Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09-2023
Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht en zijn voor het ondertekenen van de akte naar een notaris geweest. Na het tekenen vroeg de notaris ons of wij tevens een samenlevingscontract op willen stellen. Direct hebben wij een aantal vragen beantwoord. De notaris heeft aangegeven dat een samenlevingscontract 500,- euro kost en dat hij ons een concept samenlevingscontract op zal sturen. Ons is echter niet duidelijk gemaakt dat wij met het opstellen van een concept samenlevingscontract al kosten zullen maken.

Eenmaal thuis, komen wij erachter dat een dergelijk samenlevingscontract elders voor (pak en beet) 125,- euro te verkrijgen is. We hebben de notaris vervolgens gemaild dat we er vanaf zien, waarop wij een rekening op de mat krijgen van 350,- euro.

Hoe nu verder? De notaris heeft niet aangegeven, dat wij al aan kosten zitten door het beantwoorden van een aantal vragen en het opstellen van een concept samenlevingscontract. Hij heeft enkel aangegeven dat een samenlevingscontract 500,- kost.

Graag jullie advies! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:41

Onbekend

...

Dat is dan een wijze les voor de volgende keer.
Je gaat naar iemand toe om zijn werk te laten doen (en dat gebeurt niet in zijn vrije tijd), en dan moet je niet vreemd van opkijken als je daarvoor een rekening gepresenteerd krijgt.
Je kunt eventueel dit aan de notaris aangeven dat je geen kosten had verwacht (en misschien kan hij de prijs drukken), maar ik geef je een kleine kans.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Laatst online: 13:02
Als jullie mondeling akkoord zijn gegaan met het opstellen van dit contract, dan heb je inderdaad een dienst afgenomen. Dat de levering van de dienst later plaatsvindt, is (volgens mij) niet van belang. Wel heel vervelend als dat zo is, maar weinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De kosten gaan hem niet zitten in het finaliseren van een concept. Dat concept is natuurlijk de grootste klap. Vind het erg naïef om maar aan te nemen dat er geen kosten aan zouden zitten aan een opdracht om een concept op te stellen. Beide partijen hadden hier uiteraard beter moeten communiceren, maar nul kosten verwachten is gewoon niet reëel imho.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik snap de reacties hierboven niet. Als er niet aangegeven is dat er kosten aan verbonden zijn en daarmee ingestemd is, dan kun je niet achteraf ergens mee komen.

Mocht het een enkele factuur zijn voor het huis en het concept contract dan zou ik alleen het huisdeel overmaken en schriftelijk de notaris op de hoogte stellen dat er geen schriftelijke dan wel mondelinge overeenkomst was wat betreft enige kosten voor het maken van een concept contract.

[ Voor 50% gewijzigd door |sWORDs| op 13-11-2016 16:17 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ten eerste is het inderdaad al een wijze les. Bovendien hadden wij van te voren natuurlijk even een kosten vergelijk kunnen doen op internet. Echter vindt ik 500,- euro voor een "basic" concept samenlevingscontract wel belachelijk duur en is 350,- euro voor een vragenlijst van een kwartiertje al helemaal belachelijk natuurlijk.

Dat er kosten aan verbonden zijn kan ik me wel indenken, maar zulke kosten? Bestaat er een kans dat ik hier nog enigszins een betere prijs uit kan halen? Zo ja, hoe?

Het doet me nogal pijn, dat onwetende mensen op deze manier altijd de volle pond zullen betalen en dus niet redelijkerwijs hierover geïnformeerd worden. Dit zal ongetwijfeld vaker voorkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Baaaaas op 13-11-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 18:14
Ligt eraan wat de omstandigheden zijn. Wat voor vragen zijn dat geweest? Naam adres woonplaats of meer? En heb je direct bij thuiskomst gemeld dat je er vanaf ziet? En wanneer heeft de notaris dit bevestigd en de rekening gestuurd? Als dit in je voordeel is dan kun je er denk ik nog wel wat mee. Begin dan met een neutraal telefoontje.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
Dit waren de gebruikelijke vragen om een volledig samenlevingscontract op te stellen, dus niet enkel NAW.

