Aankoop advies Studio Monitors

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 09:20
Hey iedereen,

Nadat mijn bose speaker het thuis begeven heeft, ben ik op zoek naar vervangers.

Ik dacht aan de KRK RP5 G3 speakers, jullie kennen ze allemaal we.

als 2de alternatief zat ik aan deze van Mackie te denken.

Of deze van JBL.

Mijn voorkeur gaat uit naar de KRK's.

Het zal voornamelijk gebruikt worden om muziek af te spelen op mijn kamer. Niet om te producen etc...

Nu voor de aansluiting, daarvoor heb ik begrepen dat er een audio-interface nodig is? Hiervoor graag suggesties.

mvg
Matthias

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
zie net dat het fout staat, excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:55
Kun je het budget stretchen tot deze? Je doet makkelijk 15-20 jaar met een set.

http://www.bax-shop.be/nl...itor-per-stuk#tab-reviews

Een audio interface is niet direct nodig, er zitten gewoon rca / tulp ingangen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 11:15

Nibbz

Postmaster General

Zat met dezelfde vraag een jaar geleden. Had een studio setje van M-Audio (speakers en sub), en vervangen met een KRK RP6 G3

http://www.bax-shop.be/nl...ve-studiomonitor-per-stuk

Da's net een slag groter dan de 5, veel beter bas weergave.

Ik zou wel een audio interface aanraden. Heb hier een oude Mackie Onyx Satelite, verschil tussen mn onboard sound en deze externe firewire geluidskaart is echt gigantisch. (Onboard sound is dan jack -> tulp, de Mackie heeft goede AD convertors, en speakers zijn aangesloten via balanced XLR)

Goede audio interface is echter niet goedkoop. Dat zou je altijd later kunnen doen, en beginnen met Tulp aansluitingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nibbz op 12-11-2016 11:46 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Bedankt voor jullie antwoorden!

Zover stretchen zal helaas niet gaan ;) .. de RP6 G3 is misschien wel een optie.

Deze audiointerface is dan te belachelijk zeker? http://www.bax-shop.nl/ex...o-interface#specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:47

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topicmove naar Consumentenelektronica Aankoopadvies, daar hoort deze thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Welke kabels heb ik dan juist nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
Heb je de betreffende monitoren al eens in de praktijk beluisterd? Daar begint het namelijk allemaal mee.

In mijn zoektocht (budget rond € 800) kwam ik uit op Genelec, Dynaudio en KRK met een voorkeur voor Dynaudio (waarom weet ik niet meer). Dat was nog voordat ik ze beluisterd had. Daarna wel naast elkaar gehoord en vond ik Genelec (8030) monitoren het mooiste geluid geven. Dat weet je echter pas als je ze naast elkaar hoort. Voor jou kan het best anders zijn. Helemaal omdat je naar studiomonitoren zoekt binnen een (voor dat type product) erg laag budget.

Oftewel:
Luister in / rond jouw budget ook echt eens naar deze:
http://www.bax-shop.nl/st...c-8010-bi-amp-luidspreker

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 12-11-2016 13:20 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
CurlyMo schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:14:
Heb je de betreffende monitoren al eens in de praktijk beluisterd? Daar begint het namelijk allemaal mee.

In mijn zoektocht (budget rond € 800) kwam ik uit op Genelec, Dynaudio en KRK met een voorkeur voor Dynaudio (waarom weet ik niet meer). Dat was nog voordat ik ze beluisterd had. Daarna wel naast elkaar gehoord en vond ik Genelec (8030) monitoren het mooiste geluid geven. Dat weet je echter pas als je ze naast elkaar hoort. Voor jou kan het best anders zijn. Helemaal omdat je naar studiomonitoren zoekt binnen een (voor dat type product) erg laag budget.

