Kan in windows server 2012 draaien op deze specs ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas112
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-07 20:40
Beste,

Zie onderstaande advertentie / specificaties. Mijn wensen ? server die thuis staat om twee / max drie users in de cloud tegelijk te bedienen op windows server 2012. Software: Outlook, Word, Excel, Chrome, Boekhoudsoftware....

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reactie(s):

IBM System x3850 8864-2RG
Seriennummer: 99B5851

19'' Rack (3U)

4 x Intel Dual-Core Xeon 7120N 3 GHz (4 MB Cache, Intel 64, VT, HT)
2 x 146,8 GB SAS HDD 2.5" HotSwap
8 GB DDR2 SDRAM - PC2-3200R ECC Chipkill 400MHz DIMM 240-PIN / max64 GB
CD-Brander/DVD-Rom Combo
Video: ATI Radeon 7000M 16MB VGA
1 x IBM ServeRAID 8i SAS Controller - RAID 0, 1, 10, 5, 6, 50, 60, 1E0, 5EE
1 x ServerWorks OSB6 IDE Controller
2 x Broadcom BCM5703 Gigabit Ethernet Adapter 10/100/1000MBit
2 x power supply Hot-Plug, Power Provided: 1300 Watt
Expansion Slots Total:
6 x Hot-Swap - 2.5"
1 x 5,25" x 1/6H (Slim Line)
12 x DIMM 240-PIN
4 x Prozessor - Socket
6 x PCI-X Hot-Plug 266 MHz
2 x Netwerk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45
3 x Hi-Speed USB 2.0 - USB Typ A, 4-polig ( Vorderseite: 1 )
1 x Keyboard - generic - Mini-DIN (PS/2-Typ), 6-polig
1 x Maus - generic - Mini-DIN (PS/2-Typ), 6-polig
1 x Display / Video - VGA - HD D-Sub (HD-15), 15-polig
1 x parallel - IEEE 1284 (EPP/ECP) - D-Sub (DB-25), 25-polig
1 x seriell - RS-232 - D-Sub (DB-9), 9-polig
1 x seriell - RS-485
Special Features: Administrator password, power-on password, selectable boot, unattended boot, thermal monitoring, voltage monitoring, fan speed monitoring, predictive failure analysis (PFA), automatic server restart

Condition: tested, cleaned, Optical: no / little signs of wear, three hot-swap covers are missing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 21:13
https://technet.microsoft...ry/jj134246(v=ws.11).aspx

System requirements
Processor Minimum: 1.4 GHz 64-bit processor
RAM Minimum: 512 MB
Disk space requirements Minimum: 32 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

In principe kan dat wel.
Let nog wel even op de licentie van Office op een server, want dat is anders dan bij een client.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volledig overkill. Voor een paar mensen over een gemiddelde (thuis)verbinding Windows & Office aanbieden, kan ook op een Intel NUC i5/i7 family 5xxx tot 7xxx.

Er staan nergens requirements genoemd vanuit "jouw use case" dus daar zou ik eerst eens beginnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas112
@bushie; bedankt, het lijkt inderdaad wel mogelijk. Echter vind ik het fijn om van ervaren gebruikers hun mening te horen, ik hecht vaak meer waarde aan de speculatie van gebruikers hier dan.

@onbekend; ik zal is kijken naar een andere licentie. Even de praktische kant: installeer je eenmalig office voor een server, of toch per user dezelfde installatie ?

@max; bedoel je met overkill teveel vermogen ? of juist een te zwakke verbinding / spec's om mijn doelstellingen te bereiken ?

Groeten en nogmaals bedankt,

Bas

[ Voor 14% gewijzigd door Bas112 op 14-11-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Office licenties werken per user, dus als je het als Terminal Server wilt gebruiken, heb je 3 licenties nodig met 1 installatie, want 3 gebruikers.

