed trainende switch) <- korte kabel -> B

Even niets...

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Klopt, dat laatste werkt dus wel. De oude Airlive router zit er nu tussen als switch om de verbinding tussen de Experia Box en de Linksys stabiel op 100Mbit te krijgen. Maar dat is een lelijke oplossing natuurlijk.

Tja

• FireDrunk
Lelijk, maar mogelijk wel je enige optie.

Even niets...

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Is het niet mogelijk om de oude grondkabel te verwijderen en er een cat5e of cat6 neer te leggen?
Misschien zo simpel als een nieuwe kabel er doorheen trekken met het eruit trekken van de oude? Stukje tape om ze aan elkaar te maken en je trekt meestal vrij snel een nieuwe kabel.

[ Voor 21% gewijzigd door Rye op 14-11-2016 11:33 ]

www.ping-win.nl

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
FireDrunk schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:23:
Lelijk, maar mogelijk wel je enige optie.
Ok, dan houden we het daar eerst op. Ik zal eens kijken of ik de aders kan doormeten om de weerstand te bepalen. Het komt er waarschijnlijk op neer dat het enige alternatief is om de Linksys om te wisselen voor een andere switch/accesspoint en dan te hopen dat die beter trained. Maar dat geeft weinig zekerheid.
Rye schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:33:
Is het niet mogelijk om de oude grondkabel te verwijderen en er een cat5e of cat6 neer te leggen?
Misschien zo simpel als een nieuwe kabel er doorheen trekken met het eruit trekken?
Niet eenvoudig. De grondkabel ligt niet door een buis en deels in het cement gegoten. Daarnaast worden andere aderparen in de kabel nog gebruikt voor POTS, maar dat is niet onoverkomelijk, dat zou eventueel ook met een VoIP-oplossing gedaan kunnen worden. Fysiek is het wel lastig; het cement moet dan opengebroken worden. Het is dan waarschijnlijk nog eenvoudige om een nieuwe grondkabel langs een andere route in te graven waarbij het cement vermeden wordt. Maar dan is een Wifi-straalverbinding waarschijnlijk alsnog een eenvoudigere optie.

Tja

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Als je gaat voor een straalverbinding dan kan je beter gaan voor AC ipv. N. N houdt niet echt over en komt niet bij Gbit snelheden in de buurt. Zelfs AC trekt in de praktijk geen Gbit.

Trouwens, een kabel rechtstreeks in het cement is een zeer slecht plan als het niet een speciale kabel is. De kabel kan namelijk hierdoor behoorlijk worden aangetast.

Het meest stabiele, veilig (zeker met oog op data transfer naar een NAS) en meest future proof is wel het trekken van een kabel. Het is misschien even wat meer werk in het begin, maar de kosten zijn een stuk lager dan een fatsoenlijke straalverbinding opzetten.

[ Voor 54% gewijzigd door Rye op 14-11-2016 12:03 ]

www.ping-win.nl

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Bedankt voor de tips! Ik had even gekeken naar deze: http://www.wifishop.nl/en...ationac-duopack/pid=44150 - voor een 876 Mbps verbinding. Is inderdaad een AC-verbinding.

In de praktijk zal hij misschien op 500 Mbps uitkomen maar dat is al weer een flinke upgrade van 100 Mbps natuurlijk.

Ik dacht ook nog aan een powerline-oplossing, maar daar lees ik ook erg wisselende ervaringen mee - die kan volgens de spec ook tot 1Gbit, maar ik betwijfel of dat in deze situatie haalbaar is.
Rye schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:55:Trouwens, een kabel rechtstreeks in het cement is een zeer slecht plan als het niet een speciale kabel is. De kabel kan namelijk hierdoor behoorlijk worden aangetast.
Ik heb het niet aangelegd ;) Is nu vrij weinig meer aan te doen in ieder geval en op zich houdt de kabel het al jaren goed vol.
Het meest stabiele, veilig (zeker met oog op data transfer naar een NAS) en meest future proof is wel het trekken van een kabel. Het is misschien even wat meer werk in het begin, maar de kosten zijn een stuk lager dan een fatsoenlijke straalverbinding opzetten.
Dat blijft ook een zeker een overweging, maar is wel de meest arbeidsintensieve oplossing.

