CV ketel en vloerwerwarming afstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartLg
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-04-2023
Hoi Allemaal,

Help! :|

Mijn eerste post, maar ik heb me hier inmiddels al helemaal suf gelezen. Wel zit ik nog steeds met het volgende punt. Eerst even een situatieschets:

- jaren 50 hoekwoning, niet goed geisoleerd, ca. 105 vierkante meter

- benedenverdieping (woonkamer, keuken, gang) en badkamer op eerste verdieping met vloerverwarming in de cementdekvloer (40 to 45 vierkante meter in totaal). Op eerste verdieping washok, 2 slaapkamers met radiator. Dan nog een radiator op zolder.

- Vaillant hrSolide 9-24 kw en 30-85 (?) graden celsius op zolder.

- VV-pomp van Therminon met 6 groepen (deze dus, maar met extra groep): https://www.warmteservice...f-A-label-pomp/p/33053357

- bij de ketel wordt de aanvoer direct gesplitst:
- aanvoer naar washok en slaapkamer met respetievelijk hele kleine en flinke radiator
- aanvoer naar slaapkamer en zolder (2 radiatoren) en VV-pomp

- Volta/Essent had ketel eerst afgesteld op 40 graden en 9 kW, en melde daarbij wel dat ik een radiator open moet laten. Ik heb toen gekozen voor die (kleine) op het washok. Dus, aan de andere kant van de CV-ketel aanvoer dan de pomp. Ook heeft hij de knop van de pomp op 40 gezet, want "de vloerverwarming moet echt niet warmer worden dan 40 graden".

- De stookt nog geen 3 seconden, omdat de CV ketel denkt dat het hele systeem vrijwel direct op 40 graden is. Voltamonteur heeft hem nu ingesteld op 50 graden en 10 kW. Met de knop van de vloerverwarming op 40 draait en een extra radiator half open (niet aan aanvoer kant VV-pomp) draait hij dan een dikke 2 minuten. Logisch, denk ik, want de pomp slikt die 50 graden nu helemaal niet.

- Momenteel heb ik (met de CV-aanvoer op 50 graden en 10 kw) de thermostaat van de pomp opengezet, dus hij slikt nu ook temperaturen hoger dan 60. Nog steeds anderhalve radiator open. Nu draait hij iets langer (dikke 7 minuten), en temperatuur in verdeelbak (VV-aanvoerleidingen) wordt dan 37 graden [op de pomp, niet het hele systeem] en zakt snel weer terug richting 30 bij afslaan CV. De VV-afvoer voelt na de genoemde 7 minuten iets warmer dan lauw, zeker niet warm te noemen.

Eindconclusie is: Hij slaat overdag om de 10 minuten aan, en stookt dan een minuut of ongeveer 2-3 minuten op 50 graden bij 10 kw, 7 minuten als ik de VV-pompthermostaat helemaal open zet. Er is voortdurend voldoende warmtevraag van de thermostaat in de woonkamer.

Zo veel variabelen... niet te doen. Maar goed, toch probeer ik wat vragen te stellen:

1 - Ik denk dat het doel zou moeten zijn een graad of 30 in het hele VV systeem. Gaat me dat lukken met de huidige instelling? (50 graden bij 10 kw met de thermostaat van VV-pomp open?). Liefst wil ik dat de ketel op laag vermogen lekker stabiel draait, denken jullie dat dat realistisch is met de inrichting van het verwarmingssysteem zoals dat nu is?

2 - De pomp mengt vv-afvoer met cv-aanvoer. Correct? Is 40 op pompthermostaat dan een goede keuzen? Ik denk van niet, omdat het totaal zo nooit warm genoeg gaat worden.

3 - waarom kun je de CV instellen op een 40-graden aanvoer, maar kapt hij er direct weer mee. Is het een te zware ketel; kan hij met dergelijk lage waarden niet omgaan? Over een jaar of anderhalf loopt het huurcontract voor deze af, en komt er sowieso een nieuwe. Misschien eerder, als dat nodig is om het in huis fijner te hebben.

4 - Hebben jullie in het algemeen tips? Thermostaat op pomp verder openzetten bijvoorbeeld? Of moet ik de VV-pomp sneller laten pompen? Of moet ik misschien een radiator in de aanvoerlijn van de VV-pomp aanzetten laten meedraaien? Uiteindelijk zal dat sowieso gebeuren, omdat de radiator van de 'master bedroom' in de aanvoerlijn van de VV-pomp zit. Of moet ik juist iets heel anders doen, zoals de CV op 60 zetten met hoge kw, en de VV-pomp flink laten draaien (staat nu op stand 1 van 6).

