Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• SpeedyGJ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-11 23:22

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuwe is een duur woord natuurlijk ;) maar wat ik er mee wil doen: Game spelen, resolutie maakt niet heel veel uit ben al blij mee 720P.
Voor de rest videobewerking wat ik de laatste tijd veel mee bezig ben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag zeker zeker niet meer dan 300 euro kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast neem ik voor nu even mee, dat is voor een latere stadium.
Er zit een redelijk oude 300 watt voeding in, werkt op zich wel prima en zou eventueel later nog kunnen aanpassen, tenzij dit een probleem wordt wat betreft de wattage.
Ik heb momenteel een Intel pentium G620, deze zit op een Asus B75M-A.
Waterkoeler en overige spul neem ik gewoon mee even als mijn SSD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Tja dat is dus de vraag, wat heb ik nodig. Er zit dus een 1155 moederbord in, zijn nog genoeg prima processoren voor te krijgen, echter moet deze wel GPU aan boord hebben anders ga ik niet ver komen, er zit namelijk nog geen videokaart in.
Geheugen heb ik 4gb inzitten, dit is uiteraard te weinig en wil deze dan ook volledig vervangen, deze 4gb kan ik dan in een andere PC stoppen.

Wat is wijsheid? Processor upgraden met geheugen? Of voor een videokaart gaan kijken.
Heb over deze vraag behoorlijk lang over nagedacht en ik kom er zelf niet meer uit. Hopelijk kom ik via deze weg (waar ik wel eens eerder ben geholpen :) ) tot een antwoord.

Dus wat ik nodig heb:
Processor
Geheugen
(Videokaart)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Uiteraard gewoon een intel, voor de rest maakt het me allemaal niet zo heel veel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet gewoon werken thats it :)

Ga je overklokken?
Ik zit hier wel over na te denken, echter moet ik dan het moederbord ook gaan vervangen, dat zal dan niet haalbaar worden?

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht niks, gewoon een beetje hulp :)

Wat ik onder ander zelf heb bekeken is een i5 processor, 2de hands zijn ze goed te krijgen. Ik zat naar de i5 2500 te kijken maar kwam erachter dat deze geen GPU aan boord heeft, dat wordt em dus niet zonder een videokaart erbij aan te schaffen, tenminste dat gevoel heb ik :)
Geheugen is zo gekocht dat is geen probleem.
Heb ook wel eens naar videokaarten gekeken, alleen hierin ben ik wat minder bekend mee wat een goeie aanschaf zou kunnen zijn.

Ik heb zelf BF4 het speelt redelijk op lage settings, toch zou ik GTA 5 nog wel eens voor de PC willen, alles op de max hoeft uiteraard niet zolang het maar speelbaar is.
Voor de rest, ach meer wat .io spellen hoewel b.v splix.io op deze PC niet echt vloeiend werkt, dan mis je toch wel de videokaart ;)

Goed ik ga afronden en hopelijk heb ik jullie wat genoeg tips gegeven.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:01
Nou voor 300 euro :

V&A aangeboden: Intel Core i5 2400 Tray presteert ong. net zo goed als een i5 2500.
1 reepje Ram scoren van 8GB op V&A a 20 euro.

Toch ff een andere voeding erin. Nooit onverstandig : pricewatch: Corsair CX450M

Meeste 300 watt voedingen hebben geen aansluiting voor een videokaart en je hebt het hier over een behoorlijk oude voeding zeg je. Dan zou ik hem vervangen. De corsair is van prima kwaliteit en gaat weer ff mee :)

Dat kost bij elkaar zo'n 115 euries

Dan heb je nog zo'n 185 euro over voor een leuke videokaart.

Een nieuwe RX 470 valt dan net 2 10tjes buiten je budget dus dan zou je kunnen kijken voor een gtx 970 van V&A

Speelt alles op high/ultra dus daar zou je nog lang mee vooruit kunnen.

Oh..alleen de i5 3350p heeft geen interne GPU. De rest wel :) Dus er hoeft niet meteen een videokaart in :)

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Het klopt dat die van mij geen aansluiting heeft voor een videokaart :) dus die moet zo wie zo vervangen worden.
Dan de processor, ik zal er eens naar kijken :)
1 reep 8gb lijkt me idd een juiste keuze gezien deze moederbord maar 2 plaatsen heeft voor de geheugen, indien ik later meer erbij wil kan er ik nog 1 bij prikken.