Tja

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:47
Gigabit over die telefoonkabel gaat je denk ik nooit lukken zonder enige vorm van modulatie. Stabieler 100mbit (weet of het instabiel is nu?) zou je kunnen proberen met een vdsl2 setje als dit:

https://www.whinkel.nl/vd...clShYieV1hRIIwxoC_mXw_wcB

edit:
dit setje zou wel gigabit moeten kunnen
https://www.perle.com/pro...0-ethernet-extender.shtml http://estore.perle.com/10-100-1000-ethernet-extender.aspx

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 14-11-2016 12:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Hee, dat is interessante technologie. Een soort DIY-VDSL verbinding dus. Die ga ik in ieder geval onthouden!

Ik denk niet dat het in deze situatie relevant is; de 100 Mbit verbinding is stabiel bij gebruik van de Airlive router. Nu zou het fijn zijn om die extra schakel er tussenuit te halen maar om die nou te vervangen door een VDSL-systeem is niet helemaal wenselijk. Opvoeren naar gigabit dan weer wel, maar als ik het verhaal van Perle zo lees richten zij er met name op om de afstandslimiet van +- 100M op te heffen over Cat5 en hoger. Ik ben dus benieuwd of deze oplossing gigabit-verbindingen over een relatief korte afstand maar over een slechtere kabel mogelijk zou maken. De prijs is ook vrij fors, vergelijkbaar met een WiFi AC straalverbinding.

Sowieso super voor verbindingen over langere afstand.

Tja

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zou nog kunnen proberen de aderparen in een andere volgorde te gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Frogmen
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:46:
Gigabit over die telefoonkabel gaat je denk ik nooit lukken zonder enige vorm van modulatie. Stabieler 100mbit (weet of het instabiel is nu?) zou je kunnen proberen met een vdsl2 setje als dit:

https://www.whinkel.nl/vd...clShYieV1hRIIwxoC_mXw_wcB

edit:
dit setje zou wel gigabit moeten kunnen
https://www.perle.com/pro...0-ethernet-extender.shtml http://estore.perle.com/10-100-1000-ethernet-extender.aspx
Leuk spul maar heb je de prijzen ook bekeken? Niet echt voor dit soort thuis oplossing voor € 700,- graaft hij zijn tuin open!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:51
Bij 100 Mb/s worden niet alle ader paren gebruikt, bij 1 Gb/s wel (zie ook Wikipedia: Modular connector.
Ik vraag me ook af, zoals hierboven, of de telefoonkabel wel (de juiste) twisting er in heeft zitten. Ik meen te herinneren dat 1Gb/s hier gevoeliger voor is dan 100 Mb/s connecties.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:47
Frogmen schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:23:
[...]

Leuk spul maar heb je de prijzen ook bekeken? Niet echt voor dit soort thuis oplossing voor € 700,- graaft hij zijn tuin open!
Ja vond 400 dollar wel meevallen (de wifi kit die de TS linktte ging over de 400 euro heen)
en of het een thuissituatie is? Ik lees een kabel naar schuur/kantoor dus denk ik dat het een mix is :)
MadEgg schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:16:
Hee, dat is interessante technologie. Een soort DIY-VDSL verbinding dus. Die ga ik in ieder geval onthouden!

Ik denk niet dat het in deze situatie relevant is; de 100 Mbit verbinding is stabiel bij gebruik van de Airlive router. Nu zou het fijn zijn om die extra schakel er tussenuit te halen maar om die nou te vervangen door een VDSL-systeem is niet helemaal wenselijk. Opvoeren naar gigabit dan weer wel, maar als ik het verhaal van Perle zo lees richten zij er met name op om de afstandslimiet van +- 100M op te heffen over Cat5 en hoger. Ik ben dus benieuwd of deze oplossing gigabit-verbindingen over een relatief korte afstand maar over een slechtere kabel mogelijk zou maken. De prijs is ook vrij fors, vergelijkbaar met een WiFi AC straalverbinding.

Sowieso super voor verbindingen over langere afstand.
Aangezien je redelijk kwaliteit telefoon kabel hebt liggen (op je beschrijving afgaande), denk ik dat dit set wel eens zou kunnen werken. Als ik de beschrijving goed lees ga je echter niet meer dan 200mbps halen :(

[ Voor 64% gewijzigd door laurens0619 op 14-11-2016 13:38 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Mikrotik SXT AC kost je 180 euro voor een setje dacht ik?
http://www.ip-sa.com.pl/rbsxtg-5hpacd-p-1744.html

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Het is niet mijn eigen tuin ;) Vermoedelijk is €400,- wel boven budget, maar ik noemde dat wel aangezien het alternatief, een nieuwe kabel trekken en ingraven, ook geen goedkope klus is.

