Advies aankoop auto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:55
Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort een occasion te kopen. Ik wil graag een betrouwbare auto met de volgende eisen;

1. Minder dan 130.000 km gelopen
2. Minimaal uit het jaar 2009 en benzine
3. Minimaal; climate control, parkeersensor (achter) en cruise control.
4. 4-5 deurs

Mijn budget is €9000,- en ik wil het liefst bij een garage kopen. Ik heb niet heel veel verstand van auto’s maar wat ik op het internet lees is dat VAG motoren (TSI o.a.) veel problemen hebben gehad. Dus die groep wil ik vermijden.

Wat voor auto zouden jullie aanbevelen?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je ziet de bomen door het bos niet meer omdat je zeer, zeer algemene eisen stelt waar duizenden auto's aan voldoen. Frappant is dat je niets zegt over formaat, verbruik of comfort.

- Je hebt alles van kleine Fiesta's en Corsa's die aan deze eisen voldoen tot MPV's en grote middenklassers. Lijkt me sterk dat die allemaal even aantrekkelijk voor je zijn. Kies een formaat en vorm, dan weten waar we voor je naar moeten zoeken.
- Idem verbruik: je koopt zo'n auto zelf dus betaalt ws zelf voor brandstof. Auto's op benzine zijn inherent duur in verbruik, dus het verschil tussen 1:10, 1:15 en 1:20 is zelfs bij lage km-standen significant. Hoe significant hangt uiteraard af van hoeveel km je denkt te gaan rijden. Daar rep je geen woord over. Wel zo relevant.
- Geen twee ruggen die hetzelfde zijn. Ook geen twee autostoelen. Als je een auto neemt met stoelen waar je niet lekker zit, ga je weinig plezien aan je auto beleven. Wat goed past bij jou kan niemand je zeggen, maar jij hebt geheid in verschillende auto's gezeten en kunt dus aangeven wat je prettig vond zitten en wat niet.
- Zo ook vering: sommige mensen houden van zachte vering waardoor je zo min mogelijk van de weg voelt, andere juist van harde, scherpe vering waardoor je exact aanvoelt waar je overheen rijdt. Puur kwestie van voorkeur, maar wel degelijk iets waar auto's zich mee onderscheiden.

Zo kun je nog veel andere dingen bedenken op basis waarvan kiezen makkelijker wordt, denk aan versnellingsbak (handgeschakeld?automaat?), hoeveelheid kofferruimte, of de achterbank plat kan of niet, gewicht (relevant voor belasting+verzekering), goede pechstatistieken etc etc. Hoe specifieker jij jouw wensen formuleert, des te makkelijker het kiezen wordt. En des te groter de kans dat wij iets kunnen roepen waar jij wat aan hebt.

Oh, en om even twee van de punten die je wel noemt ter discussie te stellen:
- km-stand zegt erg weinig maar drijft prijs wel op. Reken even om, een auto uit 2009 is zeker 7 bijna 8 jaar oud. Dat betekent dat je met 130k km niet eens 20k/j gereden hebt. Oftewel grote kans op auto die vooral stilstaat of voor korte ritjes waar motorblok niet goed opwarmt (slopend!) gebruikt is. Ik zou 130k km dus eerder als ondergrens hanteren dan als bovengrens :o - kan flink geld schelen (of interessantere auto's mogelijk maken) en hoeft niets te kosten qua betroubaarheid. Waar wel op te letten: onderhoudshistorie. Je wilt een auto die regelmatig z'n onderhoud heeft gehad en waar dingen op tijd vervangen zijn.
- bij garage kopen? Daar krijg je (muv wat mooie woorden) ook maar garantie tot aan de deur. Sowieso, een slager die z'n eigen vlees keurt kun je niet vertrouwen. Omgekeerd moet zo'n garagist ook geld verdienen en dat doet hij door hogere verkoopprijs. Ik zou juist 2e hands afraden om bij garage te kopen, kost geld zonder dat het iets oplevert. Wat wel verstandig is bij budget als dit: ongeacht of je bij garage of particulier koopt, laat een (andere!) garage een aankoopkeuring doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:42
Toyota, Honda, Mitshibushi zeer betrouwbaar en wel wat in te vinden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
dion_b schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:47:
Je ziet de bomen door het bos niet meer omdat je zeer, zeer algemene eisen stelt waar duizenden auto's aan voldoen. Frappant is dat je niets zegt over formaat, verbruik of comfort.
Goede punten.

