Een specifieke app laten maken voor een barsysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Topicstarter
Hi iedereen!

Bij ons op de vereniging hebben we een bar. Het barsysteem werkt als volg. Je hebt verschillende categorieën. Fris en zo zit in categorie 1, bier in categorie 2, wijn in categorie 3 etc etc. Elke categorie heeft dus zijn eigen prijskaartje. Ieder lid heeft gewoon een naam en moet per categorie gaan strepen wat hij of zij gedronken heeft.(of de barman doet dat). Uiteindelijk loopt je schuld op en dan moet je betalen. (dus als je elke week 5 biertjes drinkt heb je elke week 5 euro meer schuld zeg maar).

Dit systeem werkt best goed en ook op vertrouwen natuurlijk. Want je hoeft nooit geld mee te nemen en af en toe krijg je een mailtje met wat je huidige schuld is en dan kan je het geld overmaken naar de bar.

Het nadeel is alleen dat het administratief echt een hel is. Elke keer als de bar sluit moet de barman/vrouw de blaadjes waar de consumpties op staan meenemen en thuis handmatig alles in Excel inkloppen en dan weer handmatig iedereen weer mailen. (en het gaat om ongeveer 50 verschillende mensen per week, en in totaal ruim 100 leden).

Naar mijn idee moet dit makkelijker kunnen. Zeker anno 2016.
Wat ik eigenlijk wil is een systeem waarop je een naam aan kunt klikken en kunt tikken welke categorie je gedronken hebt. en dan wordt je schuld gelijk ge-updated. (aan de hand van de categorieën) En dat er om de twee weken automatisch een mailtje gestuurd wordt naar iedereen die in de lijst staat.

Ik ben geen developer en ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van. Maar ik denk dat dit best mogelijk is met een Windows, iOS en/of Android app als je het met een database kunt linken. Want het voordeel hiervan is dat denk ik alle administratie ook gelijk gemaakt is.

Aangezien het best een goed systeem is, alleen geen apps bestaan die erop lijken lijkt het me handig om zoiets te laten maken. En ik ben me helemaal van bewust dat dit geld kost.

Alleen ik heb nog nooit iemand gevraagd een app te maken dus ik heb de volgende vragen

1. Waar moet ik rekening mee houden als ik iemand vraag een app te maken
2. Hoe hoog zouden de kosten kunnen zijn voor dit systeem? Want het liefst willen we het lokaal laten draaien. Het hoeft niet echt ergens online opgeslagen te worden. Maar puur dat het consumeren geautomatiseerd wordt want dit scheelt zo gigantisch veel tijd per week.
3. Is het handig om dit te laten programmeren of zijn er al handige systemen voor?

Want uiteindelijk is het doel dat men niet meer zoveel tijd kwijt is met deze administratie. Nu heb je altijd een blaadje met allemaal hokjes waar je je naam in kunt vullen en kunt turven wat je hebt gedronken. Maar als de blaadjes kwijt zijn, of er is weer bier overheen gevallen of je kunt het handschrift niet lezen, of je bent de pen kwijt waar je mee kunt turven dan is het gewoon erg lastig om mee te werken. En dan lijkt mij een tablet/computer-oplossing veel handiger.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kun je dit niet rechtstreeks in excel invoeren dan? App laten bouwen lijkt me een prijzige aangelegenheid voor een simpel probleem. Daarnaast, heb je al hardware waarop je een dergelijke app zou willen draaien?

Denk dat je met excel (eventueel met paar plukjes vba erachter) het makkelijkst en goedkoopste uit bent.

Verder zal je ook met een app handmatig werk houden. Hoe ga je het "verekenen" als iemand betaald heeft?
Ja, hier bestaan ultra chique oplossing voor waarbij je links kunt mailen voor een ideal betaling maar ook hier zitten kosten aan verbonden. Lijkt me persoonlijk een beetje over the top voor een "ons kent ons zondagmiddag 3e helft-kantine"

[ Voor 35% gewijzigd door Switchie op 13-11-2016 23:48 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ja dat gebeurd nu ook in Excel, alleen om alle consumpties per persoon handmatig in te zetten, en ook nog eens handmatig mailen kost echt heel erg veel tijd. En ik weet dat je met Mail Merge (Outlook +word + excel) het mailen kunt wel automatiseren maar dan blijft die handmatige invoer van consumpties nog steeds moeizaam. En een online kassasysteem is per maand gewoon erg duur en we zijn geen commercieel bedrijf natuurlijk. Dus vandaar de vraag voor een app. (en aan de hand van de reacties kan ik inschatten of het echt reëel is om het te laten maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 16:55

chem

Reist de wereld rond

Of, als je het leuk vindt, kan je het ook met een Arduino of Raspberry Pi + RFID tags + SD kaart + netwerk aansluiting + een paar knoppen en een LCD schermpje zelf bouwen.

Dat moet voor € 50 aan hardware wel zo'n beetje lukken, en de software kan je wel bij elkaar copy-pasten van diverse voorbeelden.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Chem

Dat klinkt ook best interessant. Heb je hier wat voorbeelden van waar ik naar kan zoeken? Dan kan ik daar vanuit verder uitpluizen hoe en wat! Want heb hier daadwerkelijk geen kaas van gegeten maar het systeem klinkt wel echt goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47

Onbekend

...

Zo'n app programmeren kost natuurlijk wel de benodigde tijd, en later moet hij misschien aangepast worden omdat het moet draaien op een nieuwer of ander besturingssysteem.

Als lokale app zou dat een mooie oplossing kunnen zijn, mits je een goede programmeur kunt vinden.