Overkill is het zeker. Je doet alleen een beetje Office verwerken. Dan is 4x dual core, dus totaal 8 cores, echt te veel voor wat je ermee gaat doen. De 8 GB die erin zit kan echter wel iets weinig zijn als je met z'n 3'en gaat werken in wat grotere Excel bestanden en daarnaast een paar tabs in Chrome open hebt (iets wat je ook af kan vangen met een pagefile). Maar goed, een NUC is niet alleen goedkoper, met 16 GB RAM erin is het ook nog eens een stuk sneller en zuiniger dan die zware bak.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

basvandenhooff schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:47:
@bushie; bedankt, het lijkt inderdaad wel mogelijk. Echter vind ik het fijn om van ervaren gebruikers hun mening te horen, ik hecht vaak meer waarde aan de speculatie van gebruikers hier dan.

@onbekend; ik zal is kijken naar een andere licentie. Even de praktische kant: installeer je eenmalig office voor een server, of toch per user dezelfde installatie ?

@max; bedoel je met overkill teveel vermogen ? of juist een te zwakke verbinding / spec's om mijn doelstellingen te bereiken ?
Zoals Hero of Time in "Kan in windows server 2012 draaien op deze specs ?" al aangeeft, een NUC is meer dan voldoende maar op basis van je topicstart is het voor ons niet te raden wat precies de requirements zijn voor jouw vraagstelling. Een beetje NUC/BRIX kan 32GB RAM alloceren, heeft meerdere cores en/of hyperthreading, kan meerdere interne HDD's aan. Zelfs voor mijn test-labs thuis kan ik jouw "wens & meer" realiseren met 16GB RAM en "maar" een i5-4xxx CPU.

Daarnaast lees ik een aantal aannames/onbekendheden met de licensering en, mogelijkerwijs, ook de installatie & configuratie van de omgeving. Dat is wel erg lastig om dan een gedegen en correct antwoord te geven om morgen, volgende week of over een maand die 3 users een werkende omgeving te geven (noch even afgezien van de long time support).

Mogelijk dat het slimmer is om voor een aantal produkten uit jouw topicstart eerst eens op zoek te gaan naar een SaaS-oplossing en/of bepaalde huidige produkten uit de faseren ten faveure van een "online produkt". Hiermee voorkom je dat je te weinig/veel resources gaat inkopen om alles zelf te hosten terwijl je, alleen al op stroomverbruik, niet eens meer marge kan maken t.o.v. een tiental andere partijen.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 14-11-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas112
Beste Max,

Belangrijk om aan te geven is dat ik project wil aangrijpen om zelf meer kennis op te doen als het gaat om het inrichten van severs en randzaken. Dat het makkelijker en goedkoper kan is mij ook wel duidelijk.
De eerst stap voor mij was om goede hardware uit te zoeken waar ik de aankomende twee / drie jaar mee door kan. Aangezien er nog ontzettend veel variabelen en onduidelijkheden zijn snap ik je reactie..

Uiteraard zal ik bijpassende softwarelicenties aanschaffen. Wat ik in ieder geval niet wil is meerdere SaaS oplossingen. Ik wil in de cloud werken en niet gebruik maken van online software, terwijl me bestanden nog lokaal draaien..

Grt & bedankt,

EDIT: ik heb nu gegeken naar NUC waar ik nog onbekend mee was, het ziet er lekker licht gewicht uit.
Beter voor mijn Nuon rekening, maar volstaat zon klein device om 3 users te voorzien van een redelijk zware omgeving ? Of moet ik dit dan weer anders benaderen ?

[ Voor 16% gewijzigd door Bas112 op 14-11-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wat versta jij onder een zware omgeving? Gaan de medewerkers op de server zitten photoshoppen? Maken ze gebruik van hele grote Access databases of Excel Workbooks? In veel gevallen ben je voor multiuser gebruik veel meer geholpen door zo veel mogelijk geheugen in de 'server' te steken (of dat nu een NUC is, of een 1U pizzadoos. CPU cycles zijn fijn, maar veel minder van belang.

Let daarnaast ook op of de gebruikers ook grafisch moeten kunnen werken, want dan is het aan te raden een goede GPU in de PC te steken die via RDP gebruikt kan worden. Daar zijn niet alle GPU's geschikt voor.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

basvandenhooff schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:40:
Of moet ik dit dan weer anders benaderen ?
Je staart je blind op de naamgeving "server" al dan niet in combinatie met "server OS". Uiteindelijk is de onderliggende laag, zeker voor Windows, gewoon een x64 CPU en een bak geheugen. Of dat nou een IBM "server" is of een Intel NUC "desktop", maakt niets uit.

