• ViP_Frederick
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste Tweaker,

Ik heb deze week een moederbord op V&A gekocht en was er vorige avond mee bezig om alle componenten te installeren. Toen ik zag dat links boven tussen de twee Headspreaders op die 90° hoek mn headpipe was doorgesneden en bij elkaar getrokken.

Ik dacht toen verdomme wat is dit nou weer, toen heb ik verder gekeken en bedacht ik me dat de mensen van het forum mij het beste te woord konden staan voordat ik overhaast de verkoper op zijn tenen trap.

Dit betreft dit specifieke moederbord: ASRock Fatal1ty Z87 Professional
Product link: pricewatch: ASRock Fatal1ty Z87 Professional

Foto's van het ongeval...,
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/WYoiFaZiu9tuxzUcIL9PSiJTSX8vwWk7qVF8vaHZ3P_csFImabM5TFOGcaRlxBPXtUVOTlZHviZ9KVGCVHYlpcWO59QGcnjDvFN9b6gaoT3FBnehECvPkDz9TJvgGmYavw90ZbNauQpwkPIJdeda3iPqbIvU_qTT_57woNXDbuk1jJmfK60JX6HaXYQHcq-IgXbw1ZPadZL7nJCy_GkvBCXl202Na1UJ6wdHrO--rgb1hGY3-YIbtSyQu7UGdsyqc9XJw4ErNiYqPFaXrVgbiI8wuTGfX-dQWXpa5uL2-uhfKo6U2N77bB7BnXUOCLHXnuy3U0i-5ZYw3iDO8YTczbpaj9M17_ZzCrujUai9ZJSTUvXY8OkfwW04ZutyHIL-8xIPwxe3LsGelB4YCME029wDs62_vTeoWOkZHhD2bKnHECbIZY7DXgr-LXlpuztjxayXqx9ioD3S2nsotsJ9zdhFNOT8BNtygcsNzI9pr6RFWNXYdXlk5XB8Nq0Pk88zU3-NeDdVUjLshEyakwIINAZRs-uZ9GyryYM8a9gQzuNXl0vTtuE8mJSBlGSXG2MoCqRtlFp7hkZxE2-lUxa9mwl3K3DZV46dK0LtsvxjW9s=w2560-h1440-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/nILWy7SeKLsq4YqwhtMFe3AJi3j5W8exmZ-QPx6lImrFDqgjyeX5YOOVD3W2ymLr4D0gc14eIqHk1GCN5O-7KbuhBc_NThsP5QF2vPrm1bPKbzGrQdP2QJuOmAs0D_98nv5tpcPHE8wM1vRZA-MdN2JWTvpAs-N4iD-J7YShs9N1UkUv66_GF2Ykpp-KDP1L5lay1wuX-JKq4FyL7mScnLzqD7GIFVJ75EUVFMmvzqx34ltR74so5Tl58gssB7bykDB9qypC2iBHevoL-HHcDle8HXt1jXEvnyxcY3XzFtsrfKTKGRtuAouetR58_GLwrVS1Yvs9hTJbf15tHqDlJZiBPivQX3QZRF35J6JVBADv5P34rj6q5eyCsI3IMqnQ4F3Rdw129w9qiDOWaLyWcirZmU4FwqrEHf4yOlzpGHfbFcBIVv84eB6KairyGfpIVnfNIceDIT4kXjs5b79Ewffn6M254CGK22uofg93pIfiQHY1Bb5SzsASEHixvU2Ve-hbR7CHIj4SUqueT6eZKCJZWMhGA0UH1vf03Rhiij3J2Q8-NKR1jUtSAM64qXmCSK6xPgf1ja6Ta_jW9wyvqTmV8ItQCX3raO_iUz-Sn5U=w832-h1478-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/fQPT3yb-p0QIACeI5SWrnW9VAV_inlIc4norOArZY3kvm1_D2K7AWQcfOQF8e-AeUG2osBNGvgl0TOF_bM0tx8WKNuRxSroVS11gvw9NY719MIGoxoCsKoXlQO48ywjiTIM1P9S_qUbXovtEfM9gSVuBpV50OvsN8cghRIitTewFx58m44ms8s8oXWNKWHZREkGESXeil54wGB8gal1WN4D0GJK5-pfX53xRqySkUVmEzAAg_ZbomKqTasIUAUqc2r0k7-vV6S2k-YfiwmmmJ9RWBLIXzm6L1RdVpXuPWqqHsJMe5FLl-ZmdJkELq81LHtpL_c43DC0LE0az9-CT6RL9Bycg5uqh0mwDs1TonsydPaul3V0ouq-5NR5EolFPZoPJFrg9efEOSD5Hs_6-jWZy3TSOWHnm7tt3s3tdoqn-jEwE9Nw8FbKRCVof9058U5cnaRIgR09IfEbAJrd73OlbAaJ2z-vhRH9U_nkMa5Oz1flIhshNdEkWf8YxfmRoZqwiY1rEl27ONCRusR1bhzCb7ntfRJV6crneNW4IRud3kRmnqsbDItWQkXN81-qJCbEFus8W5p0am-WIQpSEyi_ioTiSOWHjxJp8N3ujGUQ=w832-h1478-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/1d2H9F_HkaBLl8kTjUiY5Z8kfMMofn3s15HN1lfxJnBz7YdBGWci_8jxgD4fNYov_MzQsILa0u5xaxza9GHMYrKk-9FoOe0VFeI1Mwae86Qv1fdcC-C4Qe1_1fY02p1JwPIZUcMjiOHAZpYwrFmLeFc8CECKEWBvlQs8lM49pQWiEL7ZT-3dHN3Vn-kt0XKAVA1F-ATre6GOO5ZqgrzzZ_afLYHGjVMmJkiMThs1M-Ft3PRqihQHSyoMmVqF65sUGin1PQe0DzrpMlaPYw7CWTBPj-lbHZsJxyerlgIKar-S2KIYapWB7vfqH5WveQoCDoEIbm-LOwZWUIxk58na16tLfn78NeEGhfXdlxT3yEMgutyQRRGf0IJLsnxOf8mj6FA6uxFPJIz6wyMn_PjmRRnfFb52obn_SutHwV5m7o_xjzIZW8mGtCak7h2CPfd-qmH1vLDBfx2YHtVxZGoY11zQ9g6VX2J50C_aI0pe49LCLLOtL9MrFWBfHI67wfLUioBKMuGIU_hY-AbzE3O-qNihyyTzj7NreB94Hbofk4Quoo0YRru8WR24zcfWGJuVckgKo-Idk-wzbV7lIjdNoiEaJDfPoaLAyKVxJFJgfaQ=w832-h1478-no

