Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:33
Ik zoek een nieuwe lichte laptop die je zonder problemen elke dag mee kan slepen en beter, sneller en bijvoorkeur ook lichter en dunner is dan mijn huidige laptop.

Huidige situatie
Sinds 7 november 2009 gebruik ik een 13,3 inch laptop. Hiervoor had ik een 14 inch laptop. Vind dit formaat fijner omdat het net wat compacter is.

Het gaat om een HP Probook 4310s
  • processor: intel core 2 duo T6670
  • geheugen: 3GB (later geupgrade naar 4GB, was zonder om een module van 2GB weg te grooien als die ook de laptop kon)
  • Formaat 13,3 inch
  • opslag: 320GB
Waar loop ik tegen aan:
  • start langzaam op
  • werkt soms te langzaam
  • dvd-speler werkt niet goed meer (maar gebruik hem ook nog amper)
  • opslag is vol, maar kan zonder problemen een 100-150 GB aan materiaal naar de cloud verhuizen (gedeeltelijk binnen de opslag van office 365 en gedeeltelijk met stackstorage). Daarnaast kan ik rustig een externe harddisk op mijn werk neerleggen met deze data zonder dat dit risico's geeft.
Wat hoeft het niet te kunnen
  • gamen
  • design, filmediting, etc. (zal wel adobe fireworks installeren, maar dat zal geen problemen geven voor gebruik wat ik op mijn laptop doe, want dat draait nu ook zonder veel problemen voor wat ik wil.
  • het hoeft geen vervangen te zijn voor:
  • ipad
  • desktop pc (die is goed genoeg bij mij met een i7 proc, 32 gb ram, etc.)
  • op dit moment nog geen werkpleksysteem op mijn werk. Al zit hier wel een punt in waar rekening mee gehouden moet worden dat binnen een aantal jaar hier mogelijk een verandering in gaat plaatsvinden.
  • [/li]
Wat moet het wel kunnen
  • office werk maar dan ook zwaardere excel bestanden en tig bestanden naast elkaar open kunnen hebben.
  • omgaan met een slechte webapplicatie met veel data
  • youtube, filmmateriaal
  • voor gebruik met presentaties, dus ook aansluiting naar beamers, smartborden en slimborden
  • snel en makkelijk meenemen en het liefst een kleine dag en stevig op door kunnen werken op de accu.
  • goede behuizing ivm altijd meenemen.
  • Goed zijn om de komende 5 jaar in ieder geval zonder problemen weer mee verder te kunnen werken
Merk voorkeuren heb ik niet direct. Al roept medion als merk een aldi-gevoel bij mij op, maar misschien klopt dat niet (meer).

Welk wensenlijstje heb ik:
  • prijs: onder de 1000 euro (paar euro er boven is er natuurlijk altijd als marge). Als er iets is wat goed is voor 600 euro vind ik dit ook goed, hoef geen geld uit te geven om het uitgeven en het hoeft ook geen statusdingetje te zijn)
  • formaat: 13,3 inch
  • beeldschermcoating: mat! het is een dealbreker als het niet mat is.
  • toetsenbord: qwerty (als het iets anders is valt er ook nog mee te leven)
  • Geheugen: 8 GB
  • Opslag: ssd van in iedergeval 256 GB (wil snel kunnen opstarten)
  • USB: minstens 2x normale usb is vereist (ivm smartbord) en usb-3 is wens (voor een eventuele dockingstation op het werk waar toetsenbord, muis, monitor en oplader opzit)
  • Wifi: is vereiste en 5GZ ondersteuning ook ivm betere dekking op 5GZ gebied dan het 2,4GZ frequentiegebied.
  • RJ45*: grote wens, heb al een aantal keer gehad dat de wifi niet goed was, geen toegang had en dat het met een kabeltje zonder problemen werkte.
  • HDMI*: normale hdmi aansluiting is een eis, micro-hdmi merk ik dat er te vaak geen kabeltjes zijn hiervoor om aan te sluiten.
  • VGA*: Is een zeer grote wens
* wanneer de netwerkaansluiting en/of hdmi-aansluiting en vga-aansluiting met 1 adapter is op te lossen die qua gewicht en formaat in verhouding staat met de laptop, valt hierin te leven mits daardoor er een betere keus is en het totaal van de adapter met de laptop niet boven het bedrag uit komt wat ik wil uitgeven. Vind meer dan 100 euro uitgeven hieraan niet in verhouding staan, maar misschien zie ik dat verkeerd.

