Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:40
Groetjes,

Doorheen de jaren ben ik geëvolueerd van een Dvd-verzamelaar, naar BR en Apple Tv, en uiteindelijk gebruik ik ook Netflix.

Overlaatst viel me op dat er redelijk veel films voorkomen op Netflix die ik ook ooit gekocht heb op een schijfje of via iTunes.

Ik heb er daarom steeds meer moeite mee om nog films te kopen, het aanbod van streaming en digitale tv is steeds groter waardoor ik me afvraag of ik mijn hobby als filmverzamelaar niet beter inruil voor een Netflix abonnement en zo veel geld uitspaar.

Daar komt dan nog eens bij dat elke 5 jaar een nieuw format opduikt. Heb ik straks een mooie collectie in HD, zijn ze daar weer met 4k.. Niet dat ik daarom onmiddellijk overstap, maar als ik tegenwoordig nog een standaard Dvd bekijk valt dat toch behoorlijk tegen als je eenmaal beter gewend bent.

Ik zoek hier geen advies of hulp, maar ben wel eens benieuwd naar wat jullie van deze evolutie denken. :) :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
VOD diensten zijn imho eerder een aanvulling op de fysieke verkoop

Frozen is een aardig voorbeeld: die verdween van netflix en vervolgens zag ik de blu-ray en dvd verkoop omhoog schieten bij mijn werk

als netflix 1 seizoen heeft staan, lopen de andere seizoenen op fysieke media harder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Een echte verzamelaar doet dit imho niet alleen voor het kijken van de film. Het fysiek bezitten van een fancy hoesje, al dan niet in combinatie met andere leuke extra's lijkt mij de voornaamste reden.
Ook 4k zal de echte verzamelaar weinig boeien. In tegendeel, hoe dichter bij het origineel hoe waardevoller het in hun ogen zal zijn.

Geef jezelf niets om bovenstaande zaken dan lekker streamen;
Duizenden films beschikbaar in een kastje ter grote van 1 dvd en voor de prijs van die ene dvd kun je een maand lang onbeperkt kijken.

Mbt jouw opmerking over nieuwe formats. Dit probleem ga je natuurlijk ook tegenkomen met streaming. Een oude Apple tv ondersteunt ook geen 4k
als netflix 1 seizoen heeft staan, lopen de andere seizoenen op fysieke media harder..
Nogal wiedes natuurlijk. Als iemand het een leuke serie vind en de enige manier om verder te kijken het kopen van een dvd is, dan heeft hij/zij natuurlijk geen keus. Zou seizoen 2 ook op Netflix staan dan durf ik te beweren dat 99% deze niet op dvd gaat aanschaffen.

Verder lees ik tussen de regels door, wel een ontwikkeling dat producenten, initiatieven als Netflix nodig hebben omarmen, om hun product bij het grote publiek onder de aandacht te brengen.

Imho is de enige reden om fysieke dragers in stand te houden, het feit dat hier meer geld op verdiend wordt. Zodra de Netflixen van deze wereld een gezond verdienmodel kunnen bieden zullen de fysieke dragers vanzelf minder relevant worden.

[ Voor 37% gewijzigd door Switchie op 12-11-2016 02:50 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:09
Voor mij was deze vraag 5 jaar geleden al beantwoord. Het is dat er in de laptop van m'n werk een dvd-speler zit maar behalve dat heb ik al >5 jaar geen dvd-speler meer in huis (ook niet in een pc).

Ik voorzie in de toekomst ook een verdere afname van focus op bezit naar ervaring/gemak. Hetzelfde zie je ook bij bijvoorbeeld auto's.

Voor een dvd maar ook een boek heb ik het willen bezitten eerlijk gezegd nooit begrepenkijk of lees zelden iets 2x (nee ik heb nog geen kinderen😉)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:13
Voor thuis casual kijken is streaming en digitale downloads prima,
maar zelf kunnen bepalen dat je een specifieke film of serie wilt kijken is niet mogelijk, bij Netflix veranderd de inhoud dagelijks, en bepalen zij wat je kan kijken, en soms met series dat je nog niet klaar bent met het volledig bekijken alvorens deze alweer verdwenen is, en je niet weet of deze terug komt.