Foto van het moederbord zoals die op de marketing foto's staat,
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/5_DVtpqE9U3lje5gVYwaD_FjWi2yFx8ThVdMO5tHKKkOfLgdNmjcOs150WFM0qYSJ06Ss9Ez4-U6BJ2cgwdROLbOhLtEprkzaahbbplwXLRSl8KWsCHq37hCi8zwMDcjBF1F1rXoOrbOFcSIQyt0V5X7vQtYwSVPmqhHMZBntfSqWsn2Qr6BKT9FHFyClGqp1nMMZeh5gmJ8Fad3q2wqXYTiImf-_YPFmaIPYmZxVWQc7m0JWLm3jkZHYydh34JvJMeJWESwktRfiqGUzkzAC9CG2qmCtxVG9s6Zu914M5ATpokP9ZqqvekuStePhbmNzgkGuUKNgB3NtGoEEeYtTEzB3PB15mckw9sk-6IBxvz6LM2NXz6NBU3DMfqbnvYl3oEoMjzXxVnnCIgwa1Cq2ws3JXdicBzqemQXS-K3oT6b4S277gvDsbYjtsZaqGzIss7Lyn1SZon57zJmIlXIy6EpTfbp985I6H8Ef99fWazGPnDWzYl0jIJZx8UEwQ9PSRzYoB1mcLQBnlvVQSbiFsz-JUAKezdBxugGPH-FoX_kLdHerRtipSHWM9S240-6h2wz_Cd6xiHMz2RdfgWSns0TFay7qnXe_A8rr89ptJs=w832-h1478-no

Link naar het gedeelde google foto's album,
https://photos.google.com...zQTV3TS10TkdYdHpzSXByNTdB

Ik zou uw hulp echt heel erg waarderen!
Ik vind dit namelijk heeeel erg naar!