Wij hebben verder ook geen opdrachtbevestiging gegeven. Ook hebben wij aangeven dat we over een aantal punten nog moeten nadenken.

Ik heb reeds gebeld met de notaris, hij gaf aan dat hij dat beter had moeten communiceren. Later heb ik een mail gestuurd dat wij er vanaf zien, waardoor de vervolgafspraak niet is doorgegaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Baaaaas op 13-11-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

500 euro vind ik eerlijk gezegd niet goedkoop, maar zeker ook niet schrikbarend duur. Die 125 euro is voor een Hema-samenlevingscontract en volgens mij heb je daar vrij weinig te kiezen. Bij maatwerk waar je voor gekozen hebt gaat zo'n concept meerdere keren heen en weer, zodat je precies vastlegt hoe jij het wil.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 699209 op 13-11-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baaaaas
Die van de HEMA zou bijvoorbeeld al voldoende zijn. 375,- euro verschil vindt ik dan ook schrikbarend.

[ Voor 19% gewijzigd door Baaaaas op 13-11-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Vergeet niet dat je bij de HEMA en vergelijkbare internetvarianten alles precies digitaal moet invullen. Nu heb je in een mail of op papier een vragenlijstje beantwoordt die de notaris zelf handmatig in het contract heeft moeten zetten. Die tijd moet je ook betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:39
Wat als je wel akkoord was gegaan, was het dan 350 + 500 euro?

Bij financiële instellingen heb je ook vaak van dit soort trucjes. Zoveel onduidelijkheid over de prijs.
Als hij de indruk heeft gewekt dat het gratis was zou ik het echt niet betalen. Jullie waren er met twee personen en hij was alleen, dus als er niks op papier staat en het moet uiteindelijk voorkomen sta je wel sterk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:39
Is het trouwens dat je enkel om de prijs niet akkoord wil gaan?
Leg dan de situatie uit en stel voor dat je voor 350 euro wel het samenlevingscontract wil. Allebei een beetje leergeld betaald, maar niemand wordt er ongelukkig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom blijft iedereen zeggen dat de TS leergeld moet betalen? Op grond waarvan? Er is gewoon geen overeenkomst.
De notaris is ondernemer en 'de professional', als hij werk verzet zonder (eventueel modeling) geaccepteerde offerte is dat zijn bedrijfsrisico welke hij aanvaard heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 13-11-2016 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

|sWORDs| schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:28:
Waarom blijft iedereen zeggen dat de TS leergeld moet betalen? Op grond waarvan? Er is gewoon geen overeenkomst.
De notaris is ondernemer en 'de professional', als hij werk verzet zonder (eventueel modeling) geaccepteerde offerte is dat zijn bedrijfsrisico welke hij aanvaard heeft.
Dit is toch het zelfde als ik aan een snackbarhouder vraag of hij twee patat met heeft + 1 kroket?
Er wordt dan ook niets over een prijs geroepen maar hij legt wel meteen wat patat in de frituur. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Onbekend schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:37:
[...]

Dit is toch het zelfde als ik aan een snackbarhouder vraag of hij twee patat met heeft + 1 kroket?
Er wordt dan ook niets over een prijs geroepen maar hij legt wel meteen wat patat in de frituur. :Y)
Nee, dat is een gebruikelijke manier van bestellen.
Een beter voorbeeld:
Ik vraag een aannemer om een ontwerp en offerte, er is niet afgesproken dat hij er iets voor krijgt, maar stuurt toch een factuur.