Ook met digitale download, zoals iTunes, kan je een film kwijtraken, terwijl je de volle pond ervoor betaald heb.
de eigenaar (niet jij) bepalen dat zelfs een betaalde film of serie zomaar niet meer beschikbaar is,
dat kan wegens een aanpassing aan de film, of te oud om online beschikbaar te stellen.

Je kan wel de iTunes film downloaden en opslaan, om te voorkomen dat deze verdwijnt, maar maak je ook extra kosten boven op de aanschafprijs, om deze bestanden op te slaan,
maar dan zit je met een ander probleem, dat iTunes films en series niet op elk (eigen) media apparaat te gebruiken is, dit moet je converteren, met nog meer kans op kwaliteitsverlies.

Dit alles is geen probleem met fysieke schijfjes, je kan kijken wanneer je maar wilt en op elk gewenst media apparaat (na een simpele conversie)
en dan heb ik het nog niet eens over de hogere kwaliteit van de schijfjes tov downloads.

Dat er nieuwe formats komen is tot nu toe geen probleem, de DVD is nog steeds goed backwards compatibel op een 4K blueray player,
de kwaliteit van een DVD is tov van 4K natuurlijk een stuk minder, maar je hebt de keuze deze media op een verbeterde format an te schaffen, en deze meestal na een tijdje goedkoper is.
en zelfs op mijn 65" 4K tv is een DVD serie goed te bekijken :)

De digitale download (Itunes) mag dan wel gezien worden als een nieuw format, het is eigenlijk een stap terug in kwaliteit tov de Blue Ray, je hebt dan wel gemak, maar minder kwaliteit voor dezelfde (soms meer) prijs.
en er is geen digitale grabbelbak waar films voor €5,- aangeboden worden, op iTiunes zijn vele oude films en series, die bij de MediaMarkt in de grabbelbak liggen nog steeds €9,- of duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door absrnd op 12-11-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
Even een quote van hier op tweakers

"https://tweakers.net/reviews/4473/ultra-hd-blu-ray-wie-wil-er-nog-films-op-schijfjes.html"

"Voor de films die wij hebben getest was het niet nodig om een internetverbinding te hebben, maar het ligt in de lijn der verwachting dat er in de toekomst films op uhd-blu-ray uitkomen die niet zonder internetverbinding kunnen worden afgespeeld."

Tja daar sta je dan met het "Altijd en overal kunnen afspelen" als de maatschappij of wie dan ook deze controle uitvoert er geen ondersteuning meer voor bied kan je film niet meer afspelen....

Ik ben echt een film liefhebber. er staan hier een 150 laserdisc's en 800 dvd's in de kast maar ben het nu toch echt zat om voor blu-ray en uhd weer 30-50 euro per film uit te geven.

[ Voor 13% gewijzigd door oldsmelly op 13-11-2016 08:41 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Dat was niet anders bij de introductie van BluRay, ook deze moesten met het internet verbonden zijn,
en nu allang niet meer.

Als ik een film al op DVD heb wacht ik altijd een tijdje alvorens deze op BluRay te kopen, dan is vaak de prijs behoorlijk gezakt :)
maar niet alle DVD's zijn de opwaardering naar BlyRay waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:17
Ik herken me wel van wat TS heeft:

Zit hier ook met een uitgebreide verzameling DVD's in de kast die nog wel regelmatig gekeken worden, maar ook ik ben geëvolueerd naar een streamer. Er worden nog wel eens DVD's gekocht, maar dan moet de film wel verrekte goed wezen.

Waarom geen Blu-Ray zeg je dan? Geen zin om meer te betalen voor dezelfde film, ik heb maar een FullHD TV, ik heb een BR speler in de One, maar die vind ik te log en verbruikt te veel qua stroom voor een filmpje te kijken t.o.v. mijn Mediacenter oplossing en al helemaal t.o.v. mijn 11 jaar oude Yamaha DVD speler die nog prima werkt.