Mvg. Frederick

[ Voor 92% gewijzigd door ViP_Frederick op 13-11-2016 09:11 ]

The quickest way to happiness is learning to be selfless

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:54
Niet te druk om maken, waarschijnlijk merk je er in de praktijk niks van kwa temperaturen van de voltage regelaars.

Wel knap trouwens dat je zoiets kan door snijden.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lijkt me ook meer een stukje voor de "sier"
alleen als de "verkoper" het niet netjes gemeld heeft is het inderdaad minder netjes

404 Signature not found

• ViP_Frederick
popie schreef op zondag 13 november 2016 @ 00:29:
Niet te druk om maken, waarschijnlijk merk je er in de praktijk niks van kwa temperaturen van de voltage regelaars.

Wel knap trouwens dat je zoiets kan door snijden.
@Popie Ik heb het zelf gelukkig niet zo gedaan maar het moederbord zo gekocht.
Van wat ik er van weet zijn dit heatpipes waar water doorloopt en de mosfets koelt.
Maar u denkt dat dit gewoon zo kan werken?
SMSfreakie schreef op zondag 13 november 2016 @ 00:34:
lijkt me ook meer een stukje voor de "sier"
alleen als de "verkoper" het niet netjes gemeld heeft is het inderdaad minder netjes
@SMSFreakie U denkt dus dat deze pipe voor de sier is en geen functie heeft?
En nee de verkoper heeft dit niet vermeld...

[ Voor 67% gewijzigd door ViP_Frederick op 13-11-2016 00:42 ]

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:43
ViP_Frederick schreef op zondag 13 november 2016 @ 00:34:
@Popie Ik heb het zelf gelukkig niet zo gedaan maar het moederbord zo gekocht.
Van wat ik er van weet zijn dit heatpipes waar water doorloopt en de mosfets koelt.

Maar u denkt dat dit gewoon zo kan werken?

@SMSFreakie U denkt dus dat deze pipe voor de sier is en geen functie heeft?
Als er water door loopt zou ik een doekje bij de hand houden.

• ViP_Frederick
Erwin schreef op zondag 13 november 2016 @ 00:37:
[...]

Als er water door loopt zou ik een doekje bij de hand houden.
Om deze reden ben ik dus ook direct gestopt met het assembleren van mijn computer...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zou het even aan de verkoper vragen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

Een heatpipe vervoert warmte van een plek naar de andere plek. In dit specieke moederbord zit de heatpipe erop om de twee koelblokken op gelijke temperatuur te krijgen, of voor de sier. Het eerste lijkt me geen probleem, dus dan zal het wel voor de sier zijn.
Maarja, in de geval is de heatpipe duidelijk stuk, en er hoort vloeistof in te zitten. De vraag is inderdaad waar deze vloeistof is gebleven. Ik weet niet of dat over het bord is gegaan, en of zoiets slecht is voor het bord..

Gek dat de verkopende partij dit zomaar verkoopt, want dit is niet iets wat je als koper over het hoofd ziet.

[ Voor 40% gewijzigd door job op 13-11-2016 00:48 ]

• ViP_Frederick
job schreef op zondag 13 november 2016 @ 00:46:
Een heatpipe vervoert warmte van een plek naar de andere plek. In dit specieke moederbord zit de heatpipe erop om de twee koelblokken op gelijke temperatuur te krijgen, of voor de sier. Het eerste lijkt me geen probleem, dus dan zal het wel voor de sier zijn.
Maarja, in de geval is de heatpipe duidelijk stuk, en er hoort vloeistof in te zitten. De vraag is inderdaad waar deze vloeistof is gebleven. Ik weet niet of dat over het bord is gegaan, en of zoiets slecht is voor het bord..