Hopelijk kunnen jullie me iets wijzer maken. Alvast ontzettend bedankt voor het uitlezen van deze vraag :)

Groet en dank,
Bart

[ Voor 0% gewijzigd door BartLg op 13-11-2016 17:24 . Reden: Tikfouten eruit ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartLg
ik lees deze reactie nu voor de derde keer, en heb zo een donkerbruin vermoeden dat het ook op mij van toepassing is:

Ray in "Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden"

Met andere woorden, moet ik gewoon hoge aanvoer temp (60 graden) en de CV meer kw geven (hoeveel?) of de VV-pomp meer snelheid meegeven? Of allebei?

Lijkt me dat andere radiatoren dan uit zouden kunnen, niet?

Als ook VV-pomp omhoog moet, heb de indruk dat ik dan het beste ook een sensor op de vloerverwarming kan zetten, zodat die alleen aan springt bij aanvoer van de CV. (al e.e.a. over gelezen in andere topics)

Ik zou jullie reacties ontzettend op prijs stellen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Welkom op Tweakers :)

Begin eens met de topicstart van Gas besparen door middel van CV tuning deel II door te lezen, zodat je de materie beter in de vingers hebt. Waarschijnlijk worden een hoop zaken je dan al wel duidelijk. Normaal gesproken zou ik je topic overigens sluiten, omdat de meeste van je vragen in dat genoemde topic al wel behandeld zijn. Maar omdat er in jouw situatie ook vloerverwarming bij zit is het wel een wat lastiger vraagstuk dan een installatie met alleen radiatoren en laat ik hem open.

Zorg ook dat je een IR-thermometer aanschaft (tientje op eBay) zodat je harde cijfers hebt als je iets wilt onderbouwen met een meting die je gedaan hebt.

Wat nog wel het meest belangrijke is, is dat je je verbruik gaat bijhouden op www.mindergas.nl
Op die manier kun je zien of het aantal m3 per graaddag (staat uitgelegd in genoemde topic) ook wijzigt. Die waarde is een soort variabele die voor elke woning/installatie anders is. Als je aan je systeem gaat tunen dan kun je aan die waarde zien of het effect heeft gehad (positief of negatief). Alleen kijken naar het aantal verstookte m3 zegt helemaal niks, het kan de ene week veel kouder zijn geweest dan de andere.

P.S. Kijk ook eens of het interessant is om een pompschakelaar aan te schaffen voor de pomp op je vloerverwarmingverdeler: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 13-11-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 17:26
Heeft het vroeger wél gefunctioneerd?
Het eerste wat me opvalt is dat op advies van de monteur er altijd een radiator open staat. Zet die eens dicht en kijk dan of het een beter gedrag van de VV geeft. Je bent dan de kortsluiting tussen aanvoer en retour kwijt. De VV-verdeler staat eigenlijk altijd open en daarmee heb je zo'n bypass niet nodig. Ik verwacht dat de temperatuur van de VV oploopt, maar of dat voldoende is om het huis warm te krijgen, kan ik niet zien. Weet je hoeveel meter slang er ligt en met welke HOH?
Met de afgelopen koude dagen heb je waarschijnlijk meerdere radiatoren opengezet(?) Ik leest niets wat het gedrag toen was.
Met een aanvoertemperatuur van 40 graden ga je waarschijnlijk je radiatoren niet warm krijgen. Dus mijn advies zou zijn om de aanvoertemperatuur van de ketel te verhogen. De vloerverwarmings thermostaat (die op de verdeler) laat je op 40-50 graden staan, dan komt er geen 60 graden in je vloer.
En meten wat er gebeurt.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartLg
Dank voor de berichten totdusver. En dank voor het niet sluiten. Omdat ik niet goed wist waar ik (opnieuw) moest beginnen met uitleggen, heb ik zelf nog e.e.a. gelezen en aangeklooid...

Er komt nog veel meer bij kijken, zie ik al. Inmiddels heb ik ook aan de voetventielen van de radiatoren looen draaien, na gelezen te hebben over waterzijdig inregelen. Nog zonder meetapparatuur overigens, meer op gevoel: is retour significant kouder dan aanvoer.