Momenteel heb ik de volgende dingen om te kijken in huis:

KPN Interactive TV via een 100/100 Glas
Met het pluspakket OD
Spotify
iTunes Match
Met HBO (nog wel, bedankt he Ziggo) ook OD
En een Mac Mini Plex Media Server met 9 TB aan films en series Welke ik via een Apple TV afspeel
En dan nog 700+ DVD's

Ik vind het wel zat ook als TS heb ik al ruim 4 jaar geen DVD/CD drive meer behalve degene die bij de Mini ligt om af en toe een muziek cd te kunnen rippen.

In de auto ben ik aangewezen op:

BT
USB Stick of Memory Card
Of CarPlay i.c.m. de iPhone

Zelfs daar zit geen cd speler meer in.

Ik geef het nog een jaar of 10 max en fysieke disks zijn weg als afspeel medium.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:22

Daniel36

vernieuwde formule

Ik ben helemaal van de schijfje af, al een poosje ook inmiddels.
Thuis geen dvd/cd speler meer, alles via Netflix/Videoland en de muziek van geripte cd's die op de hd staan en via de HTPC worden afgespeeld.

In de auto alles op mp3 formaat via usb.

Als er iets nieuws uitkomt ga ik wel in de bioscoop kijken en later duikt het wel weer op de legale streamkanalen op.
Enige nadeel is de tijd die dat duurt helaas.

Alternatief is natuurlijk illegaal downloaden, maar daar zijn twee bezwaren tegen; je steunt de industrie niet, integendeel en het is tegenwoordig strafbaar.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het wel eens gebruik trouwens.

[ Voor 21% gewijzigd door Daniel36 op 13-11-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Daniel36 schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:37:
Ik ben helemaal van de schijfje af, al een poosje ook inmiddels.
Thuis geen dvd/cd speler meer, alles via Netflix/Videoland en de muziek van geripte cd's die op de hd staan en via de HTPC worden afgespeeld.

In de auto alles op mp3 formaat via usb.

Als er iets nieuws uitkomt ga ik wel in de bioscoop kijken en later duikt het wel weer op de legale streamkanalen op.
Enige nadeel is de tijd die dat duurt helaas.

Alternatief is natuurlijk illegaal downloaden, maar daar zijn twee bezwaren tegen; je steunt de industrie niet, integendeel en het is tegenwoordig strafbaar.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het wel eens gebruik trouwens.
Dat is ook een deel van het probleem, gemak dient de mens :)
maar vele weten niet dat ze eigenlijk voor veel media hetzelfde of soms meer betalen voor (veel) mindere kwaliteit.
dat maakt blijkbaar voor de meeste casual kijker/luisteraar niets uit, maar als film of muziek liefhebber is het niet leuk wetend dat je dadelijk hetzelfde moet betalen voor minder kwaliteit en geen eigendom.
en ben je overgeleverd aan de cloud goden, die bepalen of je wel of niet je gekochte media mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Eigenlijk best grappig. Dit topic deed mij inzien dat ik heel anders tegen fysiek bezit van films aankijk t.o.v. het bezitten van muziek op een fysiek medium. Nu is dat natuurlijk niet helemaal te vergelijken, maar toch.

Van films merk ik ook dat ik steeds minder fysiek koop, en dus steeds vaker via de iTunes store of via Pathé Thuis. Ik kijk films eigenlijk nooit twee keer, dus fysiek bezit is voor mij absoluut niet belangrijk.
Voor wat series betreft heb ik Netflix, en voor de series die ik graag kijk maar daar niet te vinden zijn loop ik nog naar de winkel. Maar dat komt ook steeds minder voor.
Daarom denk ik dat films op een fysiek medium een uitstervend ras is, al kan ik me wel voorstellen dat er liefhebbers zijn en blijven die films fysiek blijven kopen (zolang dat kan).

Voor muziek is dat heel anders. Ik koop vrij veel legaal in de iTunes store, maar voor een select groepje bands/artiesten móet ik het gewoon fysiek hebben. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar er zijn enkele artiesten waar ik gewoon "alles" van wil hebben. En ik hou er gewoon van om iets vast te houden, door het boekje te bladeren en vind het een mooi gezicht om het in m'n kast te hebben staan (en uiteraard af en toe nog eens een cd'tje op te zetten). Dit geldt natuurlijk in meerdere mate voor vinyl (wat ik ook heb).

