Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Word 2010/13] Plakken Chart Object past tabelmarges aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kaham
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:12
Beste Tweakers,

TL;DR: Ik probeer een aantal grafieken van Excel naar placeholders in Word 2010/2013 te kopiëren, waarbij de placeholder een specifieke cel in een tabel is. Bij het plakken van een tabel via Paste Special->Enhanced Metafile gaat dit prima, maar bij het plakken als een Graphic Object of via CTRL+V heeft dit vreemde bijeffecten op de overige lay-out van mijn Word document.

Weet iemand hier hoe ik onderstaand probleem kan voorkomen?

Uitgangssituatie
Zoals te zien in deze screenshot, heb ik in Word een tabel opgezet met een vaste breedte van 7.0cm, hoogte van 6.0cm en met celmarges van 0.0cm. Verder heb ik in Excel een grafiek met de exacte afmetingen van de cel in Word.

Probleem
Als ik nu de grafiek uit Excel kopieer, en vervolgens plak (CTRL+C dan CTRL+V, of Paste Special->Microsoft Office Graphic Object), verspringt de opmaak in Word. Zoals hier te zien, heeft de tabel ineens marge links, en daarnaast is de afstand tussen de tabel en de tekst groter geworden. In VBA geeft Word gek genoeg aan dat de marge negatief is, in plaats van groter.

Het vreemde is dat dit niet gebeurt bij alle andere vormen van plakken (Paste Special->Enhanced Metafile, of Paste Special->Excel Chart Object). Zoals hier te zien, blijft dan de opmaak netjes intact.

Deze marges hebben een breder effect dan enkel de cel. Ik heb de test ook gedaan met een tabel waarin 2 plaatjes moeten komen, met daartussen een hele kleine cel (0.05cm) - zie hier. Als ik dan eerst een grafiek plak als Enhanced Metafile, gaat dit goed (bewijs), maar bij het plakken van een grafiek als Graphic Object/CTRL+V komt er bij elke cel een ongewenste marge links, waardoor ook de middelste cel geforceerd breder wordt dan deze hoort te zijn (zie hier).

Alle suggesties zijn welkom. Alvast dank!

Groet,
Kaham / Bas

"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." - A. Einstein