Inmiddels draait de vloerverwarming beter. Het is overigens een nieuwe situatie na verbouwing in een nog-niet-heel-goed geïsoleerd hoekhuis. Maar, temperatuur in woonkamer komt mooi op 19,5 en vloer voelt prettig warm als hij maar een tijdje draait. Inmiddels ook de eco pump switch (die groene) aangeschaft.

Uiteindelijk was een probleem dat ik de VV-pomp op minimaal had staan waardoor de warmte nooit de woonkamer haalde [punt 4 hierboven dus]. Staat nu op max. aanvoertemp uit cv ergens tussen 52 en 60 op 12 tot 15 kw.... nog even zoeken hoe ver ik kan gaan.

Nog steeds (in het algemeen) vraag ik me af hoe het zit met puntje 3 hierboven: zonder radiatoren open loopt de cv ketel bij 50 graden en 10kw maar één tot enkele minuten. Warmtevraag is er genoeg, cv geeft heet (auw!!) water en retour uit vloerverwarming is net niet koud. Hoe kan het nou dat de cv op een hogere temperatuur langer en stabieler draait? Zolang er warmtevraag is, de cv de warmte kwijtkomt, en de retour gewoon koud is, moet ie toch in ieder geval wat langer dan 2 minuten aan een stuk door warmte geven, of snap ik helemaal niets van hoe de ketel werkt?

met enkele langzaam doorstromende radiatoren (voetventielen ver dicht, omdat er anders te snel veel warmte retour komt bij cv) open draait hij op 50graden en 10kw een stuk langer. moet ik bij gebruik van alleen de pomp nog minder kw meegeven? kan hij zijn vermogen niet kwijt met alleen vloerverwarming aan? (edit: de VV-pomp heeft een ingebouwde bypass; het water stroomt dus via retourbak VV-pomp terug naar ketel. pomp slaat wel aan voordat deze retour warm is)

specifiek: ik denk dus dat ik meer moet leren over de parameter instellingen van de cv ketel, wat die parameters exact betekenen om zo te achterhalen waarom hij op welke momenten afslaat, of juist stabiel draait.

Ik begrijp dat jullie harde cijfers moeten/willen hebben, maar kan er niet echt dagen aan gaan besteden. Dus, als dat hier niet past: even goede vrienden :-)

[ Voor 3% gewijzigd door BartLg op 06-12-2016 00:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 10:29
Klopt, ik had ook vaak anti-pendelstand, na verlagen van VV pomp naar stand 1, CV pomp, knijpen alle radiatoren en max CV temp van 40. De CV komt zijn warmte nu niet meer kwijt.

Opgelost door: VV pomp op stand 2, alle vv-groepen 1.5-2.2 l/min. CV pomp op minimaal 50% en rads verder open en CV max temp op 50. Thermostaat mag 40-50 graden vragen.

Dit gaat nu goed, CV kan 2-3 uur lang stoken en stopt er dan mee omdat de kamer warm is (vloerverwarming). Dus bovenstaande kan je misschien nog meer helpen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• BartLg
Bovenstaande heeft inderdaad wel iets geholpen. Eerst CV op minimaal vermogen van 9Kw (max. is 24 kw) en 50 graden, mat de VV-pomp op 100% en twee radiatoren een heel klein beetje open (voetventtielen ver dicht).

Bij 50 graden draaide de CV nog steeds niet heel lang. Nu staat hij op 52 graden, en wordt de hele woning goed warm (20,5 graden in woonkamer, als ik dat zou willen...).

Blijft: ik snap niet waarom de CV niet op 45 of 50 graden net zo goed blijft draaien. Retourwater is gewoon koud, maar toch schiet hij er telkens uit... Over anderhalf jaar een ander soort CV ketel aanschaffen?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
Wat doet de ketel als je de temperatuur en kW begrenzing uit zet? Dus zeg max 80 graden en de volle 24 kW. Niet als definitieve oplossing, maar om eens te kijken hoe e.e.a. dan reageert.
Verder zou ik me geen zorgen maken. Als de woning comfortabel warm wordt en de retour van de ketel zit in condensatie gebied (zodat de hr ketel ook als hr functioneert), dan valt er verder niet veel te winnen.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 10:29
Heb je een log programma aan de ketel? Dan kun je alle grafiekjes mooi bijhouden :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Pagina: 1