Oftewel:
Luister in / rond jouw budget ook echt eens naar deze:
http://www.bax-shop.nl/st...c-8010-bi-amp-luidspreker
Daar kan ik inderdaad ook eens voor kijken. Het erg lage budget is omdat ik echt instapmodellen zoek, niet de super high ends. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
zierbeek schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:22:
Daar kan ik inderdaad ook eens voor kijken naar luisteren. Het erg lage budget is omdat ik echt instapmodellen zoek, niet de super high ends. Bedankt!
Heb je dat al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
De KRK speakers heb ik al horen spelen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
zierbeek schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:43:
[...]

De KRK speakers heb ik al horen spelen ja
Met in dezelfde luistersessie ook de andere monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
CurlyMo schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:44:
[...]

Met in dezelfde luistersessie ook de andere monitoren?
ik heb enkel de KRK speakers kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
zierbeek schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:40:
[...]

ik heb enkel de KRK speakers kunnen testen.
Dan zou ik adviseren de monitoren eens naast elkaar te beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
CurlyMo schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:41:
[...]

Dan zou ik adviseren de monitoren eens naast elkaar te beluisteren.
maar kan je dat gewoon in de winkel?

nog die andere vraag. Hoe sluit ik die het beste aan op mijn computer? Is het steeds beter om een audio interface te hebben of niet? Zo is er de heel goedkope behringer

[ Voor 13% gewijzigd door zierbeek op 12-11-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ja, maar dan geen behringer... Kies dan de esi 24 xl (uit mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
zierbeek schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:44:
[...]
maar kan je dat gewoon in de winkel?
Heb je dat de winkel al gevraagd?
nog die andere vraag. Hoe sluit ik die het beste aan op mijn computer? Is het steeds beter om een audio interface te hebben of niet? Zo is er de heel goedkope behringer
Opnieuw, de juiste interfaces hangen ook af van het budget en het doel. Zonder die info is er geen enkel zinnig advies te geven (ook niet over monitoren).

Beetje meer inzet mag best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
CurlyMo schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:53:
[...]

Heb je dat de winkel al gevraagd?

[...]

Opnieuw, de juiste interfaces hangen ook af van het budget en het doel. Zonder die info is er geen enkel zinnig advies te geven (ook niet over monitoren).

Beetje meer inzet mag best :)
In de winkel heb ik het nog niet gevraagd.. In de Mediamarkt hier in de buurt hadden ze ze niet en moest ik wachten tot ze opnieuw binnenkwamen.

Ik dacht toch dat ik vermeld had dat ze nodig zijn om thuis, op mijn kamer (25m2) te genieten van muziek vanop spotify,deezer,soundcloud,... te genieten van muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
zierbeek schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:57:
[...]

In de winkel heb ik het nog niet gevraagd.. In de Mediamarkt hier in de buurt hadden ze ze niet en moest ik wachten tot ze opnieuw binnenkwamen.

Ik dacht toch dat ik vermeld had dat ze nodig zijn om thuis, op mijn kamer (25m2) te genieten van muziek vanop spotify,deezer,soundcloud,... te genieten van muziek.
Je zegt ook een heleboel relevante dingen niet:
- Budget.
- Huidige hardware.
- Muziekstijl.
- Waarom monitoren en geen hifi spul.
- enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
CurlyMo schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:59:
[...]

Je zegt ook een heleboel relevante dingen niet:
- Budget.
- Huidige hardware.
- Muziekstijl.
- Waarom monitoren en geen hifi spul.
- enz.
Excuseer me, ik ben een hele noob hierin.
-Ik zat te denken aan de speakers voor 300-400€
-Momenteel zat ik enkel met een bose soundlink series 2 die via mp3 kabel verbonden was. Deze heeft het begeven en daar zoek ik vervangers voor
-Mijn muziekstijl is vrij verschillend maar toch vooral richting Deep house, Chillstep
-Op die vraag kan ik je niet antwoorden :)

bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
zierbeek schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:02:
-Ik zat te denken aan de speakers voor 300-400€
Per stuk of per twee? Of ook al een subwoofer bij die prijs? Ook interface voor die prijs erbij? Je noemt je huidige hardware namelijk nog niet.
-Momenteel zat ik enkel met een bose soundlink series 2 die via mp3 kabel verbonden was. Deze heeft het begeven en daar zoek ik vervangers voor
Wat is een mp3 kabel? Waarom koop je nieuwe opnieuw een bose soundlink? Wat was er mis mee?
-Op die vraag kan ik je niet antwoorden :)
Waarom noem je het dan op de eerste plaats. Ergens is het idee ontstaan dat je monitoren nodig hebt. Welk idee was dat?

