Switchie schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:54:
[...]
Valt mee, word e.d. heb je niet eens nodig, alles is vanuit excel te automatiseren;
Maak een sheet met naam, email, drank1, drank2, drank3
Eerste sheet roep je met de lijst functie een dropdown met namen op.
Input cellen voor de 3 dranken erachter en een klein stukje vba om de input weg te schrijven op het 2e sheet. (zou volgens mij zelfs nog met een wat uitgebreide =vert.zoeken kunnen)
Edit; nu helaas niet helemaal meer een geschikt tijdstip maar bovenstaande zou ik binnen een paar minuten voor je in elkaar kunnen knutselen
Edit 2; bijkomend voordeel is dat iedereen met excel overweg kan en dus makkelijk aanpassingen kan doen. Wat als er bijvoorbeeld een nieuw lid bij komt? Wil je dit via de app aanpassen betekend dit een extra functie waarvoor je moet betalen. Wil je een backend om alles te regelen betaal je hier ook voor met bijkomend nadeel dat 80jarig vrijwilliger Truus er niet mee kan werken.
Naampje in excel erbij zetten kan iedereen
Laatste edit want heb wel genoeg input gegeven zo;
Nederland kent alleen al ruim 2500 voetbalverenigingen. Ga maar na hoeveel verenigingen er wereldwijd zullen zijn? Een miljoen?
Jullie zullen echt niet de enige zijn die tegen dit "probleem" aanlopen. Daarnaast is de gewenste functie zo algemeen dat je deze makkelijk kunt extrapoleren naar totaal iets anders, b.v. iemand die een app zoekt om het aantal gewerkte uren toe te schrijven aan een van de 100 medewerkers of een docent die graag het aantal gele, blauwe en rode knikkers per kind inzichtelijk wil hebben.
My point; waarschijnlijk bestaan er al wereldwijd al 10.000 apps die kunnen wat jij zoekt en is het gewoon een kwestie van slim Googlen om een kant-en-klare en vooral gratis oplossing voor het probleem te vinden.
toon volledige bericht
Bedankt voor je input. Ik ben me ervan bewust dat we zeker niet de enige zijn met het probleem. Ik zelf ben een nitwit wat betreft Excel. Kost mij best wel veel moeite om het makkelijk onder de knie te krijgen. Ik zie zelf bijvoorbeeld bij het uitgaan hele mooie dure kassasystemen die erg snel werken met een touchscreen. Nu snap ik ook wel dat zoiets behoorlijk overkill voor een vereniging is. Maar zoiets lijkt mij wel mooi en handig en een hoop tijd te schelen. Meestal is de administratie handmatig bijhouden gewoon een hele middag die je kwijt bent. Vandaar mijn vraag. En uiteraard lijkt het me mooi om het simpel te houden en voor iedereen bruikbaar. Dat de digibeten er ook mee aan de slag kunnen zeg maar
Voorbeelden; nee, maar als je op bv hackaday zoekt, of googled naar 'arduino rfid' of 'arduino rfid checkout system' etc dan heb je zat voorbeelden.
Ik zou zelf een willekeurige arduino-rfid-sd shield-lcd display kit kopen (de link heeft de SD shield er niet bij) en eens aan de slag gaan:
Verzin een interface voor het verhaal - is een simpele LCD genoeg, of heb je meer nodig?
Hang de lcd, sd shield en rfid reader aan je arduino
kies een opslag formaat (bv Extended Database Library
schrijf wat code die, als er een RFID tag gescanned is, in de DB kijkt (geen record? nieuwe gebruiker maken?), wacht tot 1 van de 3 knoppen is ingedrukt, DB bijwerkt en terug naar 0
en dan kijken hoe je de data eraf wil halen: via wifi/ethernet, SD kaartje eruit halen, ... ?
Uiteindelijk zal je het geheel in een zinnige case willen hangen, en dat zou voor mij iig nog het meeste werk zijn.
Wat mij het handigste van deze oplossing lijkt is dat je er een zelfstandige oplossing van maakt: geen PC/scherm nodig, geen netwerk aansluiting, geen software updates etc. RFID tags zijn bijna gratis (dus geen probleem als mensen hem kwijt raken), en het idee van 'scan je tag, en druk op de knop' snapt iedereen wel.
Alleen als je de data eraf wil halen heb je toegang nodig - voor het toevoegen van gebruikers kan je de DB gewoon van nieuwe RFID id's voorzien en klaar.