185 euro voor een leuke videokaart, gezien ik even verkeerd had gekeken omtrent interne GPU moet ik het even bekijken of het momenteel echt belangrijker is, gamen zoals GTA en BF4 doe ik momenteel niet, zal pas volgend jaar worden als ik er wat meer tijd voor heb. Meeste tijd gaat nu in het videobewerking zitten, zit ik me nu te bedenken.
Echter, als ik een videokaart erbij in stop zou het renderen niet sneller gaan? Ik meende dat zulke programma's meer aan een goeie videokaart heeft dan aan een processor. Kan het uiteraard fout hebben ;)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:01
Ah kijk. ls de nadruk op videobewerking ligt dan moeten er misschien andere keuzes gemaakt worden.

En of de videokaart nut heeft voor renderen hangt af van welke software je gebruikt.

Welke software gebruik je precies?

[ Voor 24% gewijzigd door Baloes op 13-11-2016 03:17 ]

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Ik gebruik voornamelijk Corel videostudio x9. Af en toe zit ik te overwegen om een andere te nemen maar dat laat ik even links liggen.
Momenteel vooral HD video's maar gaat naar de full HD.

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-11 23:27

Ultrapc

Anyone steak?

Op die resoluties zal het allemaal nog wel loslopen, maar wanneer je toekomstplannen hebt met 4K HEVC heb je daar echt hardware acceleratie voor nodig, en dat is pas te vinden in Intels vanaf de Skylake generatie en mocht daar ondersteuning voor zijn in de laatste gpu's. Hoe het daarmee precies zit weet ik niet, maar volgens mij heeft de nieuwe GTX1050 (Ti) hardware encoding en decoding voor HEVC en natuurlijk H.264.

Voor de eisen die je op dit moment hebt is de setup met bijvoorbeeld die i5 2400, 8GB ram en een redelijke gpu ruim voldoende, de eisen op de site van Corel zijn niet zo zwaar :)

Allround.

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Ultrapc schreef op zondag 13 november 2016 @ 15:04:
Op die resoluties zal het allemaal nog wel loslopen, maar wanneer je toekomstplannen hebt met 4K HEVC heb je daar echt hardware acceleratie voor nodig, en dat is pas te vinden in Intels vanaf de Skylake generatie en mocht daar ondersteuning voor zijn in de laatste gpu's. Hoe het daarmee precies zit weet ik niet, maar volgens mij heeft de nieuwe GTX1050 (Ti) hardware encoding en decoding voor HEVC en natuurlijk H.264.

Voor de eisen die je op dit moment hebt is de setup met bijvoorbeeld die i5 2400, 8GB ram en een redelijke gpu ruim voldoende, de eisen op de site van Corel zijn niet zo zwaar :)
Ik zie een 2400 voor 35 euro, dat is geen geld voor die processor, als jullie zeggen dat het verschil niet veel is tussen 2400 en 2500 dan moet dit even geregeld worden.
Deze processor die ik er nu in heb kan ik 20 weg doen, 15 euro uiteindelijk :)

Dan nog het geheugen, eens kijken of ik 2x4gb op de kop kan tikken, maakt snelheid iets uit in dit geval?

Dan nog een videokaart, 4K doe ik niet het blijft voor nu even bij max 1080P, volgend jaar of die jaar daarop zie ik het dan wel weer ;) een beetje redelijke videokaart moet wel voldoende zijn, laat maar zeggen buget 100 a 150 euro? Of wordt dit krap.
Ik weet heb budget van 300, maar als ik geld over kan houden kan ik misschien volgende maand nog een mooie kast bij halen gezien die wel aan vervanging toe is maar voor nu geen belangrijk onderdeel is :)

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-11 23:27

Ultrapc

Anyone steak?

SpeedyGJ schreef op zondag 13 november 2016 @ 15:40:
[...]

Dan nog het geheugen, eens kijken of ik 2x4gb op de kop kan tikken, maakt snelheid iets uit in dit geval?

Dan nog een videokaart, 4K doe ik niet het blijft voor nu even bij max 1080P, volgend jaar of die jaar daarop zie ik het dan wel weer ;) een beetje redelijke videokaart moet wel voldoende zijn, laat maar zeggen buget 100 a 150 euro? Of wordt dit krap.
Ik weet heb budget van 300, maar als ik geld over kan houden kan ik misschien volgende maand nog een mooie kast bij halen gezien die wel aan vervanging toe is maar voor nu geen belangrijk onderdeel is :)
Voor hedendaagse maatstaven zijn de Sandy bridge i5's niet meer zo interessant, maar voor rond de 40(!) euro kan je er echt geen bult aan vallen! Ruim 2x zo snel als wat je er nu in hebt zitten, dus lijkt me een prima keuze.