-Formaat; C-segment
-Verbruik; zo zuinig mogelijk maar wel minimaal 90 pk.
-Comfort; ik heb verschillende auto's getest (Seat Leon, Volvo S40 = ford focus, Renault megane) en ik merkte niet heel veel verschil. De Leon was iets harder afgesteld maar ik vond het niet storend. Ik vond de Volvo S40 de meest comfortabele auto. Misschien kwam dit door de lederen autobekleding? :?
-Versnellingsbak; handgeschakeld
-Gewicht; max 1250kg

Ik zoek eigenlijk een betrouwbare auto die geen hoge onderhoudskosten heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet gek dat je de S40 het meest comfortabel vond, Volvo's uit die periode staan erom bekend. Heb zelf in een V40 gereden en inderdaad, zonder enige twijfel meest comfortabele waar ik in gereden heb, ondanks dat het om een redelijk afgeragd exemplaar ging. Heb aardig wat in zowel onze eigen lederen variant als de aanzienlijk nieuwere en nettere met stoffen bekleding van een vriendin gereden en de bekleding maakt niet zoveel uit, ook stof zijn ze heerlijk. Overigens komt de S40 itt de V50 bij Nedcar in Born vandaan en is vooral te vergelijken met de Mitsubishi Carisma.
De Leon is een VAG auto en VAG stoelen werken bij mij totaal niet, ik mis alle steun in de lende, waardoor ik onderrugpijn krijg (of ik moet een losse lendesteun nemen, wat niet bepaald eerste keuze is). Als het voor jou niet storend vond is dat prima.

Dat is sowieso iets om rekening mee te houden: de meeste auto's tegenwoordig uit standaardonderdelen gemaakt worden. Een VW, Skoda of (instapmodel) Audi gaat dezelfde stoelen hebben als die Leon, een Volvo V50 is feitelijk een Focus, Citroen en Peugeot zijn een pot nat etc.

Verder is 90pk vermogen geen probleem, zelfs de instapmodellen voldoen daaraan. Het is overigens niet automatisch zo dat minder vermogen = zuiniger, zeker niet in praktijk. Kijk voor verbruik nadrukkelijk niet naar fabrieksopgave maar naar real-world cijfers van leasemaatschappijen of particulieren. Vooral de ondergemotoriseerde turboblokjes doen het IRL veel slechter dan beloofd (tenzij je de hele dag met 70km/u zonder afremmen of optrekken rijdt...)

Je gewichtseis icm C-segment zie ik nog als grootste uitdaging. Daarmee valt de bovenkant van C-segment eraf (incl de Volvo's). Wat je overhoudt is vooral wat je al gezien hebt:

Golf-derivaten (Leon, Octavia etc - Golf zelf valt buiten budget met die leeftijd)
Renault Megane
Citroen C4
Ford Focus
Opel Astra
Honda Civic
Mazda 3

Als ik dat lijstje zo zie, zie ik eigenlijk erg weinig reden om voor z'n hoog budget te gaan. Als je je budget halveert hoef je maar een jaar of twee ouder te zitten (en je eisen qua km-stand naar rato op te krikken) en dan koop je exact dezelfde auto's.

