Hierbij een topic voor mijn eerste casemod of eigenlijk mijn eerste scratch built PC.
Al jaren is tweakers.net een van mijn dagelijkse bronnen van inspiratie en ik heb altijd genoten. Het bouwen van een geheel zelf ontworpen PC van een van de dingen die ik al jaren heb willen doen. Ik ben geen dagelijkse gamer en hou van stil en niet te flashy, dus ja wat maak je dan?
Deze machine draait 24-7 en heeft een boel aansluitingen nodig. Betrouwbaarheid is heel belangrijk, we zijn ongelofelijk druk in de zomer. Ook zou het mooi zijn als er niet veel ruimte nodig is, het is al vol genoeg in het lab.
En omdat al ons werk gebaseerd is op het quantificeren en reduceren van broeikasgassen zou het wel mooi zijn daar iets mee te doen.
Het wordt een MITX pc met een solide mobo en chipsets en liefst een beetje energiezuinig en geen ventilatoren die stof verzamelen.
Dit bord heeft 2x Ethernet (communicatie met gas-chromatograaf en communicatie met uni netwerk).
Ook zijn er voldoende COM poorten (4x) aanwezig. Verder is de DC input een pro, er is geen ATX PSU nodig, een laptop voeding blok is voldoende.
Voor de CPU zat ik te denken aan een low power i3, maar ik kon geen webshop in Canada vinden met een geschikt T model in voorraad, dus heb een gewone I3-6300 gekozen. Twee reepjes DDR4 van Kingston geven 16GB RAM en een reepje Samsung geeft 250GB SSD opslag.Ook wil ik graag een card reader om kaartjes te lezen vanuit cameras en data recorders. Dus heb een standaard 2.5" card reader besteld.
Om het mogelijk te maken om SSD te clonen en snelle off-line backups te maken wilde ik ook een 2,5" bay die van buiten te bereiken is.
Hiervoor heb ik een hotswap 2 bay drive gevonden van Startech 2x 2.5" drivebay, slechte kwaliteit! (BTW NIET KOPEN!)
Ik wil een passief gekoeld ontwerp. Met een normale processor (50Watt) betekend dat veel heatsinks.
Ik had toevallig nog een paar van deze Cree LED heatsinks liggen: CREE LED 30W heatsink bij Mouser
Zien er niet slecht uit, mooi zwart
Voor een mooi dun ontwerp wilde ik de heatsink naast het mobo, dus had heatpipes nodig om de warmte te vervoeren.
Gelukkig heeft Mouser die nu ook: Heatpipes bij Mouser
Mijn thermo dynamica is niet goed, dus heb random besloten dat 3 heatpipes de warmte gaan vervoeren naar 3 heatsinks
Nadat ik besloten had welke onderdelen ik ging gebruiken ben ik gaan spelen met de plaatsing. Ik gebruik OpenSCAD, een 3d ontwerp programma waar je je onderdelen programmeert in plaats van klikt. Doel is om alle onderdelen in een zo klein mogelijke behuizing te plaatsen.
Na heeeeel veel spelen met de onderdelen kwam ik tot het volgende: SCAD render #1 en #2

Dus dacht aan G10, een glasvezel laminaat, dit is sterk, dun en makkelijk te bewerken. Een laagje faux leer geeft het een mooie uitstraling. Maar hoe verbindt je de platen? Lassen is geen optie, lijmen wel maar is zo vies.
Heel veel later heb ik besloten om eerst maar eens te gaan spelen met wat ik al thuis had liggen: HDPE Marine board. HDPE is goedkoop plastic en is herbruikbaar, ik had een paar stukken liggen met een mooie korrel structuur dat krassen mooi verbergt.
Voor de achterkant van de behuizing (waar alle onderdelen op bevestigd worden) heb ik 1/2 duim dik (12.7mm) HDPE gebruikt, de zijkanten zijn 6.4mm dik HDPE en de voorkant is gemaakt van 3/4 duim (19.2mm) dik HDPE en 3/8 duim (9.5mm) Acrylic. Ja sorry, Canada is Metrisch, maar alle materialen hier niet.
Door het gebruik van de dikke materialen is het mogelijk alle onderdelen direct aan elkaar te schroeven zoals je met een houten kast zou doen.
Om toch maximaal gebruik te maken van de ruimte heb ik de onderdelen verzonken in de platen. Dit heeft ook als voordeel dat ze niet kunnen verschuiven.