[ Voor 4% gewijzigd door Gitarist op 15-11-2016 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:09
Ik luister alleen nog maar spotify, ook in de auto (zelfs geen radio meer).

Verder heb ik HBO/Netflix maar vind ik het toch geen volwaardig alternatief. Fysiek kopen heb ik echter nog nooit gedaan dus helaas voel ik me toch genoodzaakt alternatieve manieren te gebruiken.

Het moment dat ik DTS/DD geluid en keuze voor EN subtitles krijg overal waar ik wil is dat allemaal opgelost wat mij betreft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:44
Ik ben was groot fan van fysiek bezit van boeken/films en muziek.. Recentelijk ben ik verhuisd en er gingen 20+ dozen dvd's, boeken en muziek mee. :')
Alles staat nu op de zolder.. ik heb geen zin om er weer ruimte voor te reserveren in de woonkamer of hobbykamer. Uiteindelijk is het toch voornamelijk stof vergarende, ruimte innemende, troep.

Zodra ik het weer aan lezen toe heb, dan ga ik over op de e-reader, alleen bijzondere boeken zal ik fysiek kopen (zoals de geillustreerde versie van Een kleine geschiedenis van alles bijvoorbeeld). De dvd-collectie spit ik nog door op bijzondere exemplaren, de rest kan op koningsdag weg. Ik wacht op netflix of koop de film voor een digitale bibliotheek.
Games zelfde verhaal.. na aanvankelijke twijfel nu helemaal fan van het digitaal bezitten van de game.

cd's ben ik nog niet helemaal over uit, ik luister toch minder als ik het ergens digitaal heb opgeslagen. Pak nu gemakkelijker ff een cd (uit de doos in dit geval) dan dat ik de pc opstart. ff een modus voor vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Prosac op 15-11-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunis
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 21:41
Na kennismaking met Netflix is mijn mening hierin verschoven, nu ben ik meer pro online/cloud.

Grootste nadeel is toch geen controle op de content (welke items, wanneer & beschikbaarheid)
Dus als ik een film/muziek heb waarbij ik wel in controle wil zijn, dan schaf ik deze fysiek aan.

Muziek schaf ik vaak nog fysiek aan, ik wil gewoon bij kunnen en liefst zonder internet toegang.
Films eigenlijk niet meer. heb genoeg dvds die kast liggen en nooit uitkomen omdat netflix eigenlijk prima vervanger is voor de niks op tv avonden.
En eigenlijk heel zeldzaam dat film zo goed is dat ik deze meer dan 1 keer kijk.

Please nerf Rock, Paper is fine. Sincerely yours, Scissor.
GW2:Teunis.6427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:40
Bedankt voor de reacties,

Heb besloten om mijn Apple tv te blijven gebruiken als platform, gezien ik er graag mee werk en er ook een Plex applicatie voor is. Ik vind het wat absurd om mijn hele fysieke collectie voor een paar euro van de hand te doen, dus ik ben begonnen met deze te digitaliseren (dat is wel een karwei!) en dan via Plex te streamen naar de ATV. Zo heb ik alles digitaal en gemakkelijk, op één toestel. De schijfjes verhuizen naar de zolderruimte.

Toekomstige films neig ik meer naar het gebruiken van iTunes vanwege het gemak en kwaliteit, en nu en dan kan je wel wat mooie kortingen vinden. Het enige dat me hier nog wat dwars zit is het feit dat de gekochte films enkel op Apple producten zullen werken.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:43
Ik begon ooit met het opbouwen van een filmcollectie. Dit begon met DVD's maar toen zat ik al met het probleem dat vele te duur waren. Meestal was ik niet bereid om meer dan 10 a 15 euro te betalen voor een film. De collectie groeide best lekker. Toen brak het HD tijdperk aan. Ik werd fan van team HD-DVD en kocht een mooie Toshiba speler. De schijfjes waren een stuk duurder maar omdat het nieuw was wilde ik wel wat meer betalen voor een film. Uiteindelijk vond ik het toch te duur worden en ben overgestapt op team Piratebay. Alles werd digitaal verzameld op de hardeschijf in HD formaat met DTS geluid. Dit werkte tevens ook veel prettiger dan al die fysieke schijfjes. Nadat ik verhuisd ben naar Duitsland is het downloaden langzaam afgenomen omdat het hier verboden is. In het begin bleef ik doorgaan maar nadat ik vele boze dingen had gelezen over boetes en ook vrienden van mij meermaals hadden gewaarschuwd ben ik er toch maar mee gestopt. Het werd toen een tijdje stil. Pas enkele jaren later ben ik overgestapt op het gebruik van Netflix en daar ben ik tot heden tevreden mee.

