WoW: Extreem lage FPS met phenom II x4 970 & 560 TI

Pagina: 1
Acties:

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een 2ehands pc overgenomen voor mijn vriendin: een amd-bak met een Phenom II X4 970 en 8 gb corsair vengeance erin. Wow staat geinstalleerd op Samsung 850 SSD. Ik heb er een Asus Nvidia 560TI inzitten, de kaart uit mijn vorige gamebak. Ik herinnerde me dat ik in het begin alles op 1920*1200 op very high/ultra kon zetten, en dat ik vanaf WotLK ietsje gas terug moest nemen.

Maar nu draait het voor geen meter. 13 tot 18 fps in Elwynn forest, op 1920*1200, met de Nvidia Experience recommended settings, dat wil zeggen, 'standje 4', met het meeste op good en high.

Als ik de Wow-settings helemaal terugzet naar 'standje 2', dwz view distance op 2 en voor de rest alles op low en disabled, haal ik 55 - 70 fps.... op een uitgestorven RP server, in Elwynn forest.

Iemand een idee wat hier aan de hand is? Het is een nieuwe W10 64 bit installatie met uiteraard een clean install van de latest GPU drivers via Nvidia Experience.

CPU usage tijdens dat drama zit op ca 30-40%.

Wow draaide prima met die GPU op mn minder snelle Phenom II 955, die op 3.3ghz draaide uit mijn hoofd. Deze Phenom 970 draait op 4.0 ghz, en moet dus veel sneller zijn.

Zou een beetje zonde zijn als ik alles terug moet bouwen naar die Q9550 waar de kaart zojuist uitkomt. Daar draaide wow als een zonnetje, en zag ik visueel het verschil niet/amper met mijn gamebak, met i5-6600k op 4.2ghz + GTX 780.

[ Voor 10% gewijzigd door Znorkus op 12-11-2016 21:05 ]

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:01
Wat is de load op 1 core van die CPU? WoW is nogal gericht op 1/2 CPU cores.

Kans is aanwezig dat Wat is de load op 1 core van die CPU? WoW is nogal gericht op 1/2 CPU cores.

Kans is aanwezig dat de load op die X4 wel vrij hoog is, maar dan enkel op 1 core.de load op die X4 wel vrij hoog is, maar dan enkel op 1 core.

Hiernaast zijn de graphics wat zwaarder in legion dan daarvoor.

[ Voor 9% gewijzigd door FrankoNL op 12-11-2016 21:13 ]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:08
Wow is flink met de tijd meegegaan en de graphics zijn flink geupgraded sinds die tijd. Het is dus helemaal niet gek dat je alles op low moet zetten lijkt me. Je draait ook nog eens op meer dan fullhd dus dat werkt ook allemaal mee (of tegen in jouw geval).

Tijd voor een upgrade :D

• Znorkus
Wel, Core 1 draait op 20 - 22% (net zoals de andere 3 cores), dus de CPU is zeer zeker het probleem niet.

En een 560 TI hoort heel, heel goed met wow om te kunnen gaan. Zeker in de oude content.

Wat ik zei, gister zat diezelfde GPU op een Intel q9550 met alles op high en draaide het als een zonnetje. Dus dat wow veel en veel te veeleisend is geworden voor een 560TI klopt echt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Znorkus op 12-11-2016 21:17 ]

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04

Eentje

houd van de vijver

mijn i5 met een r9 380 had voor de legio. prepatch hele hoge fps erna merk ik daar al fps dips mee oud of nieuw gebied. zoals ook al aangegeven eerder hier is het allemaal wat zwaarder geworden

je cpu hangt ook rond minimum
https://us.battle.net/sup.../world-of-warcraft-legion

There eent no place like home

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Wat Bartske ook al zei, Wow is niet zoals vroeger. En een AMD cpu is geen intel. Wordt toch echt een nieuwe gpu en/of cpu. Of gewoon genoegen nemen met lagere settings.

-= Very annoying forum person =-

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:01
Mensen denken "wow ziet er nog hetzelfde uit". Echter zijn de textures van veel hogere kwaliteit en is er veel aan de filtering en lichteffecten gedaan. Mijn RX 480 icm 4820k @ 4.3 ghz haalt op standje 7/8 in een aantal gebieden met moeite 60 fps.

Een X4 is klok voor klok een stuk trager, net als de GTX 560ti. Dus sounds about right.

• Znorkus
Eeh ja OK. Ik heb dezelfde 560 ti nu in een andere PC zitten met een q9550 erin als CPU. Die is twee jaar ouder, draait op 2.8 GHz, en scoort op alle benchmarks duidelijk onder de phenom. En dan is deze phenom nog eens overclocked naar 4ghz.

Met wow details op stand 5 (alles op good/high) haal ik nu, met dezelfde 560ti die volgens jullie allemaal te oud is sinds de patch NEGENTIG fps.