Anders zou je over moeten op een soort muntjessysteem. Gewoon online muntjes bedrukken (bijvoorbeeld http://www.b-token.nl/products/tokens/gegraveerde-jetons ) zodat mensen deze vooraf kunnen aanschaffen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 343919 schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:49:
Nou ja dat gebeurd nu ook in Excel, alleen om alle consumpties per persoon handmatig in te zetten, en ook nog eens handmatig mailen kost echt heel erg veel tijd. En ik weet dat je met Mail Merge (Outlook +word + excel) het mailen kunt wel automatiseren maar dan blijft die handmatige invoer van consumpties nog steeds moeizaam. En een online kassasysteem is per maand gewoon erg duur en we zijn geen commercieel bedrijf natuurlijk. Dus vandaar de vraag voor een app. (en aan de hand van de reacties kan ik inschatten of het echt reëel is om het te laten maken)
Valt mee, word e.d. heb je niet eens nodig, alles is vanuit excel te automatiseren;
Maak een sheet met naam, email, drank1, drank2, drank3
Eerste sheet roep je met de lijst functie een dropdown met namen op.
Input cellen voor de 3 dranken erachter en een klein stukje vba om de input weg te schrijven op het 2e sheet. (zou volgens mij zelfs nog met een wat uitgebreide =vert.zoeken kunnen)

Edit; nu helaas niet helemaal meer een geschikt tijdstip maar bovenstaande zou ik binnen een paar minuten voor je in elkaar kunnen knutselen

Edit 2; bijkomend voordeel is dat iedereen met excel overweg kan en dus makkelijk aanpassingen kan doen. Wat als er bijvoorbeeld een nieuw lid bij komt? Wil je dit via de app aanpassen betekend dit een extra functie waarvoor je moet betalen. Wil je een backend om alles te regelen betaal je hier ook voor met bijkomend nadeel dat 80jarig vrijwilliger Truus er niet mee kan werken.
Naampje in excel erbij zetten kan iedereen :)

Laatste edit want heb wel genoeg input gegeven zo;
Nederland kent alleen al ruim 2500 voetbalverenigingen. Ga maar na hoeveel verenigingen er wereldwijd zullen zijn? Een miljoen?
Jullie zullen echt niet de enige zijn die tegen dit "probleem" aanlopen. Daarnaast is de gewenste functie zo algemeen dat je deze makkelijk kunt extrapoleren naar totaal iets anders, b.v. iemand die een app zoekt om het aantal gewerkte uren toe te schrijven aan een van de 100 medewerkers of een docent die graag het aantal gele, blauwe en rode knikkers per kind inzichtelijk wil hebben.
My point; waarschijnlijk bestaan er al wereldwijd al 10.000 apps die kunnen wat jij zoekt en is het gewoon een kwestie van slim Googlen om een kant-en-klare en vooral gratis oplossing voor het probleem te vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door Switchie op 14-11-2016 00:33 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Anoniem: 343919 schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:52:
@Chem

Dat klinkt ook best interessant. Heb je hier wat voorbeelden van waar ik naar kan zoeken? Dan kan ik daar vanuit verder uitpluizen hoe en wat! Want heb hier daadwerkelijk geen kaas van gegeten maar het systeem klinkt wel echt goed!
Voorbeelden; nee, maar als je op bv hackaday zoekt, of googled naar 'arduino rfid' of 'arduino rfid checkout system' etc dan heb je zat voorbeelden.

Ik zou zelf een willekeurige arduino-rfid-sd shield-lcd display kit kopen (de link heeft de SD shield er niet bij) en eens aan de slag gaan:
  • Verzin een interface voor het verhaal - is een simpele LCD genoeg, of heb je meer nodig?
  • Hang de lcd, sd shield en rfid reader aan je arduino
  • kies een opslag formaat (bv Extended Database Library
  • schrijf wat code die, als er een RFID tag gescanned is, in de DB kijkt (geen record? nieuwe gebruiker maken?), wacht tot 1 van de 3 knoppen is ingedrukt, DB bijwerkt en terug naar 0
  • en dan kijken hoe je de data eraf wil halen: via wifi/ethernet, SD kaartje eruit halen, ... ?
Uiteindelijk zal je het geheel in een zinnige case willen hangen, en dat zou voor mij iig nog het meeste werk zijn.

Wat mij het handigste van deze oplossing lijkt is dat je er een zelfstandige oplossing van maakt: geen PC/scherm nodig, geen netwerk aansluiting, geen software updates etc. RFID tags zijn bijna gratis (dus geen probleem als mensen hem kwijt raken), en het idee van 'scan je tag, en druk op de knop' snapt iedereen wel.
Alleen als je de data eraf wil halen heb je toegang nodig - voor het toevoegen van gebruikers kan je de DB gewoon van nieuwe RFID id's voorzien en klaar.

Wellicht onhandiger, en onvoorspelbaarder, is of je zonder enige kennis dit nu van de grond krijgt. Ik zou het zelf in 1-2 dagen af hebben, exclusief de case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik zou niet gaan focussen om te rommelen met hardware, zeker met zoveel users wordt dan alleen maar ellende als je gaat knutselen.

Ik zou een tablet kopen, hoeft geen dure te zij maar 1 van aliexpress met Android zou voldoende moeten zijn.

Een app of beter een webapp schrijven is niet super ingewikkeld, weet niet wat voor vereniging het is maar met zoveel leden zal er best iemand rondlopen die wel wat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Zoek eens op open source restaurant systeem. Mogelijk zit daar iets tussen.

Want eigenlijk ben je gewoon barman aan het spelen.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 343919 schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:49:
Wat Switchie zegt. Ik weet niet wat je allemaal in google docs kunt doen, maar het zou dus mooi zijn als het daar in kon. Je spreekt al over een app, dus je neemt al aan dat de barman een smartphone heeft. Ik ga er voetstoots van uit dat je wifi in je kantine hebt, anders moet je mobiele data gebruiken.
Degene die de administratie doet kan thuis een tweede sheet hebben wat hij aan het google docs sheet linkt, je kunt er voor kiezen dan automatisch alles van een dag te kopieren, of je laat de balans in het google docs sheet staan. Mailen kan geautomatiseerd worden, de balans bijwerken aan de hand van afrekeningen zou ook automatisch kunnen aan de hand van een gedownload transactieoverzicht. Maar dat is meestal wel tricky omdat je heel erg free field dingen moet gaan zitten matchen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Klinkt mij in de oren als een leuk Python-Django projectje?

Volg de tutorial eens, kost je misschien een avondje. Daarnaast staan er ook talloze goede intro-videos op Youtube.

Een van de grote voordelen van Django vind ik het ingebakken Admin gedeelte, daarmee zijn onder andere users en policies enorm makkelijk te beheren. Daarnaast is het vanuit Python eenvoudig automatisch mails te sturen, eventueel met behulp van een cronjob o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:27

orf

Onbekend schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:54:
Anders zou je over moeten op een soort muntjessysteem. Gewoon online muntjes bedrukken (bijvoorbeeld http://www.b-token.nl/products/tokens/gegraveerde-jetons ) zodat mensen deze vooraf kunnen aanschaffen.
Dit inderdaad. Er is een reden waarom er zo vaak met muntjes betaald wordt. Je schrapt daarmee de hele administratie, het mailen en het achteraf betalen. Muntjes (en eventueel halve muntjes) gooi je gewoon in een bakje of emmer met een sleuf in het deksel. Diezelfde muntjes verkoop je weer en zo heb je niet enorm veel muntjes in roulatie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:56
Dit is simpelweg een barsysteem. zeer waarschijnlijk zijn daar al 101 bestaande oplossingen voor.
Kijk daar eerst heen voor je iets gaat (laten) bouwen!
Zeer waarschijnlijk krijg je er dan voorraadbeheer (wat zit er nog in de bar?) bij.