Bij een overeenkomst dient de prijs duidelijk te zijn en moet de wil uitgesproken zijn deze te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Nou ja, er is hier duidelijk niet goed gecommuniceerd over prijs en dienst. Risico Voor De ondernemer, ja en nee. Een goed gesprek en Goede Wil komt vaak verder. De notaris geeft waarschijnlijk meer service en waarde, tenminste dat kan zijn meerprijs (en meerwaarde) verklaren. Lijkt me (als ondernemer), zeker als beaamd is dat er niet goed Over De prijs gesproken is een Goed startpunt om samen een overeenstemming Te krijgen. Waarom zie je bijvoorbeeld af Van de dienst? Is dat puur prijs is daar wellicht iets Over af te spreken nu nog.

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Baaaaas schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:14:
Echter vindt ik 500,- euro voor een "basic" concept samenlevingscontract wel belachelijk duur en is 350,- euro voor een vragenlijst van een kwartiertje al helemaal belachelijk natuurlijk.
Vooraf vond je het blijkbaar niet zo duur, en achteraf (na gezocht te hebben) vind je het plots te duur. 8)7

Maar goed, wat iedereen al zei: lesson learned

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:24
Meestal zijn die concepten overigens standaard concepten die ze zo uit de kast trekken. NAW gegevens invullen, aanvinken wat van toepassing is, en klaar. Doet de notaris meestal niet zelf en is een kwartiertje werk.
Maar goed, aan die wetenschap heb je natuurlijk helemaal niks.

Als je wel eens wat bij de notaris regelt, dan weet je dat een concept aanvragen betekent dat je daar opdracht toe geeft (zie bestellen-in-de-snackbar voorbeeld) en een rekening krijgt. Als je het voor de eerste keer doet, kan ik me de verbazing goed voorstellen: er is geen concrete opdracht verstrekt voor zover de klant zich dat bewust is. Ik zou met de notaris in gesprek gaan hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21
Beide partijen kunnen hier van leren, maar een mondelinge overeenkomst "maak voor mij een concept overeenkomst" is een blijft een rechtsgeldige overeenkomst. De notaris had wel kunnen inzien dat jullie weinig ervaring hadden met notarissen en hij had duidelijk aan kunnen geven wat de kosten waren.

Drank en vaak ook eten bestel ik in een restaurant meestal zonder de kaart of prijzen te zien. "Doe maar een 5 gangen verrassingsmenu met bijpassend wijnarrangement". Aperitief vooraf, fles water erbij, en lekker genieten. Ze kunnen werkelijk elk bedrag op de rekening schrijven, maar meestal is het wel in de lijn der verwachtingen ;) Zo werkt het met notarissen ook, al is de schrik soms wat groter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Bij een situatie als dit waarbij een werkzaamheid is aangevangen welke kort daarop wordt ingetrokken, is het voor zover mij bekend gebruikelijk dat slechts de verrichtte werkzaamheden in rekening worden gebracht.

Topicstarter noemt 15 minuten om een formulier in te vullen met de (kandidaat)notaris. Redelijkerwijs mag daar ook de afhandeling (15min voor email / telefoontje?) bijgerekend worden. En zo kan er nog wel iets meer bij zitten. Als het concept nog niet gemaakt is dan lijkt EUR 350 onredelijk zelfs bij notarisuurtarieven. Denken dat je voor niets weg kan lopen is ook onredelijk.

Overigens zijn notarissen in mijn ervaring juist erg correct in het vooraf specificeren van kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Als jij iemand aan het werk zet, dan kun je (natuurlijk) een factuur verwachten. In dit geval is dat kennelijk een afgeleide van de kosten van het voltooide contract. Dat komt mij niet onredelijk voor.

De redenering 'het contract als zodanig zou 500 euro kosten dus ik had gedacht dat een concept nog geen kosten met zich zou meebrengen' is ook niet fair .

[ Voor 21% gewijzigd door nare man op 14-11-2016 12:26 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:59
|sWORDs| schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:47:
[...]