Verder is het het algemene praatje:
- de Japanners zijn tov Europeanen relatief zwaar dus je voor zelfde prijs/gewicht koop je minder auto. Wel bulletproof betrouwbaar.
- bij VAG (zeker de Leon) moet je oppassen voor petjesragwerk, verder degelijk zolang je de 1.4TSI vermijdt
- Astra heeft de reputatie wat minder afgewerkt te zijn dan de alternatieven, wel lekker simpel en redelijk betrouwbaar.
- Focus heeft beste wegligging, rijdt erg strak, waar je maar van moet houden. Comfort is prima, betrouwbaarheid redelijk.
- Citroen heeft zachtste vering, betrouwbaarheid kon beter.
- Megane zit in meeste zaken tussen de C4 en de Focus in.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ALPACINO schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:55:
[...]
Ik zoek eigenlijk een betrouwbare auto die geen hoge onderhoudskosten heeft.
Ik denk dat je daar toch nooit zeker van kan zijn maar probeer gewoon de geschiedenis te achterhalen mbt gebruik en onderhoud; kan ook door bv elders te laten keuren. Een lage Km stand kan een voordeel zijn maar korte ritjes of veel stilstaan is toch ook niet goed. Verder evt garantie en dan maar goed op de proef stellen in die periode; dat is wat ik met mijn motor heb gedaan.

Ik heb een nieuwe peugeot 308 xt gereden (zelf besteld, lease) waarbij iet aan het EGR systeem mankeerde waardoor de motor op de snelweg regelmatig werd uitgeschakeld of begrensd. Met de auto ben ik vaak bij garages geweest voordat er onder garantie wat mocht worden vervangen.
Verder bijvoorbeeld een Seat Leon van ca 3 jaar oud (als 'voorloopauto') waarbij de airco stuk was en o.a. de pomp moest worden vervangen. Ik heb de rekening niet betaald maar zoiets zal niet goedkoop zijn.
edit: Andere lease auto's van de afgelopen 10 jaar waar ik nooit problemen mee had: opel astra station (100K Km in een jaar (ja, niet normaal..)), ford fiesta (3jr 150K Km) en een ford focus (3jr 90K Km).

Op zich denk ik hoe eenvoudiger hoe beter, als er geen airco of turbo op zit kan die ook niet stuk ;)
De prive auto is een opel corca c met inmiddels een 160K Km van bijna 12 jaar oud. Het onderhoud vind ik niet goedkoop, bv wat rubbers bij de aandrijving vervangen etc en de rekening loopt zo weer op, maar de afgelopen 6 jaar wel betrouwbaar geweest. Je moet er wellicht wat geluk mee hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 13-11-2016 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Fiat Bravo misschien ook nog een optie? Het lijstje aandachtspunten bij het aankoopadvies van Autoblog is erg kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens dat wat er niet op zit niet kapot kan, maar ik zou airco toch als een van de laatste systemen opofferen. Nog liever geen stuurbekrachtiging :P

Het is helaas ook niet meer zo (zoals jaartje of 15 terug) dat je enerzijds 'complexe' auto's had vol electronica die continu problemen hadden en 'eenvoudige' die dat niet hebben. Zelfs meest eenvoudige moderne auto heeft een boordcomputer en een sloot aan sensoren voor alles van injectiesysteem tot airbags, buitentemperatuur en bandenspanning. En al die sensoren zijn potentiele points of failure, waarbij de computer ook nog eens problemen kan verergeren (climate control die op hol slaat als buitentemperatuursensor denkt dat het -41C is, om maar eens uit ervaring te citeren :X ). Anno 2002 was er verschil als dag en nacht tussen pakweg een Renault Laguna II (zowat meest rampzalige auto qua electronica ooit) en een VW Polo waar nog net de injectie computergestuurd was maar verder niets. Nu (en anno 2009 waar TS zoekt) is een simpele Polo net zo vol electro-zooi als een Prius of idd Laguna, en net zo waarschijnlijk er problemen mee te hebben. Of waarschijnlijker zelfs, aangezien Toyota een erg goede naam heeft qua kwaliteit en goed werkende electronica.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Vergis je niet, er zit meer elektronica op een auto maar die is echt wel beter dan 'vroeger'. Ook autofabrikanten leren van hun fouten en ontwikkelen door.

Er zijn voor dat budget heel veel prima auto's te vinden.