If not zou ik eerder voor een website gaan dan een lokale app. Je bent dan compleet niet afhankelijk van een lokaal systeem (oeps bier erover, pak een andere en ga verder), alleen van internet.

[ Voor 29% gewijzigd door hackerhater op 14-11-2016 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hackerhater schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:36:
Dit is simpelweg een barsysteem. zeer waarschijnlijk zijn daar al 101 bestaande oplossingen voor.
Zeer waarschijnlijk krijg je er dan voorraadbeheer (wat zit er nog in de bar?) bij.

If not zou ik eerder voor een website gaan dan een lokale app. Je bent dan compleet niet afhankelijk van een lokaal systeem (oeps bier erover, pak een andere en ga verder), alleen van internet.
Zelf bouwen is natuurlijk veel leuker, laten we niet vergeten dat dit een Tweakers forum is ;)
Als TS daar de skills/tijd/zin niet voor heeft, dan zijn er waarschijnlijk talloze out of the box oplossingen voor. Maar dan is hij bij GoT aan het verkeerde adres, dan kun je beter iets gratis zoeken of 10 verschillende softwareboeren offertes laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:56
Anoniem: 93248 schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:41:
[...]

Zelf bouwen is natuurlijk veel leuker, laten we niet vergeten dat dit een Tweakers forum is ;)
Als TS daar de skills/tijd/zin niet voor heeft, dan zijn er waarschijnlijk talloze out of the box oplossingen voor. Maar dan is hij bij GoT aan het verkeerde adres, dan kun je beter 10 verschillende softwareboeren offertes laten maken.
Dit is inderdaad een tweaker-forum en ik verdien zelf mijn geld door software te schrijven.
Echter voor het belang voor de TS en zijn vereniging : als er bestaande software is, ga niet zelf iets maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 343919 schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:36:
Hi iedereen!

Bij ons op de vereniging hebben we een bar. Het barsysteem werkt als volg. Je hebt verschillende categorieën. Fris en zo zit in categorie 1, bier in categorie 2, wijn in categorie 3 etc etc. Elke categorie heeft dus zijn eigen prijskaartje. Ieder lid heeft gewoon een naam en moet per categorie gaan strepen wat hij of zij gedronken heeft.(of de barman doet dat). Uiteindelijk loopt je schuld op en dan moet je betalen. (dus als je elke week 5 biertjes drinkt heb je elke week 5 euro meer schuld zeg maar).

Dit systeem werkt best goed en ook op vertrouwen natuurlijk. Want je hoeft nooit geld mee te nemen en af en toe krijg je een mailtje met wat je huidige schuld is en dan kan je het geld overmaken naar de bar.
Hier op de vereniging eenzelfde soort systeem gehad, en juist vanwege dit administratieve gedoe geswitched naar eenzelfde soort systeem, maar dan net anders:
Je koopt een kaart die je zelf bij je houdt, en de barman/vrouw streept simpel een aantal hokjes weg als je iets besteld. Kaart vol en geen geld bij je: kijk je medelid lief aan.

Administratief gezien is er een kas (metalen doos met slot) met een x bedrag aan wisselgeld en een x aantal kaarten met een bepaalde waarde, dit is simpel na te tellen. De penningmeester vult eens per twee weken de kaarten en het wisselgeld aan. In het begin was het even zoeken naar hoeveel kaarten en hoeveel wisselgeld er in moest, nu loopt het als een trein.

[ Voor 13% gewijzigd door zacht op 14-11-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zacht schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:43:
[...]

Hier op de vereniging eenzelfde soort systeem gehad, en juist vanwege dit administratieve gedoe geswitched naar eenzelfde soort systeem, maar dan net anders:
Je koopt een kaart die je zelf bij je houdt, en de barman/vrouw streept simpel een aantal hokjes weg als je iets besteld. Kaart vol en geen geld bij je: kijk je medelid lief aan.

Administratief gezien is er een kas (metalen doos met slot) met een x bedrag aan wisselgeld en een x aantal kaarten met een bepaalde waarde, dit is simpel na te tellen. De penningmeester vult eens per twee weken de kaarten en het wisselgeld aan. In het begin was het even zoeken naar hoeveel kaarten en hoeveel wisselgeld er in moest, nu loopt het als een trein.
Ik zit net te denken dat wij vroeger bij Scouting een soort bier/fris/wijn-strippenkaarten hadden, inclusief stempel. Simpel en doeltreffend systeem inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
orf schreef op maandag 14 november 2016 @ 08:55:
Dit inderdaad. Er is een reden waarom er zo vaak met muntjes betaald wordt. Je schrapt daarmee de hele administratie, het mailen en het achteraf betalen. Muntjes (en eventueel halve muntjes) gooi je gewoon in een bakje of emmer met een sleuf in het deksel. Diezelfde muntjes verkoop je weer en zo heb je niet enorm veel muntjes in roulatie nodig.
zacht schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:43:

Is inderdaad de makkelijkste oplossing. Heb je er geen bezwaar tegen om met jetons rond te lopen, gebruik die dan (maar met verschillende categorieën zit je ofwel met verschillende kleuren/types jetons ofwel met tenminste voor de duurdere dranken meerdere jetons; als het overgrote deel van je klanten altijd hetzelfde drinkt, hoeft dat eerste geen probleem te zijn), anders zijn strippenkaarten per persoon het makkelijkste.

De strippenkaartenaanpak kan je op zich makkelijk digitaliseren. Als je het leuk vind, kan je het zelf doen. Anders kan je eens kijken of je geen school vind die het als project kan/wil aanbieden. Zeker als de exacte uitvoering niet zo belangrijk is, kan een docent dat wel invullen met de technieken die hij/zij wil aanleren en het is voor studenten ook leuker dan een zoveelste door een docent verzonnen opdracht (en veel docenten zijn het daar mee eens ;-)).

Professioneel maatwerk wordt al snel veel te duur voor het probleem in kwestie (tenzij je het ook aan een heleboel andere clubs wil verkopen, maar dan beginnen we over iets anders te spreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-07 22:52
Zoek anders even of een openscource pos systeem iets voor jullie kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 20:33
@TS, is het nog belangrijk dat je aan het einde van een week/maand kan zien hoeveel fris, bier/wijn, sterke drank er is gedronken?