Ik vraag een aannemer om een ontwerp en offerte, er is niet afgesproken dat hij er iets voor krijgt, maar stuurt toch een factuur.
Dat is imo niet vergelijkbaar, bij bovenstaand voorbeeld vraag je om een offerte. De TS vroeg niet om een offerte,hij vroeg om het eindproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:11:
Bij een situatie als dit waarbij een werkzaamheid is aangevangen welke kort daarop wordt ingetrokken, is het voor zover mij bekend gebruikelijk dat slechts de verrichtte werkzaamheden in rekening worden gebracht.

Topicstarter noemt 15 minuten om een formulier in te vullen met de (kandidaat)notaris. Redelijkerwijs mag daar ook de afhandeling (15min voor email / telefoontje?) bijgerekend worden. En zo kan er nog wel iets meer bij zitten. Als het concept nog niet gemaakt is dan lijkt EUR 350 onredelijk zelfs bij notarisuurtarieven. Denken dat je voor niets weg kan lopen is ook onredelijk.

Overigens zijn notarissen in mijn ervaring juist erg correct in het vooraf specificeren van kosten.
Bij bovenstaand stuk sluit ik me aan.

Verder voor de TS:
Neem contact op met de notaris en geef aan dat hij nimmer voor € 350,00 aan werkzaamheden kan hebben verricht in de tussentijd. Je kan aangeven dat je bereid bent om de kosten voor de gedane werkzaamheden wilt vergoeden, pak en beet zo'n 30 minuten, zoals Rukapul aangeeft.

Mocht de notaris niet toegeven, dan kan je altijd aangeven dat je een interne klachtenprocedure wilt beginnen alvorens je naar de KNB / Geschillencommissie gaat. Klinkt heftig, maar wellicht dat de notaris dan wil meebewegen.

Reviews

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:57

servies

Veni Vidi Servici

(jarig!)
naitsoezn schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:07:
De kosten gaan hem niet zitten in het finaliseren van een concept. Dat concept is natuurlijk de grootste klap.
Je bedoelt die Word template waar hij alleen nog maar de namen hoeft in te vullen???
Ik vind het sowieso een enorm overgewaardeerd beroep...
Als ik een auto van 3 ton koop kan ik gewoon naar een dealer stappen. Koop ik een huis heb ik ineens zo'n notaris nodig die me nog eens een smak geld kost maar eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Baaaaas schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:14:
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ten eerste is het inderdaad al een wijze les. Bovendien hadden wij van te voren natuurlijk even een kosten vergelijk kunnen doen op internet. Echter vindt ik 500,- euro voor een "basic" concept samenlevingscontract wel belachelijk duur en is 350,- euro voor een vragenlijst van een kwartiertje al helemaal belachelijk natuurlijk.

Dat er kosten aan verbonden zijn kan ik me wel indenken, maar zulke kosten? Bestaat er een kans dat ik hier nog enigszins een betere prijs uit kan halen? Zo ja, hoe?

Het doet me nogal pijn, dat onwetende mensen op deze manier altijd de volle pond zullen betalen en dus niet redelijkerwijs hierover geïnformeerd worden. Dit zal ongetwijfeld vaker voorkomen.
Zo heb ik 1000 euro neergelgd bij een notaris die als Eminem door het contract heenging.even uitgelegt dat rappen niet zijn werk is en dat ik het ook nog moet begrijpen wat hij zegt.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Je kunt ook aangeven dat je geen prijs stelt op volledige voorlezing van de akte als je dat zo vervelend vindt.

Dit topic overigens het bewijs dat notaris geen benijdenswaardige baan (meer) is. Iedereen wil voor een duppie op de eerste rang zitten, het mag niets kosten maar moet wel goed gebeuren, je wordt voortdurend tegen de meetlat van de 'Hema-notaris' gelegd en dan verkeren mensen ook nog in de veronderstelling dat ze verricht werk niet hoeven te betalen als ze afhaken voordat het eindproduct is opgeleverd.

[ Voor 17% gewijzigd door nare man op 15-11-2016 14:32 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Pagina: 1