Welke dikte montagedraad reparatie smartphone microfoon?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 09:38

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Ik heb zojuist een display van een Ulefone Power vervangen. Helaas is bij het terugmonteren van de PCB het draad van de microfoon losgekomen. Helaas is de buitenmantel van het draad ook losgekomen, dus ik ben nu op zoek naar een stukje zwart en rood montage draad.

Ik weet alleen niet welke dikte ik moet hebben. 0.05mm of misschien zelfs nog dunner. Iemand die dit weet?

Hieronder even een afbeelding van het onderdeel om duidelijk te maken waar ik het over heb. Het draad dat je hier ziet, dat draad zoek ik.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/okrdqp.jpg

Alvast bedankt! :)

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-08 21:23
als je een schuifmaat hebt kun je de dikte van het draad meten dan weet je ook welke dikte je moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Kun je het niet gewoon opnieuw strippen en vast solderen? Het lijkt er op dat de draad nog wel een millimetertje korter kan.
Als dat niet gaat, zoek een willekeurige oude computer kabel (USB, VGA, IDE, floppy kabel, ...) en sloop deze, zitten genoeg dunne draadjes in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 20:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wirewrap draad lijkt ongeveer dezelfde dikte te hebben. Dat is meestal 32 awg.
Ik zou zelf in plaats daarvan roadrunner draad nemen, dat kun je bijvoorbeeld (via mux) bij farnell bestellen. Artikelnummer 5017245 is een setje van 4 kleuren.

Dat draad is makkelijker te verwerken. De isolatie verwijder je door het te verhitten in een druppel tin op de punt van je soldeerbout.

[ Voor 22% gewijzigd door Cassettebandje op 13-11-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 09:38

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
blackwolf40 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:41:
als je een schuifmaat hebt kun je de dikte van het draad meten dan weet je ook welke dikte je moet hebben
Die heb ik niet.
Ploink schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:05:
Kun je het niet gewoon opnieuw strippen en vast solderen? Het lijkt er op dat de draad nog wel een millimetertje korter kan.
Als dat niet gaat, zoek een willekeurige oude computer kabel (USB, VGA, IDE, floppy kabel, ...) en sloop deze, zitten genoeg dunne draadjes in :)
Nee, de draadjes waar het om gaat zijn niet te zien op de afbeelding. De draadjes die je ziet zitten nog goed op hun plek. Het microfoontje dat is losgekomen is 3x zo klein als het trilmotortje dat je ziet en zou op het trilmotortje moeten rusten. De draadjes zijn te kort daarvoor en bovendien is de isolatie er af.

Ik heb het geprobeerd met binnendraadjes uit een UTP kabel, maar dat heeft niet gewerkt. De microfoon deed het niet en dat is toch best lastig bij een telefoon. Dat draad was ook nog een fractie dikker en bevatte koperdraad, wat volgens mij sowieso niet de bedoeling is, dacht ik.
Cassettebandje schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:01:
Wirewrap draad lijkt ongeveer dezelfde dikte te hebben. Dat is meestal 32 awg.
Ik zou zelf in plaats daarvan roadrunner draad nemen, dat kun je bijvoorbeeld (via mux) bij farnell bestellen. Artikelnummer 5017245 is een setje van 4 kleuren.

Dat draad is makkelijker te verwerken. De isolatie verwijder je door het te verhitten in een druppel tin op de punt van je soldeerbout.
Heb inmiddels maar een nieuw onderdeeltje besteld via Aliexpress. Met dat gesoldeer en gepiel weet ik niet of het onderdeel niet inmiddels defect is geraakt. Dan maar even een weekje of wat wachten.

Bedankt voor het meedenken allen :)

[ Voor 3% gewijzigd door jagermeister op 13-11-2016 12:18 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Allemaal veel te ingewikkelde antwoorden. Het meest juiste antwoord is dat het helemaal niets uitmaakt, als het maar past. Want van stromen van enige betekenis is totaal geen sprake. M.a.w. geen moeilijk gedoe, solderen is een vaardigheid, maar is best te doen. En zie je daar toch echt tegen op, dan heb je in je familie- of kennissenkring vast wel iemand die het klusje dat nauwelijks het noemen waard is even voor je opknapt.
Pagina: 1