Zo nee, dan is de strippenkaart- of muntjesoplossing zoals hierboven aangegeven door resp. indigo79 en Onbekend afdoende, toch?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-07 13:28
Mijn eerste idee is om een simpele web app te maken in combinatie met een db. Laat gebruikers inloggen / 1 ipad oid op de bar met de web app open, en maak entries met gebruiker + code + echte drankje. Maakt het erg eenvoudig om een lijst op te stellen die importeerbaar moet zijn in allerlei formaten, met alle info.

Volgens mij moet het dan ook niet moeilijk zijn om de betalingen in de app ook af te handelen, of tenminste de huidige schuld laten zien van iedere gebruiker.

[ Voor 20% gewijzigd door Devilscomrade op 14-11-2016 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Megamind schreef op maandag 14 november 2016 @ 05:35:
Ik zou niet gaan focussen om te rommelen met hardware, zeker met zoveel users wordt dan alleen maar ellende als je gaat knutselen.

Ik zou een tablet kopen, hoeft geen dure te zij maar 1 van aliexpress met Android zou voldoende moeten zijn.

Een app of beter een webapp schrijven is niet super ingewikkeld, weet niet wat voor vereniging het is maar met zoveel leden zal er best iemand rondlopen die wel wat bouwen.
Waarom zou het ellende zijn als je gaat knutselen? Een afgesloten doosje met contactloze identificatie, en 3 knoppen is bijna niet te slopen.

Een tablet daarintegen, bij een bar, lijkt me alleen maar risico en ellende. Een duur apparaat, een werkende verbinding nodig (of een extra PC in huis die aan moet staan en moet werken)... het is eigenlijk veel ingewikkelder.

Een webapp klinkt mij als een if-all-you-have-is-a-hammer oplossing. Er is geen reden om het online te doen, het geeft alleen maar risico (wat als de verbinding eruit ligt, wie houdt de server bij, wie zorgt er voor backups etc).

Ik zeg niet dat een arduino-oplossing de beste is - maar ik zou het niet zomaar negeren omdat je er zelf geen ervaring mee hebt.
hackerhater schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:42:
[...]

Dit is inderdaad een tweaker-forum en ik verdien zelf mijn geld door software te schrijven.
Echter voor het belang voor de TS en zijn vereniging : als er bestaande software is, ga niet zelf iets maken.
Hier ben ik het dan wel mee eens. Maar, als je het leuk vindt om iets te bouwen dan moet je je niet tegen laten houden door praktische zaken als 'dat is al eens gebouwd' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:20
https://streepsysteem.nl/
bedacht voor verenigingen draait op pc maar mogelijk ook op een tablet oid.

edit> geen idee of ze nog nieuwe klanten aannemen, hun site lijkt idd niet echt op de verkoop gericht. Maar misschien kan de TS ze een mailtje sturen, niet geschoten... En als ze er mee gestopt zijn hebben ze vast vel een idee wat een goed alternatief is

[ Voor 126% gewijzigd door Rrob op 14-11-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:31
Rrob schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:36:
Bestaat dat nog? Naast de zeer simplistische site is de laatste update van meer dan 4,5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:57
Ik zou voor een responsive web app gaan. Klein hosting pakketje, spelen met Laravel, snel klaar en werkt op alle apparaten.

Met een dagje in elkaar te zetten en dus goedkoop en geen afhankelijkheden. Weet niet of het mag; maar ik zou je hierbij kunnen helpen. Stuur maar een PB.

[ Voor 16% gewijzigd door royduin op 14-11-2016 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:51
Haha, streepsysteem.nl is van mij en een vriend. Ik wou hier geen reclame maken, maar blijkbaar weten toch meer mensen er van af. We hebben dat gemaakt voor onze eigen vereniging en doen geen (actieve) sales, maar het wordt nog wel aangeboden. Het draait ondertussen nog steeds op een aantal verenigingen in Nederland. Mocht je interesse hebben stuur dan even een mailtje naar info@streepsysteem.nl

Korte samenvatting: je hebt producten en gebruikers. Gebruikers zijn eventueel te synchroniseren met bijvoorbeeld je website. Wachtwoorden op accounts mogelijk, wachtwoorden uit te schakelen als er personeel achter de bar staat. Je kunt als penningmeester een periode afsluiten en een bestand voor automatische incasso naar je bank sturen, daarvoor moet je zelf een incassocontract bij je bank regelen. Of je kunt zelf een uitdraai van verkopen uit het systeem halen.

[ Voor 7% gewijzigd door OnTracK op 14-11-2016 15:00 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iedereen erg bedankt voor de antwoorden! Zoals ik al aangaf ben ik best wel een noob wat dat betreft. Dus andere suggesties dan een app laten bouwen zijn alleen maar welkom. Ga nu even alle reacties lezen en reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:54:
[...]

Valt mee, word e.d. heb je niet eens nodig, alles is vanuit excel te automatiseren;
Maak een sheet met naam, email, drank1, drank2, drank3
Eerste sheet roep je met de lijst functie een dropdown met namen op.
Input cellen voor de 3 dranken erachter en een klein stukje vba om de input weg te schrijven op het 2e sheet. (zou volgens mij zelfs nog met een wat uitgebreide =vert.zoeken kunnen)

Edit; nu helaas niet helemaal meer een geschikt tijdstip maar bovenstaande zou ik binnen een paar minuten voor je in elkaar kunnen knutselen

Edit 2; bijkomend voordeel is dat iedereen met excel overweg kan en dus makkelijk aanpassingen kan doen. Wat als er bijvoorbeeld een nieuw lid bij komt? Wil je dit via de app aanpassen betekend dit een extra functie waarvoor je moet betalen. Wil je een backend om alles te regelen betaal je hier ook voor met bijkomend nadeel dat 80jarig vrijwilliger Truus er niet mee kan werken.
Naampje in excel erbij zetten kan iedereen :)