Videokaart maakt betrekkelijk weinig uit aangezien de requirements van Corel geen top-notch dingen vragen. Je zou met een moderne iGPU al uit de voeten kunnen, alleen heb je die niet en aangezien je een kleine wens hebt om nog eens een spelletje te kunnen spelen en er een gaatje zit in het budget lijkt me de eerder aangedragen pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC niet verkeerd als je helemaal up-to-date wilt zijn met alle hedendaagse videotaferelen ;) . Maakt dat minder uit maar wil je toch een beetje grafische kracht, is bijvoorbeeld een 2e hands HD7950 (koop er een die geen problemen heeft, sommige hebben een verleden in bitcoinmining al hoeft dat geen probleem te zijn), R9 280, R9 380, GTX 670, GTX 760, GTX 950 of wat daar ook rond hangt voor rond 70-120 euro. Let bij sommige gpu's op of je inderdaad genoeg hebt aan die Corsair voeding, als je je oude voeding maar een kwalitatieve upgrade geeft. Succes!

Allround.

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Bedankt voor jou post, geheugen gaat goed komen en wat betreft met de videokaart kom ik nog wel even op terug.
Ik heb nog even tot 10 december voor ik alles kan aanschaffen, de cpu zou volgende week al kunnen, zal straks even achter die 2400 aan :)

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Oke plannen zijn veranderd.
Momenteel heb ik 250 tot 300 euro te besteden, dit is exc videokaart die komt er later los bij.
Is een overstap naar 1150/1151 een goede vooruitgang mocht het budget het toelaten? Mag ook 2de hands zijn uiteraard, maar toch wou ik even weten of de overstap waard is.

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Oke heb even rond zitten te kijken.
Zoals ik al zij wil ik het iets anders doen, in Dec misschien dit pakket halen en vervolgens in januari een videokaart erbij :) dan heb ik me zelf wel weer goed verwend.
Alleen even jullie mening horen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,95€ 56,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 46,-€ 46,-
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 158,90

Dan een I5 6400 2de hands

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Ik wil er toch even een kick geven :)

Ik heb 250 euro max ter beschikking nu en kan dus spul gaan uitkiezen.
Wat is handiger?
1: Setje hierboven met over kleine 5 maand een videokaart.
2: Een 1150 setje met als het lukt een videokaart erbij.
Mocht laaste zijn in welke processor moet ik dan aan denken?

Heb al redelijk lang lopen kijken maar zie door de bomen het bos niet meer.
2de hands is uiteraard optie.

Hopelijk kunnen jullie mij verder hierin helpen om de knoop door te hakken.
In geval van een 1151 setje zou ik een oproep moeten plaatsen voor een i5 6400, processoren voor de 1151 is namelijk zeer beperkt beperkt wat betreft 2de hands.

En zou het wachten waard zijn als de intel 7000 series in de verkoop gaat wat betreft de prijsdaling voor de 6000 series?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
Gezien je krappe budget kan je nog steeds beter kijken naar een CPU voor je huidige moederbord ala +- 50 a 70 euro, Een nieuwe voeding ala corsair CX450M (is een prima bang/buck voeding), 4 GB ram erbij ala 20 a 30 euro?

Dan blijft er ongeveer 100 euro over voor een tweedehands GPU. Een r9 280x is misschien voor je restant van je budget nog wel aan te schaffen.

Op zo'n manier haal je imo de beste prestaties voor het minste geld in huis.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Een 6400 kost je 180+60+50 = 290 voor het setje, een 2400 kost je 50+30 = 80. Het verschil tussen een 6400 en 2400 is vrij klein. http://cpu.userbenchmark....el-Core-i5-2400/3512vs803 Ook maakt ddr3 vs ddr4 niet zo'n groot verschil.

Conclusie mag je zelf bepalen.

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Ah kijk daar heb ik wat aan, mooi dat ik dit even weet.
Wel was ik vergeten te melden dat de voeding al is geregeld, de vorige was net voor de kerst overleden dus deze kosten heb ik dus niet meer :)

• SpeedyGJ

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Topicstarter
Sinds een paar dagen ben ik in bezit van een i5 6400 8gb geheugen. Bevalt me allemaal prima :)

Met de vakantiegeld komt er een videokaart bij, 150 euro de max, nieuw of 2de hands mag.
De 1050 ziet er leuk uit, of raden jullie mij wat anders aan?
Zodra ik dit weet ben ik klaar met de upgrade :)
Pagina: 1