En opnieuw. Ga eerst eens luisteren in een fatsoenlijke audio zaak (en dat is de mediamarkt niet) naar hifi spul in je budget en monitoren in je budget. Als je het verschil niet hoort, blijf dan gewoon lekker bij hifi spul of bij wat je al had, die Bose. Vraag dan gelijk om advies. Voor wat jij zoekt is er voldoende expertise bij bijv. de mensen van Bax-Shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:50
Ik zou voor de 6 gaan. Niet de 5. Wij hebben hier op ons kantoor de hele serie staan van 4 t/m 10-3. De 10-3's klinken uiteraard het meest fantastisch maar zijn een behoorlijk prijs segment hoger. De 4 en 5 zijn "okay" voor het geld maar de 6 heeft gewoon een aanzienlijk minder rommelige bas en mid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
CurlyMo schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:08:
[...]

Per stuk of per twee? Of ook al een subwoofer bij die prijs? Ook interface voor die prijs erbij? Je noemt je huidige hardware namelijk nog niet.

[...]

Wat is een mp3 kabel? Waarom koop je nieuwe opnieuw een bose soundlink? Wat was er mis mee?

[...]

Waarom noem je het dan op de eerste plaats. Ergens is het idee ontstaan dat je monitoren nodig hebt. Welk idee was dat?

En opnieuw. Ga eerst eens luisteren in een fatsoenlijke audio zaak (en dat is de mediamarkt niet) naar hifi spul in je budget en monitoren in je budget. Als je het verschil niet hoort, blijf dan gewoon lekker bij hifi spul of bij wat je al had, die Bose. Vraag dan gelijk om advies. Voor wat jij zoekt is er voldoende expertise bij bijv. de mensen van Bax-Shop.
-Met dat budget zit ik enkel voor de monitors of speakers voor de beiden
-zelf bezit ik momenteel nog niets van hardware
-Het idee? Ik zag ze onlangs staan bij een vriend van me en ik vond ze mooi staan
-Die mp3 kabel? Zo een aux kabel bedoel ik, die bose diende als dock voor een ipod touch, maar die met de grote connector. Die is nu kapot. Ook het dock zelf. De nieuwe sounddocks zijn draadloos. Dat heb ik niet zo graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Inverted_World schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:10:
Ik zou voor de 6 gaan. Niet de 5. Wij hebben hier op ons kantoor de hele serie staan van 4 t/m 10-3. De 10-3's klinken uiteraard het meest fantastisch maar zijn een behoorlijk prijs segment hoger. De 4 en 5 zijn "okay" voor het geld maar de 6 heeft gewoon een aanzienlijk minder rommelige bas en mid. :)
bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
zierbeek schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:12:
[...]
-zelf bezit ik momenteel nog niets van hardware
Ook geen PC? Waar ga je ze op aansluiten?
-Het idee? Ik zag ze onlangs staan bij een vriend van me en ik vond ze mooi staan
Dus je koop monitoren alleen omdat je ze mooi vind. Wat gaf die vriend voor een advies?
-Die mp3 kabel? Zo een aux kabel bedoel ik, die bose diende als dock voor een ipod touch, maar die met de grote connector. Die is nu kapot. Ook het dock zelf. De nieuwe sounddocks zijn draadloos. Dat heb ik niet zo graag.
pricewatch: Bose SoundLink Mini Bluetooth Speaker II Zwart is ook gewoon bekabeld aan te sluiten.