Laatste edit want heb wel genoeg input gegeven zo;
Nederland kent alleen al ruim 2500 voetbalverenigingen. Ga maar na hoeveel verenigingen er wereldwijd zullen zijn? Een miljoen?
Jullie zullen echt niet de enige zijn die tegen dit "probleem" aanlopen. Daarnaast is de gewenste functie zo algemeen dat je deze makkelijk kunt extrapoleren naar totaal iets anders, b.v. iemand die een app zoekt om het aantal gewerkte uren toe te schrijven aan een van de 100 medewerkers of een docent die graag het aantal gele, blauwe en rode knikkers per kind inzichtelijk wil hebben.
My point; waarschijnlijk bestaan er al wereldwijd al 10.000 apps die kunnen wat jij zoekt en is het gewoon een kwestie van slim Googlen om een kant-en-klare en vooral gratis oplossing voor het probleem te vinden.
toon volledige bericht
Bedankt voor je input. Ik ben me ervan bewust dat we zeker niet de enige zijn met het probleem. Ik zelf ben een nitwit wat betreft Excel. Kost mij best wel veel moeite om het makkelijk onder de knie te krijgen. Ik zie zelf bijvoorbeeld bij het uitgaan hele mooie dure kassasystemen die erg snel werken met een touchscreen. Nu snap ik ook wel dat zoiets behoorlijk overkill voor een vereniging is. Maar zoiets lijkt mij wel mooi en handig en een hoop tijd te schelen. Meestal is de administratie handmatig bijhouden gewoon een hele middag die je kwijt bent. Vandaar mijn vraag. En uiteraard lijkt het me mooi om het simpel te houden en voor iedereen bruikbaar. Dat de digibeten er ook mee aan de slag kunnen zeg maar
Voorbeelden; nee, maar als je op bv hackaday zoekt, of googled naar 'arduino rfid' of 'arduino rfid checkout system' etc dan heb je zat voorbeelden.

Ik zou zelf een willekeurige arduino-rfid-sd shield-lcd display kit kopen (de link heeft de SD shield er niet bij) en eens aan de slag gaan:
Verzin een interface voor het verhaal - is een simpele LCD genoeg, of heb je meer nodig?
Hang de lcd, sd shield en rfid reader aan je arduino
kies een opslag formaat (bv Extended Database Library
schrijf wat code die, als er een RFID tag gescanned is, in de DB kijkt (geen record? nieuwe gebruiker maken?), wacht tot 1 van de 3 knoppen is ingedrukt, DB bijwerkt en terug naar 0
en dan kijken hoe je de data eraf wil halen: via wifi/ethernet, SD kaartje eruit halen, ... ?
Uiteindelijk zal je het geheel in een zinnige case willen hangen, en dat zou voor mij iig nog het meeste werk zijn.

Wat mij het handigste van deze oplossing lijkt is dat je er een zelfstandige oplossing van maakt: geen PC/scherm nodig, geen netwerk aansluiting, geen software updates etc. RFID tags zijn bijna gratis (dus geen probleem als mensen hem kwijt raken), en het idee van 'scan je tag, en druk op de knop' snapt iedereen wel.
Alleen als je de data eraf wil halen heb je toegang nodig - voor het toevoegen van gebruikers kan je de DB gewoon van nieuwe RFID id's voorzien en klaar.

Wellicht onhandiger, en onvoorspelbaarder, is of je zonder enige kennis dit nu van de grond krijgt. Ik zou het zelf in 1-2 dagen af hebben, exclusief de case.
toon volledige bericht
Is inderdaad ook wel een mooie oplossing. Is het overwegen waard. Ik ken wel wat techneuten op de groep die hier op zich mee aan de slag kunnen, ik moet eventjes kijken! Bedankt!

Ik kreeg net inderdaad een aanbod van iemand die een webapp zou willen schrijven. Vind het helemaal geen slecht idee. Je bent dan veel minder van je hardware afhankelijk!
Zoek eens op open source restaurant systeem. Mogelijk zit daar iets tussen.

Want eigenlijk ben je gewoon barman aan het spelen.
Stom, heb daar zelf niet aan gedacht. Goede tip!
Wat Switchie zegt. Ik weet niet wat je allemaal in google docs kunt doen, maar het zou dus mooi zijn als het daar in kon. Je spreekt al over een app, dus je neemt al aan dat de barman een smartphone heeft. Ik ga er voetstoots van uit dat je wifi in je kantine hebt, anders moet je mobiele data gebruiken.
Degene die de administratie doet kan thuis een tweede sheet hebben wat hij aan het google docs sheet linkt, je kunt er voor kiezen dan automatisch alles van een dag te kopieren, of je laat de balans in het google docs sheet staan. Mailen kan geautomatiseerd worden, de balans bijwerken aan de hand van afrekeningen zou ook automatisch kunnen aan de hand van een gedownload transactieoverzicht. Maar dat is meestal wel tricky omdat je heel erg free field dingen moet gaan zitten matchen.
Ik zelf ben niet echt een enorme digibeet, maar ik denk zelf dat op die manier de drempel net te hoog is. Het moet een systeem worden dat ook makkelijk in gebruik is maar ook makkelijk over te dragen is. Maar bedankt voor je input!
Klinkt mij in de oren als een leuk Python-Django projectje?

Volg de tutorial eens, kost je misschien een avondje. Daarnaast staan er ook talloze goede intro-videos op Youtube.

Een van de grote voordelen van Django vind ik het ingebakken Admin gedeelte, daarmee zijn onder andere users en policies enorm makkelijk te beheren. Daarnaast is het vanuit Python eenvoudig automatisch mails te sturen, eventueel met behulp van een cronjob o.i.d.
Klinkt ook als een idee, moet me er verder in verdiepen, thanks!
Ja het is ook een beter systeem, het nadeel hiervan is is dat je niet echt op rekening kan drinken. Het blijft een vereniging dus het vertrouwen is hoog, maar op rekening drinken heeft ook wel comfort. We hebben zelf geen pinautomaat op de vereniging en heel veel mensen betalen al nauwelijks met cash.

Ja na alle tips ben ik inderdaad achter gekomen dat een app laten bouwen wat overkill is. Een webapp klinkt interessanter. Heb al een aanbod gekregen dus wie weet!

En wellicht heb ik niet goed gegoogled, dat kan natuurlijk ook. Want ben me inderdaad van bewust dat we niet de enige zijn met dit probleem.
Als TS daar de skills/tijd/zin niet voor heeft, dan zijn er waarschijnlijk talloze out of the box oplossingen voor. Maar dan is hij bij GoT aan het verkeerde adres, dan kun je beter iets gratis zoeken of 10 verschillende softwareboeren offertes laten maken.
Nou ja, vind het mooie aan zo'n forum dat je altijd kunt vragen om advies. Ik maak het liefst gebruik van andermans expertise. Tuurlijk, eerst zelf Google gebruiken is sowieso goed. Maar advies vragen aan mensen die het beter weten dan jij vind ik altijd handig. Skills heb ik niet, zin en tijd kan ik altijd voor maken, of samen doen met iemand die het wel kan binnen de vereniging. Uiteindelijk wil ik een simpeler barsysteem krijgen. :) Aan de hand van de reacties kom ik er toch achter dat een app laten maken overkill is, toch weer mooi. :)
Eens, eens. Naar mijn idee heb ik al best wat afgezocht maar zal nog eens een poging doen. Zeker tips zoals opensource kassasystemen zijn goed om naar te kijken. Het wiel opnieuw uitvinden is namelijk nutteloos.