Wellicht onhandiger, en onvoorspelbaarder, is of je zonder enige kennis dit nu van de grond krijgt. Ik zou het zelf in 1-2 dagen af hebben, exclusief de case.
toon volledige bericht
Is inderdaad ook wel een mooie oplossing. Is het overwegen waard. Ik ken wel wat techneuten op de groep die hier op zich mee aan de slag kunnen, ik moet eventjes kijken! Bedankt!
Ik zou niet gaan focussen om te rommelen met hardware, zeker met zoveel users wordt dan alleen maar ellende als je gaat knutselen.
Ik zou een tablet kopen, hoeft geen dure te zij maar 1 van aliexpress met Android zou voldoende moeten zijn.
Een app of beter een webapp schrijven is niet super ingewikkeld, weet niet wat voor vereniging het is maar met zoveel leden zal er best iemand rondlopen die wel wat bouwen.
Ik kreeg net inderdaad een aanbod van iemand die een webapp zou willen schrijven. Vind het helemaal geen slecht idee. Je bent dan veel minder van je hardware afhankelijk!
Zoek eens op open source restaurant systeem. Mogelijk zit daar iets tussen.
Want eigenlijk ben je gewoon barman aan het spelen.
Stom, heb daar zelf niet aan gedacht. Goede tip!
Wat Switchie zegt. Ik weet niet wat je allemaal in google docs kunt doen, maar het zou dus mooi zijn als het daar in kon. Je spreekt al over een app, dus je neemt al aan dat de barman een smartphone heeft. Ik ga er voetstoots van uit dat je wifi in je kantine hebt, anders moet je mobiele data gebruiken.
Degene die de administratie doet kan thuis een tweede sheet hebben wat hij aan het google docs sheet linkt, je kunt er voor kiezen dan automatisch alles van een dag te kopieren, of je laat de balans in het google docs sheet staan. Mailen kan geautomatiseerd worden, de balans bijwerken aan de hand van afrekeningen zou ook automatisch kunnen aan de hand van een gedownload transactieoverzicht. Maar dat is meestal wel tricky omdat je heel erg free field dingen moet gaan zitten matchen.
Ik zelf ben niet echt een enorme digibeet, maar ik denk zelf dat op die manier de drempel net te hoog is. Het moet een systeem worden dat ook makkelijk in gebruik is maar ook makkelijk over te dragen is. Maar bedankt voor je input!
Klinkt mij in de oren als een leuk Python-Django projectje?
Volg de tutorial eens, kost je misschien een avondje. Daarnaast staan er ook talloze goede intro-videos op Youtube.
Een van de grote voordelen van Django vind ik het ingebakken Admin gedeelte, daarmee zijn onder andere users en policies enorm makkelijk te beheren. Daarnaast is het vanuit Python eenvoudig automatisch mails te sturen, eventueel met behulp van een cronjob o.i.d.
Klinkt ook als een idee, moet me er verder in verdiepen, thanks!
Dit inderdaad. Er is een reden waarom er zo vaak met muntjes betaald wordt. Je schrapt daarmee de hele administratie, het mailen en het achteraf betalen. Muntjes (en eventueel halve muntjes) gooi je gewoon in een bakje of emmer met een sleuf in het deksel. Diezelfde muntjes verkoop je weer en zo heb je niet enorm veel muntjes in roulatie nodig.
Ja het is ook een beter systeem, het nadeel hiervan is is dat je niet echt op rekening kan drinken. Het blijft een vereniging dus het vertrouwen is hoog, maar op rekening drinken heeft ook wel comfort. We hebben zelf geen pinautomaat op de vereniging en heel veel mensen betalen al nauwelijks met cash.
Dit is simpelweg een barsysteem. zeer waarschijnlijk zijn daar al 101 bestaande oplossingen voor.
Kijk daar eerst heen voor je iets gaat (laten) bouwen!
Zeer waarschijnlijk krijg je er dan voorraadbeheer (wat zit er nog in de bar?) bij.
If not zou ik eerder voor een website gaan dan een lokale app. Je bent dan compleet niet afhankelijk van een lokaal systeem (oeps bier erover, pak een andere en ga verder), alleen van internet.
Ja na alle tips ben ik inderdaad achter gekomen dat een app laten bouwen wat overkill is. Een webapp klinkt interessanter. Heb al een aanbod gekregen dus wie weet!
En wellicht heb ik niet goed gegoogled, dat kan natuurlijk ook. Want ben me inderdaad van bewust dat we niet de enige zijn met dit probleem.
Zelf bouwen is natuurlijk veel leuker, laten we niet vergeten dat dit een Tweakers forum is
Als TS daar de skills/tijd/zin niet voor heeft, dan zijn er waarschijnlijk talloze out of the box oplossingen voor. Maar dan is hij bij GoT aan het verkeerde adres, dan kun je beter iets gratis zoeken of 10 verschillende softwareboeren offertes laten maken.