Dus opnieuw, ga lekker naar een winkel, vraag om advies en kom dan terug met een goed onderbouwd lijstje of ga op dat advies af. Hier ga je op deze manier niks bereiken.

Owja, zei ik al dat je voor die Genelec 8010 moet gaan en niet voor de KRK. Of je moet van geel houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:50
Oh en nog extra advies, wanneer je via een telefoon of spotify gaat luisteren kun je vrijwel net zo goed hifi spul kopen. Investeren in een simpele audio interface zou ik wel doen. Begrijp ook dat hifi speakers voor velen "mooier" zullen klinken, waar monitoren bedoeld zijn om een neutraler geluid te geven. Koop ook geen subwoofer, dat is zonde van je geld op die oppervlakte. Investeer dan eerder in een segment hoger, zoals VXT's o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:55
Ik betwijfel of het in deze prijsklasse zo neutraal is qua weergave. Maar de vraag is ook of dat de bedoeling is van ts. Met een (2e hands) hifi set kom je ook een eind.

Geen ooms of opa's die nog wat leuks hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
CurlyMo schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:19:
[...]

Ook geen PC? Waar ga je ze op aansluiten?

[...]

Dus je koop monitoren alleen omdat je ze mooi vind. Wat gaf die vriend voor een advies?

[...]

pricewatch: Bose SoundLink Mini Bluetooth Speaker II Zwart is ook gewoon bekabeld aan te sluiten.

Dus opnieuw, ga lekker naar een winkel, vraag om advies en kom dan terug met een goed onderbouwd lijstje of ga op dat advies af. Hier ga je op deze manier niks bereiken.

Owja, zei ik al dat je voor die Genelec 8010 moet gaan en niet voor de KRK. Of je moet van geel houden. ;)
Ik ben in het bezig van een macbook air :)
Ik zou liever niet opnieuw zo een dok hebbe, liever speakers
Bedankt voor jullie advies

[ Voor 3% gewijzigd door zierbeek op 12-11-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
ik zou wel overwegen om een tweedehands Audio interface te kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Er is de HD3 van Audioengine, deze geeft echter misschien niet de bass die je wilt bij Deephouse, hier is geen interface voor nodig. Ook is er de KEF X300A, plug-en-play aan te sluiten via USB. Het zijn geen studiomonitoren maar de X300A klinkt gedetailleerder dan de meeste studiomonitoren die ik gehoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swagger
Daar heb je een versterker voor nodig, dan zou ik eerder voor een actief paar gaan.

Op alfabetische volgorde:
- Audioengine 5A+
- Audioengine HD3
- KEF X300A
- Kanto YU5

Waar mijn voorkeur uit gaat naar de KEF X300A, mede omdat deze via USB aan te sluiten is. Kwalitatief is dit beter aangezien het signaal door de luidspreker wordt omgezet (van digitaal naar analoog). De Audioengine HD3 heeft dit ook maar heeft waarschijnlijk te weinig bass, verder wel van alle gemakken voorzien. Qua geluid heeft de KEF X300A mijn voorkeur maar dit kan anders voor jou zijn. Met geen van deze maak je een verkeerde keuze.

Als je hifi-luidsprekers wilt moet je daar dus een versterker bij halen, en met monitoren een (kleine) audio-interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Hmm bedankt, ik denk dat die net boven mijn budget gaan.. De audioengine hd3 is haalbaar. Zou liefst max 400uitgeven. Ik weet het, vrij beperkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:18
Die kef x300a kost normaal €799,- en wordt gezien als de crème de la crème van dergelijk type speakers. Ik zie em via Google bij bol. Com staan voor €499,- wat een zeer mooie aanbieding is (of 2e hands, heb niet op de link geklikt).

Voor hetzelfde bedrag als nieuwprijs heb je ook een kef egg of de ruark audio mr1 (die laatste heb ik zelf). De ruark heeft ook Bluetooth mogelijkheden. Ik ben zeer enthousiast over het geluid. Bij goede plaatsing, is de bass ook zeer acceptabel. Er zit nog een subwoofer uitgang op, mocht dat nodig zijn.

