Toon posts:

Denon AVR x3300w icm MA speakers silver 6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal,

Hoop dat dit forum me wat meer kan vertellen over het volgende:

Ik heb thuis een Denon AVR 2310 staan met de volgende speakers:

front : Monitor Audio Silver 6
Center: Monitor Audio Silver
Rear: 2 x Monitor Audio Mass 10 serie.

Nu mis ik op de een of andere manier dynamiek in mijn speakers en bij enkele audiozaken werd al verteld dat het mogelijk door de versterker komt die te weinig levert om de speakers lekker te laten draaien. Nu zat ik te denken om er een REL T7 bij te zetten om dit op te vangen tot mijn oog viel op de Denon AVR x3300w met een vermogen van 185 Watt ipv de 105 Watt die de 2310 levert.

Kan iemand hier iets over roepen of de 3300 een meerwaarde gaat opbrengen qua geluid / dynamiek.
Alvast bedankt,

Gr Marcel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:22:
....Denon AVR x3300w met een vermogen van 185 Watt ipv de 105 Watt die de 2310 levert.
Wel appels met appels vergelijken en dat ben je nu niet aan het doen. Vermogen kan op verschillende manieren gemeten worden. Als je twee verschillend gemeten vermogens tegenover elkaar zet gaat het niet op. Dat wordt zoeken in de uitgebreide specificaties/tech notes en niet uit een vergelijker die maar een deel van de informatie geeft.

Als je de handleidingen / tech notes er bij pakt dan zie je dit:
Denon AVR-2310
Power Output (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive)
105 W

Power Output (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive)
135 W

Power Output (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive)
180 W
Denon AVR-X3300w
Power Output (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive)
105 W

Power Output (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive)
135 W

Power Output (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive)
180 W
Zoals je ziet is het hoge vermogen wat jij opgeeft bij de AVR-X3300w gemeten op slechts één kanaal, op 6 Ohm, bij een pieptoon van 1000 Hz en bij een berg vervorming van 1%. Voor een representatieve waarde moet er gemeten worden op minimaal twee kanalen, een geheel bereik (20 - 20.000 Hz) en onder de 0,1% THD. Dat eerlijk gemeten vermogen is wat jij opgeeft bij de AVR-2310. En bij de AVR-X3300w is dat dus gelijk...

Maar goed, dat is opgegeven vermogen. In de praktijk kakt elke receiver in bij het aansturen van meer kanalen. Hoe meer kanalen je aanstuurt des te minder vermogen blijft er over. Maar vermogen is zo spannend niet. Al zou de receiver slechts 50 Watt per kanaal overhouden dan kom je daar nog mee weg. Met normaal gebruik heb je slechts een paar Watt (of nog niet eens) nodig. Sterker nog. Stel dat je wel van 105 Watt naar 185 Watt zou gaan. Dat klinkt veel, maar dat is het niet. Het verschil van 1 naar 2 Watt is groter. Bij een verdubbeling van het vermogen gaat het volume er 3 dB mee omhoog. Wat ook weer aanzienlijk klinkt maar dat niet is. Een verhoging van 3 dB ervaart de gemiddelde persoon als net waar te nemen. Pas bij 10 dB meer ervaren wij iets als twee keer zo luid (de wetenschappelijke grens daarvan is overigens + 6 dB). Vermogen is dus zo spannend niet en de topvermogens heb je alleen nodig als je zeer luid speelt.

Ik heb zelf twee eindversterker achter mijn Denon hangen van 200 en 300 Watt per kanaal (eerlijk gemeten op 8 Ohm en bij 0,1% THD) en ik durf de weddenschap niet aan te gaan dat ik de set er blind uit kan halen met of zonder deze eindversterkers. Dergelijke vermogens heb je niet nodig en voegen mijns inziens ook niets toe.
Kan iemand hier iets over roepen of de 3300 een meerwaarde gaat opbrengen qua geluid / dynamiek.
Alvast bedankt,
Vermogen is, zoals gezegd, niet de reden om een receiver te vervangen. Er zijn wel andere reden om een upgrade te doen. Nieuwere receivers hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid tot Spotify Connect en het doorsturen van 4K. Dat kan een reden zijn om te vervangen. Al doet dat niets met je geluid. Wat wel uit kan maken is dat de AVR-X3300w beschikt over Audyssey MultEQ XT32, een betere vorm van de Room EQ dan je huidige Denon. Daardoor kan je wel winst behalen in je ruimte.