Nou ja, vind het mooie aan zo'n forum dat je altijd kunt vragen om advies. Ik maak het liefst gebruik van andermans expertise. Tuurlijk, eerst zelf Google gebruiken is sowieso goed. Maar advies vragen aan mensen die het beter weten dan jij vind ik altijd handig. Skills heb ik niet, zin en tijd kan ik altijd voor maken, of samen doen met iemand die het wel kan binnen de vereniging. Uiteindelijk wil ik een simpeler barsysteem krijgen.

Aan de hand van de reacties kom ik er toch achter dat een app laten maken overkill is, toch weer mooi.

Dit is inderdaad een tweaker-forum en ik verdien zelf mijn geld door software te schrijven.
Echter voor het belang voor de TS en zijn vereniging : als er bestaande software is, ga niet zelf iets maken.
Eens, eens. Naar mijn idee heb ik al best wat afgezocht maar zal nog eens een poging doen. Zeker tips zoals opensource kassasystemen zijn goed om naar te kijken. Het wiel opnieuw uitvinden is namelijk nutteloos.
Maar begrijp me niet verkeerd. Ik weet heel goed dat een app/webapp laten maken geld en tijd kost. Als ik het wil uitbesteden was ik het niet van plan om het gratis te laten doen. Zit zelf in de fotografie/film. Blijft irritant als mensen je gratis vragen voor een hele dag werk haha.
Is inderdaad de makkelijkste oplossing. Heb je er geen bezwaar tegen om met jetons rond te lopen, gebruik die dan (maar met verschillende categorieën zit je ofwel met verschillende kleuren/types jetons ofwel met tenminste voor de duurdere dranken meerdere jetons; als het overgrote deel van je klanten altijd hetzelfde drinkt, hoeft dat eerste geen probleem te zijn), anders zijn strippenkaarten per persoon het makkelijkste.
De strippenkaartenaanpak kan je op zich makkelijk digitaliseren. Als je het leuk vind, kan je het zelf doen. Anders kan je eens kijken of je geen school vind die het als project kan/wil aanbieden. Zeker als de exacte uitvoering niet zo belangrijk is, kan een docent dat wel invullen met de technieken die hij/zij wil aanleren en het is voor studenten ook leuker dan een zoveelste door een docent verzonnen opdracht (en veel docenten zijn het daar mee eens ;-)).
Professioneel maatwerk wordt al snel veel te duur voor het probleem in kwestie (tenzij je het ook aan een heleboel andere clubs wil verkopen, maar dan beginnen we over iets anders te spreken).
Goede tips. Vroeger hadden we ook een strippenkaartsysteem, maar dat gebruiken we al 10 jaar niet meer(als het niet langer is, wat eigenlijk wel jammer is want het werkte vrij goed)
Maar van de school is ook een goed idee. En nee we willen het zeker niet verkopen aan andere clubs.
Zoek anders even of een openscource pos systeem iets voor jullie kan zijn.
Thanks! POS ben ik inderdaad vaker tegengekomen, alleen nog niet opensource. Ga ik uitzoeken!
Mijn eerste idee is om een simpele web app te maken in combinatie met een db. Laat gebruikers inloggen / 1 ipad oid op de bar met de web app open, en maak entries met gebruiker + code + echte drankje. Maakt het erg eenvoudig om een lijst op te stellen die importeerbaar moet zijn in allerlei formaten, met alle info.
Volgens mij moet het dan ook niet moeilijk zijn om de betalingen in de app ook af te handelen, of tenminste de huidige schuld laten zien van iedere gebruiker.
Ja precies, ik kreeg al zo'n aanbod in mijn mailbox. Supergoed. Ook doeltreffend. Ik zal het ook voorleggen aan de barcommissie of ze hierin open staan en kijken of het wat wordt!
https://streepsysteem.nl/
bedacht voor verenigingen draait op pc maar mogelijk ook op een tablet oid.
edit> geen idee of ze nog nieuwe klanten aannemen, hun site lijkt idd niet echt op de verkoop gericht. Maar misschien kan de TS ze een mailtje sturen, niet geschoten... En als ze er mee gestopt zijn hebben ze vast vel een idee wat een goed alternatief is
Goede tip! ga ik mee aan de slag!
Iedereen hartstikke bedankt voor het meehelpen en denken. Een app laten maken is geen oplossing, de rest wel/het overwegen waard! Ik ag het uitzoeken, voorstellen, bedenken hoe we het gaan implementeren. Maar gaat goed komen denk ik!
Super! Thanks allen!