Gek dat de verkopende partij dit zomaar verkoopt, want dit is niet iets wat je als koper over het hoofd ziet.
Ik heb dit moederbord gekocht via V&A en alles was netjes afgehandeld verkoper had een aantal 5ster reviews en antwoorden keurig.
Over deze vloeistof was ik idd ook een beetje skeptisch... Ook aangezien dit kaduuk is of het hele mobo wel werkt en niet al mijn hardware geëlektrocuteerd word.

Ik stuur u de link naar de advertentie wel.

Link naar advertentie:
*knip* dit voegt hier op dit moment niets toe.

Maar bedankt voor uw uitleg!

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 13-11-2016 11:01 ]

Verwijderd

Ik speel even advocaat van de duivel hier; op de 1e foto kun je de afwijking zien. Denkt de verkoper dat hij daarmee voldoende is ingedekt?

Kan ook zijn dat hij het zelf niet wist. Vraag het gewoon even lijkt me.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 01:07:
Ik speel even advocaat van de duivel hier; op de 1e foto kun je de afwijking zien. Denkt de verkoper dat hij daarmee voldoende is ingedekt?

Kan ook zijn dat hij het zelf niet wist. Vraag het gewoon even lijkt me.
Nee. Dat gaat niet op. De kopende partij kan bijvoorbeeld niet weten dat daar een stukje heatpipe hoort te zitten, en zeker niet met de volgende quote die de verkoper in zijn advertentie heeft staan:
Zo goed als nieuw moederbord.
Alleen uit de verpakking gehaald om te testen.
Daarnaast adverteede de verkoper met 'nieuwstaat'. Ik zou geen genoegen nemen met dit moederbord en zou mijn geld terug willen. Het doet niet terzake of die heatpipe een functie heeft of er voor de sier op zit. Het hoort er gewoon op maar het is eraf geknipt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Heatpipes op VRM's kunnen wel handig zijn, voor als je ze flink warm stookt bij een overclock bijvoorbeeld, maar het nut zal niet al te groot zijn.

De vloeistof die erin zit kan werkelijk van alles zijn, maar water, met allerlei meuk erin, of methanol lijken de meest voorkomende bij een computer. Dat je het niet ziet is omdat er maar erg weinig in zit, misschien is het er zelfs al uit verdampt.

Ik betwijfel dus of het echt kwaad kan.

Maar, mooi is het zeker niet, en dit is zeker niet een "zo goed als nieuw" moederbord.

People as things, that’s where it starts.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-01 20:06

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Plus, als er een vloeistof in heeft gezeten is het er ook uitgekomen. Dan is het dus vrij aannemelijk dat het over je moederbord is gelopen en jij straks het nakijken hebt met corrosie.

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 01:50
Zeker geen genoegen meenemen, overduidelijk gevalletje van hier een half gesloopt moederbord die ik onder het mom van zgan verkoop.
Het kan zijn dat de tweaker hem zelf ook over heeft genomen of zo heeft gekregen en het nooit opgemerkt heeft.

Gelukkig heb je de advertentie, zou de foto ook even opslaan dan kan je die ook nog mailen.

Neem aan dat jullie er verder wel uitkomen.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:48
Wanneer is iets 'nieuw', net uit de verpakking, maar heb je geen factuur eigenlijk?

• ViP_Frederick
NeutraleTeun schreef op zondag 13 november 2016 @ 06:05:
Wanneer is iets 'nieuw', net uit de verpakking, maar heb je geen factuur eigenlijk?
Nee ik heb geen factuur er bij, alleen volgens de verkoper misschien garantie via ASRock.
Als in stuur je model nummer en we kijken hoe oud die is.
Kadardar schreef op zondag 13 november 2016 @ 01:38:
Zeker geen genoegen meenemen, overduidelijk gevalletje van hier een half gesloopt moederbord die ik onder het mom van zgan verkoop.
Het kan zijn dat de tweaker hem zelf ook over heeft genomen of zo heeft gekregen en het nooit opgemerkt heeft.

