Krijg geen windows op pci-e NVMe SSD

Pagina: 1
Acties:

• joost18
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel bezig om een nieuwe ssd in mn laptop te installeren maar ik krijg er geen windows op.

Het gaat om een thinkpad t460s en een plextor PCI-e SSD (512gb)

Ik heb een bootable usb gemaakt met windows 10 erop.
Het eerste probleem was dat de laptop niet van de USB wilde starten, ook niet met de juiste boot priority.
Na het het uitzetten van de PCI-e en NVMe optie in de boot priority start de USB windows setup goed.

Waarna ik een paar stapjes door kan klikken, tot dat ik bij het selecteren van de disk kom, waar de SSD gewoon herkend wordt. Ik krijg alleen de volgende melding: (de tweede foto is wat ik krijg als ik gewoon "next" probeer te klikken).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Nieuwe partitie maken en formatteren heb ik al geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://i1276.photobucket.com/albums/y479/jooost18/508d631f-ea44-44d9-8811-f62471a82b3b_zpsqtfyrkb2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1276.photobucket.com/albums/y479/jooost18/4537115a-d742-46e3-b757-a33b94d4d3d3_zpslxgjbsfk.jpg

Verwijderd

Neem aan dat je de data die er op staat niet wil behouden?
Wat als je in dat gevalt die partitie weg gooit? "Delete"?
En dan op Next klikken.

• joost18
Nee, SSD is gewoon leeg, heb dat idd geprobeerd, maar lukt niet, krijg dan nog steeds dezelfde melding van de tweede foto.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

joost18 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:21:
....
Ik heb een bootable usb gemaakt met windows 10 erop.
Het eerste probleem was dat de laptop niet van de USB wilde starten, ook niet met de juiste boot priority.
Na het het uitzetten van de PCI-e en NVMe optie in de boot priority start de USB windows setup goed.
....
Dan zal dit dan het probleem zijn. Gok ik zo. Windows denkt nu waarschijnlijk dat er in z'n geheel niet geboot kan worden van die schijf.

Waarom wilde windows niet booten van je usb?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• joost18
geen idee, maar ik het probeer zonder dit uit te zetten boot hij gewoon niet, scherm blijft zwart terwijl de fan wel aan is en laptop ook wel beetje warm, doet wel iets...

Wanneer ik probeer op te starten, en op enter druk om de normale opstart te onderbreken, en dan f1 om in de bios te komen, wil dit ook niet lukken als ik niet eerst de PCI-e boot optie uitschakel, op een of andere manier lijkt de neiging om te starten van die ssd oid alles te overrunnen.

[ Voor 45% gewijzigd door joost18 op 12-11-2016 12:57 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

joost18 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:53:
geen idee, maar ik het probeer zonder dit uit te zetten boot hij gewoon niet, scherm blijft zwart terwijl de fan wel aan is en laptop ook wel beetje warm, doet wel iets...
Ook geen BIOS Post of piepjes?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• joost18
Nee, helemaal niks, zie ook de laatste zin van vorige post.

Als ik probeer met PCI-e optie aan de bios te starten krijg ik een plextor logo van de ssd te zien, en dan zwart.

[ Voor 50% gewijzigd door joost18 op 12-11-2016 13:01 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Heb je al gekeken of er een nieuwere bios beschikbaar is? Dat kan met name met dingen als nvme wel eens helpen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je moet in UEFI mode opstarten en installeren, niet in BIOS mode. Je firmware kan blijkbaar niet van NVMe opstarten in CSM/BIOS emulatie mode.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens mij staat het er toch duidelijk: je laptop kan niet van NVMe booten. Dus nakijken of dit überhaupt wel kan, desnoods met een bios update. Of kijken of je de bios zo kan instellen dat NVMe boot ondersteund wordt, mogelijk in mixed mode (bios + UEFI) zodat je ook nog van USB kan booten. Wellicht moet je tijdens het booten even op F12 (ofzo) drukken om boot van USB te forceren dan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:37
en hoe heb je die usb bootable gemaakt? als je een uefi bootable usb wil maken dan kan je hier tooltjes zoals rufus voor gebruiken. kan me voorstellen dat de NVMe niet opgepakt word omdat je via bios mode installeerd ipv uefi.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• joost18
Bedankt voor alle reacties, was in t weekend weg dus had even niet de mogelijkheid om te reageren.

Heb de usb met rufus gemaakt, dus dat zou niet t probleem moeten zijn.
De laptop ondersteunt wel boot via NVMe in principe.

opnieuw partities maken met diskpart had ik ook geprobeerd.
USB is 2.0. Had zelf dat deze dingen idd ook gevonden.

Boot van USB forceren lukt helaas niet. Ik dacht, misschien ligt het probleem bij het uitschakelen van de boots van PCI-e.

Ik heb nog nooit een BIOS update gedaan, ik ga eens kijken of ik kan vinden hoe dat moet en of het helpt!

• joost18
Na het gebruiken van "UEFI ONLY" kom nu wel in het boot menu met de Plextor SSD erin, waarbij ik als ik F12 menu doe, de USB kan selecteren, maar ik niets kan doen omdat als ik selecteer, we gewoon hetzelfde F12 menu'tje opnieuw krijgen.

Wanneer ik andere opties gebruik, both legacy first, both uefi first, kan ik uberhaupt niet in het F12 menu of bios komen omdat het Plextor logo krijg en daarna niks.

OPGELOST! Bedankt voor alle hulp. Het probleem was uiteindelijk het volgende: moest eerst een BIOS update doen. Daarna moest ik in UEFI only booten. Toen de usb geschikt moeten maken voor boot in UEFI in rufus. Daarna in diskpart nieuwe partities en moeten converten naar GPT (laatste stapje gaf laptop zelf aan). nogmaals bedankt! :)

[ Voor 138% gewijzigd door joost18 op 14-11-2016 23:38 ]

Pagina: 1