Maar begrijp me niet verkeerd. Ik weet heel goed dat een app/webapp laten maken geld en tijd kost. Als ik het wil uitbesteden was ik het niet van plan om het gratis te laten doen. Zit zelf in de fotografie/film. Blijft irritant als mensen je gratis vragen voor een hele dag werk haha.
Is inderdaad de makkelijkste oplossing. Heb je er geen bezwaar tegen om met jetons rond te lopen, gebruik die dan (maar met verschillende categorieën zit je ofwel met verschillende kleuren/types jetons ofwel met tenminste voor de duurdere dranken meerdere jetons; als het overgrote deel van je klanten altijd hetzelfde drinkt, hoeft dat eerste geen probleem te zijn), anders zijn strippenkaarten per persoon het makkelijkste.

De strippenkaartenaanpak kan je op zich makkelijk digitaliseren. Als je het leuk vind, kan je het zelf doen. Anders kan je eens kijken of je geen school vind die het als project kan/wil aanbieden. Zeker als de exacte uitvoering niet zo belangrijk is, kan een docent dat wel invullen met de technieken die hij/zij wil aanleren en het is voor studenten ook leuker dan een zoveelste door een docent verzonnen opdracht (en veel docenten zijn het daar mee eens ;-)).

Professioneel maatwerk wordt al snel veel te duur voor het probleem in kwestie (tenzij je het ook aan een heleboel andere clubs wil verkopen, maar dan beginnen we over iets anders te spreken).
Goede tips. Vroeger hadden we ook een strippenkaartsysteem, maar dat gebruiken we al 10 jaar niet meer(als het niet langer is, wat eigenlijk wel jammer is want het werkte vrij goed)

Maar van de school is ook een goed idee. En nee we willen het zeker niet verkopen aan andere clubs.
Zoek anders even of een openscource pos systeem iets voor jullie kan zijn.
Thanks! POS ben ik inderdaad vaker tegengekomen, alleen nog niet opensource. Ga ik uitzoeken!
Mijn eerste idee is om een simpele web app te maken in combinatie met een db. Laat gebruikers inloggen / 1 ipad oid op de bar met de web app open, en maak entries met gebruiker + code + echte drankje. Maakt het erg eenvoudig om een lijst op te stellen die importeerbaar moet zijn in allerlei formaten, met alle info.

Volgens mij moet het dan ook niet moeilijk zijn om de betalingen in de app ook af te handelen, of tenminste de huidige schuld laten zien van iedere gebruiker.
Ja precies, ik kreeg al zo'n aanbod in mijn mailbox. Supergoed. Ook doeltreffend. Ik zal het ook voorleggen aan de barcommissie of ze hierin open staan en kijken of het wat wordt!

edit> geen idee of ze nog nieuwe klanten aannemen, hun site lijkt idd niet echt op de verkoop gericht. Maar misschien kan de TS ze een mailtje sturen, niet geschoten... En als ze er mee gestopt zijn hebben ze vast vel een idee wat een goed alternatief is
Goede tip! ga ik mee aan de slag!

Iedereen hartstikke bedankt voor het meehelpen en denken. Een app laten maken is geen oplossing, de rest wel/het overwegen waard! Ik ag het uitzoeken, voorstellen, bedenken hoe we het gaan implementeren. Maar gaat goed komen denk ik!

Super! Thanks allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-07 12:48
een ander alternatief is met Microsoft Acces wat in elkaar knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-07 00:30
op facebook in een scouting groep heb ik pas geleden een heel mooi systeem voor bij zien komen zij willen het open source gaan uitgeven misschien is dit wel iets
https://www.facebook.com/groups/ScoutingNerds/?fref=ts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 343919 schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:28:
Dus andere suggesties dan een app laten bouwen zijn alleen maar welkom.
Ik ontwikkel dit soort software en heb de software ooit aangepast voor een zeilschool.
Aan elke "tafel" hangt dan een naam. En als je dan op de tafel klikt plaats je daarop je bestelling.

Als iedereen er bij kan, kan je ook valsspelen door de bestelling op iemand anders zijn naam te zetten (of gewoon helemaal niet registreren).
Of werken jullie puur op vertrouwen van alle leden?

Ander optie is dat elk lid "inlogged" d.m.v. van hun bankpas/nfc/kelnerkey/etc. en dat je dan puur de bestelling van je eigen tafel kan invullen.

Bedenk goed wat je wil.

[ Voor 13% gewijzigd door DJMaze op 14-11-2016 18:41 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

DJMaze schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:40:
[...]
Ander optie is dat elk lid "inlogged" d.m.v. van hun bankpas/nfc/kelnerkey/etc. en dat je dan puur de bestelling van je eigen tafel kan invullen.
Mocht je iets met inloggen/verificatie doen, zou ik eerder kiezen voor de Facebook api.
Bankpas doet direct zo 'zwaar' aan.

kun je direct posten op iemands tijdlijn:
"Heeej Joost, oude wanbetaler van me. Je hebt je kaartje al sinds Augustus niet betaald. Heeft je moeder soms weer je zakgeld ingehouden?
Moet je eens zien hoe snel mensen dan betalen :P

[ Voor 26% gewijzigd door Switchie op 14-11-2016 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-06 13:27
Je kunt natuurlijk ook gewoon een bakje achter de bar zetten waar dan voor iedereen een briefje inzit. Die kun je dan gewoon af en toe betalen bij de barman/vrouw van dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:51

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Misschien niet het antwoord wat je zoekt maar als ik Occams razor toepas dan kom ik tot de volgende conclusie:

Ik lees heel veel complexe oplossingen voor een simpel probleem. Als ik de verantwoordelijkheid had en het zou mij te veel werk worden, dan is de oplossing heel makkelijk. Iedereen neemt voortaan weer centjes mee en rekent direct af.

Nu heb ik natuurlijk geen flauw idee wat voor vereniging dit is maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat elk lid zonder een cent op zak van huis gaat. En dan kan je een technisch complexere oplossing bedenken (waar niet zomaar iedereen mee overweg kan) maar ik betwijfel of de kosten en tijd van het ontwikkelen en onderhouden van zo'n app opwegen tegen het gemak.