Welke opties ben ik tegengekomen
HP probook 430 G3 (pricewatch: HP ProBook 430 G3 W4N73ET
voordeel
zowel hdmi als vga
rj45 aansluiting

nadeel
lagere resolutie (1366x768)
windows 7

asus zenbook ux305ua
voordeel
licht
2 jaar garantie
hdmi aansluiting
rj45 aansluiting

nadeel
kleur goud (klinkt lelijk/vrouwelijk)
geen vga

Lenovo Thinkpad 13 20GJ0048MH (pricewatch: Lenovo ThinkPad 13 20GJ0048MH
voordeel
hdmi aansluiting
rj45 aansluiting
windows 10 pro

nadeel
dikker, bijna 2 cm
plastic behuizing, is dit wel stevig?
dat muisding van Lenovo in het toetsenbord. Vind het zelf onhandig werken en in de wegzitten met blind typen.

Asus ZenBook Flip UX360UA C4136T
pricewatch: Asus ZenBook Flip UX360UA C4136T
voordeel
volgens de specificaties op tweakers hdmi en vga, maar volgens mij is dit micro-hdmi en geen vga?
dun en licht is een mooi voordeel.
Plat kunnen neerleggen, handig bij vergaderingen

nadeel
geen hdmi/vga
vraag mij af hoe kwetsbaar het schaniersysteem hierin is.

Acer Aspire V3-372-56YT (pricewatch: Acer Aspire V3-372-56YT
voordeel
hdmi aansluiting
rj45 aansluiting

nadeel
geen vga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-08 23:17
Ik heb zelf de Thinkpad 13 en ben er heel tevreden van (al is de trackpoint voor mij een voor- ipv nadeel), maar hou er rekening mee dat deze géén RJ45-aansluiting heeft.
Je stelt echter dat een adapter ook goed is, en die is er: pricewatch: Lenovo 4X90J31060
De behuizing is idd plastic maar is wel vrij stevig.

Bij langdurig zwaar CPU-gebruik laat de ventilator zich wel horen en wordt hij erg warm onderaan, maar dat zal wel bij elke compacte laptop zijn vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
jagermaster schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:15:
Welke opties ben ik tegengekomen
HP probook 430 G3 (pricewatch: HP ProBook 430 G3 W4N73ET
voordeel
zowel hdmi als vga
rj45 aansluiting

nadeel
lagere resolutie (1366x768)
windows 7
Veel zakelijke laptops worden nog altijd met Windows 7 geleverd. Je zal bij deze bewuste laptop dan een Windows 10 licentie erbij krijgen. (Zit dan al in de UEFI.) Je kan dan gewoon Windows 10 installeren.

De lage resolutie is dan een ander punt.

Of je moet de Probook 440 G3 overwegen: pricewatch: HP ProBook 440 G3 W4N88ET

Enige minpunt is dan de 128GB SSD. Maar dat los je zo op voor pak 'em beet 100 euro.
jagermaster schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:15:
Lenovo Thinkpad 13 20GJ0048MH (pricewatch: Lenovo ThinkPad 13 20GJ0048MH
voordeel
hdmi aansluiting
rj45 aansluiting
windows 10 pro

nadeel
dikker, bijna 2 cm
plastic behuizing, is dit wel stevig?
dat muisding van Lenovo in het toetsenbord. Vind het zelf onhandig werken en in de wegzitten met blind typen.
De plastic behuizingen van Lenovo gaan vrij snel achteruit. Ik heb in het verleden een workstation laptop gehad van Lenovo en na een paar maanden gebruik (dagelijks meenemen naar werk) zag je barstjes en witte plekken ontstaan in de behuizing. Het was niet erg passend bij het flinke prijskaartje van die laptop. Het werd ook alleen maar erger, vooral op de hoeken van de behuizing en op dunnere plastic onderdelen. Na een half jaartje heb ik die laptop omgeruild voor een HP ZBook 15 G2.

Let wel dat de Probook ook een plastic behuizing heeft, dat hebben ze allemaal in dit prijssegment. De echte stevige behuizingen zal je past vinden bij de Elitebook modellen van HP.