Alle onderdelen zijn op maat gemaakt mbv mijn CNC router in de garage.
- die drie ronde heatsinks kunnen samen mooi een CO2 molecuul vormen
- de heatsinks=CO2 zitten als schoorsteen bovenin...
- dan is het ook een idee om de CO2 uitstoot van de PC bij te houden. Deze PC is rechtstreeks onderdeel van onderzoek naar het verminderen van CO2 (equivalent) GHG uitstoot.
- dus voegen we een Arduino toe die het stroom verbruik meet, bijhoudt en weergeeft op een LCD.
Dan kunnen we ook de CO2 uitstoot van de PC berekenen en weergeven...
- oww maar dan is het ook tof om op ieder moment de uitstoot van de PC weer te geven!
De LED backlight verandert van kleur afhankelijk van stroom verbruikt
Als de gebruiker bewust is van toegenoemen stroom verbuik sluit ie misschien wel een een paar onnodige tabs en besparen we met zijn allen een paar gram CO2

Ik zal zsm een paar meer fotos en videos plaatsen.
Ben erg beniewd naar jullie reacties!
Ik ga voorlopig zeker niet meer casemods doen, de hoeveelheid tijd die hier in gaat zitten is me enorm tegengevallen!
Frank
Achtergrond
Ik werk in Canada voor een universiteit, ik ben technicus en doe onderzoek aan broeikas gas uitstoten van landbouw. Een paar jaar geleden ben ik als early adopter met 3d printers begonnen. 3d printers zijn fantastisch maar ik begreep al snel dat voor mij een CNC router meer geschikt is. Voor mijn werk gebruik ik mijn zelfgebouwde CNC router een heleboel, vooral voor het fabriceren van onderdelen voor onderzoek.Al jaren is tweakers.net een van mijn dagelijkse bronnen van inspiratie en ik heb altijd genoten. Het bouwen van een geheel zelf ontworpen PC van een van de dingen die ik al jaren heb willen doen. Ik ben geen dagelijkse gamer en hou van stil en niet te flashy, dus ja wat maak je dan?
CO2 Aware
Een van onze broeikasgas analyze machines, een gas-chromatograaf, heeft een nieuwe computer nodig.Deze machine draait 24-7 en heeft een boel aansluitingen nodig. Betrouwbaarheid is heel belangrijk, we zijn ongelofelijk druk in de zomer. Ook zou het mooi zijn als er niet veel ruimte nodig is, het is al vol genoeg in het lab.
En omdat al ons werk gebaseerd is op het quantificeren en reduceren van broeikasgassen zou het wel mooi zijn daar iets mee te doen.
Het wordt een MITX pc met een solide mobo en chipsets en liefst een beetje energiezuinig en geen ventilatoren die stof verzamelen.
Onderdelen
Nodig zijn ten minste 2x ethernet en 1 of liefst meer COM poorten. Het was lang zoeken naar mijn favoriete mobo. Mijn keuze is gevallen op een board van Gigabyte dat is bedoelt voor de embedded markt: de GA-H110-TN Gigabyte H110-TN moederbordDit bord heeft 2x Ethernet (communicatie met gas-chromatograaf en communicatie met uni netwerk).
Ook zijn er voldoende COM poorten (4x) aanwezig. Verder is de DC input een pro, er is geen ATX PSU nodig, een laptop voeding blok is voldoende.
Voor de CPU zat ik te denken aan een low power i3, maar ik kon geen webshop in Canada vinden met een geschikt T model in voorraad, dus heb een gewone I3-6300 gekozen. Twee reepjes DDR4 van Kingston geven 16GB RAM en een reepje Samsung geeft 250GB SSD opslag.Ook wil ik graag een card reader om kaartjes te lezen vanuit cameras en data recorders. Dus heb een standaard 2.5" card reader besteld.
Om het mogelijk te maken om SSD te clonen en snelle off-line backups te maken wilde ik ook een 2,5" bay die van buiten te bereiken is.
Hiervoor heb ik een hotswap 2 bay drive gevonden van Startech 2x 2.5" drivebay, slechte kwaliteit! (BTW NIET KOPEN!)
Ontwerp
Dingen maken kan ik wel, maar iets ontwerpen is een heel ander verhaal. Dus ik heb me eerst maar gefocused op het fysieke ontwerp.Ik wil een passief gekoeld ontwerp. Met een normale processor (50Watt) betekend dat veel heatsinks.