Gelukkig heb je de advertentie, zou de foto ook even opslaan dan kan je die ook nog mailen.

Neem aan dat jullie er verder wel uitkomen.
Ik heb wel een goed gevoel over de verkoper. Ik koop vaker dingen via V&A en deze verkoper gaf mij wel een goed gevoel. Ik zal hem een bericht sturen en als hij eerlijk reageert dan overweeg ik het om het moederbord aan te sluiten en kijken hoe het presteert. En als hij er niet eerlijk over is dan zal ik mijn geld terug vragen.

Alvast bedankt voor jullie hulp tot nu toe.
Als jullie nog meer weten hoor ik het graag!

Mvg. Frederick

[ Voor 57% gewijzigd door ViP_Frederick op 13-11-2016 09:09 ]

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 13:40

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Zeker niet mee akkoord gaan, contact opnemen met de verkopende partij. En een regeling treffen voor eventueel terugbetaling.

• ViP_Frederick
Beste Tweaker,
Ik heb de verkoper een bericht gestuurd en nu maar afwachten hoe hij zou reageren.
Alvast bedankt voor al uw hulp! En als er nog mensen zijn die meer weten, ik hoor het graag van u!

Mvg.
Frederick

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt afhandeling met verkoper: inderdaad, als iets verkocht wordt als zijnde 'nieuwstaat' en dingen zijn kapot/ontbreken, dan klopt het niet.

Maar puur technisch: bedenk dat 99% van de frutsels op moederborden puur cosmetisch zijn. Het komt vaak zat voor dat "heatpipes" nergens thermisch geleidend mee verbonden zijn, nog vaker dat ze geen toegevoegde waarde hebben. Het is zinnig airflow langs de MOSFETs te leiden. De temperatuur tussen twee groepen MOSFETs 'balanceren' oid met een heatpipe? Onzin. Althans, functioneel. Marketingtechnisch zeer zinnig, want mensen kopen retail veel vaker borden met loze frutsels dan zonder 8)7

Als ik hier kijk naar de 'schade' lijkt het eerder dat het zwarte kapje/buitenbuis op de productfoto's ontbreekt, maar dat de 'heatpipe' zelf nooit verder doorliep dan dit, laat staan dat er enige vloeistof in zat. Ligt er niet toevallig een zwarte buis ergens in de zak, en is dit er niet stiekem gewoon bij verzenden af gevallen?

Verder geen idee wat een "head pipe" is in computertermen (zelden een cylinderkop in een PC gezien :+ ), dus titelfix: "head pipe" -> "heatpipe". En die "HELP" is nergens voor nodig. Ontschreeuwd.

Oslik blyat! Oslik!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

dion_b schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:52:Als ik hier kijk naar de 'schade' lijkt het eerder dat het zwarte kapje/buitenbuis op de productfoto's ontbreekt, maar dat de 'heatpipe' zelf nooit verder doorliep dan dit, laat staan dat er enige vloeistof in zat. Ligt er niet toevallig een zwarte buis ergens in de zak, en is dit er niet stiekem gewoon bij verzenden af gevallen?
De productfoto ziet er uit als een render.
Echte foto's zeggen meer: http://www.hardwarecanuck...rofessional-review-5.html
Je ziet daar dat de heatpipe door hoort te lopen. Althans zo was het in 2013.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 13-11-2016 11:13 ]

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-01 08:11
Enige logische reden wat ik kan bedenken, is dat de vorige eigenaar graag waterkoeling wou gebruiken.
Waarschijnlijk de heatsinks eraf geschroefd. de originele heatpipe eruit getrokken (die hoort immers zwart en/of zilver kleurig gecoat te zijn ipv naakt koper) En heeft zelf een nieuw stuk leiding erin gelegd. Met het idee om water erdoor heen te laten lopen.

Bij verkoop, alles ongedaan gemaakt enkel vergeten het originele stuk heatpipe opnieuw erin te schuiven.
Denk ik.. Misschien heeft de verkoper deze nog liggen en wellicht kan hij deze nasturen?