Geen idee hoeveel marge je wil inbouwen, maar deze zal veel steviger zijn: pricewatch: HP EliteBook 820 G3 T9X42EA

Die laptop heeft ook al je wensen: 256GB SSD, 8GB RAM, full HD resolutie en 12,5 inch formaat.

[ Voor 44% gewijzigd door CMD-Snake op 12-11-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
Mee_ schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:32:
Ik heb zelf de Thinkpad 13 en ben er heel tevreden van (al is de trackpoint voor mij een voor- ipv nadeel), maar hou er rekening mee dat deze géén RJ45-aansluiting heeft.
Je stelt echter dat een adapter ook goed is, en die is er: pricewatch: Lenovo 4X90J31060
De behuizing is idd plastic maar is wel vrij stevig.

Bij langdurig zwaar CPU-gebruik laat de ventilator zich wel horen en wordt hij erg warm onderaan, maar dat zal wel bij elke compacte laptop zijn vermoed ik.
Top dat de missende rj45 poort zo op te lossen is. Hoe is e ervaring met het typen, veert het toetsenbord mee of is dat stevig en robuust? Vandaag was ik in de mediamarkt en schrok ik van hoeveel de toetsenborden van de Zenbooks meeveerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:09:
[...]

Veel zakelijke laptops worden nog altijd met Windows 7 geleverd. Je zal bij deze bewuste laptop dan een Windows 10 licentie erbij krijgen. (Zit dan al in de UEFI.) Je kan dan gewoon Windows 10 installeren.
Dat scheelt en geeft tenminste genoeg mogelijkheden.
De lage resolutie is dan een ander punt.

Of je moet de Probook 440 G3 overwegen: pricewatch: HP ProBook 440 G3 W4N88ET

Enige minpunt is dan de 128GB SSD. Maar dat los je zo op voor pak 'em beet 100 euro.
Naast het nadeel van de 128 GB SSD is ook dat het een 14 inch scherm is waardoor het groter wordt (en zwaarder). Aangezien ik altijd de laptop meesleep wil ik niet te groot. Het is wel een goed punt dat de selectie van laptops ook te bekijken met de optie om zelf de harddisk te vervangen door een groter/SSD of een extra harddisk als dit kan.
[quote

[...]

De plastic behuizingen van Lenovo gaan vrij snel achteruit. Ik heb in het verleden een workstation laptop gehad van Lenovo en na een paar maanden gebruik (dagelijks meenemen naar werk) zag je barstjes en witte plekken ontstaan in de behuizing. Het was niet erg passend bij het flinke prijskaartje van die laptop. Het werd ook alleen maar erger, vooral op de hoeken van de behuizing en op dunnere plastic onderdelen. Na een half jaartje heb ik die laptop omgeruild voor een HP ZBook 15 G2. [/quote]Dat is niet goed als er barstjes en witte plekken ontstaan. Snap dat wanneer je een laptop iedere dag meeneemt dat er een krasje of zo op kan komen en het er minder mooi uitkomt te zien, maar dit zou betekenen dat je naar twee jaar het zo weg kan gooien, dat past niet in het idee van duurzaam gebruiken van ervan.
Let wel dat de Probook ook een plastic behuizing heeft, dat hebben ze allemaal in dit prijssegment. De echte stevige behuizingen zal je past vinden bij de Elitebook modellen van HP.

Geen idee hoeveel marge je wil inbouwen, maar deze zal veel steviger zijn: pricewatch: HP EliteBook 820 G3 T9X42EA

Die laptop heeft ook al je wensen: 256GB SSD, 8GB RAM, full HD resolutie en 12,5 inch formaat.
wordt wel weer een stapje duurder. In die range zou een toshiba portégé z30-a-18-w ook passend zijn, ziet er ook als goede laptop uit. Eerst maar ook verder kijken wat het zou doen als ik zelf de harddisk zou upgraden bij een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:31
Ik zou een Dell Latitude kopen. Voor onder de €1000 te krijgen, stevig, lange accuduur, goed mat scherm (ook met IPS-paneel te koop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-08 23:17
jagermaster schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:06:
[...]
Hoe is e ervaring met het typen, veert het toetsenbord mee of is dat stevig en robuust?
Toetsenbord is super, ik merk niets van inveren tijdens het typen en als ik er kracht op zet is dit ook heel beperkt. Het toetsenbord is een van de pluspunten van de Thinkpad 13.
Pagina: 1