Ik had toevallig nog een paar van deze Cree LED heatsinks liggen: CREE LED 30W heatsink bij Mouser
Zien er niet slecht uit, mooi zwart
Voor een mooi dun ontwerp wilde ik de heatsink naast het mobo, dus had heatpipes nodig om de warmte te vervoeren.
Gelukkig heeft Mouser die nu ook: Heatpipes bij Mouser
Mijn thermo dynamica is niet goed, dus heb random besloten dat 3 heatpipes de warmte gaan vervoeren naar 3 heatsinks
Nadat ik besloten had welke onderdelen ik ging gebruiken ben ik gaan spelen met de plaatsing. Ik gebruik OpenSCAD, een 3d ontwerp programma waar je je onderdelen programmeert in plaats van klikt. Doel is om alle onderdelen in een zo klein mogelijke behuizing te plaatsen.
Na heeeeel veel spelen met de onderdelen kwam ik tot het volgende: SCAD render #1 en #2

- de heatsinks bovenin 3x naast elkaar
- de voeding, 2x drive bay en card reader achter in de behuizing met ook POWER knop en AC, COM en VGA ingangen.
- het mobo voor in de behuizing
Bouw
Traditioneel zijn behuizingen gemaakt uit plaat metaal. Ik heb een grote hekel aan het werken met dat spul, mijn vingers ook.Dus dacht aan G10, een glasvezel laminaat, dit is sterk, dun en makkelijk te bewerken. Een laagje faux leer geeft het een mooie uitstraling. Maar hoe verbindt je de platen? Lassen is geen optie, lijmen wel maar is zo vies.
Heel veel later heb ik besloten om eerst maar eens te gaan spelen met wat ik al thuis had liggen: HDPE Marine board. HDPE is goedkoop plastic en is herbruikbaar, ik had een paar stukken liggen met een mooie korrel structuur dat krassen mooi verbergt.
Voor de achterkant van de behuizing (waar alle onderdelen op bevestigd worden) heb ik 1/2 duim dik (12.7mm) HDPE gebruikt, de zijkanten zijn 6.4mm dik HDPE en de voorkant is gemaakt van 3/4 duim (19.2mm) dik HDPE en 3/8 duim (9.5mm) Acrylic. Ja sorry, Canada is Metrisch, maar alle materialen hier niet.
Door het gebruik van de dikke materialen is het mogelijk alle onderdelen direct aan elkaar te schroeven zoals je met een houten kast zou doen.
Om toch maximaal gebruik te maken van de ruimte heb ik de onderdelen verzonken in de platen. Dit heeft ook als voordeel dat ze niet kunnen verschuiven.
Alle onderdelen zijn op maat gemaakt mbv mijn CNC router in de garage.
Ontwerp
En als niet-ontwerper komen de ideeen pas als je bezig bent:- die drie ronde heatsinks kunnen samen mooi een CO2 molecuul vormen
- de heatsinks=CO2 zitten als schoorsteen bovenin...
- dan is het ook een idee om de CO2 uitstoot van de PC bij te houden. Deze PC is rechtstreeks onderdeel van onderzoek naar het verminderen van CO2 (equivalent) GHG uitstoot.
- dus voegen we een Arduino toe die het stroom verbruik meet, bijhoudt en weergeeft op een LCD.
Dan kunnen we ook de CO2 uitstoot van de PC berekenen en weergeven...
- oww maar dan is het ook tof om op ieder moment de uitstoot van de PC weer te geven!
De LED backlight verandert van kleur afhankelijk van stroom verbruikt
Als de gebruiker bewust is van toegenoemen stroom verbuik sluit ie misschien wel een een paar onnodige tabs en besparen we met zijn allen een paar gram CO2
Voila! CO2-AWARE is born
Met 24*32*9 cm en 7L volume is ie mooi compact geworden!

Ik zal zsm een paar meer fotos en videos plaatsen.
Ben erg beniewd naar jullie reacties!
Ik ga voorlopig zeker niet meer casemods doen, de hoeveelheid tijd die hier in gaat zitten is me enorm tegengevallen!
Frank
[ Voor 1% gewijzigd door north90ty op 13-11-2016 06:45 . Reden: toevoegen fotos ]