https://support.google.com/chrome/a/answer/187202?hl=nl
en kun je oude versies blijven gebruiken. Wat als je wel nieuwe functionaliteit ten dele nodig hebt.
Alle officiële integratie tools zijn ook allen door google gemaakt en werkt via bestaande standaarden. Ik ben er zelf nog nooit tegenaan gelopen dat iets niet meer werkt. Wel eens tijdens een beta maar voordat het live ging was de koppeling al weer opgelost (ging in dit geval om een synergy connectie).
- Bij Office 365 ben je ook in bepaalde gevallen van support van Microsoft afhankelijk. Wat ik bedoel is dat ik aanpassingen in Office kan doen wat ik wil met policies. Ook kan ik met powershell veel bewerkingen tegen Office365 cloud doen. 3 Jaar geleden zijn we bijvoorbeeld van naam veranderd. Hierdoor moesten alle principalnames en email adressen aangepast worden. Met 4 uurtjes scripten was dit voor alle gebruikers en mailboxen klaar. In hetgeen wat ik van Google Apps gezien heb in een testperiode, is dat ik dat allemaal met de hand moest klikken. Ook kun je veel instellingen query-en en aanpassen. Met powershell nog meer dan in de grafische webinterface.
Of ik begrijp je probleem niet helemaal of het is voor gsuite geen enkel probleem om dit soort dingen aan te passen. Zelfs met behoud van de bestaande domeinnaam (login userid) kan je de primaire aanpassen.
Heb zelf ook een bedrijfsnaam aanpassing gehad, dat was letterlijk binnen 5 minuten aangepast.
Ook worden gebruikers automatisch gesynchroniseerd met Office365 vanuit onze AD met dirsync. Via powershell zetten we de licenties aan en uit vanuit een sceduled task met script die een .csv bestand uit ons HRM systeem verwerkt.
Met gsuite niet anders,
https://support.google.com/a/answer/2611859?hl=nl
Licenties kan je middels een OU of een groep beheren, deze zou je dan met jezelfde powershell script kunnen vullen. Password sync wordt niet gedaan, maar met SSO ook niet nodig.
BizTalk haalt hier 's avonds een rapportage uit en zet dit in een csv op de server.
Je kan gsuite services ook direct aansturem met BizTalk middels REST. Wij gebruiken een andere ESB maar qua werking niet anders. Voordeel is dat je niets zelf hoeft te doen met scriptjes/schedules etc..
Ik gok dat je dynamics gebruikt, hiermee heb ik ook diverse koppelingen lopen voor CRM, ERP en accounting maar ook acces naar een corporate portal, gsuite templates en op drive gedeelde documenten met externen.
Via een aansluitend script worden na synchronisatie met Office365 hier licenties aan of uit gezet. Een ander script mailt nieuw aangemaakte gebruikers met hun inlognaam en wachtwoord naar hun prive mailadres.
Bij gsuite niet anders, vergeet niet dat zij hier ook veel eerder mee waren dan microsoft. De api's zijn erg veelzijdig en zeer goed gedocumenteerd. Zeker wanneer je je ook verdiept in google script (
https://www.google.com/script/start/) kun je vrijwel alles voor elkaar maken en ook nog eens compatibele met dingen als open stack.
Waar ik bang voor ben is dat we misschien goedkoper uit gaan zijn met maandelijkse licentie kosten, maar dat er veel meer beheer inspanning geleverd moet gaan worden.
Ga eens in gesprek met een goede partner, deze kan je voorzien van alle (juiste) informatie.. i.p.v. alle onwaarheden die je vind. Daarnaast evolueert gsuite bijna dagelijks waardoor iets dat nu niet kan best morgen wel beschikbaar kan zijn.
Maak gewoon eens een matrix op met eisen en wensen.. opzich is de kans best groot dat je niet onder office uit komt (offline) maar mocht je voornamelijk online willen werken dan is gsuite vaak een prima alternatief.. hoe dan ook kan office dingen die gsuite niet kan én omgekeerd..
Ik zelf ben altijd lotus domino (lotus notes) beheerder geweest, de denkwijze van google m.b.t. gsuite en dan met name de sites/database/script/beheer kant lijkt veel op elkaar. Ik heb niet veel moeite gehad om het mij eigen te maken.
Iets waar je misschien ook rekening mee wilt houden is telefoon integratie, op dit moment is in NL microsoft link daar wel veel meer vertegenwoordigd dan google. Sterker nog, telefoneren met hangouts (
https://hangouts.google.com/) wordt in NL alleen nog maar in beta trajecten aangeboden.
Zo af en toe loop ik ook wel eens tegen iets aan dat ik niet voor elkaar krijg met gsuite, soms kan ik mij daar best aan irriteren. Meestal komt dat omdat het iets is dat wel bij office kan. Maar het valt mij de laatste tijd op dat ik het andersom ook regelmatig heb. Bijv. een google sheet waarvan je per tab of zelfs per cel de rechten kan aanpassen. Leek mij zo logisch maar blijkbaar kan dat met office niet.
Daarnaast kan dat nog gescript worden met de API van met ADP (
https://www.adp.com/) waarmee bijv. overuren worden geregistreerd zonder dat iedereen alles in de sheet kan zien.
Voor gebruikers is over het algemeen de collaboration van gsuite het sterkste punt, waar office365 gelimiteerd is per tab/alinea kan je bij gsuite letterlijk per letter samenwerken. Iets waar je ook nog aan moet wennen is dat je niet hoeft op te slaan
Dus nogmaals, check goed de verschillen, laat je goed voorlichten (beide kampen) en match deze met je eisen/wensen. Mogelijk is office365 online in de laatste paar maanden ook weer flink vooruit gegaan.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.