Afvoer douche/bad buiten het huis

Pagina: 1
Acties:

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-12 16:19
Beste mede-tweakers,

Ik ben met m'n vriendin op huizenjacht.

Nu zijn we vandaag bij een huis gaan kijken wat ons kan bevallen, echter is er een ding wat mij dwars zit

De afvoerpijpen van zowel douche als bad (douche is aparte verouderde ruimte/badruimte is nieuw) lopen buiten om het huis richting regenpijp.

Dit vind ik zelf geen geschikte optie, sowieso al niet met vries temperaturen. De makelaar zegt eenvoudig dat dit aangepast moet worden.

Maar wat ik mij nu afvraag: Hoe kom ik er uberhaupt achter of de leidingen binnenshuis aangesloten kunnen worden op de afvoer?

Ik zou bijna denken dat ze niet voor niets buitenom lopen omdat er geen andere mogelijkheid was.

Wie kan me tips/info geven :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:43
Is het een Engels huis? Op diverse Engelse woonprogramma's zie je dit fenomeen. Vooral als het een wat ouder huis is waar achteraf sanitair in is geplaatst.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Simpele vragen die je jezelf kan stellen:
1. Als het zo simpel is, waarom is het dan niet al gedaan? Makelaars noemen alles simpel.
2. Gebruiken de huidige bewoners deze constructie al meerdere jaren? Zo ja, voor vorst e.d. hoef je niet bang te zijn.

Beantwoord de vragen en baseer daar een mening op :)

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:48

Richard

Kuru Kuru Kururin

Señor Sjon schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:56:
Is het een Engels huis? Op diverse Engelse woonprogramma's zie je dit fenomeen. Vooral als het een wat ouder huis is waar achteraf sanitair in is geplaatst.
Als ik hier (in Nederland) even een blokje rond doe van 15minuten kan ik zeker 5 foto's maken van huizen waar een 110/125mm rioolbuis langs de zijgevel naar beneden loopt ter hoogte van de badkamer zegmaar.

Ik zou zelf gewoon alleen wegens zo'n "oplossing" zo'n huis overslaan; want je weet gewoon niet wat de oud eigenaar meer heeft lopen hobby-en en "rommelen".

Zelfde met aangemetselde schoorstenen of van die buitenlangs lopende RVS rookkanalen (die ze dan ook nog door een bestaande overstek gaan steken 8)7.

Zo weet ik ook wel een adresje waar de CAI kabel achter de televisie naar buiten is geboord en op de slaapkamer weer naar binnen :? (datzelfde adres heeft binnenshuis ook de radiator in de badkamer op zijn zijkant gemonteerd zitten.

20*350ZO45°

• Exterminator
De makelaar zei niet dat het simpel was, maar ik bedoelde meer: het is makkelijker gezegd (om het aan te passen) dan gedaan.

Beneden verdieping is gewoon volledig gerenoveerd. Vind dit dus gewoon erg jammer.

Maar de vraag blijft dus: hoe kom ik er eventueel achter of het wel fatsoenlijk aangesloten kan worden op de afvoer? Of is het gewoon 'n gok.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Daar kom je alleen achter door tekeningen op te vragen en uit te zoeken of er een afvoer in de buurt van de badkamer zit die geschikt is om de badkamer op aan te sluiten en dan een of meer offertes op te vragen bij aannemers wat dat zou moeten kosten?

Enne: badkamerafvoer aangesloten op de regenpijp? Dan mag ik hopen dat het geen gemeente is waar hemelwater en riool gescheiden zijn?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Exterminator
Orion84 schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:04:
Daar kom je alleen achter door tekeningen op te vragen en uit te zoeken of er een afvoer in de buurt van de badkamer zit die geschikt is om de badkamer op aan te sluiten en dan een of meer offertes op te vragen bij aannemers wat dat zou moeten kosten?

Enne: badkamerafvoer aangesloten op de regenpijp? Dan mag ik hopen dat het geen gemeente is waar hemelwater en riool gescheiden zijn?
Heeft een makelaar deze tekeningen (weet ik eerlijk gezegd niet)?

Dat laatste durf ik ook niet te beantwoorden, maar nogmaals. Wil 't in een keer goed doen :)

Verwijderd

Vorst is meer een probleem bij stilstaand water, zolang het stroomt (tenzij het -40 is ofz), of de leiding leeg staat is dat probleem er niet. Ik vind het zelf vooral erg lelijk als er leidingen in het zicht lopen.

