Videokaart kapot, of toch software?

Pagina: 1
Acties:

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10-2025
Tweakers,

Na het zelf een tijdje te hebben geprobeerd geef ik de moed zo langzamerhand een beetje op. Een vriend van me liet me een tweetal weken geleden weten dat er wat problemen met de computer waren.
Pc specs:
I5 4590 processor
Sniper B5 moederbord
8gb ddr3 geheugen
MSI R9 280X videokaart
Windows 10 64 bit

Toendertijd stond er nog windows 7 64bit op, die in één of andere safe mode (het leek wel op Windows 98 als je de startknop en pictogrammen bekeek) was opgestart terwijl Windows normaal was gestart. BF4 kon niet meer online gespeeld worden, enkel single player. Ook flikkerde het beeld af en toe (dacht dat het de monitor was, maar toen dit probleem ook met mijn monitor voorkwam vond ik dit nogal vreemd).

Ik kwam er niet uit en heb vervolgens Windows 10 64 bit via de Windows site gedownload met bijbehorende key. Deze geïnstalleerd samen met alle laatse drivers etc.
Vervolgens BF1 ook maar aangeschaft en hier begonnen de problemen weer van voren af aan. De bekende BF1 error: dxgi_error_device_hung verscheen, waardoor BF1 nog niet te spelen was. BF4 deed het gewoon, ook online.
Er leek niks aan de hand, maar kreeg vanmorgen bericht dat de pc weer kuren vertoonde. Nu komt de error "Toepassing is geblokkeerd voor toegang tot grafische hardware" Deze error komt voor bij verschillende programma's, bijv. zelfs firefox.

Zou iemand een hier een helder licht op kunnen schijnen, ik snap het niet meer. Zou de videokaart toch echt kapot zijn (vanwege dat flikkerende beeld) of toch een software gerelateerd probleem?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als Windows in Safe Mode start, dan is er al iets mis. Upgraden naar een nieuwe Windows versie doet daar niets aan.
En ja, Safe Mode is lelijk. Niet zo gek, als er geen drivers worden geladen en het systeem dus niet weet wat er voor beeld uitgestuurt kan worden, hence de extreem lage resolutie en klein kleurenpalet zonder transparantie. Verklaart ook meteen het geflikker.
En ja, online spelen in Safe Mode gaat niet, want er worden geen drivers geladen en de gehele TCP-stack is uitgeschakeld. Hence het gebrek aan netwerkconnectiviteit en daarom geen online play.

Margoed, als Windows vanzelf in Safe Mode start, is er dus wat softwarematigs aan de hand. In de regel duid dat niet op hardware problemen.

Bij gebrek aan enige vorm van voorgeschiedenis, is het nogal lastig om je te gaan vertellen wat er nou aan de hand kan zijn.
Ik zou adviseren om te beginnen met een volledig verse installatie van Windows. Hang er eventueel een tijdelijke andere hardeschijf in en koppel de bestaamde los. Dan kan je naar hartelust knutselen aan de software zonder schade toe te brengen aan de bestaande situatie.

Installeer dan eerst alle drivers voor de hardware. Haal ze direct bij de fabrikant van de website. Geen rare tools gebruiken om drivers te zoeken. Gewoon met het handje.

Mik er een virusscanner op. Er zijn genoeg gratis virussscanners, zoals Avast, AVG, Panda, Avira, etc.

Draai daarna wat benchmarking software. Geef die PC maar een flink op z'n lazer met tools zoals Prime95, 3DMark, Furmark, etc. En controleer ondertussen de temperatuur van de onderdelen met een tool zoals Speedfan. Is dat allemaal goed, en krijg je geen rare dingen, dan weet je in ieder geval dat de hardware (waar onder de videokaart) in orde is.

En ga dan pas uitbouwen met andere software. De PC is blijkbaar niet van jou, dus laat vanaf dat moment die vriend het werk maar doen. Laat hem maar installeren wat hij normaliter installeert en doet. Welke websites hij bezoekt, etc.
Dan is er vanzelf een moment te pinpointen waar het mis gaat, mocht het aan software liggen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Oelske
Bedankt voor je snelle reactie!

Allereerst hebben we de hele kast stofvrij gemaakt, wat in 1,5 jaar nog niet was gebeurd (de hoeveelheid stof in de ventilatoren viel me reuze mee)
Ik ben begonnen met een helemaal verse Windows 10 64 bit installatie.
Daarna eerst alle drivers van de site van Gigabyte + AMD gehaald en geïnstalleerd. Vervolgens ging Windows 10 zelf wat dingen updaten.
De virusscanner die we gebruikt hebben is de gratis Windows Defender, die bij Windows 10 standaard zit ingebouwd.
Qua software had die er bar weinig opstaan, enkel wat games en programma's om muziek/films af te spelen.

Alles lijkt de normale manier te zijn gelopen, aangezien ik wel vaker een nieuwe Windows 10 bij mensen heb geïnstalleerd. Totdat al die errors verschenen.

Daarom vond ik het ook raar dat het scherm nog steeds af en toe flikkerde nadat er een nieuwe Windows was geïnstalleerd, óók met een andere monitor. Vandaar dat ik begon te twijfelen of de kaart misschien kapot was. Hier durf ik geen volmondig "ja" te geven en hem een nieuwe te laten kopen terwijl daarmee het probleem misschien niet is verholpen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Is er ook een moment aan te wijzen wanneer die errors verschenen?
Had je net iets geinstalleerd of een instelling aangepast, bijvoorbeeld?