Dus er is hier iets heel, heel anders aan de hand dan jullie denken.

Zoals deze PC die voor me staat bewijst is de 560ti NIET het probleem.

En het feit dat die phenom quadcore gewoon op 20 procent load staat te idlen bewijst dat daar de bottleneck ook niet zit. Er zit iets fout in die nieuwe bak maar wat. Ram? Voeding? W10 ipv w7 waar ik nu naar zit te kijken met 90 fps?

Bedankt voor het meedenken en sorry als ik pissig klink lol.

[ Voor 21% gewijzigd door Znorkus op 12-11-2016 22:07 ]

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Mensen hebben moeite met lezen. De Phenom, heb je die overklokt?

edit-

Ja dus.

Op welk moederbord? Zou je met CPU-Z/hwmonitor even willen kijken op hoeveel GHz je CPU loopt tijdens het spel en dat deze dus niet throttled.

[ Voor 61% gewijzigd door ECP0WERS op 12-11-2016 22:11 ]

• Znorkus
Dit zijn de specs van de nieuwe PC:

- Mobo Asus M5A97 R2.0
- CPU AMD Phenom II x4 970 quadcore @4.0ghz wordt gekoeld door een Scythe Mugen 3
- Mem Corsair vengeance 2 x 4GB
- SSD 1 Samsung 850 evo 256GB
- SSD 2 Samsung 830 series 128GB
- HDD Samsung hd204UI 2TB
- Dvd Asus DRW-24B3ST
- Voeding OZC 600W 80+ (OZC600MXSP)

Recommended settings (stand 5) in wow: 25-ish FPS in Elwyn Forest.

Huidige PC;
q9550 intel quadcore
Moederbord Gigabyte EP45 --ds3p
8gb hyperx ram (weet speeds niet)
HDD seagate barracuda

Recommended settings (stand 5) in wow: 90 fps.

Zelfde GPU: Asus GTX 560 TI.\

The fuck ;D :( :D :-(

Ik vind het zo gek dat die GPU het in die AMD-bak helemaal niet lijkt te trekken. Echt de klassieke symptomen, ik verlaag de view distance (van 5 naar 2 juk) en het is direct stukken beter. Alsof er niet genoeg GPU power is. Maar er IS genoeg GPU power, want met view distance op 5 in een andere bak trekt hij 90 fps!

Kan het windows 10 zijn? Of een Nvidia-driver die het icm windows 10 niet lekker doet oid? Hier (q9550 bak) draai ik nl W7 enterprise.

Staat Windows 10 automatisch op 'power saver' oid en downclockt hij mijn GPU?

Zoiets moet het zijn. Op die bak pakt hij gewoon 100% GPU usage met ruk framerate. Klopt niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Znorkus op 12-11-2016 22:24 ]

• Znorkus
Probleem getraceerd.

Windows was nog van vorige gebruiker. Ik checkte of hij HEEL toevallig op powerbesparing stond in energiebeheer. Was niet zo, stond op hoge prestaties.

Ik dacht: weetjewat, misschien heeft vorige eigenaar zitten kutten daarmee. Ik zag ook ineens dingen over SLI staan: ik denk: ik zet hem op Gebalanceerd.

Voila, probleem over.

60 fps met alles op high @ standje 5, inclusief FXAA high AA, SSAO high, 16x anisotropic filtering, DX11, etc etc etc. 60 fps.

Eat that, vuige-posters-dat-mijn-hardware-te-crappy-is ! ;-)

Edit: wacht even. Ik zet hem terug naar hoge prestaties en alt tab terug om te zien of het probleem weg is. Ook 60 fps. Eh? Gebalanceerd: ook 60 fps. Paar keer alt tabben: terug naar 25 fps. Weer alt tab: 60 fps.

Nou, ik heb een workaround, maar nog geen oorzaak of fix. What the fuck.
Vreemd. In Energiebeheer staat er onder GPU-instellingen 'NVIDIA Hybrid SLI Graphics'. Maar er draait helemaal geen SLI op deze PC. Alsof hij de moederbord GPU ook probeert te benutten.

In principe dit probleem wat deze player op b.net forums ook beschrijft.
http://us.battle.net/forums/en/wow/topic/16542564908

[ Voor 49% gewijzigd door Znorkus op 12-11-2016 23:03 ]

• Eentje

Eentje

houd van de vijver

nvm.

[ Voor 96% gewijzigd door Eentje op 12-11-2016 23:11 ]

• Znorkus
Je hebt me geprobeerd te helpen en dat waardeer ik. Sorry als ik boos overkwam! Dat van dat 'vuige' enzo was echt een geintje. Sorry.