Voor €499,- een mooie speaker, als je em vindt voor €399,- een fantastische speaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swagger
Dit komt omdat de KEF X300A uitgefaseerd wordt, dus heeft KEF de adviesprijs verlaagd. Er komt echter geen directe vervanger. In plaats van de KEF X300A komt er binnenkort de KEF LS50 Wireless met een adviesprijs tussen de 2300 en 2400 euro. De Ruark MR1 is ook een zeer goede luidspreker. Ook heeft Q Acoustics de BT3, deze is 400 euro. Ik heb dit model zelf niet gehoord maar ik heb meerdere Q Acoustics gehoord en geen daarvan was slecht. De 3050 heb ik zelfs thuis staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
bedankt voor al jullie tips, ik denk dat de BT3 er inderdaad interessant uitziet, ook het prijskaartje is te doen voor me. Die ruark is inderdaad ook een optie. http://www.thehut.de/elec...n-58592&countrySelected=Y

Zouden jullie speakers tweedehands durven kopen?

[ Voor 42% gewijzigd door zierbeek op 16-11-2016 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swagger
Ik heb zelf nooit problemen gehad met tweedehands luidsprekers kopen. Luidsprekers gaan immers, mits goed onderhouden, zeer lang mee. Ook zijn er niet veel technologische ontwikkeling en het principe van een luidspreker is al jaren hetzelfde. Je kan kwalitatief veel beter krijgen op de tweedehands markt. Wat wel zo is, is dat de tweedehandsmarkt voor actieve (hifi) luidsprekers (dus geen studiomonitoren) redelijk klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Inderdaad, niet zo veel te vinden

Heb even contact gehad met de winkel in de buurt, zij praten over de audioengine a2+ en de Edifier R2730DB. Ik denk dat de q acoustics bt3 ver de beste optie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swagger
Normaliter is zelf luisteren is altijd de beste keuze wanneer het gaat om luidsprekers, in deze markt is dat echter een beetje lastig. Hoe dan ook denk ik dat je door alle 3 positief verrast zult zijn. Ik zou zelf voor de Q Acoustics kiezen, mede ook omdat het een tussenmaat is waar voor mij de Audioengine te klein is (en waarschijnlijk impact mist) en de Edifier te groot (dat zou ik niet op mijn bureau kwijt kunnen/willen). Ook heb ik een reeks aan positieve ervaringen met Q Acoustics producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Swagger schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:13:
Normaliter is zelf luisteren is altijd de beste keuze wanneer het gaat om luidsprekers, in deze markt is dat echter een beetje lastig. Hoe dan ook denk ik dat je door alle 3 positief verrast zult zijn. Ik zou zelf voor de Q Acoustics kiezen, mede ook omdat het een tussenmaat is waar voor mij de Audioengine te klein is (en waarschijnlijk impact mist) en de Edifier te groot (dat zou ik niet op mijn bureau kwijt kunnen/willen). Ook heb ik een reeks aan positieve ervaringen met Q Acoustics producten.
bedankt! dan zeker wel aansluiten via een mp3 kabel niet?

wat denk je van deze btw?
http://hificorner.nl/spea...sch/klipsch-rp-150m-ebony

[ Voor 7% gewijzigd door zierbeek op 16-11-2016 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swagger
Je kan deze inderdaad via een 3,5 mm kabel aansluiten.

Ik heb dit specifieke model niet gehoord, maar over het algemeen ben ik niet zo'n fan van Klipsch, het hoog is daar iets te veel aanwezig. De Q Acoustics klinken over het algemeen een stuk zachter, daar kon ik langer naar luisteren zonder dat het storend werd. Ook heb je voor deze luidspreker een losse versterker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
bedankt voor alle info! ik ga maar eens langs bij de winkel :)
Pagina: 1