Ook al denk ik niet dat de thermische verschil zo enorm zou zijn minus de heatpipe.
Tenzij je van plan bent om agressief te gaan overclocken..

Verwijderd

Het moederbord mist een onderdeel en is dus incompleet. Niet accepteren. Een goede verkoper erkent zijn fout en laat het product op zijn kosten terugsturen en stort het aankoopbedrag terug. Andere mogelijkheid is een gedeeltelijke terugbetaling van het aankoopbedrag. Overleg dit met de verkoper., vraag hem welke oplossing hij voor stelt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

job schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:07:
[...]

De productfoto ziet er uit als een render.
Echte foto's zeggen meer: http://www.hardwarecanuck...rofessional-review-5.html
Je ziet daar dat de heatpipe door hoort te lopen. Althans zo was het in 2013.
Er loopt idd iets door, maar of dat een volledige koperen pijp is of niet is een tweede. Wederom, warmte verspreiden tussen twee sets MOSFETs dient geen nuttig doel.
osmosis schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:16:
Enige logische reden wat ik kan bedenken, is dat de vorige eigenaar graag waterkoeling wou gebruiken.
Waarschijnlijk de heatsinks eraf geschroefd. de originele heatpipe eruit getrokken (die hoort immers zwart en/of zilver kleurig gecoat te zijn ipv naakt koper) En heeft zelf een nieuw stuk leiding erin gelegd. Met het idee om water erdoor heen te laten lopen.
Dat lijkt me een uitermate slecht idee, aangezien die pijpen alleen voor de sier zijn en bovenal nergens heen gaan. Stilstaand water koelt beroerd.

Als ik het plaatje kijk zie ik vooral het erg dunwandige broze 'koper' dat moederbordfabrikanten gebruiken. Ik denk dat deze pijp origineel is.
Bij verkoop, alles ongedaan gemaakt enkel vergeten het originele stuk heatpipe opnieuw erin te schuiven.
Denk ik.. Misschien heeft de verkoper deze nog liggen en wellicht kan hij deze nasturen?

Ook al denk ik niet dat de thermische verschil zo enorm zou zijn minus de heatpipe.
Tenzij je van plan bent om agressief te gaan overclocken..
Als je aggressief wilt gaan overclocken wil je sowieso hele MOSFET-gebied grondig aanpakken en heatsinks thermisch ermee in verbinding stellen. Dus ongeacht wat je van plan bent te doen voegde deze pijp weinig toe.
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:31:
Het moederbord mist een onderdeel en is dus incompleet. Niet accepteren. Een goede verkoper erkent zijn fout en laat het product op zijn kosten terugsturen en stort het aankoopbedrag terug. Andere mogelijkheid is een gedeeltelijke terugbetaling van het aankoopbedrag. Overleg dit met de verkoper., vraag hem welke oplossing hij voor stelt.
Inderdaad. Linksom of rechtsom klopt uitermate weinig van het verhaal "nieuwstaat" en nog minder van de opmerking dat je allicht via de fabrikant garantie kunt claimen als stukken losgeknipt zijn. Een goede verkoper lost dit netjes op. Volgens TS staat de verkoper als goed te boek, dus hopelijk doet hij dat ook :)

Oslik blyat! Oslik!

• ViP_Frederick
dion_b schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:52:
Verder geen idee wat een "head pipe" is in computertermen (zelden een cylinderkop in een PC gezien :+ ), dus titelfix: "head pipe" -> "heatpipe". En die "HELP" is nergens voor nodig. Ontschreeuwd.
Titel is aangepast en ik had de spelfout ook al gezien alleen wist ik niet hoe ik dit moest veranderen tot vanmorgen haha. Bedankt trouwens voor uw uitgebreide toelichting!