Het opbouwen van ervaring en inzichtelijk krijgen van zaken; zeker bewonderenswaardig maar als je termen, ideeen, requirements en andere zaken niet kent, zullen we in een relatief oneindige vicieuze cirkel terecht komen hoe je iets wel/niet/waarom moet gaan doen.
Ik wil in de cloud werken en niet gebruik maken van online software, terwijl me bestanden nog lokaal draaien..
Sorry maar als de gemiddelde persoon "cloud" roept, staan je bestanden over het algemeen niet meer lokaal en maak je wel gebruik van "online software". Neemt niet weg dat Office365 een SaaS-oplossing is terwijl je bij bepaalde abonnementen alsnog de software lokaal kan/mag installeren. Als je je dan ook nog eens bedenkt dat Office365 net een tientje/maand per gebruiker is, is het argument voor "eigen licenties" amper nog valide.

Ik probeer je op het goede pad te sturen; ga eerst de termen eens uitzoeken, bedenk dan zeer goed of je "dingen" in eigen beheer wil houden (en in eigen pand) en waarom. En ga daarna de discussie aan met de gebruikers (en de bedrijfsprocessen) wat er wel/niet mag & kan met bepaalde zaken. En vergeet absoluut niet dat jij, indien spullen in eigen beheer, mogelijk zal moeten voldoen aan de bijbehorende wet & regelgeving zoals Wbp.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 14-11-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas112
Ik ga er wat mee doen, je hebt overduidelijk meer ervaring. Tientjes per maand is natuurlijk gewoon geld, maar ik vind het leuk om me eigen omgeving te beheren. Of dat inderdaad een oude pc is, Nas met OS, of een server maakt niet heel veel uit..

Ik zal de basis is bestuderen bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

basvandenhooff schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:24:
Ik ga er wat mee doen, je hebt overduidelijk meer ervaring. Tientjes per maand is natuurlijk gewoon geld
Hint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XHa6oJkmd4bjiD02nEITmaam/full.jpg
En dat per gebruiker om gewoon op 1 PC te mogen installeren... Bot gezegd; voor dat geld kan je je gebruiker 54 maanden "online" laten werken. En dat is nog even zonder de afschrijving op jouw "dure" IBM-bak. You get my drift; niet elke licentie of oplossing is de beste/handigste. ;)

Het gaat niet om ervaring; het is het combineren van ideeen & termen tot een werkbare oplossing. Persoonlijk wil ik ook zoveel mogelijk in eigen beheer houden; neemt niet weg dat mijn sales-afdeling steeds meer "online licenties" verkoopt waardoor mijn beheer decentraler (en mogelijk intensiever) wordt maar dat ik me geen zorgen meer hoef te maken over (zelf) updates installeren etc.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 14-11-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas112
Ik heb op diverse websites 2ehands licenties zien staan (2012) voor een best wel aantrekkelijk tarief.
Als ik even de server buiten beschouwing laat dan is dat toch redelijk interessant ?

Voor 3 tientjes in de maand 3 gebruikers en geheel ontzorgt worden is imo waanzinnig goedkoop en de beste oplossing, de meest makkelijke maar de minst leuke.

Ik zal het kostenplaatje beter bestuderen, als ik niet de hoofd prijs hoef te betalen ga ik toch voor eigen beheer, uitdagend project om alles goed te configureren. Een goede case om in alle valkuilen te vallen...
Mocht het mis gaan dan zijn er genoeg budget alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:49
Aangezien het voor jou ook een nieuw project wordt, Houd je er ook rekening mee wat evt. down-time van de server kost?

Ik weet niet hoe serieus de server ingezet gaat worden, maar als er 3 man een uur of 4 stil zit omdat de server niet bereikbaar is, en jij als "leek" het probleem op moet lossen kanje zomaar enkele uren verder zijn.
reken maar uit wat het dan kan gaan kosten

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:53
basvandenhooff schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:44:
Ik heb op diverse websites 2ehands licenties zien staan (2012) voor een best wel aantrekkelijk tarief.
Als ik even de server buiten beschouwing laat dan is dat toch redelijk interessant ?

