Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

mini-pc / barebone voor win10 + kodi

Pagina: 1
Acties:

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De situatie:
Zotac zbox AD04 in de huiskamer. Openelec erop. Speelt eigen content prima af. Hoge WAF. Een groot nadeel: geen spotify, geen netflix.

De test:
Rondslingerende 2.5 inch hdd gepakt, windows 10 gedownload (voor de volledigheid: dat kan legaal, er staat nu alleen in beeld dat ie nog niet geactiveerd is). Spotify installeren, kodi installeren, zorgen dat beiden vanzelf starten. Access tot kodi, access tot spotify, via de browser tot netflix. So far so good. Er natuurlijk een grote maar: T R A A G. Booten is van secondes (openelec) nu minuten geworden. In windows 10 duurt alles lang (bijvoorbeeld browser openen, settings openen).

Het plan:
De sint is weer in het land, tijd voor een kado voor mezelf. Een nieuw kastje, maar dan 1 die sneller is. Idealiter boot ik net zo snel als openelec (je moet hoog inzetten). Mag barebone zijn, of met hdd/geheugen/os al preinstalled, net wat goedkoper is (ik vermoed barebone).

De eisen:
Nu wordt het wat lastiger, want de pricewatch lijkt niet echt te kunnen filteren op wat ik wil.

- Ik wil bijvoorbeeld tot en met 1080p materiaal vloeiend af kunnen spelen, nu en in de toekomst. CPU moet dus snel genoeg zijn om eventuele codecs die niet hardwarematig ondersteund worden dan via de CPU af te handelen. In de pricewatch zijn de opties qua CPU bijna oneindig. Een beetje richting over welke series ik wel/niet verder zou kunnen onderzoeken zou fijn zijn.
- Idealiter met CEC ondersteuning, hoewel dat geen must is.
- Idealiter passief gekoeld, gezien de formfactor zijn het anders toch altijd kleine ventilators die je als het stil is toch wel hoort.
- SSD met minimum capaciteit 250 GB
- Snelle boottijden, laten we zeggen uiterlijk binnen 60s helemaal startklaar, inclusief spotify/netflix.
- Buiten muziek / film / series geen eisen.
- Beperkte afmetingen. Mijn zotac Zbox AD04 is de bovenlimiet
- Geen eisen aan merk.
- 1 HDMI uitgang is zo'n beetje alles wat ik nodig heb

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-11 16:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Ik zou bijna willen zeggen: wacht nog even op Kaby Lake. Je zou namelijk kunnen kijken naar een Intel NUC. Dan heb je een klein, zuinig systeem. Kaby Lake zal vooral met afspelen van video een verbetering zijn t.o.v. de huidige lijn. Codecs zijn daar een voorbeeld van.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
AMD Dual-Core Processor E-450
In vergelijking daarmee is een recente Celeron al een flinke upgrade. Zit in je Zotac ook nog een normale HDD?

Deze bijv:
http://www.fanlesstech.co...yte-apollo-lake-brix.html

[ Voor 20% gewijzigd door wagenveld op 13-11-2016 12:11 ]

• nietorigineel
  • Niet online
Wolvganger schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:16:
Ik zou bijna willen zeggen: wacht nog even op Kaby Lake. Je zou namelijk kunnen kijken naar een Intel NUC. Dan heb je een klein, zuinig systeem. Kaby Lake zal vooral met afspelen van video een verbetering zijn t.o.v. de huidige lijn. Codecs zijn daar een voorbeeld van.
Kaby lake lijkt me voor mij wat overkill, volgens mij vooral van nut voor 4K support, voor mij is de komende jaren 1080 prima.
wagenveld schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:08:
[...]

In vergelijking daarmee is een recente Celeron al een flinke upgrade. Zit in je Zotac ook nog een normale HDD?

Deze bijv:
http://www.fanlesstech.co...yte-apollo-lake-brix.html
Apollo lake is voor mij waarschijnlijk interessanter, ook uitgebreidere video support, maar meer gericht op low end (full HD), en passief gekoeld. Nog even wachten op beschikbaarheid geloof ik, de nummers die ik gevonden had voor apollo lake vind ik nog niet terug in de pricewatch

Is er overigens nog enige logica in de nummering van celeron/pentium? er zijn zowel hogere nummers als lagere nummers voor oudere generaties? Core i kan je aan het eerste getal de generatie aflezen, dat werkt toch fijner.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hou wel even in de gaten of Apollo uitkomt in een mini-systeem met de mogelijkheid tot M2/PCI-E voor je drive. Zo niet, dan is Kaby Lake mogelijk interessanter; de i3-7100U verbruikt "maar" 20% meer dan een Apollo maar heeft meer opties op de moederboards en iets meer power (zeker voor de langere termijn) als je 1080/2160p en/of H265 wil gaan afspelen.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat juist voor een mini / HTPC het erg fijn is om een snelle (maar iets duurdere) SSD te hebben. Het booten/resetten van je machine moet seconden duren en geen minuten ongeacht het OS. Zelf heb ik nu nog Windows 7 op een oudere BRIX met mSATA SSD maar ook die start (cold boot) in 10 seconden naar Kodi.

Even ter info; ook 1080p-materiaal is te vinden op bitrates van meer dan 20Mbps (alhoewel mogelijk overbodig). Dan vind ik het fijner/beter om een paar tientjes extra uit te geven voor een CPU met meer threads, meer alloceerbaar geheugen en meer output-opties.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nietorigineel
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:19:
Hou wel even in de gaten of Apollo uitkomt in een mini-systeem met de mogelijkheid tot M2/PCI-E voor je drive. Zo niet, dan is Kaby Lake mogelijk interessanter; de i3-7100U verbruikt "maar" 20% meer dan een Apollo maar heeft meer opties op de moederboards en iets meer power (zeker voor de langere termijn) als je 1080/2160p en/of H265 wil gaan afspelen.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat juist voor een mini / HTPC het erg fijn is om een snelle (maar iets duurdere) SSD te hebben. Het booten/resetten van je machine moet seconden duren en geen minuten ongeacht het OS. Zelf heb ik nu nog Windows 7 op een oudere BRIX met mSATA SSD maar ook die start (cold boot) in 10 seconden naar Kodi.

Even ter info; ook 1080p-materiaal is te vinden op bitrates van meer dan 20Mbps (alhoewel mogelijk overbodig). Dan vind ik het fijner/beter om een paar tientjes extra uit te geven voor een CPU met meer threads, meer alloceerbaar geheugen en meer output-opties.
Een paar tientjes extra uitgeven voor een i3 is op zich geen probleem, al lijkt het als ik naar bijvoorbeeld intel NUCs kijk wel om wat meer dan een paar te gaan.

10s cold boot naar Kodi zou zeker snel genoeg zijn voor mij, dat ben ik nu ook kwijt maar dan met openelec. Maakt een M2/PCI-E SSD nog echt zoveel uit t.o.v. mSATA? van 10s booten naar 8s is voor mij niet echt de moeite, ordegrootte minuten naar ordegrootte seconden is voor mij voldoende.
Pagina: 1