De verkoper heeft een zeer aardig voorstel dat hij bij de persoon waar hij het moederbord ten eerste ten raden gaat om te kijken wat er mis is. En ten tweede bood hij mij aan om het volle aankoop bedrag terug te krijgen.
Hij vertelden ook dat hij totaal geen idee had dat dit zo was. hij had het enkel gebruikt om zijn oude cpu op te testen. Ik ga nu even mezelf te raden wat ik het beste kan doen een nieuw 1150 moederbord rond de €100 kopen of deze houden en afwachten wat er gebeurd. Ook ben ik er zojuist achter gekomen dat het moederbord is geleverd met maar 1 setje sata kabels terwijl er 5 bij horen te zitten.

Bedankt voor al uw hulp en ik zou u op de hoogte houden.

Gr.
Frederick

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
dion_b schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:44:

Dat lijkt me een uitermate slecht idee, aangezien die pijpen alleen voor de sier zijn en bovenal nergens heen gaan. Stilstaand water koelt beroerd.
De werkelijkheid is iets genuanceerder. In een heat pipe zit geen stilstaand water. Zie ook de wiki.
Het enig nut hiervan op een moederbord zie ik als de luchtstroom door de beide koellichamen verschillend is, wat in een behuizing best kan zijn, de warmte getransporteerd zal worden naar het koudste deel.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeronimo schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:50:
[...]

De werkelijkheid is iets genuanceerder. In een heat pipe zit geen stilstaand water. Zie ook de wiki.
Het enig nut hiervan op een moederbord zie ik als de luchtstroom door de beide koellichamen verschillend is, wat in een behuizing best kan zijn, de warmte getransporteerd zal worden naar het koudste deel.
Ik heb het niet over de originele heatpipe (waar trouwens alleen gebakken lucht in zat in dit geval :z ) maar een waterkoelaftakking die alleen maar *in* de shroud erboven steekt en er niet meer uitkomt.

Oslik blyat! Oslik!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:14

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Als ik naar de koperen pijp kijk betwijfel ik of het echt een heat pipe is. Een echte heat pipe moet een permeabele binnenmantel hebben (Engels: Wick) om verdamping te bevorderen en condensaat terug te transporteren naar de hotspot.

Zo'n binnenmantel van een heat pipe kan bijvoorbeeld van gesinterd metaal zijn gemaakt. Als ik naar de wandstructuur van deze pijp kijk dan lijkt het mij een simpele holle koperen buis. De buis is erg samengeknepen, maar de binnenmantel zou de spleet moeten opvullen, en dat zie ik op de je foto's tenminste niet gebeuren. (zie ook naar deze foto's van doorgezaagde heat-pipes: foto en foto). Merk ook op dat de wanddikte van de koperen buis op deze foto's zelf dunner lijkt dan die van de buis tussen de twee koellichamen op je moederbord.

Afgezien van wat geleidingseffecten van het koper zelf heeft zo'n koperen buis maar een minimale bijdrage aan de koeling. Ze zou alleen een onbalans tussen beide blokken wat kunnen opheffen. Van een dergelijke onbalans heb ik alleen geen beeld. Een Haswell CPU haalt voor zover ik weet maar een spanning naar binnen, VCCIN, die binnen de processor wordt omgezet naar afgeleide spanningen. Alle moederbordfases zijn dus met hetzelfde bezig. Tenzij de beide blokken een verschil in koelcapaciteit hebben ten opzichte van het aantal fases dat ze bedienen zie ik dus weinig reden voor warmtetransport. Desondanks kan het wel de originele buis zijn, kijk maar eens naar deze Hardware.Info foto's. Op deze foto's zien we voor dit bord ook glanzende buizen.

Los van alles. Als iemand aan het bord heeft gerommeld en dit niet aan je meldt, dan zou je de koop op grond hiervan terug moeten draaien of een korting bedingen. Want niet melden wat er is gebeurd is zacht gezegd niet netjes.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• ViP_Frederick
teacup schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:33:
Als ik naar de koperen pijp kijk betwijfel ik of het echt een heat pipe is. Een echte heat pipe moet een permeabele binnenmantel hebben (Engels: Wick) om verdamping te bevorderen en condensaat terug te transporteren naar de hotspot.

