CV keteldruk varieert van 1.4 tot 2.4 bar, expansievat stuk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Topicstarter
Onlangs ben ik verhuisd en heb ik de CV bijgevuld en ontlucht, omdat de keteldruk rond 1.0 zat. Nu probeer ik vast te stellen of m'n expansievat stuk is, aangezien de waterdruk aanzienlijk oploopt bij het verwarmen. Ik weet niet of dit binnen de normale marges hoort..

De druk varieert van 1.4 tot 2.4 bij de ketel op de zolder. Om exact te zijn: Met een afgekoelde installatie zet ik de thermostaat aan. Dan springt de keteldruk van 1.4 naar 1.8 om vervolgens geleidelijk op te lopen tot 2.4. Beneden, op het laagste punt in de installatie, is de druk 0.5 hoger; oftewel 2.9 bar als de ketel op 2.4 zit.

Handleiding van de ketel zegt dat bij het vullen de druk 1.5 tot 2.0 mag zijn, maar er staat niet bij wat de verhoging van de druk mag zijn tijdens het verwarmen. (Of als dat uberhaupt de bedoeling is). Het betreft een HR ketel uit 2006 en een 18-liter expansievat (vermoedelijk even oud als de ketel). Met het tikken op het expansievat hoor ik een minimaal verschil tussen onder en boven. Maar geen idee of het voldoende is om aan te geven dat het vat nog goed is (verder nul ervaring hiermee).

Is er bijvoorbeeld een andere manier om het expansievat te testen? Of is het eigenlijke drukverschil tussen koud en warm zoals het hoort?

Alle hulp is welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat die druk beneden hoger is lijkt me vrij logisch. Daar drukt immers de hele installatie vanaf boven op. Ben geen expert maar lijkt me wel aannemelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:53
Klopt idd dat ie beneden hoger is. 1bar is ongeveer 10 meter

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Topicstarter
Dat gedeelte was me eerlijk gezegd al wel duidelijk, maar toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:37
Maar, wat je zegt, de druk die oploopt bij stijging van de temperatuur klopt niet. Daar is juist het expansievat voor. Zo'n ding kost ook maar €25,- ofzo en gaan regelmatig stuk. Ik zou zeggen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Topicstarter
Je hebt gelijk. Vervangen is inderdaad niet heel prijzig.

Uiteraard ben ik nog steeds wel heel benieuwd of het vat daadwerkelijk stuk is. Wat ik overigens gedaan heb is de aanvoertemperatuur van 90 naar 60 graden celsuis verlaagd. (Verwarming van de gewenste ruimtes in huis blijft in orde). Nu is de druk in de ketel maximaal 1.8 bar.

Als het expansievat inderdaad stuk is, zou het dan niet zo moeten zijn dat de druk veel explosiever verandert? Ik lees op internet namelijk verhalen dat de druk dan richting 3.0 zou moeten gaan en overdrukventielen in werking treden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:16
De onderkant van het vat moet hol klinken (is gevuld met lucht/stikstof). Zit er ook een ventiel op, als je die even kort indrukt dan mag er geen water uit komen. Of de voordruk is te laag.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Hoe is het nu verder met het vat? Heb je die vervangen? Ik heb exact hetzelfde, de ketel gaat van 1.2 naar 2.2 bar (koud,warm), de meter van het vulpunt loopt van 1.7 naar 2.2 toe.

Ik hoor dof en helder geluid bij het vat...

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Topicstarter
ByteMe_ schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:08:
Hoe is het nu verder met het vat? Heb je die vervangen? Ik heb exact hetzelfde, de ketel gaat van 1.2 naar 2.2 bar (koud,warm), de meter van het vulpunt loopt van 1.7 naar 2.2 toe.

Ik hoor dof en helder geluid bij het vat...
2.7 bedoel je?

Om eerlijk te zijn heb ik het nu gelaten voor wat het is, aangezien het hele systeem prima werkt verder. Ik heb me meer bezig gehouden met waterzijdig afstellen (zie ook het CV-tuning topic).

Mocht het verergeren of anders problemen veroorzaken, kan ik altijd nog het vat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Nope 2.2, op de hoogste druk zijn de meters gelijk.

Ik heb het bij mij ook al een poos, maar ook vanwege het feit dat monteurs van Feenstra hadden lopen kl&^tviolen vorig jaar en pas na meerdere keren langskomen zagen dat een branderautomaat stuk was (terwijl er foutmelding was) ga ik daar niet zo snel weer naar lopen bellen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Kan het niet zijn dat er toch nog wat lucht in je systeem zit? Lucht zet veel meer uit dan water als het warm wordt, dus dat zou het grote drukverschil kunnen verklaren.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

EMP schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:00:
Kan het niet zijn dat er toch nog wat lucht in je systeem zit? Lucht zet veel meer uit dan water als het warm wordt, dus dat zou het grote drukverschil kunnen verklaren.
Juist niet, water is niet samendrukbaar en (grote)luchtbellen vangen drukverschillen op. Juist als er geen lucht in het systeem zit (bv in de vorm van een expansievat) schiet de druk enorm omhoog als de temperatuur oploopt. Het uitzettende water kan dan immers nergens heen

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 10-01-2017 15:37 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 12:22
Een vat kan je controleren door de voordruk te meten (0,5/1,0 staat op het vat), en installatie leeg laten lopen en vat demonteren en het membraam ervan te controleren. Maar ga er maar vanuit dat het vat defect is aan de hand van jullie omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-06 19:21
Maar wat zijn normale drukverschillen?

Moet je expansievat alles zo opvangen dat je geen druk verschil ziet? Of is 0,5 bar in koude toestand en warme toestand bijv heel normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Een beetje verschil is heel normaal, kan gewoon niet anders tenzij er ergens een lek zit, maar bij teveel moet je uitkijken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1