Edit: okee ik zie een edit naar nvm. Hopelijk no offense :D

[ Voor 19% gewijzigd door Znorkus op 12-11-2016 23:22 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03

MsG

Forumzwerver

Kan je sowieso niet beter even kaal beginnen om zaken uit te sluiten? In Windows 10 kan je heel makkelijk terug naar een kale Windows 10 omgeving, zodat je ook zeker weet dat je niet in een aangerommelde Windows-omgeving zit.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Znorkus
Dat is een heel goed idee, MsG. Ik wist niet dat W10 een makkelijke resetknop had. Dat de energiesettings op 'high performance'stonden geeft aan dat de vorige eigenaar toch althans sommige dingen veranderd heeft. Ik ga het proberen.

Bartske, Eentje, master_viper, FrankoNL: 560TI en phenom II quadcore @ 4ghz is dus nog zeer goed bruikbaar voor wow ;-) Thanks anyway voor de tips, maar dat je met deze specs alles op low moet zetten en beter nieuwe hardware kunt kopen - dat klopt dus niet.

znork uit.

• Eentje

Eentje

houd van de vijver

wachtmaar tot je in suramar komt of een ander goed bezocht gebied in nieuwe deel. daar heen min i5 met r9 380 het al lastig mee.in raid mag ik van 9 terug naar 4 voor normale gameplay.

[ Voor 17% gewijzigd door Eentje op 13-11-2016 01:15 . Reden: typo en taal aanpassing. ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Zet DX9 aan en shadows laag, dat scheelt al heel wat. Alt-tab fps drop had ik ook, komt door Xbox app in Windows 10. Open die app en zet DVR uit en dan houdt je, als het goed is, je normale framerate na alt-tabben. Fps niet hoger dan 60, check of v-sync aanstaat, als dit het geval is wordt je fps gecapped op de verversingssnelheid van je monitor.
En luister niet teveel naar die schapen die wat lopen te blaten sommige mensen hier, Wow valt nog steeds reuze mee qua grafisch geweld, alleen in raids zal het wat zwaarder zijn, maar daar kun je een apart grafisch profiel voor aanmaken. Google ook eens op wow multi-core, of zoiets, dan kom je, als ik me niet vergis een trucje tegen om wow op al je cores te laten draaien. Succes

Edit: Ik draai wow op een E6750 @3.44Ghz, met een GTX470, DX9, op high, shadows laag, met v-sync aan op een stabiele 60 fps, alleen raids stukkie lager.

Edit 2:
Hier de requirements:
https://us.battle.net/sup.../world-of-warcraft-legion

En hier een vergelijk tussen de recommended kaart en de kaart van TS:
http://www.anandtech.com/bench/product/1337?vs=1130

Zoals je ziet ontlopen die twee elkaar niet veel in games, kaart van TS doet maar een paar fps minder. Overklokje erop en dat verschil is gelijk getrokken.

Hier een vergelijk tussen recommended cpu en cpu van TS:
http://www.anandtech.com/bench/product/186?vs=699

Ook dat ligt dicht bij elkaar en daar komt nog bij dat TS zijn cpu heeft overgeklokt, dus zal ie wel gelijk lopen, misschien zelfs iets sneller zijn dan de FX6300.

Dus zou de TS zonder al teveel moeite WoW kunnen draaien, in tegenstelling tot wat er hier door sommigen beweerd wordt.
Volgende keer even onderbouwen dames en heren, i.p.v. wat te gaan roepen.

Edit 3: aangepast na opmerking TS ;)

[ Voor 42% gewijzigd door DaLoona op 13-11-2016 14:06 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Znorkus
@eentje
Ik hou mijn hart vast en hopelijk red ik het met wat downtweaks idd. Maar nu ik in de oude content al op 5 kan draaien met view distance en ground clutter op lekker hoog met vsync aan op 90 fps moet het toch wel speelbaar zijn. Nagrand en grizzly Hills trok deze kaart ook al erg goed. Waarschijnlijk moet ik naar settings 3 oid lategame. Raiden doen we niet, en de 4ghz quadcore zal het bezoeken van grote steden wel redelijk aangenaam maken.

@daloona
Thanks voor tips. Dx9 zal ik ook proberen als de content zwaarder wordt. Wat betreft multicore zag ik op dit moment een hele mooie verdeling van load op alle cores op w10, allemaal identieke 20% load. Doet wow dus goed, lijkt het!
Aha, de Xbox app. Ik heb de nieuwe w10 internet intussen getweakt en een hoop (!) meuk uit gezet. Waaronder ook die Xbox zooi. Ik heb nog geen problemen ervaren. Zou dat het geweest zijn. Thanks!

Blatende schapen vind ik MN medetweakers niet, goedbedoeld advies geven was hun bedoeling, maar in dit geval zaten ze er wel naast ja. Gelukkig ven ik redelijk eigenwijs ;-)
Pagina: 1