Zo'n binnenmantel van een heat pipe kan bijvoorbeeld van gesinterd metaal zijn gemaakt. Als ik naar de wandstructuur van deze pijp kijk dan lijkt het mij een simpele holle koperen buis. De buis is erg samengeknepen, maar de binnenmantel zou de spleet moeten opvullen, en dat zie ik op de je foto's tenminste niet gebeuren. (zie ook naar deze foto's van doorgezaagde heat-pipes: foto en foto). Merk ook op dat de wanddikte van de koperen buis op deze foto's zelf dunner lijkt dan die van de buis tussen de twee koellichamen op je moederbord.

Afgezien van wat geleidingseffecten van het koper zelf heeft zo'n koperen buis maar een minimale bijdrage aan de koeling. Ze zou alleen een onbalans tussen beide blokken wat kunnen opheffen. Van een dergelijke onbalans heb ik alleen geen beeld. Een Haswell CPU haalt voor zover ik weet maar een spanning naar binnen, VCCIN, die binnen de processor wordt omgezet naar afgeleide spanningen. Alle moederbordfases zijn dus met hetzelfde bezig. Tenzij de beide blokken een verschil in koelcapaciteit hebben ten opzichte van het aantal fases dat ze bedienen zie ik dus weinig reden voor warmtetransport. Desondanks kan het wel de originele buis zijn, kijk maar eens naar deze Hardware.Info foto's. Op deze foto's zien we voor dit bord ook glanzende buizen.

Los van alles. Als iemand aan het bord heeft gerommeld en dit niet aan je meldt, dan zou je de koop op grond hiervan terug moeten draaien of een korting bedingen. Want niet melden wat er is gebeurd is zacht gezegd niet netjes.
Bedankt voor uw uitgebreide toelichting.
Ik heb de verkoper om een korting gevraagd aangezien het bord niet is zoals geadverteerd en er ook meerdere dingen missen dus het moederbord qua accessoires incompleet is. Ik heb het gekocht met de verwachting van nieuwstaat voor €100 en met al deze gebreken heb ik de verkoper voor een €40 korting gevraagd.
Ik weet nog niet of hij dit zal accepteren.

In ieder geval heel erg bedankt voor al jullie hulp dikke thumbs up!
God speed Tweakers! _/-\o_

Update!
Ik heb het met de verkoper over gehad.
Hij wou mij een korting van €20 geven op de oorspronkelijke €100 dus heb nu het mobo voor €80.
Dit lijkt mij redelijk. Nog maals bedankt iedereen!

Mvg. Frederick

[ Voor 4% gewijzigd door ViP_Frederick op 14-11-2016 17:39 ]

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 01:50
ViP_Frederick schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:41:
[...]

Titel is aangepast en ik had de spelfout ook al gezien alleen wist ik niet hoe ik dit moest veranderen tot vanmorgen haha. Bedankt trouwens voor uw uitgebreide toelichting!

De verkoper heeft een zeer aardig voorstel dat hij bij de persoon waar hij het moederbord ten eerste ten raden gaat om te kijken wat er mis is. En ten tweede bood hij mij aan om het volle aankoop bedrag terug te krijgen.
Hij vertelden ook dat hij totaal geen idee had dat dit zo was. hij had het enkel gebruikt om zijn oude cpu op te testen. Ik ga nu even mezelf te raden wat ik het beste kan doen een nieuw 1150 moederbord rond de €100 kopen of deze houden en afwachten wat er gebeurd. Ook ben ik er zojuist achter gekomen dat het moederbord is geleverd met maar 1 setje sata kabels terwijl er 5 bij horen te zitten.

Bedankt voor al uw hulp en ik zou u op de hoogte houden.

Gr.
Frederick
Om sata kabels zou ik me eigen niet hele erg druk maken om sata kabels.
Als je hem wilt testen zou ik het buiten een kast doen, kijken wat de temperatuur doet en als er wat mis gaat kan je snel de stekker eruit trekken zonder grote beschadigingen aan al je hardware.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Pagina: 1