€180,- klinkt wel erg aantrekkelijk, maar dan moet hij wel uit Polen komen ;) Misschien dat hij elders leverbaar is, zal er eens een zoektochtje naar doen.

Tja

• Frogmen
  • Niet online
Die 400 is een stuks prijs, ken ze ook als flowire duur maar het werkt wel. Persoonlijk zou ik nog even zoeken meten naar de juiste aderpaar combi.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Dat meten gaan we binnenkort nog even proberen; het is nog wel de moeite waard om te testen of het beter werkt met andere aderparen. Bedankt voor de tip!

Tja

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11 11:23
Wat je nog zou kunnen proberen is alleen aders 1,2,3 en 6 aan te sluiten in het stekkertje. Dan zou de apparatuur geforceerd moeten worden 100mbit te gebruiken. Kan ook zijn dat je dan helemaal geen link krijgt bij bepaalde appraratuur/chipsets.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Goeie suggestie! Ga ik zeker ook proberen. In principe zou de spec inderdaad vereisen dat een 4-aderige kabel moet werken voor 100 Mbps.

Bovendien geeft dat ook enige achtergrond aan het probleem wat ik noemde dat het op de Linksys wel werkt voor de internet-poort en niet via een van de LAN-poorten aangezien hij daar mogelijkerwijs nog zit met een verschil tussen pin-out - was het niet zo dat de Internet-poort officieel een straight pinout zou moeten hebben en de LAN-poorten een cross-pinout, waarmee de auto-negotiate nog harder faalt over een slechte verbinding? Ik neem aan dat de Internet-poort op routers in zekere zin vergelijkbaar is met de uplink-poort die je vroeger wel eens op switches zag voordat Auto MDI/MDIX gemeengoed werd?

Tja

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:36

Kabouterplop01

chown -R me base:all

yep, maar autosensing en autonegotiate is niet hetzelfde. (sens is MDIX en nego is snelheid)
Maar wat kost het eigenlijk als je een mooie UTP kabel in een pijpje in de grond legt? (en wel vergeleken met de prijzen van al die apparatuur waar over wordt gesproken.)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Kabouterplop01 schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:17:
yep, maar autosensing en autonegotiate is niet hetzelfde. (sens is MDIX en nego is snelheid)
Maar wat kost het eigenlijk als je een mooie UTP kabel in een pijpje in de grond legt? (en wel vergeleken met de prijzen van al die apparatuur waar over wordt gesproken.)
Ja, maar kan me wel voorstellen dat dat invloed op elkaar kan hebben op een slechte verbinding. Een pijpje in de grond kost waarschijnlijk rond de €100,- en een enorme hoeveelheid arbeid om de geul te graven en onder het tuinpad door te krijgen, de nieuwe pijp door de muur te boren en alles weer dicht te gooien en netjes af te werken. Dat is ze het momenteel niet waard. Als er nog een fatsoenlijke internetverbinding te krijgen was zou dat nog relevanter zijn, maar het is dermate afgelegen dat er alleen een ADSL-verbinding van 8 Mbit mogelijk is, de Ziggo-kabel is te ver weg. Er zijn wel plannen om glasvezel aan te leggen, maar dat kan rustig nog enkele jaren duren. Tegen die tijd zal een vervangende grondkabel naar de schuur ook wel overwogen worden denk ik ;)
_Hades_ schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:40:
Wat je nog zou kunnen proberen is alleen aders 1,2,3 en 6 aan te sluiten in het stekkertje. Dan zou de apparatuur geforceerd moeten worden 100mbit te gebruiken. Kan ook zijn dat je dan helemaal geen link krijgt bij bepaalde appraratuur/chipsets.
ik heb de suggestie doorgegeven om eens alleen ader 1, 2, 3 en 6 aan te sluiten en dus 4, 5, 7 en 8 door te knippen. Dat had succes - hiermee was een stabiele 100 Mbps verbinding mogelijk op de Linksys. Geen Gigabit dus, maar dat hadden we ook niet verwacht. Een succesje dus! Bedankt voor de tip!

Tja

Pagina: 1