Voor 3 tientjes in de maand 3 gebruikers en geheel ontzorgt worden is imo waanzinnig goedkoop en de beste oplossing, de meest makkelijke maar de minst leuke.

Ik zal het kostenplaatje beter bestuderen, als ik niet de hoofd prijs hoef te betalen ga ik toch voor eigen beheer, uitdagend project om alles goed te configureren. Een goede case om in alle valkuilen te vallen...
Mocht het mis gaan dan zijn er genoeg budget alternatieven.
Een MS Server 2012 licentie is één, de bijkomende Office licenties is twee.

Even kort door de bocht:
Je hebt straks 3 gebruikers die op deze server graag MS Office willen gebruiken. Zoals ik het lees wil je dat dan ook op de server installeren.
Hiervoor heb je Office in een zogenaamde Volume Licentie nodig. Dit is een user-based licentie (elke gebruiker is 1 licentie).
De kosten? Houd rekening met ongeveer € 485,- per licentie (daarvoor krijgen ze dan Office Standard).
Daarbij geldt er een minimale afname van 5 licenties, dus je moet nog 2 extra licenties bijkopen (dat hoeft geen Office te zijn, mag ook bijv. Windows 10 Mobile, is weer goedkoper).

Onder aan de streep kost dit dus ongeveer € 1.500,-

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas112
Jongens bij MS weten wel hoe ze moeten cashen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

basvandenhooff schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:44:
Kijk eens naar het "family" abbonement..... Nogsteeds een tientje per maand maar nu met 5 gebruikers, ieder 3 devices (hoewel die limiet niet afgedwongen wordt).

Dan kun je voor die €500 per gebruiker dus plots 150 maanden vooruit. Da's best lang.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
Jongens bij MS weten wel hoe ze moeten cashen...
ja want volgens mij heb je nodig:
- 1 server licentie
- 3 server cal's
- 3 rdp cal's
- 3 office (open license)
(is open license niet minimum afname van 5?)
PS: wil je vervolgens op de clients lokaal ook office draaien dan moet je daar apparte licenties voor aanschaffen (of SA nemen op open licenses)

[ Voor 40% gewijzigd door Bushie op 14-11-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Bushie schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:53:
[...]

ja want volgens mij heb je nodig:
- 1 server licentie
- 3 server cal's
- 3 rdp cal's
- 3 office (open license)
(is open license niet minimum afname van 5?)
PS: wil je vervolgens op de clients lokaal ook office draaien dan moet je daar apparte licenties voor aanschaffen (of SA nemen op open licenses)
Het begint bijna op de oude Small Business Server te lijken. Outlook hosten tot daar aan toe maar dan kan je ook al voorspellen dat gebruikers op een gegeven moment komen vragen om de mail zelf te hosten. En om de integratie met Outlook zo goed mogelijk te laten verlopen, mag je dan ook nog eens een Exchange-licentie bovenop jouw boodschappenlijstje plakken. ;)

Ach, als ik het topic zo bekijk, zijn er voldoende argumenten benoemd waarmee topicstarter even een weekje zoet is om uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
mag je dan ook nog eens een Exchange-licentie bovenop jouw boodschappenlijstje plakken.
en ook Exchange heeft weer z'n eigen cal's :-)
leuker kunnen we het niet maken, wel duurder.

- 1 server licentie ~ €500,00
- 3 server cal's ~$219,00 (per 5)
- 3 rdp cal's ~$199,00 (per stuk)
- 3 office (open license) ~€500,00 (per stuk)

optioneel
-1 Exchange ~ €650,00
-3 Exchange cal's ~ $80,00 (per stuk)

Sinterklaas maar eens lief aankijken.

[ Voor 40% gewijzigd door Bushie op 14-11-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move OH -> DAA

En voortaan echt even wat meer info en inzet in je topicstart stoppen. De eerste tien ofzo posts hier zijn niets anders aan het doen dan noodzakelijke info die je niet in je topicstart gestoken hebt boven water halen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1