Toon posts:

Vraag over freesync ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Even over Freesync: er zijn schermen die een kleine range hebben wat betreft ondersteunde refreshrates. Bijv. 40-60 hz. Betekent dat dat je slechts kunt genieten van die matige range (monitor en videokaart zetten elkaar vast in dat gebied), of betekent het dan dat freesync automatisch uitgeschakeld wordt als je kaart onder de 40hz komt of boven de 60hz?

Alle reacties

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 15:55:
Even over Freesync: er zijn schermen die een kleine range hebben wat betreft ondersteunde refreshrates. Bijv. 40-60 hz. Betekent dat dat je slechts kunt genieten van die matige range (monitor en videokaart zetten elkaar vast in dat gebied), of betekent het dan dat freesync automatisch uitgeschakeld wordt als je kaart onder de 40hz komt of boven de 60hz?
Boven de 60hz kan je een frame limiter gebruiken en onder de 40hz zal de driver de frames verdubbelen zover ik weet, hoewel dit met 2x 40 lastig gaat op een 60hz scherm.

https://www.amd.com/Documents/freesync-lfc.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Dat LFC oftewel Low Framerate Conpensation heb ik wel eens gelezen, maar moet dit dan ook weer extra ondersteund worden door een monitor? Of zit dat puur in de freesync software (videokaart drivers) die een minimum zou voorschrijven van 9 fps? Verder zou elke monitor toch freesync moeten ondersteunen, aangezien er geen hardwarematige eisen zijn bij freesync?

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-01 22:16
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 18:14:
Dat LFC oftewel Low Framerate Conpensation heb ik wel eens gelezen, maar moet dit dan ook weer extra ondersteund worden door een monitor? Of zit dat puur in de freesync software (videokaart drivers) die een minimum zou voorschrijven van 9 fps? Verder zou elke monitor toch freesync moeten ondersteunen, aangezien er geen hardwarematige eisen zijn bij freesync?
Zit in Freesync driver ingebouwd. Maar ik zou toch een scherm halen met een iets bredere freesync range.
Niet elke monitor heeft kennis van Display poort protocol en dus is niet iedere scherm geschikt voor Freesync.

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:54:
[...]

Boven de 60hz kan je een frame limiter gebruiken en onder de 40hz zal de driver de frames verdubbelen zover ik weet, hoewel dit met 2x 40 lastig gaat op een 60hz scherm.

https://www.amd.com/Documents/freesync-lfc.pdf
Bovendien zou je de framelimiter in de praktijk op 57/58 moeten zetten wegens overshoots.

Eventueel kan je je monitor hacken.
http://www.guru3d.com/new...nge-with-simple-hack.html
Je komt natuurlijk niet hoger uit dan de maximale refresh rate van je monitor.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2016 18:22 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik zou ook een monitor nemen met een wat grotere range. Freesync monitoren zijn gelukkig niet zo duur ten opzichte van het groene kamp (gsync / nvidia) dus daar wat extra euro's voor neerleggen moet haalbaar zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:28:
Ik zou ook een monitor nemen met een wat grotere range. Freesync monitoren zijn gelukkig niet zo duur ten opzichte van het groene kamp (gsync / nvidia) dus daar wat extra euro's voor neerleggen moet haalbaar zijn :)
Uiteraard, een grotere range behoort ook tot een van mijn wensen bij het uitzoeken van een nieuwe monitor. Ik ben wat dat betreft al een aantal weken aan het kijken, vergelijken & verdiepen. Het is immers een aankoop waar je al gauw 5-8 jaar tegen aan kijkt. Daarbij wil je ook een beetje futureproof zijn. En er valt nogal wat te kiezen: prijs, merk, aantal inch, freesync, refresh rate, type panel, reactietijd, wel of niet gebogen, in hoogte verstelbaar, max resolutie, contrast, ik vind het nog lastiger dan een videokaart uitzoeken. Nu blijven er dus vragen over die ik zo gauw niet kan vinden, o.a. over de freesync range en hoe dat in de praktijk werkt.

Het ideale scherm voor mij is een scherm van ongeveer 27", budget is max. €450 (of 500 voor een heeele goede die 10 jaar mee kan), en dan niet zo'n extreem brede, want dan ga ik voor mijn gevoel wat in de hoogte missen, alsof je in een kijkdoos kijkt. Een gebogen scherm lijkt me ook wel vet, maar dan moet je diep in de buidel tasten als je boven de 1080p wilt zitten. Verder is het in de hoogte verstellen wel handig en ben ik wel gecharmeerd van freesync, ik zou het gamen toch niet hoger doen dan 1080p of 1440p. Wel zou ik graag met hetzelfde scherm bijv. Netflixen op 4K. Alleen 4K schermen met een hoge refresh rate kan ik zo niet vinden. Nu maakt het me ook niks uit dat er op 4K maar een refresh rate zit van 60hz, want zoals ik al zei ben ik toch niet van plan om te gamen op 4K. De vraag is dan of de refresh rate op zo'n 4K scherm WEL wat hoger is op bijv. 1440p of 1080p (deze vraag heb ik ook in een ander topic gesteld, maar ik heb dit topic aangemaakt omdat deze vraag afweek). Maar dat hangt natuurlijk van de fabrikant af. Bij bijv. de Samsung U28E850R of U28E590DS is dat niet het geval. In die handleiding staat dat de refesh rate pas bij 800 x 600 op 75hz zit, en daar heb je natuurlijk weinig aan. Verder was bekend dat dit scherm een hele kleine freesync range heeft van enkele hz's (ik geloof 54-60 hz). Vandaar dus de vraag wat Freesync doet als de videokaart boven óf onder die range komt, aangezien daar bij dit scherm niet veel voor nodig zou zijn.
Maar het ziet er naar uit dat ik óf moet kiezen voor freesync met een refresh van 120 of 144hz, en daarbij moet kiezen voor een max resolutie van 1440p, óf moet gaan voor 4K en het tekort aan freesync voor lief nemen. Ik dacht met o.a. het Samsung scherm het beste te hebben van beide werelden, maar een freesync range van pakweg 55-60hz is wel heel klein.
Op een gegeven moment weet je het niet meer, en dan vraag je toch de praktijk: is het verschil tussen 1440 en 4K de moeite waard? of eerder een 1440p scherm met een ruime freesync range?

Als laatste heb ik ook nog even gekeken naar HDR wat ook alweer in zicht is. Maar als ik dat zo lees dan kan ik dat budget-technisch en qua videokaart prestatie-eis voorlopig nog wel uit mijn hoofd laten.

Bedankt voor de replies tot zover _/-\o_ :)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Op 27 inch is 1440p wel minimaal, 1080p vind ik daar te weinig. Ik werk zelf met 24" 1920x1200 en 25" met 2560x1440.
Pagina: 1