S0 datalogging met extra CT voor up/down: arduino?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Ik gebruik sinds enkele jaren een extra kWh teller met een s0 uitgang waarbij ik de pulsen tel via een 1-wire DS-2423 . Deze werkte steeds perfect, maar sinds ik zonnepanelen heb, heb ik een probleem... de teller telt zowel in als uitgaande verbruiken. Ik kan dus onmogelijk weten hoeveel ik verbruik als ik niet weet of er verbruikt of teruggeleverd wordt.

Ik dacht het op volgende manier op te lossen: een extra CT rond de inkomende stroomkabel.Voor de rest twijfel ik echter aan de beste oplossing: (de kwh teller openmaken en de pin voor teruglevering zoeken is niet haalbaar, want die wil ik niet demonteren of riskeren kapot te maken :/ )

- mogelijkheid 1: arduino aan de ct sensor, bij up een pin hoog zetten en dan met een logische schakeling (welke?) het So signaal doorlaten bij verbruik (1 1-wire teller voor alles en 1 voor verbruik, zo weet ik alles). De rest blijft dus gelijk aan het huidige.

- mogelijkheid 2: arduino aan de ct sensor en ook de s0 aan de arduino. Zelf 2 s0 outputs maken met de arduino (1 voor up en 1 voor down).

- mogelijkheid 3: alles bijhouden in de arduino en deze uitlezen om de 5min (ipv de 1-wire). Indien de stroom uitvalt is deze wel z'n geheugen kwijt, de 1-wire niet.

- mogelijkheid 4: geen arduino maar een andere schakeling?

Kan er me iemand (met meer kennis dan deze hobbyist :9 ) me op de "beste" weg zetten? _/-\o_

Beste antwoord (via Promy op 14-11-2016 23:41)

• SA007
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, ik weet exact welke meter dat is, maar helaas werk ik daar niet meer dus kan het schema er niet bijzoeken...

Moet ff in mijn geheugen graven, maar als ik me niet vergis is dit op basis van een chinese kloon van de ADE7752 (datasheet) (Geen garanties tho', heb 'm volgens mij een enkele keer van binnen gezien een jaar of 3-4 terug).

Deze chip doet als ik me niet vergis het als -4 + 3 + 3 = 2A.
Er zit ook een 'REVP' pin op die aangeeft welke kant het op is, als je zin hebt om 'm uit elkaar te trekken kan je daar een weerstand en opto op gooien om er een bruikbare uitgang van te maken (zo zit de SO uitgang ook).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 20:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je zult naast de stroom ook de spanning moeten meten, anders kun je niet bepalen wat de richting is. Je stroom is namelijk ook een wisselstroomsignaal. Als de spanning positief is en de stroom is ook positief (dat hangt er dus vanaf wat je zelf definieert) dan gaat de netto energie de ene kant op. Als de stroom negatief is dan gaat de stroom de andere kant op.

Het meten van de polariteit van de spanning kun je veilig doen door gebruik te maken van een transformator. Een eenvoudige adapter waar wisselspanning uitkomt is genoeg.

Beide signalen kun je vervolgens sampelen met de adc van een arduino. Een andere optie is om de signalen gelijk te richten met een diode, vervolgens een comparator, and-poort en lowpass filter om een continue signaal te hebben. Als je dat dan gebuikt om een fet of transistor aan te sturen die je s0 signaal laag houdt als er sprake is van teruglevering dan ben je er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Gaat het hier om 1-fase of 3-fase?

Je verhaal lijkt de indruk te wekken dat het om 1-fase gaat, maar een huis met ruimte voor zonnepanelen is meestal met 3-fase aangesloten.

Als het 3-fase is, is ondanks dat je maar op 1-fase teruglevering hebt een enkele meting niet genoeg.

Voorbeeld:
Fase 1: teruglevering 4A.
Fase 2: gebruik 3A.
Fase 3: gebruik 3A.

Een (hiervoor beschikte) 3-fase meter zal nu knipperen op 2A gebruik, terwijl je door je enkele meting dit ziet als 2A teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Het gaat hier om een 3-fase systeem, maar de zonnepanelen zitten slechts op 1 fase. Maar inderdaad heb je gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Welke kWh meter heb je hangen?

Veel 3-fase meters gaan niet goed om met teruglevering als hiervoor niet bij het ontwerp rekening gehouden is.
Heb ontwerpen gezien die ongeacht de richting optellen (dus -4 + 3 + 3 = 10A).
Die terugleveren als 'fout' zien en de fase negeren (soms met lampje) (-4 + 3 + 3) = 6A.
Of die het wel netjes optellen maar niet onder de nul gaan, en stoppen als je in het geheel teruglevert (-4 + 1 + 1 = 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb deze een hele tijd geleden via ebay gekocht van een firma in duitsland.
De omschrijving was: "100A SWISSNOX 2012 Drehstromzähler Hutschiene Wattmeter 3 Phasen Kwh Strom"
en hij ziet er uit als deze
Het ledje die pinkt per s0 signaal pinkt ook als er teruggeleverd wordt. ik had dit getest door alle zekeringen uit te zetten met uitzondering van deze van de zonnepanelen. Dus hij meet alvast terugleveren, maar hoe is natuurlijk een andere vraag.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, ik weet exact welke meter dat is, maar helaas werk ik daar niet meer dus kan het schema er niet bijzoeken...

Moet ff in mijn geheugen graven, maar als ik me niet vergis is dit op basis van een chinese kloon van de ADE7752 (datasheet) (Geen garanties tho', heb 'm volgens mij een enkele keer van binnen gezien een jaar of 3-4 terug).

Deze chip doet als ik me niet vergis het als -4 + 3 + 3 = 2A.
Er zit ook een 'REVP' pin op die aangeeft welke kant het op is, als je zin hebt om 'm uit elkaar te trekken kan je daar een weerstand en opto op gooien om er een bruikbare uitgang van te maken (zo zit de SO uitgang ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
misschien toch eens binnenkort er van tussenuit halen. Zoals hij er nu inzit meet hij toch niet correct, dus buiten het werk van hem er van tussenuit te halen heb ik weinig te verliezen :)

edit: ik lees net de datasheet die je linkte: de pin 4 REVP heeft als uitleg "This logic output goes logic high when negative power is detected on any of the three phase inputs". Dus als ik het goed lees dan wordt deze hoog als er 1 of meerdere fases terugleveren. Dan kan het nog steeds het geval zijn dat bv -2 +3 en +3 is en dat er netto verbruik is terwijl de pin hoog is...en er dus hetzelfde probleem is als met de ct. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 54% gewijzigd door Promy op 14-11-2016 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Illusion

(the art of)

Lijkt me dat je dan beter naar pin17 ABS kan kijken?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Die ABS pin dient toch om de wijze van optellen te wijzigen? Ik vermoed dat deze al juist staat, maar hij genereert toch de 800 pulsen (s0) per kWh ook als dat teruglevering is. (er is geen onderscheid tussen beiden)
pin 4 kan ook geactiveert worden als er teruglevering is over 1 fase maar verbruik in het totaal.
Of zie ik dit verkeerd?
Pagina: 1