Over die ruimte gesproken: waar heb je de MA Silver 6 gehoord dat ze beter klonken? Vergeet niet dat je bij een ander vooral naar de akoestiek zit te luisteren. Thuis zal het altijd anders klinken.
Gr Marcel
Die is niet nodig, zie Het algemeen beleid #groeten

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 12-11-2016 20:58 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor dit uitvoerige bericht !! Ik heb ze beluistert bij hobo in een luisterruimte waarbij er later ook een sub werd toegevoegd. Ik moet zeggen dat ze toen een stuk dynamischer klonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Het punt dat de akoestiek thuis anders is dan bij de Hobo HiFi moge duidelijk zijn. Als je geld uit wilt gaan geven zou ik eerder een subwoofer aanraden dan een zwaardere receiver. Of de subwoofer een REL moet zijn is een tweede. Persoonlijk zou ik iets anders kopen. Prijs-prestatie kan beter dan dat een REL biedt. BK of SVS bijvoorbeeld als ik zou moeten kiezen. Enige is dat Audyssey XT32 ook beter is in de subwoofer inregelen dan de versie van Audyssey die je nu op de Denon hebt staan. Dus als je beide koopt dan moet het helemaal goed komen :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-09 10:42
Ik denk niet dat de X3300 je verbetering gaat geven.

Als je meer uit je huidige luidsprekers wilt halen dan kun je dat, op het gebied van de apparatuur doen door bijv een betere versterker te kiezen. Denk aan Cambridge CXR200, NAD T758 of T787 en Arcam AVR390.

Verder kun je ervoor zorgen dat de speakers optimaal gepositioneerd zijn. Dus voldoende ruimte om de speakers. Maar experimenteer hier vooral mee.

Tot slot: wat bedoel je precies met een 'dynamischer' geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

christiaans schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:01:
Ik denk niet dat de X3300 je verbetering gaat geven.

Als je meer uit je huidige luidsprekers wilt halen dan kun je dat, op het gebied van de apparatuur doen door bijv een betere versterker te kiezen. Denk aan Cambridge CXR200, NAD T758 of T787 en Arcam AVR390.

Verder kun je ervoor zorgen dat de speakers optimaal gepositioneerd zijn. Dus voldoende ruimte om de speakers. Maar experimenteer hier vooral mee.

Tot slot: wat bedoel je precies met een 'dynamischer' geluid?
Zijn allemaal hele mooie receivers waar ook een nodig prijskaartje aan hangt.
Wat is het budget wat de TS tot zijn beschikking heeft?

Het is frapant dat een audio zaak meestal de versterker de schuld geeft terwijl een eerlijk antwoord de akoestiek is (ff snel kort door de bocht zeggend). Maar hier verdient een audio zaak natuurlijk niet aan :X

Het meeste rendement haal je denk ik uit de omgeving. Maar een mooie NAD, Cambridge audio of een arcam misstaat natuurlijk niet en zullen denk wel wat toevoegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 14-11-2016 20:20 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikingerik69
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-06-2020
Hoi Marcel,

Heb mijn Marantz SR6004 twee weken geleden vervangen door een Denon AVR-X3300w. (mooie aanbieding bij hificorner)
Deze is gekoppeld aan Monitor Silver 8 Front (bi-amp) en zelfde center als jij. Bij mij in een 3.1 opstelling.

Weet niet zeker wat jij met dynamiek bedoelt?

Echter mijn ervaring ten opzichte van de Marantz is dat het geluid iets "dunner" is en tegelijkertijd veel meer detail geeft. Voor surround is de Denon echt een stap vooruit. Voor stereo Audio kan ik het echt niet zeggen. Wel heb ik het idee dat ik meer volume moet vragen van de Denon dan van de Marantz voor een zelfde luister niveau.

En zo'n NAD ... tsja die komt er ooit nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
vikingerik69 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:09:
Hoi Marcel,

Heb mijn Marantz SR6004 twee weken geleden vervangen door een Denon AVR-X3300w. (mooie aanbieding bij hificorner)
Deze is gekoppeld aan Monitor Silver 8 Front (bi-amp) en zelfde center als jij. Bij mij in een 3.1 opstelling.

Weet niet zeker wat jij met dynamiek bedoelt?

Echter mijn ervaring ten opzichte van de Marantz is dat het geluid iets "dunner" is en tegelijkertijd veel meer detail geeft. Voor surround is de Denon echt een stap vooruit. Voor stereo Audio kan ik het echt niet zeggen. Wel heb ik het idee dat ik meer volume moet vragen van de Denon dan van de Marantz voor een zelfde luister niveau.

En zo'n NAD ... tsja die komt er ooit nog eens.
Hoewel ik een NAD man ben (heb nu 3 versterkers van hun en de mediatuner), weet ik niet of ik snel voor een NAD receiver zou kiezen. Tov Denon/Marantz/Onkyo hebben ze betrekkelijk weinig features, denk bijv. aan spotify, internet radio, DNLA streaming, bluetooth, etc.
Pagina: 1