Als die leidingen aangesloten moeten worden op bestaande leidingen zal er sowieso in een muur gefreesd gaan worden en dan ligt het er maar net aan hoe dichtbij de bestaande leidingen liggen. Het aansluiten is het probleem niet, maar je moet de leiding er krijgen. Als er boven vanuit vroeger geen leidingen lagen kan dit nog wel eens veel werk zijn. Ik ben geen loodgieter, maar mijn ervaring met verbouwen is dingen die door de muur lopen zijn nooit "simpel". Dat is de reden dat er destijds voor deze oplossing is gekozen. Als je toch al de hele badkamer wil gaan renoveren en de tegels gaan eruit dan kan het zijn dat het niet zoveel meewerk is mits er dichtbij wat leidingen liggen, maar dan zou je van de begane grond precies moeten uitzoeken waar die liggen eerst om een aansluitpunt te vinden.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:46
De tekeningen zijn normaal gesproken op te vragen bij de gemeente. Bij sommige gemeentes ook online te vinden.

Wat is je bezwaar tegen die pijp aan de buitenkant? Zoals al eerder aangegeven hoef je voor bevriezing niet bang te zijn. Bij mijn ouders loopt al minimaal 40 jaar de rioleringsleiding aan de buitenkant, en daar is werkelijk nog nooit een probleem mee geweest. En is er wel een probleem mee, kan je er nog eenvoudig bij ook.
Dat 'ie in een regenpijp uit komt is natuurlijk niet de bedoeling, maar zou je aan de buitenkant eenvoudig aan kunnen passen.
Blijft over dat je het wellicht niet mooi vind, en daar ben ik het dan wel mee eens. Maar ik zou er geen huis op afwijzen wat verder aan m'n wensen voldoet

[ Voor 55% gewijzigd door decipherer op 13-11-2016 09:42 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je toevallig ook foto's gemaakt van de badkamer, ruimte onder, naast de badkamer, kruipruimte? Misschien is het dan makkelijker om mee te denken in een oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Aapie op 13-11-2016 09:44 ]

• Exterminator
Aapie schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:38:
Heb je toevallig ook foto's gemaakt van de badkamer, ruimte onder en naast de badkamer? Misschien is het dan makkelijker om mee te denken in een oplossing.
Nee, helaas geen foto's. Zowel bad als douche (ruimte naast bad) waren beide ingetegeld)

Ruimte onder de badkamer is de keuken, naast de badkamer de trap. In principe zit linksboven in het huis de badkamer en rechts beneden de wc (wanneer ik met gezicht naar beide ruimtes sta.)

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zijn er nog meer zelfde type woning in de buurt, of aangrenzend? Zo ja dan zou je kunnen kijken hoe het bij deze woningen gedaan is.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

In een huis waarin ik gewoond heb liep de afvoer ook buitenlangs. Maar daar was een betimmering omheen gemaakt, en gevuld met glaswol ter isolatie. Geen momentje pijn dus qua bevriezing (wel op andere feonten vanwege het geknutsel van de eikel van een loodgieter die het aangelegd had, zoals buizen die nagenoeg niet afliepen).

Of de makelaar tekeningen heeft is te betwijfelen, maar de makelaar kan wel bij de eigenaren informeren of die de tekeningen heeft.

Je zegt dat naast badkamer een/de trap zit. Is dat een rechte trap of een spiraal? Want naast een spiraalvormige trap is vaak wel ruimte voor een afvoer.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-12 17:45
Pietervs schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:27:
zoals buizen die nagenoeg niet afliepen).
Anders dan je misschien zou denken is het beter dan een steile helling. Ideaal is 3%, dus 3cm dalen per meter.

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-10 22:02
Waar is het toilet op de begane grond? Is deze recht onder of vlak onder de badkamer dan kan je het wel binnen door trekken.

Ander ding is of er een kruipruimte is. Als die er is dan kunnen de pijpen recht naar beneden en aangesloten worden op het riool daar.

Deze oplossing is een 'snel klaar' en luie oplossing. Het werkt maar het is niet correct.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

cadsite schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:40:
[...]