Als ik zo terugkijk kom ik tot de volgende conclusie:
- Fysieke schijfjes is voor de echte verzamelaar.
- Downloaden is voor de boefjes die gratis op de eerste rang willen zitten.
- Streaming is een legale, gebruiksvriendelijke en tevens goed betaalbare oplossing om films te kijken.

Streaming heeft echt mij voorkeur gekregen. Het enige wat ik een klein minpuntje vind is dat soms weer wat films worden verwijderd die ik graag nog eens opnieuw had willen zien.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik ben van mening dat streaming in de toekomst het gehele fysieke medium overbodig gaat maken.

Netflix is al bezig om films offline te zetten zodat je, net zoals bij Spotify, niet afhankelijk bent van een internet verbinding. Ik zie bijvoorbeeld Apple ook nog ooit een service lanceren waarbij je tegen een maandbedrag de hele iTunes store kan streamen met recentere films.

Ook nu de fysieke drives aan het verdwijnen zijn uit de laptops en desktop zal deze ontwikkeling zich nog wel sneller doorzetten.
Voor mij kan het gepruts met schijfjes absoluut niet op tegen het gemak van streamen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het grootste nadeel aan streamen is dat je enorm veel diensten hebt die allemaal net een ander aanbod hebben. Echter is het kopen van een DVD vaak net zo duur als een maand abonnement op die specifieke dienst die de film aan bied. Kopen is leuk om een kast vol DVD's te hebben maar waarom zou je dat willen? Tegen hoesjes aankijken van films die je ooit een keer of twee gezien hebt?

Ik zie hetzelfde met boeken, waarom een hele boekenkast als ik het allemaal op m'n e-reader kan lezen? Scheelt enorm veel ruimte. Alsof ik zo'n boek werkelijk tien keer ga lezen, daarvoor zijn er veel te veel nieuwe boeken. Zelfde geld voor muziek, een cd collectie is leuk maar lastig mee te nemen. Waarom geen Spotify? Kan ik overal muziek luisteren en veel makkelijker nieuwe muziek ontdekken.

Uiteindelijk gaat het mij om de content, de ervaring van fysieke media beetpakken en hanteren doet mij niks. Sterker nog, enorm frustrerend om al die tijdrovende handelingen uit te moeten voeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
Het grote voordeel van fysieke media t.o.v. streamen is echter weer dat je zelf in control bent.
Streamen is op zich een prachtige techniek en wij maken ook volop gebruik van Spotify en Netflix maar beiden hebben hetzelfde nadeel, content verdwijnt en er is geen zekerheid dat het altijd beschikbaar is wanneer jij het wilt zien/horen.
Bij films/series heb ik daar persoonlijk minder moeite mee dan bij muziek maar mijn vrouw kijkt bepaalde series gerust een tweede of derde keer een jaar of wat later en kan daar vreselijk van balen als een serie/film ineens verdwenen is.

Bij Spotify verdwijnen soms nummers plotseling uit de playlist en zolang je de optie niet aan hebt staan om die nummers weer te geven valt het niet eens. Wat dat betreft heb ik enkele playlists waar in de loop der tijd gewoon gaten in gevallen zijn en zodra je die wilt spelen krijg je een mededeling dat de content niet beschikbaar is op jouw locatie.

• absrnd
Met series is het inderdaad nog erger, zeker bij Netfilx, soms beginnen ze niet eens met seizoen 1, en als er meer dan 4 seizoenen zijn moet je snel kijken voordat ze weer weg zijn.

Nu staan, zo ver ik weet, div Star Trek series op Netflix, maar die hebben zo veel seizoenen dat je deze zeker niet uitkijkt voordat ze weg zijn :)
Pagina: 1