Heb je ook al geprobeerd om de geintegreerde graphics te gebruiken? een i5-4000 serie heeft een ingebouwde GPU en de meeste moederborden hebben bijpassend een scherm aansluiting (of meerdere zelfs) in het I/O shield aan de achterkant.
Om die te activeren, is het voldoende om gewoon de Radeon kaart uit de PC te halen en dan op te starten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Oelske
Nee, er is totaal geen moment aan te wijzen wanneer de errors verschijnen.
De ene keer na 2 minuten, de andere keer na 10 minuten. Niks extra's geïnstalleerd of instellingen aangepast.
Ik zal 'm eens vragen om via de geïntegreerde graphics te werken. Als dat wel zou werken, zou dan de videokaart toch het probleem zijn?

• Oelske
Draai daarna wat benchmarking software. Geef die PC maar een flink op z'n lazer met tools zoals Prime95, 3DMark, Furmark, etc. En controleer ondertussen de temperatuur van de onderdelen met een tool zoals Speedfan. Is dat allemaal goed, en krijg je geen rare dingen, dan weet je in ieder geval dat de hardware (waar onder de videokaart) in orde is.
Even een update: Bij het proberen van 3dmark al gelijk de melding "3dmark.exe is geblokkeerd voor toegang tot grafische hardware"

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
kan je de kaart niet testen in je eigen pc?

Andere voeding proberen.

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
ok hier heb ik een paar maanden mee lopen stoeien, ook bij sapphire heh.. heel veel mensen hebben hier last van.

Wat ik dus gedaan heb.

* Intel onboard GPU uitzetten in bios.
* DDU en in safe modes alles eraf wat van amd is.
* Windows 10 zelf de drivers van jouw videokaart installeren door middel van windows update.
* in Regedit moet je 2 reg's aanmaken in system/currentcontrolset/control/Grapgicsdriver/ hier moet je een nieuwe QWORD 64bit aanmaken genaam TdrDelay met als waarde 8 en TdrLevel met als waarde 0.

Even herstarten en kijken hoe het nu gaat.

Staat er in windows log even 10016 ?

Success

• Oelske
Huib_Bloodstone schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:14:
ok hier heb ik een paar maanden mee lopen stoeien, ook bij sapphire heh.. heel veel mensen hebben hier last van.

Wat ik dus gedaan heb.

* Intel onboard GPU uitzetten in bios.
* DDU en in safe modes alles eraf wat van amd is.
* Windows 10 zelf de drivers van jouw videokaart installeren door middel van windows update.
* in Regedit moet je 2 reg's aanmaken in system/currentcontrolset/control/Grapgicsdriver/ hier moet je een nieuwe QWORD 64bit aanmaken genaam TdrDelay met als waarde 8 en TdrLevel met als waarde 0.

Even herstarten en kijken hoe het nu gaat.

Staat er in windows log even 10016 ?

Success
Via de stappen die je verteld leek bf1 het te doen. Hij heeft een tijdje kunnen spelen zonder error. Totdat hij weer de error "dxgi_error_device_hung" kreeg.
Daarnaast kon die niet meer in z'n BIOS en kwam dit scherm als bureaublad:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2u6056f.jpg

Dat lijkt me ook niet helemaal de juiste bureaubladweergave :9

• Clavis
  • Laatst online: 14:07
Mijn gok zou zijn dat je videokaart het begeven heeft. Eventueel claimen voor garantie.. Anders een nieuwe :-)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Probeer eens een andere kaart als dat kan. Lijkt erop dat er iets kapot is wat te maken heeft met het 3d gedeelte. Aangezien je taakbalk wel gewoon 100% correct word weergegeven.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-01 22:16
Check eens je RAM met Memtest86 voor minimaal 12 uur. Kan ook aan je RAM liggen? Had hetzelfde probleem een aantal jaren terug met een 7950, bleek het aan RAM te liggen.

[ Voor 35% gewijzigd door polli_ op 18-11-2016 11:42 ]

• Huib_Bloodstone
  • Nu online
wat bedoel je met kon niet meer in de bios komen ? krijg je dan een foutmelding.

zie je die schermfouten ook in de bios dan ?

verwijder de TdrLevel even. om te kijken hoe het gaat

[ Voor 18% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 18-11-2016 11:48 ]

• Oelske
Normaal gesproken was de BIOS te openen met F2, maar dit werkt niet meer.
Er zijn geen schermfouten meer opgetreden sinds ik die foto heb geüpload, dus het is niet constant.

Ik zal 'm even vragen om die memtest86 te draaien. Moet dat echt zo lang?

• Huib_Bloodstone
  • Nu online
Kan je rendering ook uitzetten in de bios. toevallig net iemand geholpen die hetzelfde heeft, multiview en optie rendering uitgezet.

• Oelske
Na een tweetal maanden gewoon weer te hebben gespeeld (met af en toe een vastloper) geeft de pc ineens zwart beeld.
Er is niks meer te zien behalve "no video". Vervolgens de videokaart in het 2e moederbord slot geprobeerd, en het beeld keerde tijdelijk terug. Na het opstarten van Battlefield liep die weer vast, en kwam het beeld niet meer terug (weer "no video")
De videokaart zelf ook in een andere pc geprobeerd, en gaf gewoon beeld.

Nu heb ik een andere videokaart erin gehangen, en deze gaf óók geen beeld.
Zou dan toch het moederbord naar de knoppen zijn?
Pagina: 1