Ook met excel heb ik daar weinig vertrouwen in. Genoeg collega's gekend die een excel bestand verprutsen omdat ze niet weten wat ze doen.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Laatst online: 23:58
Bij ons op de vereniging kan je kaartje van 5 euro kopen, deze kan je daarna weer bij de bar laten afstrepen. Heel gemakkelijk en effectief.

Nu zou ik het zelf leuker vinden om met een digitaal tegoed te werken. Nu heeft bijna elke bankpas een NFC tag, de vereniging een barcode op het pasje staan. Wellicht is dat te combineren in een digitale variant met betaling. maar de getoonde opties hebben dat nog niet. dus ik houd het hier in de gaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:47
Paradox schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:52:
Nu zou ik het zelf leuker vinden om met een digitaal tegoed te werken. Nu heeft bijna elke bankpas een NFC tag, de vereniging een barcode op het pasje staan. Wellicht is dat te combineren in een digitale variant met betaling. maar de getoonde opties hebben dat nog niet. dus ik houd het hier in de gaten..
Dat is een aanname die je niet zomaar kan doen. Dan moet je weer alternatieven gaan bedenken voor diegene die geen NFC hebben (of die het niet willen gebruiken).
Denk dat je (zeker voorlopig) een systeem kan bedenken die zonder de NFC van de bankpas werkt.

Ik heb tot aan 2018 geen NFC op mijn bankpas (of deze moet nu stuk gaan), en tegen die tijd weet ik ook nog niet of ik NFC wel wil :) En zo ken ik er nog genoeg die het niet willen/hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
Daarom de tweede ;) De vereniging heeft een barcode op pasje staan, en als derde zou je iemand handmatig moeten kunnen invoeren op naam oid. om mensen zonder nfc tot 2018 niet tekort te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 15-07 11:47

BLACKfm

o_O

Paradox schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:41:
Daarom de tweede ;) De vereniging heeft een barcode op pasje staan, en als derde zou je iemand handmatig moeten kunnen invoeren op naam oid. om mensen zonder nfc tot 2018 niet tekort te doen ;)
Nou dat dus. Je focussen op 1 systeem waar niet iedereen aan zou kunnen voldoen beperkt de bruikbaarheid.
Na het topic te hebben doorgelezen, en met mijn kennis van zaken (ahum :+ ) zou ik gaan voor een PC met touchscreen en een NFC.

De door de TS eerder genoemde 'hele dure kassasystemen' (een touchscreen met wat grote knopjes) is zeer simpel in een webapplicatie te bouwen. Daarbij denk ik dan (simpel gezegd) aan een stukje HTML/PHP en een SQL database.

Je kunt een relatief simpele/goedkope (2e hands) computer neerzetten en een touchscreen is ook nog wel ergens te vinden. Een tablet zou ook prima kunnen werken, maar die zijn er niet in overvloed met NFC mogelijkheden en ik zou de NFC betaal/herken mogelijkheid wel graag bij de bar hebben en het systeem zelf ver van alle vloeistoffen vandaan houden. Een tablet lijkt me in dit verhaal dan niet praktisch, maar zeker niet onmogelijk.

Maak vervolgens een webapplicatie met een gebruikersdatabase (hierin staan alle leden met hun respectievelijke relevante informatie), een 'menukaart' en een beetje beheer (bijhouden van de backend).
Met een paar pagina's kun je al klaar zijn.

Koop een zooi NFC tags, koppel deze aan personen en geef ze aan de juiste leden. Hebben ze bij het betalen geen NFC tag bij zich? Dan maar even met een autocomplete handmatige input en met een paar tikken op het scherm heb je de juiste naam te pakken.
Middels NFC kan gelijk de juiste gebruiker al geselecteerd staan.

Druk in je menu de bestellingen aan, bevestig en geef deze persoon zijn of haar drankje.

In de database houd deze netjes alle bestellingen van de juiste personen bij en met wat Cronjobs zorg je dat aan het einde van de week automatisch een mailtje de deur uit gaat (waarschijnlijk het meeste werk).

Máááár.. als leek is zoiets natuurlijk niet 123 gemaakt.

Ik zie overigens niks in een smartphone app, buiten dat dit wss veel geld gaat kosten om het te ontwikkelen (indien goedkoop zal het er op neer komen dat het een website vermomd in een app wordt) moet het ook compatibel zijn met diverse toestellen.
Nog niet eens gekeken naar de oudste leden die nog met een nokia 3310 rondlopen of gewoon de mobiel thuis laten zodat moeders de vrouw niet gaan zeuren dat je niet zo lang in de kantine mag zitten.

Een (web)applicatie op 1 centraal systeem bij de bar lijkt me het beste (met offsite backend in de vorm van hosting of externe server). En dit kan kan 'simpel' in een dagje in elkaar geknutseld worden of in de puntjes uitgewerkt met een paar dagen/weken werk.

Standaard oplossingen zijn natuurlijk ook een optie, maar de ervaring die ik daarmee heb is dat je dan meestal een grootschalig pakket binnenhaalt die breed inzetbaar is en vervolgens moet aanpassen voor 10 verschillende drankjes en 100 gebruikers. M.a.w. je draait overkill software voor een klein doel.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Laatst online: 21:10
Makkelijkste oplossing lijkt me QR codes. Je kunt hier gewoon URLs in stoppen met daarin de id / naam van de bestellende persoon (bv als onderdeel van een hash). Deze QR codes zijn heel eenvoudig met standaard software te genereren (bijv in PHP of Python) als een lid zich registreert. Print ze op een pasje en klaar.

QR code kan door barman gescanned worden met een bestaande QR scanner app op telefoon of tablet. Die QR scanner app opent dan het URL van je webapp die de id / naam registreert. Barman logt in (login kan bewaard worden) en klikt vervolgens alleen nog het type drankje aan en klaar.

Webapp is heel simpel, die hoeft alleen de id / naam uit de aanroep te vissen en keuze te geven voor type drankje. En tot slot nog authenticatie systeem voor de barman(nen), zodat niet wildvreemden een scan kunnen doorvoeren.

Lijkt me niet heel veel werk om te bouwen.

[ Voor 31% gewijzigd door Morrar op 14-11-2016 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 15-07 11:47

BLACKfm

o_O

Morrar schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:30:
Makkelijkste oplossing lijkt me QR codes. Je kunt hier gewoon URLs in stoppen met daarin de id / naam van de bestellende persoon (bv als onderdeel van een hash). Deze QR codes zijn heel eenvoudig met standaard software te genereren (bijv in PHP of Python) als een lid zich registreert. Print ze op een pasje en klaar.