Anders dan je misschien zou denken is het beter dan een steile helling. Ideaal is 3%, dus 3cm dalen per meter.
Klopt, maar deze zaten meer tegen de 0% aan, met als gevolg dat het water bleef staan. Die "loodgieter" voerde ook logo's van onder meer de VNI, maar bleek daar alleen bekend te staan als prutser, niet als ingeschreven lid...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De regenafvoer zit meestal ook buiten en bevriest ook niet, dus dat zal wel meevallen. Maar het is een extra buis die je ziet en het mag denk ik ook niet. Regenwater en afvalwater zijn volgens mij gescheiden van elkaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Je schijft dat de keuken eronder zit op de beneden verdieping, dus daar zit of komt uit op een deugdelijke afvoer, mits de kruipruimte toegankelijk is.
Ook is de douche ruimte verouderd en kun je hier naar beneden met een nieuwe afvoer en aan de keukenkant aftimmeren of door de hangende kasten langs, moeilijk zonder tekening of foto in te schatten.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:57
In ons huia liep de afvoer van de wasmachine en codenswater van de ketel,via het kleine kameretje naar buiten.
In een 100mm buis.
Doordat de ketel altijd wel een beetje water afvoert na het stoken heb ik de 1e winter al meteen mijn afvoer dicht gevroren gehad.
Hier kwam ik helaas pas achter toen ik de wasmachine aanzette en deze bij het afpompen de hele zolder en 1e verdieping blank zette.
Heb deze constructie dus direct gesloopt en vrij eenvoudig binnendoor naar bover het verlaagde plafond van de wc laten lopen, om hem daar op de douche afvoer aan te sluiten..

Ik zou het dus afraden óf kijken of je dit anders kan maken en dit direct doen.
Kleine beetjes water hopen met vorst snel op (even snel handen wassen op badkamer etc.) als het eerste beetje ijs er eenmaal inzit hoopt het erachter snel op

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:54

m-vw

Dus?

Bij ons huis (1950) zit de afvoer ook aan de buitenzijde.
Nog nooit problemen gehad.

Of het mooi is, dat is een heel ander verhaal.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Inderdaad zo'n huis het liefst overslaan. De kans is groot dat je meer amateuristische oplossingen gaat tegenkomen.

Of dit is je kans om flink op het huis af te dingen als je onderbouwd vertrouwen hebt in de rest van het huis.

Kom hier op tweakers soms ook tegen dat regenpijpen door de spouw lopen. Ook niet ideaal maar wel realtief eenvoudig en goedkoop te realiseren (en te isoleren).

Let we op: rioleringsbuis is dikwandig en wordt verlijmd, HWA is dunwandig. Dikwandig kan een stootje hebben en is een betere oplossing voor als je ooit eens een verstopping krijgt.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:54

m-vw

Dus?

nokiaan958GB schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:18:
Inderdaad zo'n huis het liefst overslaan. De kans is groot dat je meer amateuristische oplossingen gaat tegenkomen.
Ik vind dit maar een rare conclusie. Het één heeft toch niets met het ander te maken.

Bij veel oudere huizen zie je deze oplossing, omdat de badkamer later binnenshuis geplaatst is en het niet altijd eenvoudig was/is om de afvoer langs binnen te laten lopen. Zit jij te wachten op een afvoer in je woonkamer?

Bij ons huis had het overigens wel gekund, dan had de afvoer door de meterkast gelopen. Ik weet alleen niet of je daar zo blij van wordt.

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-12 03:34
Staat er een toilet in de badkamer ? Dan is de kans groot dat die er later in gezet is. Wastafel en douche kunnen het makkelijk af met een kleinere diameter, maar als de bewoners er later een toilet in (laten) gezet hebben dan heb je nou eenmaal een grotere buis nodig.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-11 08:32

murphsy

Product Monkey

m-vw schreef op maandag 14 november 2016 @ 06:54:
[...]

Ik vind dit maar een rare conclusie. Het één heeft toch niets met het ander te maken.

Bij veel oudere huizen zie je deze oplossing, omdat de badkamer later binnenshuis geplaatst is en het niet altijd eenvoudig was/is om de afvoer langs binnen te laten lopen. Zit jij te wachten op een afvoer in je woonkamer?

Bij ons huis had het overigens wel gekund, dan had de afvoer door de meterkast gelopen. Ik weet alleen niet of je daar zo blij van wordt.
Bij ons loopt de afvoer van de badkamer door de meterkast. Netjes afgetimmerd en afgewerkt. Daar heb je totaal geen last van, en neemt verrassend weinig ruimte in.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
m-vw schreef op maandag 14 november 2016 @ 06:54:
[...]

Mwa, vergelijk het met de lekkende kap van je cabrio dichtmaken met duc-tape.

Het is geen gezicht maar zal wel werken. Maar let op als je een poos 140 op de snelweg rijdt, dan laat het misschien los :+

Of vergelijk het met deze oplossing 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door nokiaan958GB op 14-11-2016 20:27 ]

Pagina: 1