Let op een aanwezige, complete onderhoudshistorie. Voor 9000 euro kun je ook wel een vorm van garantie verwachten. BOVAG garages bieden het aan boven de 4500 euro.

Voor dat geld koop je bijvoorbeeld een Honda civic hybrid. Super betrouwbaar en heel zuinig. Prima formaat ook. Rijd geweldig.

Gewicht zou ik persoonlijk niet zo naar kijken. Want elke 100kg gaat de wegenbelasting ongeveer een tientje omhoog per maand. Op een auto van 9000 euro maakt dat ook niet zo veel uit. Als je dan een auto koopt waar je nauwelijks onderhoud mee hebt dan verdien je dat extra gewicht ook zo terug natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Denk eventueel ook over een aankoop keuring. ANWB doet ze Voor veel (120-150 meen ik) , garages in de buurt vaak Voor minder(50-70). Vast wel ook wat waar voor je geld...

Boekje nakijken Voor onderhoud en een belletje naar die garage als hij vaak bij dezelfde is geweest en vragen of zij nog gekke dingen hebben staan over die auto wil o wel eens een goed idee zijn.

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37

ThunderNet

Flits!

dion_b schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:37:
Niet gek dat je de S40 het meest comfortabel vond, Volvo's uit die periode staan erom bekend. Heb zelf in een V40 gereden en inderdaad, zonder enige twijfel meest comfortabele waar ik in gereden heb, ondanks dat het om een redelijk afgeragd exemplaar ging. Heb aardig wat in zowel onze eigen lederen variant als de aanzienlijk nieuwere en nettere met stoffen bekleding van een vriendin gereden en de bekleding maakt niet zoveel uit, ook stof zijn ze heerlijk. Overigens komt de S40 itt de V50 bij Nedcar in Born vandaan en is vooral te vergelijken met de Mitsubishi Carisma.
Ik vermoed dat de TS het over de 2e generatie S40 heeft, die heeft niks met NedCar/Carisma te maken maar is idd op het Ford Focus 2 platform gebouwd :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Iedereen bedankt voor de info. Ik kan nu wat gerichter zoeken. Wat betreft de keuring, ik was van plan om de anwb aankoopkeuring te doen, maar ik kan ook naar een (merk) garage in de buurt gaan en laten keuren. Ik denk dat dit makkelijker is.

Mijn lijstje;
-Ford focus
-Renault Megane
-Fiat Bravo
-Honda civic hybrid

Ik heb niet eerder gedacht aan de Civic Hybrid. Zo op het eerste oog een hele leuke auto. Ik twijfel alleen of een hybrid die ook nog eens een automaat is nog goed is. Ik kijk bijv. naar deze auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:44
Een Fiat bravo zou ik persoonlijk laten staan. Is erg storinggevoelig.

Renault Megane zijn mooie auto's met veel opties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:54
ALPACINO schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:47:
Ik heb niet eerder gedacht aan de Civic Hybrid. Zo op het eerste oog een hele leuke auto. Ik twijfel alleen of een hybrid die ook nog eens een automaat is nog goed is. Ik kijk bijv. naar deze auto
Ik eerst ook niet. Maar toch heb ik er een uit 2009 gekocht.
Je krijgt een auto met alles erop voor weinig. Vergeleken met een duitser.
Doordat het hybride is, krijg je een CVT automaat, en dat is een prima automaat.
Echter, deze auto staat niet bij een dealer, en ik heb hem wel bij een dealer gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Via dealer is het ook mogelijk om 2 garantie te krijgen. Is het zo dat deze auto's na 2 jaar eigenlijk niets waard zijn omdat dan de batterijen niet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:54
Ik hoop het niet. :+ Die van mij heeft 70 duizend op de teller, en zou nog goed moeten zijn tot 2019 of 150 duizend kilometer.

Het belangrijkste is dat je ermee moet rijden. En dan niet even 5 minuten boodschappen doen, maar +20 min woon-werk. Minstens wekelijks.
Pagina: 1