QR code kan door barman gescanned worden met een bestaande QR scanner app op telefoon of tablet. Die QR scanner app opent dan het URL van je webapp die de id / naam registreert. Barman logt in (login kan bewaard worden) en klikt vervolgens alleen nog het type drankje aan en klaar.

Webapp is heel simpel, die hoeft alleen naam uit de aanroep te vissen met type drankje. En tot slot nog authenticatie voor de barman(nen), zodat niet wildvreemden scan kunnen doorvoeren.
Mogelijk nadeel is dat een gebruiker zijn/haar QR code niet bij de hand heeft. Ik vind het echter ook een goede toevoeging. Een QR code met een link als 'http://www.naamclub.nl/bestelling.php?Gebruikersid=Jaap_Stam' en je krijgt direct een bestelscherm met producten in beeld.

Met wat zelf geprinte QR codes en een plastificeermachine maak je eigenhandig zo wat pasjes of kaartjes die je aan een sleutelbos of iets kan doen.

[ Voor 13% gewijzigd door BLACKfm op 14-11-2016 23:37 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
BLACKfm schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:37:
[...]

Mogelijk nadeel is dat een gebruiker zijn/haar QR code niet bij de hand heeft. Ik vind het echter ook een goede toevoeging. Een QR code met een link als 'http://www.naamclub.nl/bestelling.php?Gebruikersid=Jaap_Stam' en je krijgt direct een bestelscherm met producten in beeld.

Met wat zelf geprinte QR codes en een plastificeermachine maak je eigenhandig zo wat pasjes of kaartjes die je aan een sleutelbos of iets kan doen.
Ja als geplastificeerd pasje leek mij handig. Je kan de code daarnaast ook mailen, zodat ie ook vanuit de mail gescanned kan worden. Telefoon hebben meeste mensen altijd wel bij zich. Daarom is QR handiger dan bijvoorbeeld RFID, naast het feit dat er standaard QR scan apps zijn. Ook kun je de QR code heel makkelijk opnieuw genereren / printen als iemand z'n pasje kwijtraakt (en oude blokkeren ).

[ Voor 6% gewijzigd door Morrar op 14-11-2016 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
dan komt het volgende "drink e-wallet system" een heel eind..

https://github.com/drinks-wallet
maar is het ook nog net niet ;)

edit 2/ zoek eens op canteen cms

[ Voor 26% gewijzigd door Paradox op 14-11-2016 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:38
Veruit de makkelijkste en goedkoopste manier is gewoon mensen laten pinnen. Een mpos systeem kost geen drol (onze lokale kinderboerderij heeft er een). Dit zijn kleine kastjes die je gewoon aan een iPad koppelt waarop een simpel kassasysteem draait. Gewoon ff met je tijd meegaan dus.
Morrar schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:30:
Makkelijkste oplossing lijkt me QR codes. Je kunt hier gewoon URLs in stoppen met daarin de id / naam van de bestellende persoon
Een QR code is gewoon tekst. Het hoeft geen URL te zijn en dat is voor de overdracht van data ook gewoon niet nuttig. Voorbeeld is de SEPA QR standaard die o.a. de ING gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 15-11-2016 09:13 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
Hydra schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:10:
Veruit de makkelijkste en goedkoopste manier is gewoon mensen laten pinnen. Een mpos systeem kost geen drol (onze lokale kinderboerderij heeft er een). Dit zijn kleine kastjes die je gewoon aan een iPad koppelt waarop een simpel kassasysteem draait. Gewoon ff met je tijd meegaan dus.
[...]
Een QR code is gewoon tekst. Het hoeft geen URL te zijn en dat is voor de overdracht van data ook gewoon niet nuttig. Voorbeeld is de SEPA QR standaard die o.a. de ING gebruikt.
Ik zie het nog niet voor me dat er elke keer dat iemand een drankje besteld a 0.50 cent elke keer moet pinnen hiervoor. door middel van het mpos systeem komt daar dan 25 cent bij per transactie, gaat een duur grapje worden wanneer er 50 man op een avond iets kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Paradox schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:19:
Ik zie het nog niet voor me dat er elke keer dat iemand een drankje besteld a 0.50 cent elke keer moet pinnen hiervoor. door middel van het mpos systeem komt daar dan 25 cent bij per transactie, gaat een duur grapje worden wanneer er 50 man op een avond iets kopen.
Die systemen kunnen prima een rekening openen (zijn gekoppeld aan een ipad app) die je aan het eind van de avond betaalt.

Daarnaast is hoe het kwa kosten zit afhankelijk van de aanbieder. Er zijn ook flat-fee opties.

Laten we ajb niet doen alsof een app laten ontwikkelen gratis is. De OP is geen dev.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 15-11-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
@Hydra: Mee eens dat pinnen makkelijker is, ook omdat je iemand hebt die je kunt bellen als het niet werkt. Kostentechnisch denk ik wel wat prijziger, maar het is aan de OP om te bepalen wat zwaarder weegt.

Webapp ontwikkelen is ook zeker niet gratis, maar zou wel goedkoop kunnen als je het zo simpel mogelijk houdt (alleen invoeren van bestellingen en registreren leden). Het wordt meer werk als je bijvoorbeeld ook beheer van betalingen erin wilt hebben, beheer van barman accounts, rapportages, etc (mijn ervaring is dat projecten altijd rap complexer worden dan de initiele specs :+). QR scanner apps zijn er zat, die hoef je niet zelf te ontwikkelen. Enige wat die moeten doen is QR lezen en de URL erin openen.

OP kan zelf de keuze maken en eventueel offertes opvragen voor beiden opties. Standaard oplossing met pinnen die wellicht wat duurder is, maar wel heel straightforward en met goede support. Of zelf iets knutselen zo goed als gaat en (hopelijk) wat geld besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Morrar schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:52:
Webapp ontwikkelen is ook zeker niet gratis
Kost je duizenden euro's. Daar kun je een hoop pin transacties voor doen.

Ik heb ff gekeken en een MPos systeem van iZettle kost je gewoon een toeslag van 1- 2,75% op je transacties. Dus voor een frisje van 50 cent gaat 1.4 cent naar iZettle. Volgens mij moet dat wel binnen de marges passen.

[ Voor 36% gewijzigd door Hydra op 15-11-2016 12:15 ]

Pagina: 1